Mikä neuvoksi kun 2v8kk ikäinen lapsi heräilee öisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Väsynyt äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Väsynyt äiti"

Vieras
Tyttö on aina nukkunut vaihtelevasti. Vauvana hräili parin tunnin välein. Sitten kun yösyöminen loppui alkoi nukkua kunnolla. Sitten tulivat kauhukohtaukset. Noh, nekin onneksi lakkasivat ja alkoi nukkua hyvin. Sitten satunnaista hankaluutta, mutta enimmäkseen hyvin.

Nyt syksyllä alkoi heräillä koska piti niistää. Nenä tukkoinen ja lääkäri suositteli kosteustippoja. Ne auttoivat 2 yöksi.

Nyt tuosta niistämisestä on tullut jokin pakkomielle lapselle. Niin päivällä kuin yölläkin pitäisi olla niistämässä jokaissta harmista, se on siis jokin outo lohtu-keino, nenä ei tosiaan vuoda.. Nenä on jopa rohtunut jatkuvasta paperilla hankaamisesta. En enää suostu joka välissä pyyhkimään menää ettei rohdu, mutta hänpä saattaa tehdä niin itse (joskaan ei yöllä).

Yöllä herää siis huutamaan (ei pyydä vaan itkee ja raivoaa), että niistämään. Noh, olen niistänyt. Se ei kuitenkaan riitä vaan pitää kääntää tyynyä, pitää asetella peittoa pitää sanoa hyvät yöt sun muita rutiinilauseita ja jollen sano saa raivarit.
Tilanne on vain pahentunut. Aluksi tyytyi vähempään, mutta vaatimukset ja kenkkuilu vain lisääntyy! Viime yönä tyttö vaati niistämään, menin, mutta hänpä halusikin niistää itse. Noh, kun palasin sänkyyni hän huusi taas äitiä niistämään ja kun tulin niin eipäs halunnutkaan vaan itse. Lopulta sanoin, että niistää sitten itse, äiti ei jaksa enää vaan haluaa nukkua. Menin sänkyyn ja pitelin korviani kuin lapsi huusi noin tunnin. Ei pelkkää itkua vaan toisteli eri vaatimuksia, kuten "äiti oitää kiinni niistää, äiti kädestä, äiti tulee seisoon, itse niistää" yms. Lopulta hiljeni ja saatiin nukkua vielä pari tuntia.

En tahtoisi antaa huutaa koska naapurit häiriintyvät, mutta en jaksa enää nousta palvelemaan häntä ja toistelemaan hyviä öitä!!

Jostain ihmeen syystä lapsi nukkui hyvin joulun aikaan, melkein viikko meni korkeintaan yhdellä heräämisellä yössä! Saiko hän ehkä enemmän huomiota eikä tarvinut sitä öisin??

Olen ajatellut kokeilla siirtää tytön sängyn omani viereen.. En toisaalta usko sen auttavan ja pelkään siitä olevan loppupeleissä enemmän haittaa kuin hyötyä.
Soitanko lääkäriin, neuvolaan, annan huutaa, otan viereen vai mitä ihmettä?! :/

Olen päivisin jo niin väsynyt, että kauppaan meno on ponnistus. -_- zZzZ

Mun korvaan kuulostaa nimenomaan siltä, että kaipaa huomiota ja läheisyyttä. Ja varmaan tosiaankin niin, että joulun aikaan saanut enemmän huomioita/läheisyyttä, niin nukkunut paremmin. Koska niistäminen kuulostaa vain tekosyyltä saada äiti paikalla (kuten itsekin mainitsit, niin pyytää esim. pitämään kädestä jne).

Kiinnittäisiin siis nyt aluksi huomiota siihen, että miten päivät menee ja että lapsi saa tarpeeksi äidin (ja isän?) seuraa ja hellyyttä. Ja jos perheessä on isä, niin voisiko hän mennä yöllä hoitamaan näitä "niistämistilanteita"?

Isä ei asu kanssamme.

Tästä on nyt tullut vähän kierre, olen yön jäljiltä niin väsynyt etten jaksaisi viihdyttää lasta senkään vertaa mitä ennen, tai pitkiä aikoja kerrallaan.

Laitoin nyt täksi yöksi sängyt vierekkäin. Huomenna on kyläily päivä ja lapsi todennäköisesti saa niin paljon huomiota ja tekemistä, että toivon mukaan nukkuu paremmin ja siten sitten minäkin voisin jaksaa alkaa panostaa enemmän seuraavina päivinä.

Yhteistyössä