Mikä on oikea tapa toimia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
minä ottaisin se lapsen kainaloon/syliin (riipppuu minkä kokoinen) ja jatkaisin kävelyä

5-vuotias. Aika hankala kantaa rimpuilevaa lasta ja samalla varmistaa toisten turvallisuus. Sitäpaitsi lapseen ei saa koskea.

herramujee. saa kait lapsen ottaa kainaloon tai syliin normaalistikin tarhassa? ainakin mun lapsia saa tarhantätit pitää sylissä. onko teillä käytössä semmonen naru, josta kaikki lapset pitää kiinni?

kainaloon ja syliin ottaminen on eri asia kuin rimpuilevan ja kirkuvan lapsen väkisin kantaminen liikenteessä. Ja kertaan vielä: lapseen ei saa koskea. Näin on päivähoidossa.

"Rimpuilevan ja kirkuvan lapsen" kantamatta jättäminen ja juoksemaan päästäminen liikenteessä on vaaran aiheuttamista lapselle ja lähes heitteillepanon arvoinen teko.
Mikään laki ei kiellä lapseen tai minkäänikäseen ihmiseen koskemista silloin kun koskemiseen on tarvetta tai edellytykset.

Auton alle juoksuttamisesta joutuu takuulla käräjille.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi sinä toistelet tuota, että lapseen ei saa koskea? Kyllä 5-vuotiaaseen pitää voida koskea! Sehän voi juosta vaikka auton alle.

Koska päivähoidossa on sääntönä se että lapseen ei saa koskea. Eli mitä ihmettä voi tehdä kun ei saa edes kiinni pitää? Se on vapaudenriistoa ja yksityisyyden loukkaamista. Ja sitten jos annat temppuilla liikenteessä, olet huono hoitaja.

miten sinä voit edes hoitaa lapsia, jos et heihin koskaan koske? minusta sinä et ole tässä nyt oikeassa.

Silittää saa. Sylissä saa pitää. Mutta jos kaksi lasta tappelee, et saa napata toista pois. Et saa ottaa lasta harteista kiinni kun puhut. Et saa ottaa päätä käsiesi väliin estääksesi pään heiluttelun kun puhut. Et saa tehdä mitään. Vain puhua.

Alkuperäinen kirjoittaja Lex:
minä ottaisin se lapsen kainaloon/syliin (riipppuu minkä kokoinen) ja jatkaisin kävelyä

5-vuotias. Aika hankala kantaa rimpuilevaa lasta ja samalla varmistaa toisten turvallisuus. Sitäpaitsi lapseen ei saa koskea.

herramujee. saa kait lapsen ottaa kainaloon tai syliin normaalistikin tarhassa? ainakin mun lapsia saa tarhantätit pitää sylissä. onko teillä käytössä semmonen naru, josta kaikki lapset pitää kiinni?

kainaloon ja syliin ottaminen on eri asia kuin rimpuilevan ja kirkuvan lapsen väkisin kantaminen liikenteessä. Ja kertaan vielä: lapseen ei saa koskea. Näin on päivähoidossa.

"Rimpuilevan ja kirkuvan lapsen" kantamatta jättäminen ja juoksemaan päästäminen liikenteessä on vaaran aiheuttamista lapselle ja lähes heitteillepanon arvoinen teko.
Mikään laki ei kiellä lapseen tai minkäänikäseen ihmiseen koskemista silloin kun koskemiseen on tarvetta tai edellytykset.

Kyllä, mutta väkisin paikallaan pitäminen tai kiinnipitäminen ovat myös kiellettyjä asioita. Siinä on hoitajalla kirjallinen varoitus jos lapsi kokee että häntä on loukattu tai satutettu.

Miksi sinä toistelet tuota, että lapseen ei saa koskea? Kyllä 5-vuotiaaseen pitää voida koskea! Sehän voi juosta vaikka auton alle.

Koska päivähoidossa on sääntönä se että lapseen ei saa koskea. Eli mitä ihmettä voi tehdä kun ei saa edes kiinni pitää? Se on vapaudenriistoa ja yksityisyyden loukkaamista. Ja sitten jos annat temppuilla liikenteessä, olet huono hoitaja.

miten sinä voit edes hoitaa lapsia, jos et heihin koskaan koske? minusta sinä et ole tässä nyt oikeassa.

