Mikä mulla on kun kaikki pelottaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti

Vieras
Pelottaa kaikki! Raha-asiat, läheisten kuolema (esim. jos veljeni lähtee mökille ajeleen niin olen melkeen varma että kolarin ajaa!). Pelkään, että lapsille käy jotain, pelkään, että lapset sairastuu, mies kuolee, ite sairastun esim. syöpään, en enää uskalla edes mennä lääkäriin kuni pelottaa. Pelko hallitsee elämää. En uskalla ajaa kohta enää autollakaan, koska pelkään ajavani kolarin. Tiedän tietyllä tapaa että ajatuksissani ei ole mitään järjen hiventäkään, mutta ei se auta silti kun pelko tulee. Silloin vaan pelottaa.
Minulla on jo taapero joten ei varmaan mikään synnytyksen jälkeinen masennuskaan. Oireet vaikuttavat jopa psykoottisilta.

pelkäsin myös jossain vaiheessa aivan sairaasti. minulla oli jo leikki-ikäisiä lapsia joten tuli ihan tyhjästä.
aloin aivan äkillisesti pelkäämään. sitä että lapset sairastuvat tai kuolevat, minä sairastun tai kuolen tai mies, tai joku läheinen joutuu onnettomuuteen.
en uskaltanut lähteä laivalle, en ajaa autolla ja kun ajoin kauppaankin niin huokaisin helpotuksesta aina kotona, kun mitään ei sattunutkaan.

Akjattelin jopa; saisimmepa nyt perheenä elää edes jouluun, uuteenvuoteen, lapsten synttäreihin, vappuun, saisivat nyt lapset nauttia.

Olin kai niin onnellinen , että pelkäsin onneni särkyvän.
Lisäksi lapset minulle niin rakkaita, etten ilman heitä pystyisi elämään. en kestäisi myös heidän sairauksiaan tai omaani, sillä pelkäisin etten enään näe lapsieni kasvavan.

Jotenkin suurin pelko hiipui, vaikka edelleen toki pelkään.
jos lapset 10 minuuttia myöhässä. olen aivan hysteerisenä jne.

olen vain oppinut elämään pelkoni kanssa. kai se on normaalia äidin pelkoa.
Toivottavasti.

ketä vastasin on jo koulu-ikäiset lapset.
koin itse pienenä turvattomuutta. vanhemmat joivat, näimme nälkää, koulussa kiusattiin, kotona tapeltiin jne.
ehkä heijastuu sieltä, en tiedä

Pelkäämisen lopettaminen ei ole helppoa, mutta olet esim. autossa paljon riskialttiimpi, kun enerkiasi menee pelkäämiseen, eikä muun liikenteen seuraamiseen.
Olisko tuo neuroottinen (?) pelkääminen verrattavissa äänien kuulemiseen, jota tässä jollain palstalaisella oli ja hän oli jo psykoosissa? Suosittelisin avun hakemista!

Mulla ei ole ollut pienenä turvattomuutta eikä mua ole kiusattu eikä mitään muutakaan ja silti mulla on välillä ihan kamalia pelkotiloja :/

Esimerkiksi nukahtaminen on aivan kamalaa kun ajattelen että talo syttyy palamaan tai jotain muuta kauheaa sattuu.Mä olen jo mielessäni kehitellyt toimintasuunnitelman lähes kaikkiin hätätilanteisiin mitä olen vain keksinyt.Välillä mun pelkotilat ovat pahempia ja sitten taas hieman helpottaa mutta ei ne ole mihinkään kadonneet.On vain opittava elämään niiden kanssa.Eipä tässä muutakaan vaihtoehtoa ole.

Onko sulle tai läheiselle tapahtunut jotain? Onko siis jotain traumaattista takana?

Itse luin juuri posttraumaattisesta stressistä ja tunnistan itsessäni niitä piirteitä. Reilu 2 vuotta sitten oli kaikenlaista kauheaa yhtenä pötkönä meidän elämässä ja elän ikäänkuin katastroin jälkimainingeissa odottaen uutta aaltoa. :(( Silloin siis kun ne tapahtumat oli niin pärjäsin hienosti. Edelleen ulkoisesti pärjään,mutta raskausaika on saanut hirveästi kaikkia pelkoja nousemaan pintaan. Sinnikkäästi keksin aina jotain uutta mitä kauheaa minulle tai vauvalle voisi tapahtua. Koitan olla miettimättä,mutta sitten törmään taas johonkin täysin älyttömään juttuun ja alan miettiä sitä omalle kohdalle.