Mikä on mielestäsi nuori/normaali/vanha ensisynnyttäjän ikä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mande
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
liian nuori alle 19v
nuori alle 22v
sopiva 23-26v
vielä ok 27-30v
vanhahko 31-35v
vanha yli 36v

--- ja itse olisin tosiaan halunnut esikoisen jo siinä 24-25v mutta ei aina kaikki elämässä mene niin kuin haluaa... olin 29v ensisynnyttäjä, ja mielestäni jo aika "vanha" :) Mutta puolensa tässäkin, ainakin kerkisi nähdä elämää eri tavalla tätä vanhemmuusaikaa ennen, ja vauva on todellakin toivottu jne. Varmaan puolensa joka iässä tulla äidiksi!

Riippuu toki henkilöstä milloin on valmis, mutta päänsääntöisesti alle 25v on liian nuori. Alle 25v kuvittelavta olevan kypsiä, vaikka todellisuudessa elämässä on vielä paljon oppimista. Paras ikä on 28v-35v, 30v paras ikä,ei enää pitäisi tanssijalka vipattaa. vanha on 40v, mutta ei sekään mahdotonta, mielummin kypsä äiti, kuin alle 20v teini.

Alkuperäinen kirjoittaja mielipide:
Alle 25v kuvittelavta olevan kypsiä, vaikka todellisuudessa elämässä on vielä paljon oppimista.

Voin kuule luvata sinulle, että vanhemmuuden suhteen oppimista ja myös mainitsemillasi 40-vuotiailla. Sen tähden nuori oppiikin asiat, valvomiset ja muut nopeammin.

Nuorempi on parempi.

Alle 20v liian nuori
20-30v täydellinen ikä
30-35v menettelee vielä hyvin
yli 35v alkaa olla jo vähän vanha (ensisynnyttäjäksi)

Tämä minun mielestäni. Äitini sai minut 36-vuotiaana ja ei ollut kiva yhdistelmä äidin vaihdevuodet + lapsen murrosikä. Ei varmaankaan kaikilla ole, mutta meillä kylläkin näkyy se sukupolvien välinen kuilu jo. Ja kaikkien kavereiden vanhemmat piti viiskymppisiään kun meillä oli jo kuuskymppiset. Ja vähän pakkohan se on ajatella myös omien lasten tekoa, jos haluaa että ne muistaa vielä virkeät isovanhemmat. Pluspuolena voisin kuitenkin sanoa, että elämänkokemuksen myötä "vanhat" vanhemmat ovat olleet oikeita tietopankkeja, osaavat kertoa kaikista yhteiskunnallisista asioista ja tietävät todella paljon asioista. Vanhemmiten sukupolvien välinen kuilukin madaltuu.

Merelda, Ihanan kaunis kirjoitus, kiitos siitä. Heti kun aloin lukea ajattelin, että vihdoinkin kunnon mielipide.
Minusta sopivan ikäinen on sellainen, joka saa lapsen luonnonmenetelmin silloin kun se itselle tuntuu hyvältä asialta. Jos lapsi tulee luonnonmenetelmin 50 v. niin kyllä se on syntymään tarkoitettu. En ymmärrä hormoonihoidoilla saatuja lapsia vanhempana, nuorempana (alle 40 v.) kylläkin.

Mielenkiintoinen ketju
Itse sain esikoisen 16v ja varmasti monen mielestä olin liian nuori, mutta ei se ikä sitä sano, koska on oikea aika. Vauva oli toivottu ja suunniteltu. Nyt täytän 32 ja lapsia on tullut kaksi lisää, toisin hekin silloin nuorempana olin 22v kun kuopus syntyi.
Näin jälkikäteen ajatellen olen kiitollinen ,että lapset silloin tuli tehtyä ,sillä nyt tässä viimevuosina kun olemme vielä yrittäneet saada sitä ns. iltatähteä, olemme saaneet aikaiseksi 3 keskenmenoa. Näin ollen meidän kohdalla olisi voinut jäädä lapset saamatta, mikäli olisimme odottaneet tähän päivään. Mieskin on pysynyt samana...en ole ronnut enkä karannutkaan, nuori ikä ei siis aiheuttanut haluja baanalle bailaamaan. Mahdolisuus olisi ollut, mutta ei kiinnostanut, perhe vei voiton.

Alkuperäinen kirjoittaja ajattelen näin...:
liian nuori alle 19v
nuori alle 22v
sopiva 23-26v
vielä ok 27-30v
vanhahko 31-35v
vanha yli 36v

Suomalaisnaisten kuukautiset alkavat keskimäärin 13 vuoden iässä ja loppuvat 52 vuoden iässä.

Sinun mielestäsi siis:

liian nuori alle 19v (haarukka 19-13= 6 vuotta)
nuori alle 22v (haarukka 3 vuotta)
sopiva 23-26v (haarukka 3 vuotta)
vielä ok 27-30v (haarukka 3 vuotta)
vanhahko 31-35v (haarukka 4 vuotta)
vanha yli 36v (haarukka 52-36=16 vuotta)

Eli mielestäsi sopiva ikä on 23 - 26, joka on 7 % naisen lisääntymisiästä.

