Mikä mun vauvalla on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huoli

Vieras
Hei kokeneemmat äidit.

Olen kovin huolissani vauvastani, joka täyttää tänään 3 viikkoa. Eilen ja tänään olen huomannut, että vauvan silmät muljahtelevat kummallisesti. Esim. on syönyt rinnalla ja sen jälkeen köllöttää sylissä, puolinukuksissa ja vääntelee. Sitten laittaa silmät kiinni, vakuttaa nukahtavan, hengittää tiheästi ja silmät muljahtelevat yläviistoon. Kestää hetken, sitten avaa silmät kokonaan ja onkin ihan hereillä. Tämä on nyt toistunut sekä eilen että tänään ja mieskin huomasi sen illalla. Onko vauvassa jotain vialla?? :'(

Vastasyntyneen vauvan unen ja valveen rajat ei ole niin selviä kuin isommalla. Vauva voi siis todellakin nukahtaa vaikka muutamaksi sekunniksi. Tuo silmien pyörähtäminen on ihan normaalia. Ei oikeasti kannata panikoida. :)

Just oon mietiskelly samaa oman vauvani kohdalla(vauva nyt 4viikkoa), vaikka jotenkin muistelin aiempien lasten kohdalta tuon olevan normaalia. Mutta tosiaan näyttää siltä että vaipuu suoraan REM uneen kun silmät alkaa vilkkua ja hengittää raskaasti.

Normaalilta kuulostaa. Kävimme parin viikon ikäisen vauvan kanssa lääkärissä vastaavien oireiden takia, lähinnä hengityksen tiheyteen liittyen... ja aivan terve tyttö on. Oliko teillä nopea synnytys? Useampi lääkäri sanoi, että jos synnytys on nopea niin vauva voi jäädä "sopeutumistilaan" jossa juuri nuo unen ja valveen rytmit jne. ovat vielä sekaisin. Kysäise neuvolasta vielä?

Hei ei syytä huoleen. Meidän pieni teki ihan samaa, sanottiin miehen kans et vetää hedelmäpeliä taas silmät. Mies oli jutellut tästä yhden kaverin kans, jolle lääkäri oli sanonut, et se on keskushermoston kehittymättömyyttä, joka on normaalia tuon ikäiselle. En muista milloin se loppui, varmaan jotain 2-3kk iässä.

Yhteistyössä