Mikä on joulu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voodoo doll
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

voodoo doll

Jäsen
24.09.2008
493
0
16
Meillä ei ole sitä vietetty. Nyt kuitenkin esikoinen sanoi että haluaisi että vietämme joulua. Joulupukkia ei kuulemme tarvita, koska äiti ja isä ostaa lahjat B)
Sanoin asiasta äidilleni, niin hän tuumasi että nyt sitten on kerrottava siitä Jeesuksesta :o
Mietin tässä sitten mikä se joulu on. Ja miten sen järjestäisi, kun joulupukki, jeesustelut, kinkku ja kuusi on karsittu pois.

No jeesushan ei kuulu jouluun mitenkään, jos et tahdo. Joulu on alunperin pakanajuhla, kirkko sen vain myöhemmin omi, jotta tuota pakanajuhlaa ei vietettäisi. =)

Tehkää oma jouluperinne, joulu on sitä, miksi sen teette. Jos ette tahdo koristeita, älkää laittako. Mutta jo muutamalla talvisella koristeella saa talvijuhlan tuntua.

Tehkää sitä ruokaa, mistä te tykkäätte. Yleensä tehdään jotain vähän erikoista tai hienompaa, eihän kaikki ns. perinteistäkään joulua viettävät halua mitään laatikoita.

Ostatte lahjat, jos tahdotte. Ne voi laittaa vaikka kuusen alle (paitsi jos ei tule kuusta :D Sit johku muualle) ensin koristeeksi ja sit aattona (esim.) kokoonnutte kaikki samaan huoneeseen ja sit jaatte lahjat.

Joulu meillä on yhdessäoloa ja lämpöä. Kattellaan telkkua, pelataan pelejä, käydään sukulaisilla vierailuilla ja kuunnellaan joululauluja. Niin ja meillä käy myös parhaita kavereita jouluglögillä ja iltaa viettämässä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja voodoo doll:
Meillä ei ole sitä vietetty. Nyt kuitenkin esikoinen sanoi että haluaisi että vietämme joulua. Joulupukkia ei kuulemme tarvita, koska äiti ja isä ostaa lahjat B)
Sanoin asiasta äidilleni, niin hän tuumasi että nyt sitten on kerrottava siitä Jeesuksesta :o
Mietin tässä sitten mikä se joulu on. Ja miten sen järjestäisi, kun joulupukki, jeesustelut, kinkku ja kuusi on karsittu pois.

Jouluevankeliumin lukeminen esimerkiksi kynttilän valossa riittää hyvin. Ja rauha maassa sekä ihmisillä hyvä tahto.

Joulua ilman Jeesusta ei ole.

Hyvää Joulua Sinulle ja esikoisellesi!

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Jouluevankeliumin lukeminen esimerkiksi kynttilän valossa riittää hyvin. Ja rauha maassa sekä ihmisillä hyvä tahto.

Kuten tuossa yläpuolellasi jo todettiin, joulu on alunperin pakanallinen juhla. KAIKKIHAN sen jo tietää. Tai ainakin luulisi tietävän.
Evankeljumia ei siis meidän joulussa lueta. Muita satuja kylläkin =)

Kuten tuossa yläpuolellasi jo todettiin, joulu on alunperin pakanallinen juhla. KAIKKIHAN sen jo tietää. Tai ainakin luulisi tietävän.

Anteeksi. Luulin että esikoisesi oli kiinnostunut Joulun vietosta.

Kukin tavallaan.

Piparin tuoksua, tonttujen juoksua,
siinäkö joulu on?
Kiirettä, huisketta, salaisuuskuisketta,
siinäkö joulu on?
Joulu saapuu jokaiselle,
lapselle ja aikuiselle.
Sydämiimme joulun lahja
seimen luona annetaan.

Tähti ja kuusi, lyhtykin uusi,
siinäkö joulu on?
Lapsenko juhlaa,
paljon kun tuhlaa,
siinäkö joulu on?
Joulu saapuu jokaiselle,
lapselle ja aikuiselle.
Sydämiimme joulun lahja
seimen luona annetaan.

Anteeksi. Luulin että esikoisesi oli kiinnostunut Joulun vietosta.

Kukin tavallaan.

Kyllä esikoisemme haluaa viettää joulua. Mutta ei mitään kristittyjen juhlaa. Häntä kiinnostaa joulukalenteri, paketit, tontut ja piparit yms. Eihän lapsi edes tiedä mikä se jeesus on.