Silittää saa. Sylissä saa pitää. Mutta jos kaksi lasta tappelee, et saa napata toista pois. Et saa ottaa lasta harteista kiinni kun puhut. Et saa ottaa päätä käsiesi väliin estääksesi pään heiluttelun kun puhut. Et saa tehdä mitään. Vain puhua.

siis jos lapset tappelee keskenään, niin johan on perkele, jos ei aikuinen saa heitä erottaa! minä kyllä puhun tästä heti maanantaina tarhassa. ja teen selväksi, että meidän lapsiin saa koskea, jos tarve vaatii. ihme hommaa.

Kyllä, mutta väkisin paikallaan pitäminen tai kiinnipitäminen ovat myös kiellettyjä asioita. Siinä on hoitajalla kirjallinen varoitus jos lapsi kokee että häntä on loukattu tai satutettu.

lapset eivät määrää. 5 veen ikä ei riitä liikenteen seuraamiseen. minä en tajua yhteiskuntaa, jossa lapset määrää kaiken!

No, työpaikka ja sen systeemi on mätä, jos täysin laillisesta ja välttämättömästä teosta annetaan varoituksia.
En minä siitä mitään tiedä, mutta tuntuu järjettömältä
:o

meillä 1v istuu monestikin tädin sylissä pihalla kun haetaan. pitääkö minun nyt kieltää?? opin joka pv uutta...

Mitä kohtaa et ymmärrä??????

SYLISSÄ PITÄMINEN EI OLE SAMA ASIA KUIN KIINNIPITÄMINEN TAI KAINALOON OTTAMINEN JA SIITÄ OLISI TÄSSÄ NYT KYSE JOS 5-VUOTIASTA RAIVOAVAA LASTA PITÄISI KANTAA TUOLLA!!!! EI HÄNTÄ KANNETA KOVIN KAUNIISTI, SEN VOIN SANOA!!! ON KAUKANA SIITÄ SYLISSÄ ISTUMISESTA JOTEN ÄLÄ SAIVARTELE!!!

missä kohtaa sanoin, että kiemurtelevaa lasta olisi kannettava väkivalloin? itse sen sijaan korostat, ettei lapseen saa koskea. puhun tästä ensi tilassa päiväkodissa, että saavatko he koskea lapsiini.

Ja missä kohtaa olen puhunut väkivalloin kantamisesta? Kiemurteleva lapsi ja raivoava lapsi ovat täysin eri asioita, raivoava lapsi potkii, huitoo, pukkailee päällään....neljän lapsen äitinä sinun pitäisi tietää tämä.

olipa hän kiemurteleva tai raivoava, niin sinun vastuullasi on hänen turvallisuus. pitäisi sinun ammattisi edustajana se tajuta. ja jos et saa yhtä lasta kulkemaan jonossa, et ole kovin hyvä ammattisi edustaja.

näinhän tämä menee, minun vastuullani on. Mutta kun minä en ole siinä ryhmässä sen yhden lapsen kanssa vaan siinä on ne muutkin. Et nyt oikein ole ymmärtänyt tätä asiaa. Todistit vain väitteeni että mitä ikinä teenkin, on se väärin.

Lopuksi sanon että puhukaa tarhoissa, ottakaa asia esille. Kaikki lapset eivät ole niitä jotka leikkivät kauniisti hiekkalaatikolla tai kävelevät kauniisti jonossa, joukossa on kaiken kirjavaa väkeä. Kaikkia ei saa taltutettua puhumalla, valitettavasti, ja siinä on aikalailla keinot vähissä jos ei saa lapseen koskea.

Kaikesta huolimatta minä ottaisin lapsen kainaloon ja jos asiasta sanomista tulisi, perusytelisin sen sekä kainalossa olevan että muiden lasten turvallisuudella. Jos liikeenteessä liikuttaessa karkailevaan, rimpuilevaan ja holltittomasti käyttäytyvään lapseen ei saa koskea, ollaan todella heikoilla. Jos lapsi juoksee auton alle, syy on aivan varmasti hoitajan niskassa. Itse valitsisin pienemmän pahan ja ottaisin lapsen kainaloon, olkoon se sitten vaikka joidenkin säädösten vastaista, mutta itse takaisin ennen kaikkea kaikkien turvallisuuden.

