Mikä on sinun omaa aikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikku82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
esim nyt tässä ennen kuin muu perhe herää.
No, minulla lapset on jo "isoja", koulussa jo kaikki. Mutta en minä oman ajan puutetta ole koskaan kokenut, se oma aika on voinut olla vaikka se kun olen yksin "karannut" saunaan tai olen jäänyt sohvalle lukemaan tai katsomaan telkkaria kun muut nukkuu. Ja kun lapset oli pieniä se oma aika saattoi olla se pienimmän päiväuniaika, jolloin kakkonen katsoi vaikka telkkaria tai leikki yksin ja minä join rauhassa sen teekupposeni. Tai sitten jos läksin kävelylle yksin (itseasiassa kyllä kaipaan kävelyseuraan ja niin me käveltiin miehen ja lasten kanssa useimmiten). en minä fyysisesti kilometrikaupalla tai ajallisesti tuntikausia sitä omaa aikaa kerrallaan tarvinnut.
Mutta ehkä asenteeseeni ja ajatuksiini tämä syy että olen ollut aina työelämässä, lähtenyt töihin lasten ollessa vajaa 1 v. Minä olen työpäivän jälkeen kokenut perheen taas omana kivana vaihteluna päivään töiden jälkeen.

Muksun päikkäriaika, jolloin puuhailen omia juttujani...joko lepäilen, luen, neulon, tai linnottaudun työhuoneeseen ompelupuuhiin. Mies kun tulee kotiin töistä, niin lähden koirien kanssa lenkkeilemään/treenaamaan... Illalla sit on kans aikaa, ku poju nukkuu, mut silloin yleensä sit miehen kans puuhaillaan jotain tai löhöillään sohvalla leffoja katsellen...

Päiväuniaika, jos vaan saan molemmat päikkäreille. Se on yleensä helpommin sanottu kuin tehty. Muuten on sitten illat, kun lapset nukkumassa ja yöt kun itse nukun. Eli eipä ole paljoo sitä omaa aikaa. Lapset käyvät nykyään kuitenkin jo siinä kasin aikoihin yöunille, että jäähän siihen muutama tunti aikaa itsellekin. :)

Kun mies on lähteny töihin, isommat lapset kouluun ja pienin nukkuu, on parasta omaa aikaa. Tai nyt kun on kesäloma, isommat lapset nukkuu myös. Päivisin lapset leikkii keskenään pihalla, tulee sellasia pätkiä omaa aikaa, mutta parasta on nää aamut, kun tietää, ettei kukaan häiritse ennen 10. Voi palstailla, tehdä töitä tai vaikka mennä itekki nukkumaan.

Aamulla tunti jos herään ennen lasta =) Ehkä sitä toivois pääsevänsä edes joskus viemään vaikka roskat yksin tai käymään suihkussa ilman kitinöitä, mutta sen aika on sitten kun tuo lapsi kasvaa.

no se kun lapset leikkii keskenään ja mä saan lukea kirjaa tai tehdä käsitöitä tai ottaa ne iltapäivätirsat sillä välillä, tai se kun otan lapset mukaan ja menen johonkin kylää, kylässä on yleensä lapsia joiden kanssa omani leikkivät ja mä saan rauhassa turista kyläpaikan emännän kanssa. tai sitten kun jätän lapset kotiin, kun kyllä meidän kymppivuotias pärjää meidän viisi vuotiaan kans sen aikaa, että käyn kaupassa. senkin ajattelen omaksi ajaksi jos menen lasten kans elokuviin tai teatteriin.

