Mikä on "normaali" määrä omaa aikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lentää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

lentää

Aktiivinen jäsen
29.02.2008
2 542
0
36
Jokainen on yksilö ja kaikilla on omat tarpeensa. Sehän on ihan selvä! Toiset vaan on sosiaalisempia kuin toiset.

Mikä on sun mielestä sellainen normaali riittävä määrä omaa aikaa, mitä perheellisellä aikuisella pitäisi halutessaa olla käytettävissään kodin ulkopuolella tai kotona siten, että kukaan ei tule häiritsemään eikä tarvitse olla ns. valmiustilassa.. ja nyt en siis tarkoita sitä, että monesti viikossa on ok mennä baariin.

Sanottaisko että kerran viikossa tarvis olla edes tunti kaks omaa aikaa kotona tai jossain. (Ei toteudu meillä)
Kerran kuukaudessa sitten kunnolla pois kodin arjesta ja rentoutumaan (Toteutuu useamminkin jos haluan)

no mulla ei oo ollu 3vuoteen omaa aikaa kuin 1tunti kerran viikossa kun käyn jumpassa. Ja satunnaisesti käyn yksin ruoka ostoksilla. Vaateostoksilla noin 1krt/2kk.
Kavereita tapaan aina lapsieni kanssa. Miehellä on enemmän harrastuksia, mutta käy vain niissä ja tulee heti suoraan kotiin sieltä. Baareja harrastamme tosi satunnaisesti.

Iltaisin kun lapset nukahtaa, mulla on 2-4t aikaa tehdä yksin kotitöitä. Ja joskus ehdin vähän katsoa tv:tä. Ehkä4t/vko. Ei oo helppoa 2pienen kanssa meillä... Kellossa ei tunnit riitä mihinkään...

Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Minä tarvitsen pelkästään urheiluharrastuksiin 2 tuntia/ 4 krt viikossa... Tosin lapset saattavat olla joskus jo nukkumassakin.

Miten paljon sä "vaadit" muuta omaa aikaa ton lisäksi.. sillä ethän sä ilmeisesti kavereitas siellä treeneissä tapaa =)

Ja ihan yleisesti, voiko aikuisen ihmisen pakottaa valitsemaan kavereitten ja harrastuksen väliltä. Sillä perheajasta en minä ainakaan haluaisi tinkiä..

Meillä siis sellanen tilanne, että miehellä aikaa vievä harrastus (mikä on siis kaikille ihan ok) ja sen lisäksi vielä laaja kaveripiiri, joita pitäisi aina vähän väliä päästä tapaamaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Poppinen:
Kyllä mun pitää joka päivä saada omaa aikaa, aamulla kahvikupin kanssa, iltapäivällä päikkäriaikaan ja illalla vielä näin lasten ollessa nukkumassa.

Ei se oo omaa aikaa ku sulla on kuitenkin päivystys auki koko ajan :saint:

Ystäväni käyvät usein meillä. Ehkä kerran kahdessa viikossa saatan olla päivän pois täältä kotioloista. Pari kertaa vuodessa olen viikonloppureissulla.
Vapaus on minulle tärkeää, mutta en ota vapauttani muiden kustannuksella.

Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Alkuperäinen kirjoittaja Poppinen:
Kyllä mun pitää joka päivä saada omaa aikaa, aamulla kahvikupin kanssa, iltapäivällä päikkäriaikaan ja illalla vielä näin lasten ollessa nukkumassa.

Ei se oo omaa aikaa ku sulla on kuitenkin päivystys auki koko ajan :saint:

Niinpä.. onhan tuollainen rentouttavaa ja hyvä, että välillä saa vähän hengähtää, mutta toisenlaista omaa aikaa siis tarkoitin =)

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mulle riittäisi kun edes kerran kuussa pääsisi muutamaksi tunniksi johokin ja pari kertaa vuodessa vähän pidemmäksi aikaa esim. yönyli tai koko viikonlopuksi.

Neuvottele asiasta miehesi kanssa, jos perheestänne sellainen löytyy.

En tiedä ajasta mutta keskimäärin miehet tarvitsevat enemmän vapautta kuin naiset.

