Mikä olisi hyvä ikäero lapsille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Zarahan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

Zarahan

Vieras
Kokemuksia tarvitaan! Mikä olisi hyvä ikäero lapsille teidän mielestänne, joilla lapsosia on jo ilmaantunut useampia?
Toivossa on hyvä elää, että vielä tärppää kun uusi yritys joskus alkaa =)

Meille ikäeroa tuli 3v. Vähempi olisi tullut jos heti olisi tärpännyt. Mutta nyt olen tuumannut että hyvä ikäero tuokin. Isompi osaa jo paljon asioita itsekseen ja on todellakin tullut isoksisiskoksi. Reipas tyttö! :heart:

Sellainen ikäero on lapsille mielestäni paras minkä vanhemmat jaksaa, meillä se ikäero on 5 vuotta. Kaipasin uutta vauvaa kun nuorimmainen täytti neljä. Et kumminkaan tee lapsia toisilleen, vaan itsellesi. Ja kyllä viiden vuoden ikäerosta huolimatta lapseilla on myös yhteistä puuhaa.

2.5 vuotta ja se tuntuu hyvältä. Pienemmällä ikäerolla en olisi lapsia halunnut ja kun se vauvakuume sitten iski niin tulinkin heti toiveesta raskaaksi =) . Alkuun oli raskasta koska keskimmäinen oli kovin vaikeahoitoinen, mutta ajan oloon sekin sitten helpotti. Nyt heillä on toisistaan kovasti seuraa ja leikit sujuu useinmiten hyvin.

Kuopus on nyt kuukauden vanha eli ikäeroa esikoiseen on reilu 6 vuotta ja keskimmäiseen hippusen vajaa 4 vuotta. Jossain vaiheessa tuntui, että 2 lasta sittenkin riittää (joskus olin toivonut saavani 3-4 lasta), sitten vauvakuume iski kuitenkin uudestaan ja tälläkin kertaa riitti, kun toivomus oli sanottu ääneen ja tulin raskaaksi. Eli nytkään en olisi tahtonut kolmatta yhtään tämän pienemmällä ikäerolla.

Leikkikaveriksi tästä nuorimmasta ei välttämättä isommille sisaruksille ole, ikäeroa on sen verran, mutta välit voivat silti olla läheiset. Toisaalta, itselläni on ikäeroa omiin sisaruksiini 4 ja 5 v (olen vanhin) ja olemme kuitenkin leikkineet yhdessä jonkin verran ainakin.

Joku sen jo sanoikin, että paras ikäero on se mikä vanhemmista niin tuntuu. Toisaalta näitäkään asioita ei aina voi suunnitella, vauvathan tulee jos on tullakseen :heart: =) .

Minulla ei vielä ole omia, mutta vastaan silti...

Minulla on veljeeni viisi vuotta ikäeroa ja olemme aina pitäneet eroa hyvänä. Muistan pikkuveljen vauva-ajan ja pääsin hoitamaan. Vähän isompina leikittiin paljon yhdessä eikä juurikaan tapeltu, kun isosisko oli se joka komensi. Äitikin joskus sanoi, minun helpottaneeni pikkuveljen hoitoa aika tavalla. Nyt ollaan samalla alalla töissä ja välit ovat edelleen läheiset.

Parhaalla kaverilla on pari vuotta vanhempi isosisko. Nämä riitelivät paljon kouluiässä ja jotain kränää tuntuu olevan edelleen.

Tästä huolimatta, minun lapsilleni tulee luultavasti pienempi ikäero. 33-vuotias ensisynnyttäjä ei oikein voi odottaa seuraavan kanssa.

