Mikä on duunari?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

piina

Aktiivinen jäsen
13.08.2008
14 952
1
36
Toisesta ketjusta jäin miettimään... Itse olen ajatellut alimmanammattiryhmän edustajia. Mutta onko kuitenkin esim. sairaanhoitajat duunareita... samallalaillahan lääkäritkin tekevät kongreettista duunia ja he eivät ainakaan duunareita ole :/

Kyllä sairaanhoitajat ovat mielestäni duunareita, vaikka AMK-koulutus onkin. Vaikea sanoa, missä raja menee. Ehkä kyse on siitä, että työ on fyysistä ja "pakkotahtista".

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Eli onko kaikki muut duunareita paitsi yliopiston/vastaavan käyneet?

Ei, kyllä AMK:stakin valmistuu paljon ihmisiä, jotka eivät ole duunareita (insinöörit yleensä, osa voi toki tehdä fyysisiäkin hommia), tradenomit pankissa, IT-alalla, toimistoissa) jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Eli onko kaikki muut duunareita paitsi yliopiston/vastaavan käyneet?

Ei, kyllä AMK:stakin valmistuu paljon ihmisiä, jotka eivät ole duunareita (insinöörit yleensä, osa voi toki tehdä fyysisiäkin hommia), tradenomit pankissa, IT-alalla, toimistoissa) jne.

Eli osa AMK:sta valmistuineista on duunareita esim. sairaanhoitajat ja osa ei
:/

mä miellän duunarin niin, että tekee sen raskaimman ja tuottavimman työn.

Ja tuota ihmettelen, että duunareita ei arvosteta..hmm mitäs jos siivoojat menevät lakkoon, maailma hukkuu roskiin, jos ruokapalvelutyöntekijät menevät lakkoon, lapsenne ei saa kouluissa/päiväkodeissa ruokaa, jos kaupantädit ja sedät menevät lakkoon, mistä ostat ruokasi.
lista on loputon.

Alkuperäinen kirjoittaja arvostusta peliin:

Ja tuota ihmettelen, että duunareita ei arvosteta..hmm mitäs jos siivoojat menevät lakkoon, maailma hukkuu roskiin, jos ruokapalvelutyöntekijät menevät lakkoon, lapsenne ei saa kouluissa/päiväkodeissa ruokaa, jos kaupantädit ja sedät menevät lakkoon, mistä ostat ruokasi.
lista on loputon.

Kyllä luulen, että useimmat arvostavat kovastikin. Vaikka duunari-sanalla vähän haukkumasanan kaiku onkin.

Alkuperäinen kirjoittaja duunari itsekin:
Duunari painaa mielestäni kovaa duunia, ruumillista sellaista, pienellä palkalla ja yleensä vailla arvostusta. Näin minä sen määrittelisin.

tämä duunari painaa kovaa ruumillista työtä isolla palkalla kylläkin ilman arvostusta.

Duunari tekee suorittavaa työtä, ei välttämättä edes kovin fyysistä (kaupan kassa, palkanlaskija, lentäjä). Homma on selkeää ja suoraviivaista eikä vaadi suurta innovaatiota, luovuutta, suunnittelua. Ei-duunari tekee sitten luovempaa työtä, suunnittelee, luo suuntaviivoja yms. Molemmat yhtä tärkeitä ja kumpikin tarvitsee toistaan.

Alkuperäinen kirjoittaja duunari:
Duunari tekee suorittavaa työtä, ei välttämättä edes kovin fyysistä (kaupan kassa, palkanlaskija, lentäjä). Homma on selkeää ja suoraviivaista eikä vaadi suurta innovaatiota, luovuutta, suunnittelua. Ei-duunari tekee sitten luovempaa työtä, suunnittelee, luo suuntaviivoja yms. Molemmat yhtä tärkeitä ja kumpikin tarvitsee toistaan.

no lentäjän voi kyllä ottaa pois tosta listasta jos näillä menet " Homma on selkeää ja suoraviivaista eikä vaadi suurta innovaatiota, luovuutta, suunnittelua"

Kaupan kanssa on fyysisesti kuluttavaa työtä, koska siinä tehdään yksipuolisia liikkeitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ccc:

no lentäjän voi kyllä ottaa pois tosta listasta jos näillä menet " Homma on selkeää ja suoraviivaista eikä vaadi suurta innovaatiota, luovuutta, suunnittelua"

No, tuosta lentäjästä voi olla monta mieltä. Minä luen sen nimenomaan duunariluokkaan, vaikka liksa hyvä onkin. Oman työn suunnittelu on aika mekaanista tuossa työssä. Enkä sen enempää asiasta väittele, lentäjän vaimona minulla saa olla tällainen näkemys, ja sinulla saa olla omasi.

Alkuperäinen kirjoittaja arvostusta peliin:

lista on loputon.

Tällä logiikalla lääkärikin olisi duunari

:/

Alkuperäinen kirjoittaja ccc:

No, tuosta lentäjästä voi olla monta mieltä. Minä luen sen nimenomaan duunariluokkaan, vaikka liksa hyvä onkin. Oman työn suunnittelu on aika mekaanista tuossa työssä. Enkä sen enempää asiasta väittele, lentäjän vaimona minulla saa olla tällainen näkemys, ja sinulla saa olla omasi.

mieheni on myös lentäjä enkä todellakaan pidä sitä duunari hommana

Duunari ei ole koulutuksesta kiinni, vaan siitä, mitä tekee työpaikalla. Työpaikoilla on monesti selvä hierarkia, jossa on työntekijäporras, keskijohto ja ylin johta. Työntekijäportaaseen kuuluva on aina duunari, olipa koulutus mikä tahansa.

Sairaanhoitaja, toimistotyöntekijä, metallimies, laboratoriotyöntekijä, myyjä, pankkivirkailija jne. ovat kaikki duunareita, olivatpa he koulutukseltaan tohtoreita tai amiksen käyneitä. Itse olen insinööri koulutukseltani, mutta teen laboratoriotöitä työntekijäportaassa eli olen duunari. Olisin myös voinut hakeutua esim. tuotantopäälliköksi jonnekin tehtaaseen, jolloin en enää olisi duunari.

Alkuperäinen kirjoittaja dffd:
Duunari ei ole koulutuksesta kiinni, vaan siitä, mitä tekee työpaikalla. Työpaikoilla on monesti selvä hierarkia, jossa on työntekijäporras, keskijohto ja ylin johta. Työntekijäportaaseen kuuluva on aina duunari, olipa koulutus mikä tahansa.

Sairaanhoitaja, toimistotyöntekijä, metallimies, laboratoriotyöntekijä, myyjä, pankkivirkailija jne. ovat kaikki duunareita, olivatpa he koulutukseltaan tohtoreita tai amiksen käyneitä. Itse olen insinööri koulutukseltani, mutta teen laboratoriotöitä työntekijäportaassa eli olen duunari. Olisin myös voinut hakeutua esim. tuotantopäälliköksi jonnekin tehtaaseen, jolloin en enää olisi duunari.

Okei. Jotenkin vain tuntuu, että sitä sanaa duunari käytetään vain silloin, kun puhutaan hanttihommientekijöistä yms.

Yhteistyössä