MIKÄ ON OIKEA KIRJAILIJA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jääenkeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jääenkeli

Vieras
Toisesta ketjusta tuli mieleeni. Mikä on mielestäsi oikea kirjailija?
Onko se hän joka on julkaissut kirjan?
Entäs he jotka julkaisevat omakustanteita?
Vai onko kirjailija hän joka kirjoittaa ja kirjoittaa ja kokee omistavansa kirjailijan sielun?
Mikä tekee ihmisestä oikean kirjailijan?
Pohtikaahan tätä. Itse poistun koneelta ja palaan illemmalla katsomaan mihin lopputulokseen päädyitte.

Kirjailija on mielestäni ihminen, joka itseään sellaiseksi nimittää. Samoin taiteilija. Toisaalta, jos nuo ovat ammattinimikkeitä, voisi ajatella, että kirjailija on henkilö, joka pystyy elättämään itsensä kirjoittamisella. Sitten niitä ei taidakaan kovin montaa Suomessakaan olla...

Julkaissut useita kustannettuja kirjoja siten, että se tuottaa ainakin osan elannosta.

Monen esikoiskirjailijan olen kuullut haastattelussaan sanovan, ettei heistä vielä tässä vaiheessa voi puhua kirjailijoina.

Omakustanteen julkaissut ei minusta ole kirjailija sen enempää kuin suihkussa laulelija muusikko.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Julkaissut useita kustannettuja kirjoja siten, että se tuottaa ainakin osan elannosta.

Monen esikoiskirjailijan olen kuullut haastattelussaan sanovan, ettei heistä vielä tässä vaiheessa voi puhua kirjailijoina.

Omakustanteen julkaissut ei minusta ole kirjailija sen enempää kuin suihkussa laulelija muusikko.

Tässä oli aikalailla se, miten minäkin ajattelen, kun vähän kauemmin asiaa tuumin.

En tiedä sitten, miksihän se vähän närästää (minulla ainakin ), jos ihminen sanoo itseään taiteilijaksi ja sattuu olemaan niin, etten pidä taiteena sitä, minkä perusteella hän tituleerautuu taiteilijaksi? eihän se ole minulta pois. :)

Aloin vaan miettiä kun moni tunnettu kirjailija on pitänyt itseään kirjailijana jo silloin kun ovat olleen ns nälkäkirjailijoita. Mitään ei ole julkaistu ja on eletty millä eletty.
Ja moni taiteilijahan ei taiteella koskaan elä, vaikka siis olisi koulutukseltaan taiteilija.
Että jospa se kirjailija tai taiteilija onkin vain sisäinen olemus. Ja se taas millä itsenä elättää sivuseikka.

Alkuperäinen kirjoittaja jääenkeli:
Aloin vaan miettiä kun moni tunnettu kirjailija on pitänyt itseään kirjailijana jo silloin kun ovat olleen ns nälkäkirjailijoita. Mitään ei ole julkaistu ja on eletty millä eletty.
Ja moni taiteilijahan ei taiteella koskaan elä, vaikka siis olisi koulutukseltaan taiteilija.
Että jospa se kirjailija tai taiteilija onkin vain sisäinen olemus. Ja se taas millä itsenä elättää sivuseikka.

Ehkä se siinä vaiheessa ovat vielä harrastelijakirjailijoita.

Siis työtapa ei välttämättä eroa "oikean kirjailijan" työtavoista, ei välttämättä tasokaan tai määrä, jos siis puhutaan lahjakkaasta harrastajasta. Julkaisu tavallaan tuo sen oikeutuksen sille kirjoittamiselle, että voi muille perustella sitä miksi käyttää niin paljon aikaa siihen ´harrastamiseen". Mutta en usko, että ihan niin suoraviivaisesti voi todeta, jälkikäteen katsottuna siis, että missä vaiheessa joku "oikea kirjailija" on muuttunut harrastelijasta oikeaksi.

Yhteistyössä