Ja mielestäsi nainen on lisääntymisiästään 41 % liian vanha saamaan lapsia.

^Se että on on vielä "lisääntymisikäinen" ei tarkoita, että se numero olisi hyvä _ensisynnyttäjä-iäksi_. On olemassa biologisia tosiasioita, jotka eivät valitettavasti kulje käsi kädessä kulttuurillisten (kouluttautuminen, uran luonti) seikkojen kanssa. Oletko koskaan kuullut iän mukanaan tuomista riskeistä? (Esim. down-syndrooman todennäköisyys 25-vuotiaalla on 1/1500 ja 40-vuotiaalla 1/97.) Ei pelkästään synnyttäjälle, vaan myös tulevalle lapselle. Mutta eihän sillä ole mitään väliä, jokaisella kun on subjektiivinen oikeus lapseen milloin vain, eikä lapsella ole mitään oikeuksia.

^Aika moni lapsi jää syntymättä, kun yritys aloitetaan vasta 35-vuotiaana tms.

Kysymys on kuitenkin ihmisten mielipiteistä sopivasta ensisynnyttäjän iästä, kuten otsikossa lukee: "Mikä on mielestäsi nuori/normaali/vanha ensisynnyttäjän ikä?" Ei siitä etteikö muutkin kuin 23-26-vuotiaat voisi saada lapsia tai etteikö vaikka kolmatta lasta voisi saada 35-vuotiaana.

joku nyt viljelee tota 52vuoden ikää tähän ketjuun oikein urakalla...
Sehän nyt ON JO OIKEESTI aivan järkyttävän vanha ikä, jos lasta ajatellaan...

tietenkin jokainen on yksilö ja joillain tulee oikea mieskin kohdalle vasta 35 vuotiaana joten lasten saaminen nuorempana on ollut mahdotonta.
mutta, mutta... mielestäni (siis MINUN mielestä) vanha ensisyttyjä on 35v ja siitä ylöspäin.
Siinä on jo aika iso kuilu lapsen ja äidin iän välillä ja jos kaikki saisivat lapsia näin "myöhään" niin miten kävisi isovanhempien ja lasten välisten suhteiden?!
Siis mummi olisi jo 70v kun lapsenlapsi syntyy.
Minun mummi oli 49v, kun minä synnyin ja edelleen täysissä voimissaan ja itsellä nyt 2 lasta jotka ovat mielestäni todella onnellisessa asemassa kun saavat nauttia näin monen isovanhemman ja isoisovanhemman tuntemisesta.

kuinka pahalta tuntuu n. 35-vuotiaista esikoista odottavista, jotka ovat joko tavanneet elämänsä miehen vasta myöhemmin tai joilla on mennyt vuosia raskautumiseen. Kun sekin kannattaa muistaa, että vaikka ajattelisi olevansa valmis esim. 28-vuotiaana, aloittaa yrityksen, niin voi olla, ettei raskaudu vuosiin. Tämä menee kyllä ketjun varsinaisesta aiheesta ohi, mutta itseäni ärsyttää suunnattomasti se, että lapsettomuutta pidetään vain iän mukanaan tuomana juttuna. On niitä nuoriakin lapsettomia. Tärkeintä lienee lapsen "hankkimisessa" on se, että on siihen itse valmis. Joku on valmis 20-vuotiaana, jonkun elämäntilanne on sopiva vasta 30-vuotiaana. Kaikki me olemme niin erilaisia.

Ja jos nyt vielä mielipide tuohon varsinaiseen ketjun kysymykseen. Liian nuori on mielestäni alaikäinen (eli alle 18v), ihan jo asioiden hoitamisen kannalta. Hieman ehkä turhan iäkäs on jossain 40v korvilla, tai yli, ihan jo lisääntyneiden riskien kanssa. Mutta jos jollekin se tilanne tulee eteen vasta n. 40-vuotiaana, niin go for it, ei se maata kaada!

Täytyy minunkin korjata tuota kirjoitusta, siis en tarkoita, että 35 olisi millään tavalla huonompi äiti tms...
En todellakaan, vaan halusin vain tuoda tosiaan sen oman mielipiteen tai oikeastaan oman toiveen julki. joka oli saada lapset 25-27v

ja ystäväpiirissäni on valitettavan monta lapsettomuudesta kärsivää 2pariskuntaa (25-30v), joten ei ole tosiaan sekään iästä kiinni.

mutta toivottavasti jokainen lasta haluava saisi sen oman nyytin -iästä huolimatta =)))

se on niin suhteellista toi ikä... itse aattelin aina nuorempana että lapset pitää saada ennen kun täytän 30. Esikko syntyi kun olin 21, toinen kun olin 23 tämä kolmas tulee kun olen 29 enkä ole ollenkaan varma onko sittenkään lapsiluku täysi... =D Mä kun ton kakkosen jälkeen aattelin jo, että kaksi riittää hih..

mun mielestä älyttömyyksiin menee nää 13v tai yli 50 lapsen saaneet, muuten siltä väliltä ihmiset on niin erilaisia eikä voi tuijottaa pelkkää ikää..