Alkuperäinen kirjoittaja ma:
Kaikesta huolimatta minä ottaisin lapsen kainaloon ja jos asiasta sanomista tulisi, perusytelisin sen sekä kainalossa olevan että muiden lasten turvallisuudella. Jos liikeenteessä liikuttaessa karkailevaan, rimpuilevaan ja holltittomasti käyttäytyvään lapseen ei saa koskea, ollaan todella heikoilla. Jos lapsi juoksee auton alle, syy on aivan varmasti hoitajan niskassa. Itse valitsisin pienemmän pahan ja ottaisin lapsen kainaloon, olkoon se sitten vaikka joidenkin säädösten vastaista, mutta itse takaisin ennen kaikkea kaikkien turvallisuuden.

Ja ottaisit kirjallisen varoituksen??????

Siis miksi ei saisi koskea? Tai miksi ei saisi toista nostaa pois jos kaksi tappelee? Kenen sääntöjä? Kerro! Kyllä päiväkodeissa tehdään noita edellä mainittuja asioita.

Kuten joku kirjoittikin, niin koko porukka seisoo ja odottaa niin pitkään että yksi jalaton saadaan liikkeelle. Joukkovoiman vaikutus on yleensä aika hyvä. Isoa ja rimpuilevaa lasta ei kukaan jaksa kantaa kuin pienen matkan, ja sillä välin muiden lasten peräänkatsominen ei onnistu. En näkisi kantamista ratkaisuna, ellei sitten bussipysäkki ole ihan muutaman metrin päässä.

Monesti jalat löytyvät aika hyvin silloin, kun suunnataan mielenkiinto kiukuttelusta johonkin ihan muualle. Esim. kilpailu pystyyn kuka näkee ensimmäisenä kuorma-auton, traktorin, mustan auton jne.

Jos tämä lapsen koskemattomuustappelu on nyt saatu käytyä loppuun, niin mites olisi tämä ehdotus lasten mielenkiinnon suuntaamisesta ihan muualle? Saksassa käydessäni näin miten lapsiryhmät lauloivat yhteislaulua kovaan ääneen jossain ihmisten ilmoilla kulkiessaan. Hyvin pysyivät ruodussa, kun mielenkiintooli laulamisessa.

Viisivuotiasta on hankala ottaa syliin ja vielä hankalampi kantaa. Minusta se ei siis ole ratkaisu. Tilanteessa voisi yrittää kiinnittää huomiota muualle, kuten edellä jo ehdotetiinkin. Joku kilpailu tai leikki voisi toimia myös. Viimeiseksi keinoksi jää uhkailu, kiristys ja lahjonta :D

Alkuperäinen kirjoittaja ketjua seurannut:
Alkuperäinen kirjoittaja ma:

Ja ottaisit kirjallisen varoituksen??????

Kyllä, jos vaihtoehtona on se, että vaarannan lasten turvallisuuden. Siitä ollaan sitten vuoren varmasti oikeudessa, jos joku juoksee auton alle.

Mun mielestäni käytännöt vain pitäisi sopia niin, että hoitaja ei joudu valitsemaan kahdesta pahasta vaan että hän voi toimia järkevästi ja turvallisesti ilman pelkoa siitä, että turvallisuuden takaamisesta palkitaan varoituksella.

Kun ne "käytännöt" ei oo mitään yhteisissä palavereissa sovittavia asioita vaan ihan tulee noilta isoilta herroilta käskyt. "Lapseen ei saa koskea siten että hän kokee kipua, tuntee vapaudenriistoa tahi tuntee yksityisyyttään loukatun. " Eli vaikka mimmonen paskaraivari tulis tuolla liikenteessä, tai ihan vaikka kesken ruokailun, niin kiinni et saa pitää, väkisin et saa poistaa tilanteesta. Muut lapset sitten saa kärsiä kun yhden annetaan mesoa ja mahdollisesti jopa heitellä tavaroita tai lyödä toisia.. ja itse en ainakaan omaa duunipaikkaani riskeeraisi kenenkään vieraan kakaran takia. Siinähän sitten ollaan.