Joulu on meillä yhdessä oloa, hyvää ruokaa ( mm. rosollia, kalkkunaa, laatikoita, luumurahkaa, perinteisiä mutta ei kinkkua ), lahjojakin jaetaan. Ja muistellaan usein niitä jotka ovat joukostamme poistuneet, käydään muistolehdossa. Lauletaan joululauluja ja pelataan lautapelejä. Saunotaan ja ulkoillaan yhdessä. Leivotaan pipareita ja joulutorttuja. Ihan perinteistä menoa, ilman Jeesustelua.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Jouluevankeliumin lukeminen esimerkiksi kynttilän valossa riittää hyvin.

Noihin kohtiin: :laugh:

Mistä naurusi? Et kai sekoita joulua ja Joulua?

Joulu muuten kirjoitetaan suomeksi joulu (pienellä alkukirjaimella). =)

Ja en sekoita. Nauru tuosta uskovaisten pakkotuputuksesta työntää Jeesusta joka paikkaan. Jos sulle joulu on tuota pakkojeesustelua, niin olkoon. Mutta älä sano, ettei joulua tai Joulua tai JOULUA voi viettää ilman. :saint:

Mua kans vähän ihmetyttää tämä suhtautuminen....jokainen viettä Joulua omalla tavallaan ja omien arvojensa mukaan, olkoon pakanajuhla tai ei, aivan sama, miks pitää alkaa naureskelemaan niille jotka juhlivat Jeesuksen syntymäpäivää? Voodoo doll, sulle esim. ei kukaan ole ihmetellyt jotta " :o siis ei joulukuusta???? :o siis ei kinkkua??????" muoks, tai että "siis sun lapsi haluaa viettää materialistisen joulun????"

Alkuperäinen kirjoittaja Eims Baum:
Mua kans vähän ihmetyttää tämä suhtautuminen....jokainen viettä Joulua omalla tavallaan ja omien arvojensa mukaan, olkoon pakanajuhla tai ei, aivan sama, miks pitää alkaa naureskelemaan niille jotka juhlivat Jeesuksen syntymäpäivää? Voodoo doll, sulle esim. ei kukaan ole ihmetellyt jotta " :o siis ei joulukuusta???? :o siis ei kinkkua??????"

Nauru siitä, että joku oikeasti kehtaa väittää, ettei joulua voi ilman uskonnollisuutta viettää (varsinkin, kun aloituksessa jo tehtiin hyvin selväksi, ettei sitä uskonnollista puolta tahdota siihen sekoittaa).

Mua kans vähän ihmetyttää tämä suhtautuminen....jokainen viettä Joulua omalla tavallaan ja omien arvojensa mukaan, olkoon pakanajuhla tai ei, aivan sama, miks pitää alkaa naureskelemaan niille jotka juhlivat Jeesuksen syntymäpäivää? Voodoo doll, sulle esim. ei kukaan ole ihmetellyt jotta " :o siis ei joulukuusta???? :o siis ei kinkkua??????"

Kuules mä olen täällä saanut aika moiset kakkasateet joskus niskaan USKOVAISILTA kun olen kertonut että meillä ei vietetä joulua. Olen kuullut mm "lapsi parat" kommentteja. Ihmetelty siis on MIKSI lapsi raukat jäävät ilman ihanaa kristillistä joulua :kieh:
En nyt ymmärtänyt miksi tämä evankeljuminäkökulma täytyi tuoda tähän keskusteluun, missä pohdin miten voisi viettää riisuttua joulua, mihin EI kuulu kristillisiä perinteitä.

[/quote]

Ja en sekoita. Nauru tuosta uskovaisten pakkotuputuksesta työntää Jeesusta joka paikkaan. Jos sulle joulu on tuota pakkojeesustelua, niin olkoon. Mutta älä sano, ettei joulua tai Joulua tai JOULUA voi viettää ilman. :saint:[/quote]

Kuka mitenkin kirjoittaa. Siitähän sen katsomuksen sitten jo näkee. Voihan Jeesuksenkin kirjoittaa isolla tai pienellä. Erisnimet kirjoitetaan isolla.

Joulu ei ole minullekaan "pakkojeesustelua". Se nyt vain sattuu olemaan vuoden suurin juhla. Sinulle taas jokin toinen päivä. Voihan joulun aikaa itse kukin viettää miten haluaa.

Hyvää joulua!

