Mikä on mielestäsi nuori/normaali/vanha ensisynnyttäjän ikä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mande
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mande

Vieras
Niin, mikä on mielestäsi nuori/normaali/vanha ensisynnyttäjän ikä?

Tästä lienee erilaisia tutkimuksia lääketieteelliseltä kannalta, mutta mitä nämä iät ovat sinun mielestäsi ja omaa tuttava-ystäväpiiriäsi miettien?

No pidän nuorena ainakin kavereitani ketkä ovat synnyttäneet 18,19 ja 21vuotiaina.Normaalina pidin sitä kun sukulaiseni synnytti ensimmäisensä 26vuotiaana.Jännä kyllä että nyt kun itse olen 26 niin tunnen itseni hyvinkin nuoreksi...Ja vanhana pidän ehkä siinä 35v eteenpäin synnyttäviä.

Minusta myös aiemmin 25-vuotias oli sopiva tai jopa myöhäinen synnyttäjä. vertasin mummooni kai :)

Nyt se 30 on minulle ehdoton rahapyykki, jonka jälkeen on jo "myöhä". Koetan ajatella näin, etteivät faktat unohtuisi.

Itse sain esikoiseni 28-vuotiaana ja pidin tätä ikää normaalina, ehkä vähän myöhäisenäkin. Toiveissa kuitenkin toinenkin lapsi ja jos onnistaa, olisin n. 30-31-vuotias hänet saadessani.

Vanhana pitäisin ehkä n. 35-vuotiasta ensisynnyttäjää.

Ja kyllä 30-vuotiaana voi aivan hyvin vielä saada esikoisensa, mea*. Lääketieteellisesti 'vanha' ensisynnyttäjä taitaa olla juuri yli 35-vuotias, eikä sekään välttämättä aiheuta mitään erityistoimia raskauden saurannassa.

Olin itse 35v. kun tyttäreni, nyt 7,5 kk, syntyi. Pidin itseäni aivan sopivan ikäisenä. En liian vanhana leikkeihin mutta en liian nuorena että omat riennot kiinnostaisivat. Näin jälkikäteen voin sanoa, että nuorenpana jaksaa valvomiset ja kitinät paremmin mutta näin kypsällä iällä on mahdollisuus jäädä kotiin hoitamaan lastaan eikä tarvitse miteetiä kummemmin raha-asioita. Eikä ole ensimmäisenä mielessä milloin pääsisi kavereiden kanssa siiderille. Parisuhde kestää kypsemmällä iällä lasten tuomat kuprut kun taas nuoremmalla iällä erotaan helpommin kun vauva-arki ei olekaan sitä ruusua mitä luultiin kun ajateltiin, että tehdään vauva kun kaikki muutkin tekee.

itse esikoista odottaessa olin 35 ja raskaus sujui kuin oppikirjasta eli en edes joutunut rautaa syömään, koskaan ei valkuaista ei sokruongelmia ja synnytyskin meni ok.

Nuori on mielestäni alle 24-vuotias, normaali 24-29, vanha yli 30 v.
Siskoni sai esikoisensa 19-vuotiaana, toinen taas 29-vuotiaana. Itse toivottavasti jostain tästä väliltä :)

hmm... jos nyt mietin omaa tuttavapiiriäni - jossa on tapana opiskella, luoda uraa, matkustella, bailatakin - niin normi ensisynnyttäjän ikä on kolmenkympin paremmalla puolella.

yleisesti ottaen minua ei juuri kiinnosta, minkä ikäisinä ihmiset lapsensa hankkivat, kunhan eivät ole ihan vastuuttomia teinejä tai sitten viisikymppisiä keinohedelmöityksen maksajia.

Liian nuori alle 20v
Nuori 20-23
Sopiva 24-32
Ehkä jo vähän vanhanpuoleinen 33-40
Vanha yli 40
Liian vanha yli 45

Tässä oma mielipiteeni, itse kuulun tuohon sopiva haarukkaan :)
Tottakai "henkinen ikä" on se joka kertoo että koska on valmis äitiyteen

kaikenlainen luokittelu. Ihan oikeastiko täällä moni kirjoittaa jotakin sen tapaista, että "normaali ikä on 24-29 vuotta". Olen minäkin 14-vuotiaana listannut päiväkirjaani tuollaisia ikärajoituksia erilaisille elämän suoritteille, mutta onneksi nyt aikuiseksi (30+) kasvettuani ymmärtänyt, ettei elämä ole suora viiva kahden pisteen välillä.