Alkuperäinen kirjoittaja pikku82:
Pienten lasten äideillä ei kauheasti ole omaa aikaa, aloin sitä vaan äsken miettii...Mun omaa aikaa on yöt jolloin nukun, illat kun laset nukkuvat ja pari kertaa viikossa parin tunnin ajan kun käyn salilla/jumpassa. Mutta toisaalta...en mä sitä taida enempää kaivatakaan :)
Mikä on teidän muiden äitien omaa aikaa?

se että olern töissä tai käyn kaupassa yksikseni, sehän on omaa aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Pienten lasten äideillä ei kauheasti ole omaa aikaa, aloin sitä vaan äsken miettii...Mun omaa aikaa on yöt jolloin nukun, illat kun laset nukkuvat ja pari kertaa viikossa parin tunnin ajan kun käyn salilla/jumpassa. Mutta toisaalta...en mä sitä taida enempää kaivatakaan :)

Jänniä eroavaisuuksia "oman ajan" määrittelyssä. Minusta kyllä töissäolo tai ainakaan ruokakaupassa käynti eivät ole mitään omaa aikaa. Oma aika -käsite minusta on sitä, jolloin ihminen tekee jotain täysin perheestä irtiolevaa asiaa, esim. lenkkeilee, on yksin ystävien luona jne. . .

Se kun lähden yksin lenkille, lueskelen tai teen ylipätään jotain sellaista mikä ei liity muihin kuin itseeni, että saan tehdä ihan omia asioita. Sanoisin, että minulla on riittävästi omaa aikaa, vaikka harvoin käyn missään yksin, siis mualla kun lenkillä.

Mun omaa aika on silloin kun likka leikkii pihalla muiden lasten kanssa, tosin valvon silloinkin ikkunasta. Sit noi työmatkat, kun melkein kaks tuntia istun autossa päivittäin.

Alkuperäinen kirjoittaja munsta:
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:

Jänniä eroavaisuuksia "oman ajan" määrittelyssä. Minusta kyllä töissäolo tai ainakaan ruokakaupassa käynti eivät ole mitään omaa aikaa. Oma aika -käsite minusta on sitä, jolloin ihminen tekee jotain täysin perheestä irtiolevaa asiaa, esim. lenkkeilee, on yksin ystävien luona jne. . .

sitten mulla ei oo omaa aikaa. kylä se että on perheestän erossa 6-10 tuntia on omaa aikaa, ei siinä paljkon perhettään näe

Kyllähän sitä on tässäkin osittain kun saan istua tässä (eilisessä neuvolassa kehotettiin mahdollisimman paljon huilaamaan) koneella ja pojat leikkivät tuossa vieressä autoilla .. prumm prumm vaan täällä pöristään :heart: :D Mutta muutoin omaa aikaa on kun lapset ovat yöunilla n. klo 19-20 ja heräävät n. klo 5-6. Ja omaa aikaa saan myös pari tuntia viikossa, jos käyn vaikkapa kaupassa. Harvoin sitä ihan omaa aikaa edes kaipaa

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Mulle kaupassakäyntikin on omaa aikaa, jos lähden katselemaan alevaatteita tai muuta leppoisaa...

Ruokaostoksia ruuhkassa en laske siksi vaan välttämättömäksi pahaksi.

Samaa mieltä. Tosin mulle se shoppailu on kyllä omaa aikaa, vaikka olis vauva mukanakin. Oma aika on mun mielestä jotain, mitä tekee -tai ei tee, jos vaan on ;) - jotta jaksais paremmin. Jotain oman jaksamisen kannalta välttämätöntä.

Alkuperäinen kirjoittaja ihkuraksupoksu:
Illat kun lapset nukkuu. Ehkä siksi sitä ei millään malttais sitte mennä nukkumaan :ashamed:

sama juttu täällä! ja jokatoinen viikonloppu 2 lasta isällään ja sillon pääsen joskus jonnekkin. esim. kauppaan tai kaverille kahville. :D

Omaa aikaa on silloin kun saa tehdä mitä itse haluaa, olipa se sit netissä surffaamista, lenkkeilyä, lukemista, shoppailua, telkkarin tuijottamista tai vaikka nukkumista. Eli automaattisesti esim. silloin, kun poika nukkuu, ei oo mun omaa aikaa, jos on miljoona pakollista kotihommaa hoidettavana. Toisaalta on sitä oppinut ajattelemaan omiaan esim. siivotessa, joten kai sekin ainakin osittain on omaa aikaa.

Yhteistyössä