Ja en sekoita. Nauru tuosta uskovaisten pakkotuputuksesta työntää Jeesusta joka paikkaan. Jos sulle joulu on tuota pakkojeesustelua, niin olkoon. Mutta älä sano, ettei joulua tai Joulua tai JOULUA voi viettää ilman. :saint:[/quote]

Kuka mitenkin kirjoittaa. Siitähän sen katsomuksen sitten jo näkee. Voihan Jeesuksenkin kirjoittaa isolla tai pienellä. Erisnimet kirjoitetaan isolla.

Joulu ei ole minullekaan "pakkojeesustelua". Se nyt vain sattuu olemaan vuoden suurin juhla. Sinulle taas jokin toinen päivä. Voihan joulun aikaa itse kukin viettää miten haluaa.

Hyvää joulua!

[/quote]

Kuka mitenkin kirjoittaa, aivan. Mutta kielioppi se on suomen kielelläkin. =)

Hauskaa joulua sulle joka tapauksessa (vaikka vielä ei joulu olekaan :D)

Kuules mä olen täällä saanut aika moiset kakkasateet joskus niskaan USKOVAISILTA kun olen kertonut että meillä ei vietetä joulua. Olen kuullut mm "lapsi parat" kommentteja. Ihmetelty siis on MIKSI lapsi raukat jäävät ilman ihanaa kristillistä joulua :kieh:
En nyt ymmärtänyt miksi tämä evankeljuminäkökulma täytyi tuoda tähän keskusteluun, missä pohdin miten voisi viettää riisuttua joulua, mihin EI kuulu kristillisiä perinteitä.

No, eikös se kaikki joulukrääsä ole ei-kristillistä? Kämppä täyteen jouluvaloja ja hongkongilaisia tanssivia joulupukkeja ja pizzat ruuaksi. Siinä sitä. Tai sitten, paatte vaan kynttilöitä palamaan ja vietätte aikaa yhdessä.

Meillä joulu on yhdessäoloa. Koti laitetaan nätiksi, valoja joka puolelle, talven pimeyttä ja synkkyyttä uhmaamaan. Syödään hyvin, lahjotaan toisiamme (tosin sekin perinne sais väistyä jo meidän perheestä).
Ei jouluun tarvita pukkia tai jeesuksia.

Joo-o. Että joulua ruvetaan viettämään, kun lapsi haluaa lahjoja, koska kaikki muutkin saa? No joo, ymmärrän, mutta jotenkin pitäis saada joulu aikaseks ilman, että lapsi luulee, että vain hänen pyynnöstään niin tehdään.

Ekan ni kerro siitä Jeesuksesta. En tiiä minkä ikänen lapsi, että onko jotain kuullut jo. Kerro, että kristityt uskovaiset viettää joulua hänen muistokseen, mutta että joulua voi viettää muutenkin. Hankitte jouluruokaa (joka voi teillä olla mitä itse haluatte, jotain tavallisat juhlavampaa ehkä kuitenkin) ja vietätte aikaa perheen kanssa. Muutama lahja voi vaihtaa omistajaa. Jos kerran lapsi tietää, ettei pukki tuo lahjoja, on paikallaan kertoa lahjojen annon olevan vastavuoroista.

Vai mitäkähän sä oikein haet tällä ketjulla?

Katsoin muuten sun profiilia, ja ihana toi "mä vihaan rasisteja" :D

[/quote]

Kuka mitenkin kirjoittaa, aivan. Mutta kielioppi se on suomen kielelläkin. =)

Hauskaa joulua sulle joka tapauksessa (vaikka vielä ei joulu olekaan :D)[/quote]

Kielioppi on, totta. Ja kieliopin mukainen kirjoitusasu seuraa tässä tapauksessa muita juhlapäiviä. Ja sekin on totta että sana "joulu" on alunperin ei-uskonnollinen.

Muissa kielissä sitten tilanne on toinen:

Christmas, also referred to as Christmas Day or Christmastide, is an annual holiday celebrated on December 25 that marks and honors the birth of Jesus of Nazareth.

Noël est une fête chrétienne célébrant chaque année la naissance de Jésus de Nazareth, appelée Nativité.

La Navidad es una de las fiestas más importantes del Cristianismo, junto con la Pascua y Pentecostés, que celebra el nacimiento de Jesucristo en Belén.

Ai niin. Mä uteliaisuudesta kysyn: Miksi teillä on ollut ehdoton ei joululle tähän asti? Ja miksi ei ehdottomasti sitä kinkkua? Äläkä nyt hermostu, meilläkään ei kristillisyys taida juurikaan tulla ilmi joulun vietossa. Hautausmaalla käydään, jos se lasketaan ;) Eikä meillä kinkkuakaan hankita, mutta toki sitä syön jos tarjotaan.

Yhteistyössä