Ikähän on pelkkä numero... :) Mutta jos nyt joku ikä pitäis keksiä niin

alle 22 - liian nuori (täytyyhän sitä elää nuoruuttakin..)
22-33 sopiva (siis ENSIsynnyttäjäksi)
34 -> saattaa mennä hankalaksi...

äitini sai minut 36-vuotiaana, mutta toisaalta en ollut ensimmäinen lapsi.

Jotkut löytää sen oikean vasta 35-vuotiaana, ja eihän sitä lasta voi yksinkään tehdä ennen sitä! (tai voi mutta ei ole varmaan hyvä idea...)

Toisaalta minua ei säälitä ne nelikymppiset uranaiset joilla ei ollut "aikaa" aikaisemmin, ja joilla ei sitten neljänkympin tienoilla sitten heti tärppääkään!

Kertokaa mulle mitä sellaista 40-vuotias äiti/isä EI voi tehdä lapsensa kanssa, mitä 28-vuotias voi (ensisynnyttäjien keski-ikä Suomessa on n. 28 v)?

Eli millä muulla perusteella kuin riskien suhteen nelikymppinen on liian vanha saamaan lapsia kuin kolmikymppinen?
Vastaukseksi en hyväksy sitä, että ns. vanhemmat tuo "häpeää" lapselleen, sillä lapsi voi hävetä yhtä hyvin vanhempia, jotka ovat ylipainoisia/alkoholisteja/ulkomaalaisperäisiä/kovaäänisiä/listaa voi jatkaa loputtomiin.

Toivon totisesti, ettei oma tyttäreni 16-vuotiaana ilmoita minulle, että hän on raskaana, ja raskaus on suunniteltu ja toivottu - paino sanalla suunniteltu.

Alkuperäinen kirjoittaja Kertokaa:
Kertokaa mulle mitä sellaista 40-vuotias äiti/isä EI voi tehdä lapsensa kanssa, mitä 28-vuotias voi (ensisynnyttäjien keski-ikä Suomessa on n. 28 v)?

En tiedä, onko sellaisia asioita oikeasti muita kuin tuo sisarusten hankkiminen. Jotenkin minusta silti vanhat vanhemmat ovat jollakin tapaa kireämpiä vanhempia: ainakin olen jokaisella koululuokalla osannut tunnistaa ne lapset, joiden vanhemmat ovat vanhempia kuin muilla.

Hyvässä ja pahassa varmaan kuitenkin, mutta huomaa sen.

hmm... varmaan voi 40v tehdä samoja asioita kuin 28v, mutta on siinä se 12vuoden ikäero ja kun lapsi on 15v, niin eipäs olekaan enää yhtä nuorekas ja voimissaan oleva äiti kuin se nuorempi olisi.
Siis vaikka pitäisi itsestään hyvää huolta yms.
Oma äitini oli 25v kun sai minut ja nyt siis 53 ja täytyy sanoa, että olisi aivan eri jos hän nyt olisi 65v... eli jo eläkkeellä yms... siis meidän välinen suhde ei varmaa olisi yhtä tiivis ja läheinen enkä olisi varmaan voinut puhua aivan kaikkea nuoruuden sekoiluista hänelle, jos olisi ollut niin paljon vanhempi. tai ainakin luulen niin...

mutta tietenkin kaikki ovat yksilöitä ja se paras ikä voi olla kovinkin eri.

Alkuperäinen kirjoittaja Kertokaa:

Eli millä muulla perusteella kuin riskien suhteen nelikymppinen on liian vanha saamaan lapsia kuin kolmikymppinen?
Vastaukseksi en hyväksy sitä, että ns. vanhemmat tuo "häpeää" lapselleen, sillä lapsi voi hävetä yhtä hyvin vanhempia, jotka ovat ylipainoisia/alkoholisteja/ulkomaalaisperäisiä/kovaäänisiä/listaa voi jatkaa loputtomiin.

Toivon totisesti, ettei oma tyttäreni 16-vuotiaana ilmoita minulle, että hän on raskaana, ja raskaus on suunniteltu ja toivottu - paino sanalla suunniteltu.

Olla nurekas isoäiti lapsensa lapsille, jos lapsi saa omat lapsensa yhtä "iäkkäänä". Ja tämä ei ole piikki, sain itse esikoiseni 35v ja nyt 36v odotan toista. Mutta tuolla aiemmin kirjoitinkin että vasta esikoisen saatuani minulle tuli fiilis että olin liian vanha ensisynnyttäjä - nimenomaan koska halusin lapselle sisaruksia. Eli vasta lapsen myötä sitä rupesi miettimään kuinka vanha itse on kun vaikka kuopus pääsee ripille, ylioppilaaksi, menee naimisiin jne...

Yhteistyössä