Me olemme kaikki erilaisia, kaikki kuljemme omia polkujamme - toisilla ne mutkittelevat vähän enemmän kuin toisilla. Moni löytää kumppanin jo parikymppisenä, ja hyvä niin, se on hyvä lähtökohta perheen perustamiselle ja nämä voittajat tekevät sen jo nuorena. Toiset meistä onnistuvat vasta toisella tai kolmannella kierroksella, monet eivät ollenkaan. Monia ei koko homma kiinnostakaan.

Tärkeintä on lasten hankinnassa kuunnella omaa itseään. Missään tapauksessa siihen ei pitäisi ryhtyä ennen kuin on itse siihen valmis. Monesti ystäväpiirit etenevät näissä asioissa tasatahtiin, ja toisenlaisen ratkaisun valinnut voi tuntea itsensä ulkopuoliseksi. "Siksi kun muutkin" ei ainakaan ole hyvä lähtökohta lasten hankkimiselle.

Kannattaa muistaa sekin, ettei niitä lapsia ihan aina noin vain tehdä. Moni tekee, ja heille se suotakoon, mutta lapsettomuudesta kärsiviäkin on paljon. Monet heistä ovat ihan nuoria - siksi onkin ikävää, että koko ongelma kuitataan yleisesti jollakin "olisivat tehneet lapset nuorina" -kommentilla. Kolmasosalla ongelma johtuu miehestä, eikä siis suoranaisesti liity biologiseen lisääntymisikään, miehistä kun voi tulla isiä vielä vanhemmallakin iällä. Miksi muuten neli-viisikymppisten miesten isäksi tulemista niin harvoin kyseenalaistetaan, mutta 35-vuotiaat äidit leimataan jo liian vanhoiksi?

Tärkeämpää kuin äidin ikä on se, että lapsilla on rakastavat vanhemmat, turvallinen ja hyvä lapsuus, läheisiä ihmissuhteita, mielekästä tekemistä, koti. Joku on kypsä hyvään vanhemmuuteen jo alle parikymppisenä, joku paljon myöhemmin. Jokainen tietää itse, milloin on "liian vanha". Ja ihan sama minulle, vaikka olisivat viisikymppisiä - itsehän he ne keinohedelmöityksensä maksavat, eikä se ole minulta pois.

^Aloittaja kysyi, miten asia on kenenkin tuttavapiirissä. Itse ainakin vastasin sen perusteella, enkä tosiaan tarkoita, että lapsia ei saisi muulloin tehdä tai että se olisi silloin huonompi vaihtoehto. Kokemusteni perusteella ensimmäinen lapsi tehdään yleensä jossain tietyssä iässä, ja tätä ikää sitten pidin "normaalina".
Ei tarvitse tätä ottaa noin vakavasti!!

Kaikenlaisia luokitteluja voidaan toki tehdä. Itse olin 42 vee, kun sain ekan vauvani. Ja toki myönnän, että olin "vanha", koska kauaa aikaa ei enää olisi ollut tuota lahjaa tavoitellakaan. Mutta en kuitenkaan ollut "liian vanha" :-)

Yllätyksekseni yhdessälläkään neuvola-, lääkäri- tai sairaalakäynnillä kukaan ei huomauttanut iästäni mitään. Itse kuvittelin olevani jonkinlainen riskisynnyttäjä, mutta Suomen huippugynekologeihin kuuluva lääkärini vaan ihmetteli, että miksi niin ajattelen. Äidin terveys on se ensisijainen juttu, mitä pitää tarkastella, ei ikä.

Suomalaisnaisten kuukautiset alkavat keskimäärin 13 vuoden iässä ja loppuvat 52 vuoden iässä.

