Mikä on sinun pieni ekotekosi?

Raitalankakäärme IV

Aktiivinen jäsen
21.06.2005
5 190
1
38
Minusta tuntuu vähän siltä, että kun puhutaan mahdollisuudesta elää ekologisemmin ja ympäristöä mahdollisimman vähän tuhlaten, niin keskustelu ajautuu lähes aina siihen että joku alkaa kiillottaa omaa sädekehäänsä ja heittämään kuraa toisten päällä ja syyllistämään että miksi et elä niin kuin minä. Voitaisiinko saada edes kerran aikaiseksi positiivinen, vihreä ketju?

Mitäs sinä/teidän perheenne tekee tehdäkseen maailmasta vähän vihreämmän paikan asua? Voi olla vaikka kuinka pieni asia, kaikki on kotiinpäin :D

Meillä on vihdoinkin muuton myötä alettu käyttää erillistä bioroskista ja lajitella pahvit ja maitotölkit (ei ollut vanhassa kodissa mahdollista). Ja tietyisti meillä lajitellaan myös muuta: lehdet/paperit, pullot, lasi, patterit. Tarpeettomat tavarat viedään taloyhtiön kierrätysnurkkaan (<- muuten todella hyvä keksintö), ja jos vaatteet eivät sieltä viikon sisään katoa niin ne viedään UFFin laatikkoon. Pyrin myös välttämään kertakäyttösiteitä (vaikka se ei ole viime aikoina täysin onnistunut). Olemme ostaneet osan huonekaluistamme Kierrätyskeskuksesta tai käytettynä Huuto.netistä.

Nämä tulivat nyt ensin mieleen. Miten teillä?

Käytän jauhekorviketta tetrapakattujen sijaan (imetys ei miljoonienkaan kikkojen jälkeen onnistunut), säästän sähköä ja teen mahdollisimman paljon ruokaa itse. Kierrätän tölkit, lasit ja kartongit.

olemme alkaneet lajitteleen jätteet-tosin biojäte menee edelleen sekajätteeseen.
vauvalla käytetään kestovaippoja
olen pihi luonne ja pyrin siis jo muutenkin välttämään turhaa kulutusta..
on alettu käyttämään ympäristömerkittyjä pesuaineita

lajitellaan roskat: sekajäte, kartongit, lehdet, metallit, lasit.
Muovikasseja ei ollenkaan osteta, vaan ruokaostokset pakataan aina uudelleenkäytettäviin kasseihin.
Kaupassa käydään vain kerran viikossa eli joka päivä ajella edestakaisin kauppoihin.
Kirppikseltä ostetaan niin paljon kuin mahdollista, huonekalut ostetaan pääosin käytettyinä ja meille tarpeettomat tavarat myydään pois kiertoon.

Kierrätetään paperi, pahvi, metalli, lasi
Sammutetaan valot jos ei olla huoneessa
Pestään täysiä koneellisia pyykkiä
Otetaan turhat johdot seinistä yöksi, tai laitetaan jatkojohdosta virta pois
Ulkovaloissa energiansäästölamput
Mies menee töihin pyörä + bussi yhdistelmällä
Vedellä ei läträtä

Täällä on mainittu jo paljon sellaista mitä me teemme. Mutta itse kutsun aina esim. lapsen kummin ruokailemaan meille jos ruokaa jostain syystä on jäämässä yli, mutta ei kuitenkaan riitä koko porukalle seuraavaksi päiväksi. Näin vältän ruuan pois heittämistä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Otetaan turhat johdot seinistä yöksi, tai laitetaan jatkojohdosta virta pois
Nyt pitää kysyä (ehkä nolo kysymys?), mutta vaikuttaako johtojen ottaminen seinästä pois jotenkin energiankulutukseen? Siis vetääkö esim. telkkari ja kodinkoneet virtaa myös silloin kun ne on poissa päältä, mutta töpseli seinässä?

Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Mulle tuli mieleen Erja Häkkinen tästä ketjusta, hän vastasi samaan kysymykseen jossain haastattelussa että "olen vähentänyt yksityislentokoneen käyttöä" ... :whistle: ;)
:laugh: :laugh: :laugh:
Mutta tuo saattaakin oikeasti vaikuttaa paljonkin, jos Erjalla oli tapana lennellä yksityiskoneella ympäri maailmaa :)

Mun ekoteot on pieniä.
- kierrätän roskat oikeisiin lootiin
- suosimme käytettyjä vaatteita, huonekaluja, käyttöesineitä yms
- lapset on kestovaipotettu
- käytän kestositeitä ja kuukuppia
- emme omista autoa
- olen kasvissyöjä, samoin lapseni
- muovikassien sijaan käytämme kangaskasseja yms
- emme matkustele ulkomaille (emme tosin pahemmin kotimaassakaan)

- meillä ei ole koskaan ollut autoa. pyörässä on peräkärri jossa ostokset kulkee.
- kukaan meistä ei ole koskaan lentänyt. emme matkustele.
- ostamme mahdollisimman vähän yhtään mitään uutta ja yksittäispakattua.
- kierrätys
- harrastukset on sellaisia joissa ei tarvitse mitään, kuten luonnossa kävely
- huonelämpötila mahd. alhaalla ja veden- ja sähkönkulutus minimissä
jne.

Yhteistyössä