Mikä on teidän käsienpesutapa???, oli aika järkkyä huomata tuttavan "pesu"...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "anne"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"anne"

Vieras
Siis OIKEESTI varsinkin nyt kun alkaa aika ilman hanskoja pihalla...miten te pesette itseltänne ja lapselta kädet...
Meil aina kostutetaan vedellä ja saippuoidaan kunnolla, hierotaan ja otetaan aina vähän lisää vettä että saa kunnon vaahdon. Huuhdellaan hyvin. Ja jos oikein likaiset ni saatan lisätä saippuaa vielä eli kahteen kertaan vaahdotetaan ja hierotaan käsiä. Ja kyllä menee aikaa useempi minuutti.

Nyt oli uusi tuttavuus lapsensa kanssa vierailulla, oltiin pihassa jossa lapset möyri hiekkalaatikolla ja pihassa (ja itsekkin tietty hiekkakäsillä oltiin). Mentiin sisälle ja he meni eka vessaan pesemään kätensä, "pesemään" joo...laittoi saippuaa tipan omiin käsiin ja samantien vesi valumaan ja käytti samalla lapsen käsiä veden alla. Eli lorautti samantien sen saippuan veden kanssa pois ja aikaa meni varmaan 5 sekkaa...kuivasi kädet puhtaaseen valkoiseen pyyhkeeseen ja jätti kunnon ruskeat läntit!!!
Sanoin tästä ihan nätisti jo kun rupes kuivaamaan että "eikai toi riitä" ni ärähti että "no kyllä heille riittää". Tuli pois ja näytin pyyhettä että "no ei tainnu riittää teillekkään, tää oli just vaihdettu pyyhe". Otti mukulansa ja lähti ovesta ulos!!!

SIIS, onko tää yleinenkin tapa "pestä" kädet...ja näköjään sanoa ei saa...

Rouva on hyvä ja tunkee pyyhkeensä pesukoneeseen ja on huolehtimatta toisten hygieniasta. Tiedätpähän ensi kerralla olla kutsumatta, niin eivät sotke likaisilla käsillään teidän kotia.

No tuota... käsienpesu on yks asia, jossa itse oon aika tarkka ja pesen huolellisesti. Lapsen kädet pesen myös, mutta en välttämättä saippualla, koska se kuivatta lapsen ihoa aika paljon. Mutta pesen ne huolellisesti lämpimällä vedellä, jos näyttää, ettei lähde, sitten pistän saippuaa.

Mun mies on huolettomampi pesijä ja siitä oon huomauttanu sille monet kerrat. Myös miehen siskolle oon joskus huomauttanu suoraan, että käsipesulle kiitos (jos on julkisilla kulkuneuvoilla tullu flunssa-aikaan meille, kun meillä on ollu vauva. Minusta silloin pitää pestä kädet ehdottomasti, toki muutenkin se on aina kohteliasta..). Mutta muille en oo asiasta sanonu, vaikka tiedän, että huoleton pesu tai pesemättä jättäminen on aika yleistä meidänkin tuttavapiirissä. Siitä on vaan vähän niin ja näin kelleen sanoa... Epäsuorasti oon voinu sopivassa tilanteessa vihjasta, mutta tolleen ihan suoraan sanottuna, niin en ihmettele, että kaverisi otti nokkiinsa. Se on kuitenkin myös toisen tapojen arvostelua.

En kyllä itse olisi maininnut UUDELLE tuttavuudelle asiasta. Mutta toisaalta, itse en kyllä ole hysteerikko hygienian suhteen. Toki kun kädet ovat todella likaiset, niin kuin ilmeisesti tässä tapauksessa, niin pesemme kädet, saippualla tai ilman, niin kauan että vesi on kirkasta.

[QUOTE="anne";23720836]No sitä saipuuaahan se vaahtokin on...[/QUOTE]

Mutta vaahto on vain koriste, ei sen määrä takaa pesutulosta. Vaahto on saippuoissa ja pesuliuoksissa vain siksi että se antaa ihmisille mielikuvan tehokkuudesta.

