Mikä on omaa aikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kahden äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kahden äiti"

Vieras
Kysymys johtuu siitä, että meillä on kaksi pientä lasta, jotka päivät hoidossa ja minä sekä mies töissä. Iltaisin mies opiskelee (etänä) ja nyt on aika paljon käynyt auttamassa kaveriaan joka rakentaa taloa. Tästä syystä lastenhoitovastuu on pitkälti minulla, ja alan siihen vähän väsyä.

Mietinkin mikä olisi tässä tilanteessa oikeudenmukainen tapa jakaa vastuuta, mikä pitäisi laskea kenenkin omaksi ajaksi? Onko opiskelu sitä? Entä rakennuksella auttaminen? Tuo miehen kaveri jonka raksa-apuna nyt on auttoi meitä paljon silloin kun me rakennettiin, joten ei oikein kehtaa sinne avuksi menemistä kieltääkään.

Mutta en mä jaksa sitäkään että olen päivät ihan jumissa enkä pääse kotoani mihinkään ilman lapsia. Normaalisti ei siis onnistu edes kerran viikkoon vapaailta että kävisn jotain harrastamassa, vaikka meitä kaksi aikuista onkin.

Mikä olisi reilua molempia kohtaan? Tuo opiskelukin on minusta ihan tuettava juttu, mutta en tykkää siitä että mun täytyisi sen takia maksaa joka kerta maksullinen lastenvahti kun haluan poistua kotoani.

Mitä va<litat, niin se on meilläkin ja kaikki kestää oman aikansa, ole aikuinen ja kanna vastuusi, ei meilläkään ole harrastettu mitään moneen vuoteen vaan oltu kotona, kummaa nysväämistä nykyään kun pitää tulkuttaa joka asiasta.

Minusta opiskelu ja raksalla auttaminen eivät ole omaa aikaa, ennemminkin arjen velvollisuuksia. Omaksi ajaksi lasken ajan, joka on mahdollisuus käytää ns. akkujen lataamiseen, johonkin mieluisaan tekemiseen ja oman hyvinvoinnin ylläpitämiseen (ilman lapsia), oli se sitten löhöämistä, kökötystä tietokoneella, ulkoilua tai kirjan lukemista.

en oikein ymmärrä jos päivät on töissä ja illat pitäs olla omaa aikaa. Vastaus kysymykseen, mulla on kerran viikossa 45min kestävä harrastus, joka on täysin omaa aikaa. Mutta kyllä suihku yksin ja ruokakaupassa käynti ihan yksin on myöskin sitä.

Kyllä mä katon, että myös äidillä on oikeus edes yhteen harrastukseen per viikko. Hulluksihan sitä muuten tulee, tai ainakin mä tulisin. Katon että sekä opiskelu että kaverin auttelu on vapaaehtoisia puuhia, eli harrastuksiin verrattavia - ja ne saa hoidella aikuisseurassa, omaan tahtiinsa, ilman että joku roikkuu koko ajan lahkeessa vinkumassa. Yhden illan viikossa mies vois vaimonsakin hyvinvoinnille pyhittää...

Surkean kuuloista jos ruvetaan laskemaan tyylillä "sä sait vartin omaa aikaa tuolloin, nyt mä saan vartin omaa aikaa".

Surkean kuuloista se onkin, mutta jos et vaikka koko syksynä ole käynyt yhtään missään ilman lapsia niin se saattaa jossain kohdalla alkaa vähän väsyttämään. En mä pyytänyt mitään vittuilua osakseni vaan ihan reiluja kommentteja siitä mikä olisi tilanteessani oikeudenmukaista. Tiedän että opiskelu ja raksalla auttaminen eivät ole mitään lepolomia, mutta jos käytännössä pyöritän arkea illat ja viikonloput yksin, ei sekään minusta ole oikein ok. Onko kaikki pakko tehdä silloin kun lapset ovat pieniä ja tarvitsevat vanhempiaan?

Mun mielestä olisi ihan reilua se että kerran viikkoon saisin oman harrastusillan, eli kävis vaikka uimassa tai lenkillä tai mitä tahansa, niin että mies olisi välillä vastuussa lapsista. Mutta ilmeisesti palstalla elää sellainen vanhanaikainen henki että nainen hoitakoon lapsensa yksin jos on heitä kerran tehnytkin.