Meillä on lasten ikäero kasvanut aina vähän eli 1v6kk, 2v2kk ja tasan 3v. Oikeastaan jokainen ikäero on ollut ihan sopiva. Kun toinen syntyi niin silloin oli ehkä eniten sutinaa, kun oli vielä kaksi vaipoissa ja isompikin niin pieni. Työtä riitti, mutta ihmeesti sitä vaan voimaa tulee ja jaksaa. Nyt kun neljäs syntyi niin toiset olivat jo paljon isompia ja vauva vain on vaipoissa, joten nyt on ihan helppoa. Sisarukset jo jelppivät vauvan hoidossakin.
Itselläni ja siskollani on ikäeroa 7v (välissä on yksi veli). Silloin tykkäsin kovasti hoitaa siskoani. Ikäero on kuitenkin niin suuri, joten ei leikeistä tullut oikeastaan mitään. Nyt "isompana" kyllä ollaan hyviä kavereita keskenään. Ollaan tosi paljon tekemisissä toistemme kanssa ja lapsemme ovat keskenään ystäviä.

Niin kait se on maku asia ja riippuu niin paljon lapsistakin. Meillä lapsilla on 1v 10kk ikäeroa ja joskus on tietty ollut rankkaakin, mutta kaiken kaikkiaan ihan hyvältä on tuntunut. Isompi heittäytyy myös välillä vauvaksi, mutta nyt kun pienenpikin on yli vuoden alkaa jo löytyä yhteistä kivaa. Pienen ikäeron taustalla oli toive, että lapset ovat kavereita toisilleen ja vanhempien ei tartte olla aina viihdyttämässä.

Mikä tahansa yhdistelmä on ok, jos luonteet antaa myöten :D . Meillä on kolme lasta 5v, 3v ja 2v. Vauva-aikoina ei ole sisarusten välillä ollut mitään probleemia, mutta nyt piisaa nahistelua ja mekkalaa senkin edestä. Esikoinen ja keskimmäinen kyllä jo leikkivät kivasti keskenään, mutta kuitenkin tuntuu, että 2v ikäero on liikaa useimmissa leikeissä (esikoinen kohtelee pienempäänsä kaltoin). Pidän kuitenkin ehdottomasti hyvänä asiana sitä, että siskokset ovat lähekkäin syntyneet ja toivottavasti pysyvät läheisinä läpi elämänsä. Kyllä meinaan jo nyt puolustavat toisiaan henkeen ja vereen. =)

Olen samaa mieltä kuin "vieras" edellä eli sellainen ikäero on hyvä, jonka vanhemmat jaksaa.Ns. opitimaalinen ikäero on ihan turha, jos vanhemmat eivät ITSE halua toista lasta, vaan lapsi "tehdään" muista syistä.

Meillä mies oli valmis toiseen lapseen heti tytyn olessa 6kk, mutta itse en jaksanut yöimetysten takia, muuten kyllä tyty tosi "helppo" lapsi . Kun esikoinen oli reilu vuoden vanha, niin aloin haaveilla toista, ja laitettiin tuumasta toimeen, kun tunsin oloni taas virkeäksi. Meillä toinen tulossa ja ikäeroksi tulee 2v1kk. Varmaan tulee olemaan rankkaa välillä. Ja siksi ei aikailtu, kun ikää on tosiaan +30.

Mulla itsellä on vajaa kolme vuotta nuorempi sisar, ja ollaan hiottu toisiamme :) Eli pienellä ikäerolla sisarukset ovat melko tasaväkisiä, ja koulivat toisiaan riitojen ja leikkien muodossa. Eli ne riidat ja kinat ei ole huono juttu!

Esikoisen ja kuopuksen ikäero on 6,5 vuotta. Nyt kuopus 1v 2kk ja odotan kolmatta, eli ikäeroa tulee 1v 7 kk jos kaikki sujuu hyvin. 6,5 vuotta on kyllä liian paljon. Lapsilla ei ole paljoa yhteistä. Tietysti äidille paljon hyötyä, kun vanhempi voi auttaa pienemmän hoidossa. Uskoisin kaksi-kolme vuotta olevan hyvä ikäero. :D

Minä halusin, että toimeentulo on parempi ennen toista lasta (mies opiskeli vielä esikoisen syntyessä). Ainahan yhden elättää jos vaikka mies ei pääsisi ensimmäiseenkään työpaikkaan, niin olisin yksinkin yhden lapsen ja miehen elättänyt, mutta toista en noilla ehdoilla olisi halunnut.

