Mikä mua mahtaa vaivata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kermaperuna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kermaperuna

Aktiivinen jäsen
14.03.2007
1 553
0
36
Eli odotan toista lastani rv 23 ja minulla on ollut tosi heikko olo aamuisin. Tätä on ollut melkein koko raskausajan. Neuvolatädin kanssa olen jutellut, mutta hän ei osaa sanoa asiaan yhtään mitään, joten kysyn jos teillä olisi neuvoja tai kokemuksia samasta. Eli kyse ei siis ole pahoinvoinnista, vaan heikottamisesta joka ilmenee AINOASTAAN aamuisin, jos olen lähtenyt 1-2tunnin päästä herättyäni liikenteeseen. Kaupassa (tai missä vaan) rupeaa heikottamaan, pikkasen huimaa, joka paikkaa särkee, varsinkin selkään ja olo on todella inhottava. Kärryihin pitää nojata ja meno on tosi vaivalloista. Tuntuu pahimpina aikoina että taju lähtee. Hb on 114 ja syön siihen rautalääkkeitä sekä verenpaine on kahten viimeisenä kertana ollut 99/62 ja 107/57. Neuvolan täti ei yhtään osannut sanoa asiaan mitään. Tämä on harvinaisen rasittavaa, jos pitää mennä lääkäriin, neuvolaan tms. aamulla. Kun aina ei iltapäiväaikojakaan saa. Ja hb:n takia on suuri väsymys, niin en viitsisi herätä kuudeltakaan aamulla, että ehtisin olla hereillä enemmän kun sen pari tuntia. Ja tätä tosiaan ei ole kuin aamuisin, ei iltäpäivällä ikinä. Mitähän tämä on? :/

Ja tänään on olo ollut vielä pahempi aamulla, vaikka ei ole edes tarvinnut lähteä minnekkään. :headwall: Nukuin viimeyönä 8h ja väsyttää niin pirusti että ei järkeä.. Näköjään sekin vaikuttaa että mitä väsyneempi on niin sitä huonompi olo aamuisin.

Voi kurjuus :hug:

Onko sulta mitattu verensokeria? Sehän voi liian matalalla ollessaan tehdä heikotusta...ja juuri etenkin yön jälkeen sokerit voi olla aika alhaallakin. Oletko koittanut heti herättyä juoda sokeripitoista mehua vaikka tms? Entä
oletko koittanut syödä illalla juuri ennen nukkumaan menoa jotain? Ja aamulla sitten HETI herättyä??

Ihan vaan arvaus, mut liittyiskö jotenkin verensokeriin..? Mullakin ollut viime aikoina väsymystä, mutta pitkin päivää... Ei jaksa edes ajatella kun se osuu päälle :xmas: menen vaan sänkyyn makaamaan... Toissapäivänä neuvolassakin meinasi vaan silmät painua kiinni kesken höpinän. Unen puutetta mulla ei ole, nukun tosi reilusti. Mutta on vaan jotenkin veto pois ihan täysin...

Mä olen vasta viikolla 13 mutta mulla on alusta asti ollut ihan samanlaista ongelmaa. Esimerkiksi muutaman porrasaskeleen kipuaminenkin tuntuu aamupäivällä ihan mahdottomalta ja lihakset alkavat heti särkeä ja tulee huono olo. Mulla oli kuitenkin hemoglobiini 130, joten siinä ei ongelmaa.

Verensokeri voi olla tietenkin yksi syy, siihen kannattaa kiinnittää huomiota.

Itselläni olen huomannut veden juomisen vaikuttavan asiaan eniten. Jos en muista juoda PALJON aamulla, oloni on selkeästi huonompi ja huimausta tulee paljon helpommin. Nykyään juon ennen nukkumaan menoa 3 dl lasillisen vettä ja heti herättyäni ison lasillisen vettä myös. Siinä aamutoimien aikana tyhjennän vielä toisen lasillisen. Tämä on auttanut minulla, kannattaa kokeilla.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 13:08 pietu- kirjoitti:
Onko kilpirauhasarvot olleet ok? Verensokeri? Ja missä asennossa heräät? (Mietin vain sitä, että selällään isot suonet voi olla heikolla verenvirtauksella ja aiheuttaa huonovointisuutta myöskin osaltaan.)

Kaikki mitä neuvolassa on mitattu ja katottu on ollut ok. Herään missä asennossa milloinkin :D

sun verenpaine on alhanen.

Anteex vaan mut aika dorka neuvolan ihminen jos ei tuota tajunnu.
Eli kun menee alle 100 yläpaine se luetaan alhaiseksi. Ei siis vaarallinen ollenkaan vaan hyvä varsinkin näin raskaana =)

itse kärsin samasta.

Veri lisääntyy raskausaikana joka saa aikaan huimausta...

itse olin samasta asiasta päivystyksessä paineet kun laski niin että yläpaine oli 70!!! eli ei juurikaan paineita =)

Lääkäri ei osannut sanoa mitään. ihmetteli vain (hän oli toki opiskelija mutta toimi päivystys lääkärinä)

Oma lääkäri osasi heti kertoa että kyse on siitä että veri tosiaan lisääntyy kropassa ja paineet sen takia saattaa laskea hetkellisesti tosi alhaalle ja juuri toi ylös nuosu on sellainen että on syytä olla todellavarovainen ettei mene tajuttomaksi.

Itsellä ollu lapsesta asti kyseinen ongelma ja aamulla tosiaan se on pahimmillaan.

ihmettelen vain suuresti että miten neuvolassa tuollaista perusjuttua ei tajuttu?

Tuossa vasemmalla kohdassa ODOTUS ja raskauden ABC taitaa ollakans joku juttu aiheesta!

Yhteistyössä