Ymmärrän että yh:t suivaantuvat tästä kommentistani, mutta minusta miehen täytyisi osallistua myös perheen elämään ja lastenhoitoon jos kerran on perheemme jäsen.

Lasten ollessa pieniä olivat oman ajan hetket rajoittuneita niihin iltoihin, kun itse jaksoi valvoa edes hitusen lasten mentyä nukkumaan tai sattui heräämään ennen lapsia. Joskus toki sain jonkun katsomaan lasteni perään, mutta en oikeastaan päästäkseni hurvittelemaan, vaan kyse oli jostain pakollisesta velvollisuudesta omalta osaltani tms. Sellasta se on ja se kestää aikansa ja sitten sitä omaa aikaa alkaa olla enemmän.

[QUOTE="minä";22304422]en oikein ymmärrä jos päivät on töissä ja illat pitäs olla omaa aikaa. Vastaus kysymykseen, mulla on kerran viikossa 45min kestävä harrastus, joka on täysin omaa aikaa. Mutta kyllä suihku yksin ja ruokakaupassa käynti ihan yksin on myöskin sitä.[/QUOTE]

En minä sanonutkaan että KAIKKI illat. Mutta joskus. Minulla ei ole mahdollista käydä esim. ruokatunnilla vaateostoksilla tms vaan arki menee aika tarkasti sitä latua että aamulla klo 8 lapset hoitoon ja viimeistään klo 16 haettuna hoidosta. Ruokakaupassa käyn lasten kanssa. Olisko sinusta ihan väärin jos joskus pääsisin ostamaan vaikka rintaliivejä itselleni ILMAN lapsia?

Olet oikeassa, on enemmän kuin kohtuullista järjestää itselleen oma harrastus, edes kerran viikkoon. Kun olet oman ajan tarpeessa, tuloksekkaampaa on vaatia sitä mieheltään kuin ruikuttaa siitä palstalla.

Olet oikeassa, on enemmän kuin kohtuullista järjestää itselleen oma harrastus, edes kerran viikkoon. Kun olet oman ajan tarpeessa, tuloksekkaampaa on vaatia sitä mieheltään kuin ruikuttaa siitä palstalla.

Joo tässä olikin tarkoitus asiasta keskustella kunha miestä joskus taas näkee. Meinasin vaan sitä että onko tuo nyt kohtuutonta, mikä olis sellainen kompromissi joka voisi toimia molemmille, siis sekä miehelle että mulle. Mutta ehkä tällaisista asioista ei saa aikaiseksi kaikkia miellyttäviä ratkaisuja...

[QUOTE="kahden äiti";22304458]En minä sanonutkaan että KAIKKI illat. Mutta joskus. Minulla ei ole mahdollista käydä esim. ruokatunnilla vaateostoksilla tms vaan arki menee aika tarkasti sitä latua että aamulla klo 8 lapset hoitoon ja viimeistään klo 16 haettuna hoidosta. Ruokakaupassa käyn lasten kanssa. Olisko sinusta ihan väärin jos joskus pääsisin ostamaan vaikka rintaliivejä itselleni ILMAN lapsia?[/QUOTE]

ei todellakaan. Kylläpäs nyt on palko nenässä. Kommentoin ihan yleisesti, että en ymmärrä jos illat pitäs olla omaa aikaa ja sit kirjoitin minkä verran mulla sitä on. En ole sanonut, että haluaisit kaikki illat vapaaksi. Miten sun muksut menee nukkumaan? Meillä nuo on sängyssä viim 20.30, joten halutessaan sen jälkeen kerkee vielä lenkille tai kauppaan. Silloinhan mies vois "kattoa" niitä opiskelujen lomassa. Tuo opiskelu ei minusta ole omaa aikaa, mutta toisten raksalla käynti on.

Ei musta ole tuossa tilanteessa kohtuutonta, että yhden kerran viikossa sulla olis hetki, jolloin sun ei tarvitse olla vastuussa lapsista vaan pääsisit käymään ilman heitä vaikka jossain harrastuksessa.

