Mikä on riittävän pitkä imetys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onko

Vieras
onko esim. 6kk ihan hyvä määrä jo imetystä lapsen terveyden kannalta?
vauva nyt 8kk, imetän yhä, lapsi saanut korviketta elämänsä aikana vain synnytyssairaalassa matalan verensokerin vuoksi, mutta jotenkin pelkään että imetys loppuu, vaikka haluaisin imettää ainakin sinne vuoden ikään.

[QUOTE="...";28686487]meillä vauva lopetti tissin nippanappa puolivuotiaana, en kokenut että olisin itse vielä silloin tarpeeksi imettänyt.[/QUOTE]

Täällä aivan sama tilanne ja myös sama tunne.

Varmaan sitten on hyvä aika lopettaa, kun vauva niin päättää.
Täysimetyshän on hyvä 4-6kk
ja sen jälkeen voi huoletta mennä lapsen fiilisten mukaan.

Itselläni esikoinen täysimetyksellä 4kk, imetin 11kk saakka.
Toinen lapsi täysimetyksellä 4kk, imetin 9kk saakka.
Kolmas lapsi täysimetyksellä 4kk, imetin 8kk saakka.

Kaikki terveitä eikä mitään allergoiota.

Niin että sekä vauva että äiti ovat tyytyväisiä. Ekaa imetin 4kk, toista melkein 1v5kk. Mä en jotenkin ymmärrä niitä, jotka pakkomielteisesti imettää 1v ja sitten synttäripäivänä lopetetaan kuin seinään. Jos imetys ei tunnu hyvältä niin sen voi lopettaa aikaisemminkin ja jos taas sujuu hyvin eikä oo mitään esteitä jatkaa, niin siitä vaan.

Mahdoton kysymys :) Mikä kenenkin tilanteessa on järkevää, jollekin viisi päivää on tolkullinen maksimi ja jollekin viisi vuotta tuntuu oikealta. Mutta jos nyt ei ole mistään erityistilanteesta kysymys, niin ihmettelen, miksi joku tavoittelisi suosituksia lyhyempää imetystä (alle 4-6kk täysimetystä ja alle 1v imetystä).

Meidän 2-vuotiaalla on vielä yksi imetyskerta päivässä, pitäisi kohta lopetella ennen uuden vauvan syntymää, ja olo on haikea. Vaikka järki sanoo, että 2v on riittävän pitkä, meillekin :D

[QUOTE="vieras";28688366]Mahdoton kysymys :) Mikä kenenkin tilanteessa on järkevää, jollekin viisi päivää on tolkullinen maksimi ja jollekin viisi vuotta tuntuu oikealta. Mutta jos nyt ei ole mistään erityistilanteesta kysymys, niin ihmettelen, miksi joku tavoittelisi suosituksia lyhyempää imetystä (alle 4-6kk täysimetystä ja alle 1v imetystä).

Meidän 2-vuotiaalla on vielä yksi imetyskerta päivässä, pitäisi kohta lopetella ennen uuden vauvan syntymää, ja olo on haikea. Vaikka järki sanoo, että 2v on riittävän pitkä, meillekin :D[/QUOTE]

Ai niin, ja pelkällä omalla rintamaidolla vauva oli vain reilun kuukauden 4-5kk iässä, koska sitä ennen paino ei noussut riittävästi ilman pientä korvikelisää, eli alussa riittävästi täysimetystä (=lapsi saa vain rintamaitoa ravinnokseen) oli tasan ne päivät kun oltiin laitoksella ja vauva sai luovutettua äidinmaitoa.

Mä imetin vauvojani 9, 10 ja 11 kuukautta ja kuopusta neljä päivää. Eikä noiden terveydentilassa näy minkäänlaisia eroja. Tai no, kakkosella on ehkä vatsa muita useammin sekaisin. Niin, ja vanhin täytti juuri 15 ja nuorinkin menee jo tokaluokalle. Eli eipä imetyksen pituus kuitenkaan hirmusti mihinkään vaikuta.

Imetä jos siltä tuntuu ja lopeta kun ei enää huvita äläkä turhaan mieti moisia! :)

Sellainen joka tuntuu hyvältä, itse lopetin juuri kuopuksen imetyksen, hän täytti vuoden ja mulla tuli oikeastaan ihan yhtäkkiä mitta täyteen. Mulla on niin 3kk imetetty kuin noin vuoden päivät imetettyjä ja en ole huomannut varsinaisesti eroja terveydentilassa, itse pidän biologiaa todennäköisempänä aiheuttajana kuin imetystä.

Meillä esikoisen imetys loppui alka lyhyeen, eikä se koskaan alkanut oikein kunnolla, kun eivät synnärillä siihen viitsineet oikein opastaa. Nyt lapsi on 9v. ja ihan on terve ja kunnollinen lapsi kaikin puolin. Kuopuksen kanssa meni paremmin ja sai tissiä 8 kuiseksi asti, jolloin ouhkesi maitoallergia ja imetys tyssäsi siihen. Hän on olut paljon vaikeampoi lapsi ehkä tuon allergian takia ja nyt hänellä on laktoositon ruokavalio ärtyvän suolen takia.

Joten jos mun lapsista miettii kumpi on ollut parempi ja riittävän pitkä imetys, niin ehdottomasti ekan kanssa oli helpompaa (jos nyt jättää pois ne syyt - mun oma sairastuminen - jonka takia imetys tyssäsi ja kaikki siihen liittyvä) niin vauvoille voisi antaa suoraan korviketta pullosta ja unohtaa imettäminen kokonaan.

Yhteistyössä