Mikä on kuohkeinen ja upeasti kohonneiden muffinssien salaisuus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja coati
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

coati

Jäsen
14.01.2013
118
0
16
Voisiko joku minua taitavampi leipuri jakaa tämän salaisuuden kanssani? Minulla tuppaa aina käymään niin, että kun saan muffinssit ulos uunista ne lässähtävät pian kasaan.

Joku konsti täytyy olla olemassa! Täytyykö kananmunien olla huoneen lämpöisiä? Täytyykö leivinjauhetta laittaa runsaalla kädellä? Kertokaaaa!

Tein eilen tällaisella ohjeella ilman kuorrutetta: Mansikkamuffinssit | Kinuskikissa – Suomen suosituin leivontayhteisö

Käytin pakastemansikoita ja laitoin vielä niiden sekaan perunajauhoja. Ehkä mansikoiden neste tekee sen lässähtämisen? Hmmm...

Kenelläkään takuuvarmaa mustikkamuffinssi-ohjetta?

Kelpaako vanha jenkkiläisresepti, helppo? Onnistuu varmasti.

125 g voita tai margariinia
125 g sokeria
2 - 3 rkl vaniljasokeria (tai maun mukaan)
2 munaa
200 g jauhoja
2 tl leivinjauhetta
Täytteen voi valita mistä vain, joten tässäpä vain määriä missä suhteessa voi sekoittaa taikinaan:
Marjoja tai hedelmiä n. 300 g
Suklaarouhetta, muita lisukkeita 100 g

Sekoita rasva, sokeri, vaniljasokeri ensin keskenään. Lisää taikinaan kananmuna kerrallaan ja sekoita samalla. Sekoita jauho ja leivinjauhe keskenään ja lisää taikinaan. Sekoita taikina kunnolla.

LÄmmitä uuni 180 astetta, täytä muffinsikupit ja nosta pellillä olevat muffinsit puoliväliin uunia. n. 40 min.

Kiitos ohjeista!

Jos laitan sekaan esim vaniljarahkaa, niin muuttuuko missä suhteessa muiden ainesosien määrä? Mä olen niin huono näissä leipomisasioissa.

Jos laitan siis vaikka purkin (200g) tuota vaniljarahkaa ja lisäksi jäisiä mustikoita 200g, niin kuinka tulisi toimia? Lässähtääköhän?

Yhteistyössä