Se kaverin raksa tai opiskelujen eteneminen ei voi olla kiinni vaikka kahdesta tunnista viikossa, joka sulla kuluisi matkoineen ja vaatteidenvaihtoineen siihen, että käyt vaikka jossain jumpassa. Jos siis mies opiskelee tai viettää raksalla aikaa kaikki illat ja viikonloput niin ettet ikinä silloin voi muuten jättää lapsia hänen vastuulleen. Miehelläsi on rankkaa, mutta niin on sullakin nyt. Tavallaan opiskelu ja kaverin auttaminen ovat kuitenkin hänen omia valintojaan, vaikkei niitä ihan omana aikana voisi pitääkään. Kyllä niistä täytyy pystyä senverran kuitenkin joustamaan, että sulle ja halutessasi vaikka miehellesikin jää molemmille edes pari tuntia viikossa ihan omaa aikaa, joku yhteensä neljä tuntia viikossa ei-tehokasta aikaa ei todellakaan ole paljon.

[QUOTE="minä";22304483]ei todellakaan. Kylläpäs nyt on palko nenässä. Kommentoin ihan yleisesti, että en ymmärrä jos illat pitäs olla omaa aikaa ja sit kirjoitin minkä verran mulla sitä on. En ole sanonut, että haluaisit kaikki illat vapaaksi. Miten sun muksut menee nukkumaan? Meillä nuo on sängyssä viim 20.30, joten halutessaan sen jälkeen kerkee vielä lenkille tai kauppaan. Silloinhan mies vois "kattoa" niitä opiskelujen lomassa. Tuo opiskelu ei minusta ole omaa aikaa, mutta toisten raksalla käynti on.[/QUOTE]

Muksut menee nukkumaan klo 21 koska nukkuvat hoidossa 1,5h -2h päiväunet. Jos laitan aikaisemmin, herätys on viimeistään puoli kuusi ja arvostan sitä että aamulla saisi nukkua sinne puoli seitsemään tai ainakin yli kuuteen. Asutaan sen verran kaukana keskustasta että enää lasten nukuttamisen jälkeen täältä en kerkeä kauppaan. Eli kyllä se "vapaahetki" jolloin ajattelisin jotain harrastaa on saatava joko viikonloppuna päivällä tai arki-iltana ennen lasten nukkumaanmenoa. Harvan kaverinkaan luo voi mennä kylään enää ysin jälkeen illalla...

[QUOTE="vieras";22304523]Muksut menee nukkumaan klo 21 koska nukkuvat hoidossa 1,5h -2h päiväunet. Jos laitan aikaisemmin, herätys on viimeistään puoli kuusi ja arvostan sitä että aamulla saisi nukkua sinne puoli seitsemään tai ainakin yli kuuteen. Asutaan sen verran kaukana keskustasta että enää lasten nukuttamisen jälkeen täältä en kerkeä kauppaan. Eli kyllä se "vapaahetki" jolloin ajattelisin jotain harrastaa on saatava joko viikonloppuna päivällä tai arki-iltana ennen lasten nukkumaanmenoa. Harvan kaverinkaan luo voi mennä kylään enää ysin jälkeen illalla...[/QUOTE]

Sit otat viikonloppuisin sen oman ajan. Totta kai jokainen tarttee hetkensä joskus. Ilmoitat aamulla lähteväsi uimaan ja kauppaan ja tulevas 2h kuluttua takaisin. Ehkä miehes tarttee sellaisen herätyksen jos ei neuvottelutaktiikka toimi.

No mulla on omaa aikaa kun lapset nukkuu,mies on päivisin töissä ja sit illat lukee(opiskelee)...Toki pääsen kauppaan ym. tarvittaviin menoihin yksin,se toistaiseksi riittää mulle.Meillä viisi lasta 9v-7kk iältään.

[QUOTE="vieras";22304583]No mulla on omaa aikaa kun lapset nukkuu,mies on päivisin töissä ja sit illat lukee(opiskelee)...Toki pääsen kauppaan ym. tarvittaviin menoihin yksin,se toistaiseksi riittää mulle.Meillä viisi lasta 9v-7kk iältään.[/QUOTE]

Riittäää sulle, mutta riittäisikö kaikille muille? En oo asiasta yhtään varma.

Uusimmat

Yhteistyössä