[QUOTE="vieras";26444703]Toki on näitä poikkeuksiakin, joilla se rytmi on ollut jo alusta asti kadoksissa ja silloin ei välttämättä toimikaan. Ei meilläkään sen tassuttelu-unikoulun jälkeenkään nukahda itse, vaan vieressä pitää olla. Ja kun pinnis on meidän sängyn vieressä, niin joko minä tai iskä menee meidän sänkyyn makaamaan, kunnes poju simahtaa. Yleensä kestää 5min-15min aika, kunnes nukahtaa, mutta joskus harvoin menee esim. sen puoli tuntia tai jopa vähän yli. Samaa mieltä siinä, että sieltä pinniksestä ei sitten ole poispääsyä. Sitäkin kokeiltiin joskus, että kun ei selvästi näyttänyt väsyneeltä, niin otettiin pinniksestä pois; lopputuloksena puoleen yöhön asti valvova lapsihirviö, jota ei tahtonut saada millään ilveellä unten maille, eikä ainakaan ilman huutoa
Mutta nämä on juuri näitä asioita, joita ei oikeasti voi tajuta, ennen kuin niitä omia lapsia on. Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle jne. Jokaisen vaan on luovittava se oma keino sieltä keinojen merestä. Pääasiahan se kuitenkin on, että kaikki nukkuu.
Ja tytsille vielä sen verran, että kuka on täällä edes puhunut, että tuntikausia taistellaan jostain asiasta? Valtaosa ei varmasti taistele lapsen kanssa tuntikausia mistään (unihommat erikseen, jos todella vaativainen vekara ja rytmit päin seiniä). Mutta se ero meissä on, että jos sinä et saa neuvottelulla asioita tehtyä, annat periksi. Kaikki äidit tietää (toivottavasti), että se ei johda mihinkään hyvään.[/QUOTE]
Minä olen ihan samaa mieltä siitä, ja aikanaan minäkin kantapään kautta oppinut, että ei kyllä kannata antaa lapsen enää tulla pois sängystä, kun on päätetty että nyt nukkumaan, sitä ei seuraa mitään hyvää. Ja lapsi oppii helposti että saa huutamalla ja vaatimalla tahtonsa läpi. Tai meidän 3-vuotiasta ei enää voi väkisin pitää sängyssä tietenkään, kun tulee pois jos haluaa. Mutta tehdään sitten niin , että vaikkei oltaisikaan miehen kanssa vielä menossa nukkumaan itse, ollaan käyvinämme nukkumaan, ja sammutetaan valot yms. Ei poika jaksa kauaa itsekseen riekkua. Ja kyllä silti vieläkin voin tuntikin mennä ennen kuin poika on unessa.
Päiväkodin päiväunista, että meidän lapsen pk:ssa kaikki nukkuvat, mutta poika ei mitenkään kauhean kauaa, 45 min- 1 h. Eli ei sen pitäisi vielä kolmivuotiaalla yöunia pilata. Viikonloppuisin nukkuu enemmän yöunta, ja päikkäreitä ottaa vain yleensä noin 30 min. enää. Mutta silti viikolla joskus on vaikeaa nukkumaanmenon kanssa.
Pojalla on uhma tms. hankalemmat kaudet tulleet aina sykleissä, ihan siitä juuri ja juuri 1-vuotiaasta lähtien. Edellinen hankala kausi oli huhtikuussa, ja kesti 2 viikkoa. Siinä välissä oli sitten kuutisen vk helpompaa aikaa, jolloin lapsi oli suht yhteistyökykyinen. Ja nyt on sitten taas hankala kausi. Meinaa sitä että melkein kaikessa on vastahankaan. Ei tietty olisi jos saisi kaikessa periksi, muttei saa. Eli vaikkei haluaisi aamulla pukea päällensä ja lähteä päiväkotiin, puetaan ja lähdetään. Vaikkei haluaisi lähteä päiväkodista, lähdetään vaikka kantamalla. Ja vaikkei päiväkodin pihalla haluaisi käydä auton turvaistuimeen istumaan, vaan penkille ilman istuinta, niin silti istuimeen mennään. Ja huutoa tulee. Eilen poika sai viidet raivarit kun ei saanut tahtoaan läpi. Pukeminen ja hampaidenpesu on hankalimpia.
Aamulla sain hänet pukemaan kun olin lähtevinäni, sammutin valot, puin päälleni , sanoin heipat ja menin rappukäytävään odottamaan. Kun kurkkasin oven raosta, siellä se kitinäkalle veti housuja jalkaansa. :-D
Kärsivällisyyttä tässä tarvitaan ja paljon, mutta mielestäni tuollaisissa perusasioissa kuten nukkumaanmeno, hampaanpesu pukeminen ja lähdöt, ei kannata antaa periksi, muuten on piru merrassa.
Itse annan sitten lapselle päätäntävaltaa pienemmissä asioissa, kuten valita eri vaihtoehdoista. Ja harhauttaminenkin toimii aika hyvin, ainakin joskus, eli saa lapsen mielenkiinnon muualle jostain asiasta, jossa ei saa tahtoaan läpi.
Eikä pidä tietenkään unohtaa läheisyyttä, sylittelyä ja kehumista. Voi että sitä itseensätyytyväistä ilmettä, kun poika onkin joskus vaikka ottanut hammasharjan omaan käteen ja pessyt hampaansa itse, ja häntä siitä kehuu. :-D