[QUOTE="vieras";23720773]Rouva on hyvä ja tunkee pyyhkeensä pesukoneeseen ja on huolehtimatta toisten hygieniasta. Tiedätpähän ensi kerralla olla kutsumatta, niin eivät sotke likaisilla käsillään teidän kotia.[/QUOTE]

Tais osua ja upota kun piti oikein "riehumaan" alkaa :) eli yksi paskanäppi sielläkin.
Kyllä todellakin oikea tekniikka on se että kastellaan ja vaahdotetaan hyvin. Hyvä huuhtelu päälle. Se ón hyvä mittari, jääkö pyyhkeeseen jälkiä...vai onko lattia mopattu hyvin jos valkoiset sukat on samantein mustat kun sillä kävelee...

Ja kädet pestään aina kun tullaan ulkoa sisälle.

Itse pesen käsiä varmasti 30 kertaa päivässä. Meidän käsipyyhkeet kotona ovat koko ajan märkinä.

Mutta pahana tapana on huuhtasta kädet pikaseen kuumalla vedellä ja "pestä" ne sitten siihen pyyhkeeseen. Pyyhkeet joutuu vaihtamaan pari kertaa viikossa siksi, että äiti on pyyhkinyt niihin likakätensä :)

Öh, kyllä on erikoinen tapa pestä käsiä tällä tutulla.
Mutta samoin on erikoinen tapa huomauttaa asiasta tutulle. Aika outoa siis, että rupeat likaista pyyhettä esittelemään.. Tuskin kädet olivat niin likaiset, että kuivauksen jälkeen jää esim. sohvaan jälkiä ja siis mitään haittaa näistä likaisista pikkukäsistä ei ole sinulle. Tuttavan lapsi se saa ne "pöpöt" ja mullat syödä käsistään.
Eli outoja olette molemmat, sekä siis kaverisi ja sinä. Kaveri ilmeisesti myös aika herkkä suuttumaan, kun noin lähti ovet paukkuen, mutta erikoinen olet sinäkin, kun kommentoit toisten käsienpesua noin.

Mutta vaahto on vain koriste, ei sen määrä takaa pesutulosta. Vaahto on saippuoissa ja pesuliuoksissa vain siksi että se antaa ihmisille mielikuvan tehokkuudesta.

Et oo tosissas :) kokeileppa vaikka paljonko vahhtoaa kun laitat tipan tai vaikka kaksi mojovaa painallusta (ruokalusikallinen) Takaan että jälkimmänen vaahtoaa enempi ja siinä on siis enempi saippuaa joten myös pesutulos on parempi. Vai laitatko pyykkikoneeseen tipan pesuainetta kun sammalleinhan se pesee kuin täysimääräkin ;) Vai pelkällä vedelläkö peset pyykitkin ;)

Ja en enempää ala sun kanssa vääntämään, nyt kutsuu taas työt.

Meillä ei läheskään aina edes pestä käsiä, kun mennään sisälle :D
Ja harvinaisen terveitä ja allergiattomia lapsia on onnistuttu kasvattamaan...

Ehkäpä ne juuri siitä syystä terveitä ja allergiattomia ovatkin ;)
Meillä myös jää usein pesemättä ja pestään jälkikäteen kun muistetaan. Ulkona grillaillessakin monesti muksut kuopii kaikkea ja sitten nappaavat makkaran käsiinsä ja syövät.

Espanjan reissuun otettiin monta pulloa käsidesiä mukaan ja muistettiin kai kaksi kertaa käyttää :D

[QUOTE="vieras";23720945]Öh, kyllä on erikoinen tapa pestä käsiä tällä tutulla.
Mutta samoin on erikoinen tapa huomauttaa asiasta tutulle. Aika outoa siis, että rupeat likaista pyyhettä esittelemään.. Tuskin kädet olivat niin likaiset, että kuivauksen jälkeen jää esim. sohvaan jälkiä ja siis mitään haittaa näistä likaisista pikkukäsistä ei ole sinulle. Tuttavan lapsi se saa ne "pöpöt" ja mullat syödä käsistään.
Eli outoja olette molemmat, sekä siis kaverisi ja sinä. Kaveri ilmeisesti myös aika herkkä suuttumaan, kun noin lähti ovet paukkuen, mutta erikoinen olet sinäkin, kun kommentoit toisten käsienpesua noin.[/QUOTE]