Aijaa.
Onneksi mun pojan pk:ssa ei ole tuollaista sääntöä. Siellä kosketaan jos on tarvis.
(taas kerran täytyy olla kiitollinen siitä, että on saanut lapsensa juuri kyseiseen hoitopaikkaan)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Aijaa.
Onneksi mun pojan pk:ssa ei ole tuollaista sääntöä. Siellä kosketaan jos on tarvis.

Ja auta armias jos poikasi KERRANKIN sanoisi että "täti otti kiinni ja sattui" niin siinä olis sen hoitajan työura sitten. Ei paljoa seliteltäis että oli tarvis. Kun lapseen siis ei saa koskea, vaikka olis kuinka tarvis, henkilökunta rikkoo lakia jos koskee!!!!!

samaa mietin....no, meillä lapset riehuvat miten haluavat, en todellakaan lähde rikkomaan annettuja määräyksiä ja edes yrittäisi poistaa esim. ruokapöydästä. Eipähän oo minun lapsiani.....

Alkuperäinen kirjoittaja louhelan eukko:
Ja auta armias jos poikasi KERRANKIN sanoisi että "täti otti kiinni ja sattui" niin siinä olis sen hoitajan työura sitten. Ei paljoa seliteltäis että oli tarvis. Kun lapseen siis ei saa koskea, vaikka olis kuinka tarvis, henkilökunta rikkoo lakia jos koskee!!!!!

On pidetty sylissä, kannettu, jne. Lapsen tahallinen satuttaminen on jo toinen juttu. Henkilökunta on kyllä aina kertonut, jos ovat joutuneet pitelemään poikaa, ja ovat myös teroittaneet sitä (en tiedä miksi - ehkä siksi että jotkut vanhemmat eivät tajua?) että he toimivat lapsen parhaaksi, eivät lasta vastaan. Ja mä olen täysin heidän puolellaan tässä asiassa.

Lopuksi sanon että puhukaa tarhoissa, ottakaa asia esille. Kaikki lapset eivät ole niitä jotka leikkivät kauniisti hiekkalaatikolla tai kävelevät kauniisti jonossa, joukossa on kaiken kirjavaa väkeä. Kaikkia ei saa taltutettua puhumalla, valitettavasti, ja siinä on aikalailla keinot vähissä jos ei saa lapseen koskea.

Kysy mikä on käytäntö päiväkotiryhmissä, joissa on "vammaisia" lapsia. Toki niissä on lapsia paljon vähemmin ja aikuisia enemmän, mutta varmasti heillä on myös jotain kiinnipitämiskeinoja, jotka on sallittu.

Mä itse otan temppuilevan isomman lapsen kädestä sellaisen otteen, jossa ei pääse toinen heittäytymään maahan ilman kipua, väkisin en häntä vedä kulkemaan, mutta ainut suunta minne voi toinen kulkea on mun haluama suunta. Tämän otteen minä sallisin myös päiväkotihenkilöstölle tarpeen vaatiessa, mutta koska siinä voi sattua lapsen tahdosta, niin se ei tietenkään ole sallittu.

Alkuperäinen kirjoittaja jubu:
Kun ne "käytännöt" ei oo mitään yhteisissä palavereissa sovittavia asioita vaan ihan tulee noilta isoilta herroilta käskyt. "Lapseen ei saa koskea siten että hän kokee kipua, tuntee vapaudenriistoa tahi tuntee yksityisyyttään loukatun. " Eli vaikka mimmonen paskaraivari tulis tuolla liikenteessä, tai ihan vaikka kesken ruokailun, niin kiinni et saa pitää, väkisin et saa poistaa tilanteesta. Muut lapset sitten saa kärsiä kun yhden annetaan mesoa ja mahdollisesti jopa heitellä tavaroita tai lyödä toisia.. ja itse en ainakaan omaa duunipaikkaani riskeeraisi kenenkään vieraan kakaran takia. Siinähän sitten ollaan.

Niin ja kaikenlisäksi ketään ei saa syrjiä. Eli vaikka lapsi käyttäytyisi edellisellä retkellä miten, hänen on pakko päästä toisellekin retkelle muiden kanssa..., toisinsanoen kukaan ei voi retkeillä enään

:/

Yhteistyössä