Lisäksi en olisi jaksanut hoitaa kahta vaippaikäistä.

Ja kolmanneksi halusin nauttia myös esikoisesta, lapset on niin vähän aikaa pieniä. (Tai no äitiysloman jälkeen vein hänet hoitoon, oli pakko kun mies opiskeli, mutta kaiken vapaa-ajan olin hänen kanssaan). Ja kahden hoito on jo työtä... vaikka ikäeroa meillä siis tuli yli 3v, niin silti oli rankkaa kuopuksen vauva-aikana, kun esikoiselle olisi pitänyt olla jo kovasti kaveria, siis kaipasi jo ikäistään seuraa tuossa iässä. Ja ei olisi huonosti nukutun yön jälkeen aina jaksanut leikkiä tai lähteä leikkipuistoon.

Olen sitä mieltä myös, että optimaalista ikäeroa ei ole, kukin perhe tekee kuten heille sopii.

Ei kai sitä voi yleistää, että mikä on sopiva ikäero lapsilla?? Kullakin perheellä on omat sopivat ikäeronsa! Meillä on aika kuusi vuotta, lapset nyt 12, kohta 6 ja nuorin on 6,5 kk. Meillä nämä ikäerot ovat olleet hyvät....jos olisi oleet pienemmät tai isommat ikäerot, nekin olisivat olleet hyvät! Pääasia on, että lapsia ollaan yleensäkään saatu!!

Meillä on 7 vuotta ikäeroa, näin pitkästi siksi, että pelkäsin synnytystä niin kovasti, mutta vaikka en olisi pelännytkään, olisin jättänyt väliin vähintään 3-4 vuotta. Mielestäni jokaisella lapsella on oikeus omaan vauva- aikaansa, 2v on vielä tosi pieni olemaan yht´äkkiä iso. Sillä siitä ei pääse mihinkään, että vauva vie aikaa ja silloin isompi joutuu joustamaan.

Lisäksi 2-vuotiaalla alkaa nousta uhma ja tuolloin hän tarvitsee paljon aikaa ja huomiota ja syliä. Ja vaikka perheessä olisikin kaksi vanhempaa, niin yleensä se toinen on kuitenkin koko päivän poissa, eikä pieni lapsi vielä ymmärrä sitä, että pitää odottaa sitä syliä.

Siis en tuomitse vanhempia, joilla on lyhyt ikäero lapsilla =) hienoa jos he jaksavat. Minusta vain tuntuu, että meillä esikoisella oli ikävä äitiään silloin ekana vuonna kun kuopus syntyi, vaikkakin hän oli 7v. ja periaatteessa tarpeet ihan erilaiset kuin vauvalla. Eli ehkä halusin sanoa, että minusta olisi tuntunut vieläkin pahemmalta sanoa 2-vuotiaalle, että "odota vähän, äiti ei nyt ehdi, pitää hoitaa vauvaa". :x :heart:

kahden vanhemman ikäero on 1v3viikkoa ja on kyllä ihan liian vähän (poika nyt 6v ja tyttö 5v).Tiivis parivaljakko,mutta alku oli tosi raskas kahden vaippaikäisen kanssa.meidän iltatähti on 3kk ;).Kiva ikäero,vanhemmat lapset leikkivät keskenään ja äiti saa nauttia vauvasta.Kiva olla kotona kun esikoinen aloitti eskarin ;)

Kahden vanhimman ikäero on 1v5kk, liian vähän, ja kun kolmas synty, vanhimmat olivat, 4v ja 5 1/2v, edelleen liian vähän, mutta kun neljäs synty, vanhin oli 12, seuraava 10 1/2 ja kolmas 6 1/2v, ihana ikäero, kaikki koulussa ja vanhin osaa jo hoitaa, varsinkin kun vanhin on tyttö. =)

Yhteistyössä