Mikä on tekosyysi edelleen käyttää facea ja instaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Läpimätä yritys, onhan se jo ennenkin tiedetty mutta lisää syitä jättää face, miksi siis edelleen olet siellä?

Kai siksi, että aloittajan on palstan "tekosyytyyppi", joten sana kuuluu luontaisesti näihin aloituksiin

Sitten on vielä erikseen "kilttimies"- ja "jännämies"-aloitukset ja mitä kaikkea. Voikuvkat ovat nyt olleet hiljaa, mutta kaipa se johtuu, että nyt ei ole niiden sesonki.

Semmoista tämä palstaelämä on.
Itseasiassa tämä oli ensimmäinen tekosyy-topik minkä olen tehnyt. Ihmetyttää vaan kun ihmiset edelleen käyttää näitä palveluita vaikka kaikki jo tietää epäeettisistä toimintatavoista joita on lukemattomia. Ärsyttää mutta jengi ei välitä. Ja monilla työpaikoillakin oletetaan että käytetään.

Itseasiassa tämä oli ensimmäinen tekosyy-topik minkä olen tehnyt. Ihmetyttää vaan kun ihmiset edelleen käyttää näitä palveluita vaikka kaikki jo tietää epäeettisistä toimintatavoista joita on lukemattomia. Ärsyttää mutta jengi ei välitä. Ja monilla työpaikoillakin oletetaan että käytetään.
Miksi ärsyynnyt siitä miten muut elää ja mitä elämässään tekevät?
Ajattele miten paljon helpompaa sinullakin olisi, henkisesti, olla kun et vaan välittäisi muiden toimintatavoista (niin kauan kun eivät riko lakia).

Miksi ärsyynnyt siitä miten muut elää ja mitä elämässään tekevät?
Ajattele miten paljon helpompaa sinullakin olisi, henkisesti, olla kun et vaan välittäisi muiden toimintatavoista (niin kauan kun eivät riko lakia).
Koskee se minuakin kun ties missä yhteyksissä on AINA se "ja meidän Facebook ryhmä on sitten blaa blaa". Epäeettinen firma, mutta silti oletetaan että kaikki siellä on, niinkuin melkein ovatkin. Ja haluaisin kuulla ihmisten perusteet tukea tätä toimintaa. Tehotuotanto on myös epäeettisistä, mutta ymmärrän että ruokaa on tuotettava isolle joukolle ja kasvissyönti ei kaikille (kuten itselleni) sovi. Tietenkin yritän mahdollisuuksien mukaan suosia luomua ja riistaa. Ruoka on pakollinen asia, Facebook ei.

Monet voi tuostakin loukkaantua ja ärsyyntyä, koska eläinten tappaminen on heidän mielestään rikos.
Silti he kestävät sen, että sinä et ole kasvissyöjä.
Tiedän koska itse olin myös kasvissyöjä, terveyssyistä oli pakko lopettaa vaikka koin sen vääränä. Faceenkin varmaan moni pakotettu jäämään sosiaalisen paineen vuoksi vaikka kokisivat eettisesti vääränä

Ok. Mut joo komppaan Elenan kommenttia tähän sun kirjoitukseesi.

Ok. Mut joo komppaan Elenan kommenttia tähän sun kirjoitukseesi.

Niin ja mun "tekosyyni" on se, että mulla on paljon ystäviä ulkomailla maissa, joissa olen asunut, ja heidän kanssaan on mukava jakaa juttuja yhteisesti, ja samaa pätee toisessa kaupungissa asuviin ystäviin, joihin siellä asuessani tutustuin, töissä ja vapaa-ajalla. Tämä siis Facen osalta. Insta mulla on, mutta en käytä paljon. Tai no, seuraan joitakin ruokabloggaajia esimerkiksi,

Niin ja mun "tekosyyni" on se, että mulla on paljon ystäviä ulkomailla maissa, joissa olen asunut, ja heidän kanssaan on mukava jakaa juttuja yhteisesti, ja samaa pätee toisessa kaupungissa asuviin ystäviin, joihin siellä asuessani tutustuin, töissä ja vapaa-ajalla. Tämä siis Facen osalta. Insta mulla on, mutta en käytä paljon. Tai no, seuraan joitakin ruokabloggaajia esimerkiksi,
Onhan sitä sähköposti ja tekstiviestit olemassa.

Onhan sitä sähköposti ja tekstiviestit olemassa.

Kyllä, toki, ja aikaisemmin tulikin kirjoitettua sähköposteja ja männä vuosina myös kirjeitä ihan käsin, mutta kuten sanoin, saavutan monta kaveria samalla kertaa sellaisia pienempiä ja isompia asioita varten. Sitten kun haluan privaatisti pitää yhteyttä, niin teen sen, mutta aika on kortilla tosi usein. Valitettavasti. On mulla kavereita, joilla ei ole Facea ja pidetään sit sähköpostitse yhteyttä ja nähdään, kun on mahdollista (etäisyyksien vuoksi ei kovin usein ja korona on tietty haitannut viime aikoina myös):

Käytän kyllä todella vähän, mutta käytän kumminkin. Enkä aio luopua. Mutta olen tekemissä vain tiettyjen ihmisten kanssa. En hae tuolta uusia kavereita etc. Muutenkin kyllä hyvin havaitsee, miten se noita kuplia luo. Mun fiideissä ei näy lainkaan mitään "MV-lehden uutisia" linkitettyinä. Mutta kaverini, joka on hieman jämähtänyt dinosaurus , saa noita koko ajan. Ei toki kehtaa niitä linkitellä mihinkään. Varmaan jos lähettelisi niitä niin sitten näkyis munkin fiidissä. Toisaalta fiksussa porukassa noi ammutaan nopeesti alas. Valitettavasti itse en ole tarpeeksi fiksu, että osaisin ne esim. tällä palstalla ampua alas. Mutta täällä ei pädekkään normaalin keskustelun säännöt esim. lähdekritiikistä.

Facebookin ja Cambridge analyticsin pahin "rikos" (sitaateissa, koska on tulkintakysymys voidaanko oikeasti puhua rikoksesta) on Trumpin nostaminen valtaan. Käytännössä Trumpin organisaatio osasi ostaa oikealta toimijalta oikeanlaiset palvelut ja se loppupeleissä siivitti Trumpin yllätysvoittoon 2016.

Sinällään kyseessä ei ollut mikään suoranainen huijaus. Trump voitti presidenttiyden ihan laskennassa, sääntöjen mukaan. Tätä ei ole häviävä osapuoli missään vaiheessa kiistänyt.

Ainoa kerta koko USA:n historiassa kun häviäjä ei ole myäntänyt tappiotaan... niin kukahan se olis?

Olen edelleen onnellinen etten ole Facessa, jumettuisin sinne täysin.

Mutta Facen ylläpitämä Whatsapp on nykyisin aika välttämätön sovellus. Liityin kyl Signaliinkin mutta siellä on ehkä 10 % mun yhteystietojen väestä.

• Tykkää
Reactions: Elena777
Tiedän koska itse olin myös kasvissyöjä, terveyssyistä oli pakko lopettaa vaikka koin sen vääränä. Faceenkin varmaan moni pakotettu jäämään sosiaalisen paineen vuoksi vaikka kokisivat eettisesti vääränä
Tuskin ketään on pakotettu jäämään faceen tai ig:n, mutta siellä oleminen ei sentään ole väärin.

Moniin harrastuksiin liittyen se on ehdottoman hyvä tapa pitää yhteyttä, laittaa kuvia ja keskustella mielenkiintoisista aiheista

Yhteistyössä