Mikä on liikaa lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ella"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Ella"

Vieras
Olen 11-v tyttö ja kysyn nyt täällä että mikä on lapselle liikaa. Mua painaa tällaiset asiat

1. Mun bff:llä on uusi bff joka on mun kaveri. Tää mun entinen bff haluaisi että me oltais kolmestaan bff:iä mutta se mun kaveri ei halua.

2. Meiän luokan pojat vetää happikännejä. Mä pelkään että niille sattuu jotain. Opettajat ei tiedä enkä uskalla kertoa kun menetän maineen ja ne hakkaisi mut. Yksi oli nähnyt ja pojat oli hakanneet sen.

3. Meidän luokkalaisista yksi poika juo ja oli sammunut kaverilleen. Kutosista yksi tyttökin olisi juonut mutta yksi poika kaatoin ne kaljat pois.

4. Yhden tytön poikaystävä antaa sen pojan juoda muttei vetää happikännejä.

5. Yksi kutosen tyttö on polttanut 2vko mutta se ei enää häirtitse. Yksi poika on käynyt juomassa kaljaa yhden tytön luona.

6. Mun isä käy sillon tällöin baarissa ja äiti on aina mulle tosi äkäinen silloin. Meidän äiti haluisi välillä erota. Mäkin tiedän sen eikä se ole minusta tarpeellinen tieto.

AUTTAISITTEKO ONGELMISSANI?

No juupa mutta koululaisessa ei kukaan auttanu niin aattelin aloittaa tälläsen. Mun kaveritkin pyörii täällä keskustelee sisarustensa vaatteista ja kasvatuksesta... Sekä nimistä...

1. Muistan tuollaisia tilanteita lapsuudestani, jossa yhtäkkiä kaverille löytyi uusi kaveri ja kolmestaan ei voinut olla. Neuvoisin jättämään tuollaiset " kaverit" omaan arvoonsa ja etsimään uusia kavereita. Ei kuulosta tosiystävyydeltä.

2.Happikänni kuulostaa arvaamattomalta ja vaaralliselta. Oletko varma, että opelle ei voisi kertoa siten, että hän ei paljastaisi sinun kertoneen? Suosittelisin ainakin jollekin aikuiselle kertomista.

3. Oletko tämän juovan pojan ystävä? Voisitko siis puhua hänelle järkeä?

Yleisesti ottaen sanoisin, että kaikkia ei voi aina välttämättä auttaa, mutta puhua voi yrittää. Tärkeintä on, että itse pidät pääsi kylmänä etkä lähde joukon mukaan tekemään tyhmyyksiä ihan vaan siksi, kun muutkin tekee.

Aikuiset usein auttavat mielellään kunhan vaan lapset kertovat ongelmistaan heille. Esimerkiksi terveydenhoitajallakin on ihan vaitiolovelvollisuus. Olen myös kuullut, että esim. Mannerheiminlastensuojeluliitolla on auttavapuhelin, jossa on aikuisia vastaamassa. Sinne voi soittaa ihan nimettömänäkin.

Yhteistyössä