Näin ainakin jotkut naispuoliset parisuhde terapeutit /asiantuntijat sanoivat vielä 10 vuotta sitten...Liekkö se tarve hävinnyt nykyisen tasa-arvo keskustelun myötä sitten, en tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
En tiedä ajasta mutta keskimäärin miehet tarvitsevat enemmän vapautta kuin naiset.

Näin ainakin jotkut naispuoliset parisuhde terapeutit /asiantuntijat sanoivat vielä 10 vuotta sitten...Liekkö se tarve hävinnyt nykyisen tasa-arvo keskustelun myötä sitten, en tiedä.

No mene vaikka uudestaa sinne terapiaan ja kysy :D

Urheilen päivittäin. Se on mun omaa aikaa puolesta tunnista kahteen tuntiin päivässä. Tällä hetkellä tuo urheilu on ollut samalla extratyötä päivätyön lisäksi. Kavereita tapaan myös urheilun merkeissä, ja silloin tällöin käyn esim. syömässä heidän kanssa. Baareissa käyn hyvin harvoin, ehkä kerran kaksi vuodessa.

kun jään parin viikon kuluttua äitiyslomalle, käytän urheiluun edelleen aikaa päivittäin! Toki vauva kulkee aluksi kärryissä juoksussa mukana.

Tai jospa se johtuu siitä, että jotkut miehet vain ovat ottaneet sen aikansa muun perheen hyvinvoinnin kustannuksella? Minusta niin naiset kuin miehetkin tarvitsevat sitä omaa aikaa aivan yhtä paljon.
Ei se aina kotona oleva osapuoli vaikuta aina kovin tyytyväiseltä...

sairaalajaksolla lääkäri oli sitä mieltä että mun on otettava joka viikko yksi oma ilta. Alkuun se toteutui ei enää. Ei ole aina miehestäkään tuo kiinni. Jotenkin en vaan osaa pitää kiinni omasta ajastani : (

JOhtuisikohan tuo ainakin osittain siitä, että monet naiset ovat epäitsekkäämpiä kuin jotkut miehet? Tai siitä, että perheen kärsiminen tuottaa naiselle enemmän pahaa mieltä kuin oma aika tuottaa hyvää mieltä? En tiedä.. mutta ei saa yleistää :saint:

Juuh voihan se olla sitäkin.

Mutta sillä mitä minä tarkoitin ei ole mitään tekemistä väärän ja oikean kanssa.

Noh niin kuin tiedämme sukupuoli erot miehen osalta on aika hyvin onnistuttu unohtamaan tai selittämään jollain muulla tavalla nykyisen tasa-arvo keskustelun osalta. Muulla kuin biologisilla eroavaisuuksilla.

Ikään kuin käytetään naista mittapuuna miehelle. Typerää ja hölmöä, kummankin sukupuolen kannalta. Pitkässä juoksussa siitä voi tulla seuraamuksia.

Liekkö naisten alempi kynnys kritisoida miehiä (nalkuttaa) ja mielialan vaihtelut (vaikkapa kuukautisten aikana) johtuvatkin opituista roolimalleista ?..tiedättehän..ovat vain ottaneet aseman missä niin voi tehdä :D ?

Ps: Nyt ei puhuta perheen kärsimisestä..tai jos puhutaankin niin samalla on tuomittava jokainen äiti joka laittaa lapsensa hoitoon.

Miehet tarvitsevat vapautta enemmän??? Nii-in, kun OTTAVAT sitä vapautta enemmän. Naiset/äidit kyllä ajattelevat tosiaankin enemmän perhettä eli siis vähemmän pelkästään itseään kuin miehet/isät.

Kyllä mä viitisen tuntia viikossa tarviin. Toteutuu yleensä silloin kun mies lähtee muksujen kanssa pihalle ja mä saan tehdä kotona mitä haluan.
Liikunnatkin mä hoidan yleensä aamuisin ennen töitä, joten niitä en laske omaks ajaks kun töihin mä menen joka tapauksessa. Salille mennessä lähden vaan vähän aikasemmin...
Tarkotus ois käydä viikonloppuna vielä yhdessä jumpassa, yleensä se kuitenkin vaihtuu shoppailureissuun. Joka tapauksessa, omaa aikaa sekin :D

Yhteistyössä