Mikä/mitkä on ihan ehdottomat keittiön koneet/härvelit teille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="tia";22853639]Valkosipuliperunat ym muut vihannekset, tehosekoittajlla pirtelöä ja smootieta[/QUOTE]

Ok... Mä en tee juuri koskaan mitään valkosipuliperunoita tms. Käytän kaupan perunasipulisekoitusta silloin harvoin, kun käytän. Vihannekset? Mä pilkon ne käsin. Pirtelöt ja smoothiet on myös sellaisia, mitä en koskaan tee.

Vedenkeitintä käytän joka kerta kun keitän makaronia, perunoita, kananmunia ihan mitä tahansa mikä keitetään vedessä niin keitän veden ensin vedenkeittimellä ja kaadan kattilaan. Kiehuu nopeammin.

Sauvasoseutin ja mikroaaltouuni meillä käytössä ahkerasti vedenkeittimen lisäksi. Yleiskonetta en omista enkä tiedä mitä sillä tekisin, minulla on erikseen sähkövatkain. Pullataikinat jne teen käsin, enkä koe sitä vaivalloiseksi.

Perusvarustuksen lisäksi kahvinkeitin (no sekin on aika perus-), mikro ja sauvasekoitin. Sähkövatkainkin toisinaan. Mulla on aivan ihana monitoimikone, mutta karppauksen aloittamisen jälkeen se on lähinnä kerännyt pölyä. Joulusiivouksen aikoihin hellästi siirsin sen pois keittiöstä, mutten tiedä haluanko luopua siitä kokonaan... Ehkä annan sen äidille sijoitukseen. :>

Pakastimen ohella Moccamaster ja Kenwoodin yleiskone, saa silput, suikaleet ja mössöt. Suunniteltiin seuraavaksi leivänpaahdinta mutta tuskin tulee käytettyä ja joitain turhakkeita on silti päässyt kertymään kuten munanleikkuri ja sellainen munan muotoinen kello. Siinä on niin hiljainen ääni että pitää vieressä olla että sen kuulisi. :D

Joo, siis keittiön pienkoneita mä tarkoitinkin :).

Mä käytän tota yleiskonetta lähinnä taikinoiden tekemiseen. Leivon paljon, joten käytän tosiaan paljon ja usein tuota. Ja tehosekoitinta myös smoothien tekoon. Tuohon yleiskoneeseen kuuluu lisäksi lihamylly ja makkarakone, mutta niitä en ole vielä käyttänyt. Tarkoitus kyllä olisi.

Tolla Jamie sekoittimella silppuan sitten porkkanat, sipulit, juustot, siemenet.... mitkä tahansa pieniksi. Vatkaimella pyöräytän pienet määrät vaikka kermaa (isommat satsit yleiskoneella) ja sauvasekoittimella... no, sitä en oikeastaan ihan kauheesti käytä, mutta soseutan pienemmät jutut kuin yleiskoneen tehosekoittimella.

Jos ehdottomuus mitataan sillä kuinka paljon konetta käytetään, niin vedenkeitin, vatkain ja sauvasekoitin. Mutta meillä ei leivottaisi koskaan ilman monitoimikonetta, joten vaikka sitä ei päivittäin käytetä, niin silti se on ehdoton.

Jääkaapin ja uunin lisäksiu? Sanoisin että kahvinkeitin.
Teenkeitin on ja käytän mutta vesi lämpeää myös vedenkeittimellä tai mikrossa tai kattilassa joten mikään edellämainituista ei ole ehdoton.
Löytyy monitoimikonetta, leipäkonetta ja sauvasekotinta..vievät kaappitilaa.
Sipulileikkuri on iso plussa kun on itkuherkät silmät :)

KESKUS IMURIN . Mut tää olikin turhin. Turkilmas hakikin muuta vissiin. No tää oli turhis-.Sen verran voin sanoo ettei ollut turhis,koska luulis turkiksen piikiön aasunnon puitteissa tajuvan sävy /sävyyn :) Eli hänel sointunut olkkarin sävy muuhun kerrokseen. Mua saa haukkuu aina !

Peruskoneiden (liesi, jääkaappi, pakastin) lisäksi juurikin sauvasekoitin, silppuri ja vatkain. Astianpesukone, leivänpaahdin ja kahvinkeitin on hyvä olla, vaikkei niin ehdottoman tärkeitä olekaan.

Yleiskone on äärettömän vähällä käytöllä, mikro heivattiin kodinhoitohuoneeseen, voitas lahjottaa se pois jos vaan tietäs jonku jolle lahjottaa. Ne on turhiksia meillä.

Viimeksi muokattu:
- Mikro, vedenkeitin, kahvinkeitin, leivänpaahdin, sähkövatkain
- Sauvasekoitin ja siihen liitettävä silppuriosa.

Espressopannu (ei oo kyllä kone, vaan sellainen mutterimalli).

Meillä on myös popcornikone, joka on ollut yllättävän kovassa käytössä, mutta missän nimessä en listaisi sitä tärkeimpien koneiden kategoriaan (hävettää aina, jos joku näkee sen meidän laatikossa).

Voileipägrilli on aika turha, samoin lehden tilaajalahjana tullut blenderi. Vaikka kyllä näitäkin aina välillä käytetään.

Yhteistyössä