Olen minäkin 14-vuotiaana listannut päiväkirjaani tuollaisia ikärajoituksia erilaisille elämän suoritteille, mutta onneksi nyt aikuiseksi (30+) kasvettuani ymmärtänyt, ettei elämä ole suora viiva kahden pisteen välillä.
Me olemme kaikki erilaisia, kaikki kuljemme omia polkujamme - toisilla ne mutkittelevat vähän enemmän kuin toisilla. Moni löytää kumppanin jo parikymppisenä, ja hyvä niin, se on hyvä lähtökohta perheen perustamiselle ja nämä voittajat tekevät sen jo nuorena. Toiset meistä onnistuvat vasta toisella tai kolmannella kierroksella, monet eivät ollenkaan. Monia ei koko homma kiinnostakaan.
Tärkeintä on lasten hankinnassa kuunnella omaa itseään. Missään tapauksessa siihen ei pitäisi ryhtyä ennen kuin on itse siihen valmis. Monesti ystäväpiirit etenevät näissä asioissa tasatahtiin, ja toisenlaisen ratkaisun valinnut voi tuntea itsensä ulkopuoliseksi. "Siksi kun muutkin" ei ainakaan ole hyvä lähtökohta lasten hankkimiselle.
Kannattaa muistaa sekin, ettei niitä lapsia ihan aina noin vain tehdä. Moni tekee, ja heille se suotakoon, mutta lapsettomuudesta kärsiviäkin on paljon. Monet heistä ovat ihan nuoria - siksi onkin ikävää, että koko ongelma kuitataan yleisesti jollakin "olisivat tehneet lapset nuorina" -kommentilla. Kolmasosalla ongelma johtuu miehestä, eikä siis suoranaisesti liity biologiseen lisääntymisikään, miehistä kun voi tulla isiä vielä vanhemmallakin iällä. Miksi muuten neli-viisikymppisten miesten isäksi tulemista niin harvoin kyseenalaistetaan, mutta 35-vuotiaat äidit leimataan jo liian vanhoiksi?
Tärkeämpää kuin äidin ikä on se, että lapsilla on rakastavat vanhemmat, turvallinen ja hyvä lapsuus, läheisiä ihmissuhteita, mielekästä tekemistä, koti. Joku on kypsä hyvään vanhemmuuteen jo alle parikymppisenä, joku paljon myöhemmin. Jokainen tietää itse, milloin on "liian vanha". Ja ihan sama minulle, vaikka olisivat viisikymppisiä - itsehän he ne keinohedelmöityksensä maksavat, eikä se ole minulta pois.