.

http:// www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/tietoa_elintarvikkeista/kasittely_ja_sailyttaminen/kasienpesu/
http:// www.poliklinikka.fi/?page=5575414&id=6560792

"Uusia tuotteita mainostetaan äänekkäästi, mutta vanha kunnon saippuapesu on edelleen hyvä tapa puhdistaa kädet. Tutkimuksissa on todettu, että käsien pesu saippualla ja vedellä 15 sekunnin ajan vähentää bakteerien määrää noin 90 %:lla. 15 sekuntia on suurin piirtein aika, joka kuluu "Paljon onnea vaan" -laulun yhden säkeistön laulamiseen. Kun lisätään toiset 15 sekuntia, bakteerien määrä vähenee lähes 99,9 %:lla. Bakteerien määrän väheneminen lasketaan logaritmisella asteikolla. Kovin moni meistä ei pese käsiään noin kauan. Viisi sekuntia on lähempänä totuutta. Yksi syy, miksi pitää käyttää viileää tai haaleaa vettä, on se, että silloin peset käsiäsi todennäköisesti vähän kauemmin. Kuuma vesi myös vahingoittaa ihoa enemmän."

[QUOTE="vieras";23720945]Öh, kyllä on erikoinen tapa pestä käsiä tällä tutulla.
Eli outoja olette molemmat, sekä siis kaverisi ja sinä. Kaveri ilmeisesti myös aika herkkä suuttumaan, kun noin lähti ovet paukkuen, mutta erikoinen olet sinäkin, kun kommentoit toisten käsienpesua noin.[/QUOTE]

Aah, tähän ehdin vielä naputella. Kyllä muuten käsien kautta levitellään ne liat ja pöpöt ihan kaikkeen mihin kosketaan. Esim. tuossa tapauksessa ne toisen lapsen sisälelut on hiekka/multa yms. liassa.
Ja aivan järkkyä miten huonoa hygieniaa täällä näkyy olevan suurimmalla osalla. Ja toi että heti ollaan hysteerisiksi leimaamassa kun pesee ne kätensä hyvin.
Nyt poistun.

Et oo tosissas :) kokeileppa vaikka paljonko vahhtoaa kun laitat tipan tai vaikka kaksi mojovaa painallusta (ruokalusikallinen) Takaan että jälkimmänen vaahtoaa enempi ja siinä on siis enempi saippuaa joten myös pesutulos on parempi. Vai laitatko pyykkikoneeseen tipan pesuainetta kun sammalleinhan se pesee kuin täysimääräkin ;) Vai pelkällä vedelläkö peset pyykitkin ;)

Ja en enempää ala sun kanssa vääntämään, nyt kutsuu taas työt.

:D

No tottakai, mitä enemmän saippuaa niin tietty sitä enemmän sitä vaahtoavaa ainesosaakin, jolloin vaahtoa syntyy enemmän mitä enemmän saippuaa ottaa. Ihan normi tietotaitoa..

Pesen niin kuin ap. Ja opetan lapsetkin siihen. Miestäkin yritän opettaa siihen...... Toisaalta, mies on hyvin harvoin sairaana, minä taas montakin kertaa vuodessa. Toisaalta, minä olen päiväkodissa töissä rään keskellä ja mies puhtaissa keittiötiloissa. Eli ei se nyt niin yksioikoista ole, mistä johtuu että toiset sairastuu helpommin kuin toiset. Ei välttämättä liity käsienpesuun.

Ap:n reagointi tuttavan käsienpesuun oli kumminkin röyhkeää. En ikinä sanoisi noin kellekkään vieraalle, kyllä tavat pitää olla. Ja tavat pitää olla itsellään vaikka toiselta niitä ei löytyisi >/