Mikä mua vaivaa? Palstatohtorit hohoi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Päätä särki tuossa 5 päivää sitten 3 tunnin ajan ja olo oli jotenkin epätodellinen. Istuessa ja seistessä ikäänkuin vähän huimasi.

Eilen oli jotenkin kokonaisvaltaisesti huono olo ja tänään on sitten taas aivan järkky olo.

Päätä särkee vähän samalla tapaa kuin joku vanne puristaisi päätä. Eli ehkä puristus on parempi sana kuin särky. Kirkas kattolampun valo tekee pahaa ja tietyt kovat/korkeat/kolisevat äänet myös.
Eilen näin kirkkaita viliseviä valoja minuutin ajan, mutta tänään niitä ei ole näkynyt.

Mulla on ollut nuruusajan migreeni, mutta tämä ei ole lainkaan samanlaista kipua, sillä tämän kyllä sietää vaikkei tämä mukavaa olekaan. Särkylääkkeistä ei kuitenkaa ole ollut huimaa apua.

Meneillään rv 20, olen perusterve, eikä päätäni ole särkenyt viim. 10 vuoden aikana oikeastaan ikinä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onkos verenpaine tarkistettu milloin viimeksi. Korkea verenpaine aiheuttaa päänsärkyä ja huimausta.

Viime neuvolakäynnin yhteydessä...siitä taitaa olla nyt tasan 4 viikkoa.

Mulla on ollut kyllä ongelmai verenpaineen kanssa, mutta lähinnä siksi että se on ollut niin matala.

Neuvolakortista lunttaamalla selvisi sen olleen viimeksi 114/60 eli vissiin ihan ok.

Yllä mainittujen asioiden lisäksi myös vähäinen nesteensaanti voi aiheuttaa samantyyppistä ongelmaa. Paljonko juot vettä päivän aikana? Raskausaikana olisi hyvä juoda jopa vähän enemmän kuin normaalisti.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
http://www.vau.fi/Teemat/Teemakategoriat/Raskausajan-vaivat/Tunnista-raskausmyrkytys/

Tuo mulla oli ensimmäisessä raskaudessa...tosin vasta viikolla 41 ja silloinkin varsin lievänä (en huomannut oireita itse).

Mutta lähden tästä nyt anoppilaan mittaamaan verenpainetta ja soittelen sitten neuvolaan jos paineet on koholla.

sef, veren paineen nousu määritellään niin että jos on matalat paineet normisti niin paineiden pitäisi nousta 15 yksikköä edellisestä eli jos sulla normi olisi noin 100/56 niin veren paineet on koholla jo jos sulla on 115/71 mikäli oikein muistelin. Voin toki väärässäkin olla.

Alkuperäinen kirjoittaja anni:
Yllä mainittujen asioiden lisäksi myös vähäinen nesteensaanti voi aiheuttaa samantyyppistä ongelmaa. Paljonko juot vettä päivän aikana? Raskausaikana olisi hyvä juoda jopa vähän enemmän kuin normaalisti.

Kieltämättä juominen ei kuulu vahvuuksiini, mutta tänään olen todenteolla koittanut tankata sekä ruokaa että juomaa jotta saan selville johtuuko niistä.

sef, veren paineen nousu määritellään niin että jos on matalat paineet normisti niin paineiden pitäisi nousta 15 yksikköä edellisestä eli jos sulla normi olisi noin 100/56 niin veren paineet on koholla jo jos sulla on 115/71 mikäli oikein muistelin. Voin toki väärässäkin olla.

Mulla neuvolakortissa merkitty paineiksi:

100/60
114/60

ja nyt mittasin täällä anoppilassa ja paineiksi saatiin

128/76
124/75 pulssi 91
129/79 pulssi 99

Eli kyllä nämä selvästi on mulle korkeat vaikka kai ihan sinänsä normaalit.

Jätin nyt soittopyynnön neuvolantädille, mutta osaako joku teistä noita paineta kommentoida jotenkin?

Mä osaan. :D Vaikka periaatteessa nuo ei tunnu korkeilta paineilta, niin niitähän kuuluu aina verrata siihen perustasoon, joka sulla on alhainen alunperin. Tylsää. Toivottavasti se täti soittaa pian.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:

Mulla neuvolakortissa merkitty paineiksi:

100/60
114/60

ja nyt mittasin täällä anoppilassa ja paineiksi saatiin

128/76
124/75 pulssi 91
129/79 pulssi 99
Pulssit korkeita, jännititkö jotain?
Eli kyllä nämä selvästi on mulle korkeat vaikka kai ihan sinänsä normaalit.

Jätin nyt soittopyynnön neuvolantädille, mutta osaako joku teistä noita paineta kommentoida jotenkin?

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mä osaan. :D Vaikka periaatteessa nuo ei tunnu korkeilta paineilta, niin niitähän kuuluu aina verrata siihen perustasoon, joka sulla on alhainen alunperin. Tylsää. Toivottavasti se täti soittaa pian.

Sä oletkin mun hlökohtainen lääkäri :D

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

Sä oletkin mun hlökohtainen lääkäri :D

:heart: Ja sä olet mun hek.koht. koiratukihenkilö. :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja ninnu:
No sulla on aika korkeella toi syke ja alapaine myöskin omaasi nähden muttei sinänsä mitään merkitsevää välttämättä. Lepäsitkö ennen mittausta?

Istuin noin viitisen minuuttia paikallani ennen ensimmäistä mittausta. Eli mielestäni aika verrattavissa neuvolan mittautilanteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Satu:
Eipäs tullut viesti perille, yritetään uudestaan. Pulssit korkeita, jännititkö jotain?

En mä tiedä...kyllä mä mietin siinä että kuinkahan korkealle lukema pomppaa, mutta en sanoisi jännittäneeni asiaa.

Noiden kolmen ensimmäisen mittausken jälkeen menin hetkeksi maate ja nyt olen muutaman minuutin näpytellyt tässä koneella näitä viestejä.

Mittasin uudelleen ja nyt tuloksena 133/87 ja pulssi 96. Ja nyt voin vannoa etten enää varmastikaan jännittänyt sillä jo tiesin että arvot ovat korkeat.

Mutta kiitos teille, odottelen nyt rauhassa sitä soittoa :flower:

Yhteistyössä