Täällä aika monet katsovat
alle 20 v. liian nuoreksi ("haarukka" 8 vuotta)
20 - 30 sopivaksi ("haarukka" 10 vuotta)
yli 30 liian vanhaksi ("haarukka 21 vuotta)

Mielenkiintoista, että 54 % lisääntymisiästä joidenkin mielestä nainen on liian vanha lisääntymään.

Tuttava/ystäväpiiriäni ajatellen...
liian nuoria alle 20 vuotiaat
"sopivan" ikäisiä 21-34 vuotiaat
aika "vanhoja" yli 35 vuotiaat.
Ikää tärkeämpää on tietysti se, että onko "valmis äidiksi". Vaikka ei kai siihen koskaan ihan valmis voi olla =)
Itse sain esikoiseni 31 vuotiaana ja nyt alkaa jo tuntua, että on sitä vanha, 33v. Suosittelen lämpimästi tekemään lapset, ainakin sen ekan, alle 30 vuotiaana.

Tämä on siis ihan omalta fiilispohjalta, mutta nuori on alle 20 v, "normaali" joku 24-30 v ja vanha yli 35 v.

Mutta tähän vaikuttaa varmaan sekin, että itse sain seikoisen 25-vuotiaana, joten sitähän sitä pitää sitten luoontevasti "normaalina". Kukin kuitenkin kypsyy eri tahtiin ja elämäntilanteet sanelee lopulta nämä asiat, mutta jos nyt ihan vaan numeroista puhutaan, niin jotenki näin se musta menee.

äh, mä "inhoan" ihan periaatteen vuoksi tämmösiä määrittelyjä..
riippuu niin ihmisestä että missä vaiheessa on tarpeeksi kypsä kantamaan vastuun lapsesta.. eikä ikä todellakaan kerro sitä että onko hyvä äiti (/vanhempi) lapselle..

Eräs ystäväni sai lapsen 17-vuotiaana, ja voi kyllä olin suu auki ja mietin että mitenköhän mahtaa käydä.. hyvin heillä menee, omana pikku perheenä ja tulevaisuuden suunnitelmia on niin opiskelujen kuin työelämän suhteen. Tiedän myös erään tuttavan, joka on 23-24vuotias ja joka on ihan toista maata, isän huolena on koko lapsi, äiti ei leikitä lastaan, ei tee ruokaa, ei mitn kotihommia, päivät pitkät saattaa istua kahvilla ja lapsi rattaissa.. ja sitten ihmettelee miksi lapsi kiukkuaa...

mielestäni lasta tulee leikittää.. tarkoitan siis sitä että lapselle juttelee, tai laulaa ja leikittää tai sitten ei laula ja vaikka kutittelee tai heittää palloa tai edes jotain joskus..
Kun kyseinen henkilö ei tee mitn. ja olen siis nähnyt tämän läheltä ja tunnen koko henkilön. lapsen hän ottaa mukaansa niinkuin olisi esittelemässä uutta laukkuansa.. mutta jos lapsi ei tyydy koko päivää istumaan rattaissa niin mieluiten lykkää koko lapsen jollekin muulle..

En tiedä sitten oliko tuo ylläoleva oikein provokysymys, vai mitähän sillä oikein meinasi?! En tajua... mutta ehkei mun tarvitsekaan... :)

ikä ei siis minunkaan mielestä kerro että onko joku valmis äidiksi vaiko eikö.. toiset eivät ole koskaan, kun taas toiset ovat ihan nuorenakin, esim. parikymppisenä..

Mutta, kaveripiirissäni normaali ensisynnyttäjien ikä on 23-25v..

Minun mielestäni nämä riippuvat niin tilanteesta. Mutta sen voin sanoa, että pidän itseäni liian vanhana ensisynnyttäjänä. Sain esikoiseni 35-vuotiaana. Eipä sitä nimittäin ennen esikoisen saamista tullut ajatelleeksi että jos lapsia haluaisikin USEAMPIA niin minkä ikäinen sitä sitten olisin esim. kun kolmesta lapsesta nuorin pääsisi ripille, ylioppilaaksi tai menisi naimisiin jne. =LIIAN VANHA.......... Eli jos olisin näitä osannut ajatella olisin ryhtynyt toimiin aiemmin!!!!

Yhteistyössä