Mikä on vialla 3 vuotiaalla uhmaikäisellä, onko normaalia edes

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HeMa05
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Katari:
niin hema05 niin minäkin aattelen, et kun on jo tottunut omaan huoneeseen niin otamme takapakkia jos viemme viereen.
eilen oli sama homma eli nukku liikaa päivällä, ja illalla/yöllä oli nukkumaanrupeaminen vaikeaa., eli päiväunia pitää lyhentää. ihan mielenkiinnosta kysyn minkä pituisia päiväunia teidän uhmikset nukkuu vai nukkuuvatko enää ollenkaan?
jotenkin on vaan se yksi rauhan hetki kun känkkäränkkä on unten mailla, ei haluisi siitä luopua, mut mieluummin rauhallinen yö kuin päivä....

meillä tyttö nukku 2-3-vuotiaana viel rattaissa ulkona noin 2-2,5h ja yöllä sitten noin 11h. 3-vuotiaana siirty sisälle nukkumaan ja nukku max kahen tunnin päikkyjä.. yleensä noin 1,5 h ja yöllä edelleen noin 10,5-11h. Nyt kun just täytti 4 niin ei yleensä enää nuku päikkyjä.. yöllä noin 11-12h. Jos jää alle tuon 11h niin nukkuu sit yleensä päivällä... ehkä max. pari kertaa viikossa vielä nukkuu päikkärit. :)

En lukenut nyt ihan koko ketjua, mutta yksi ajatus tuli itsellä mieleeni, omasta kokemuksesta..
Onko esikoisella mitään järjestettyä omaa toimintaa päivisin? Esim kerhoa, puistoa tms? Kun ilmeisesti on kotona äidin ja vauvan kanssa?

Kun meillä poika oli juuri 3v kun vauva syntyi viime syksynä, ja vaikka koko kesä oltiin pärjätty hienosti kahdestaan ilman uhmia tms, niin vauvan synnyttyä ei kertakaikkiaan hänellä ollut tarpeeksi tekemistä. Meillä aloitettiin ensin 2xvko muskari ja siihen päälle 1xvko parin muun kotiäidin lasten kanssa puistoilu. Mutta sekään ei ollut oikein hyvä, joten vaihdettiin niin, että lopetettiin muskari ja hän siirtyi pelkkään puistoiluun 5xvko. Tämä on toiminut meillä hyvin, vaikka aikamoinen roudaaminen siinä onkin joka aamu tuonne puistoon. Siellä hänellä kuitenkin on ikäistään seuraa ja paljon leikkikavereita. Energian kun purkaa aamupäivän ulkoilulla, niin kummasti iltapäivät menee kiukuttelematta.
Tietysti nyt pitää todeta, että meidän poika on aika energinen ja vaatiikin rutkasti fyysistä toimintaa päivän aikana. Mutta meillä helpotus tuli noista puistoaamupäivistä. Tässä nyt yksi ehdotus/ajatus mikä tuli itselleni mieleen..

Niin ja lisäyksenä vielä, että kun muksu painaa puistossa sen 2-3h päivässä, ja äiti saa hiukan omaa aikaa vauvan kanssa, niin jaksaa sitä uhmaikäistäkin paljon paremmin! :)

kyllä meillä ulkoilu kuuluu jokapäiväiseen ohjelmaan ja iltaisin vielä ulkoilee pihan lasten kanssa. eli energianpurku on järjestetty :D
Lisäksi nyt syksyllä jatkaa päiväkodissa 2 krt viikossa noin 6 tuntia.se on meille kaikille hyväksi.Minä saan olla kahden vauvan kanssa,esikoinen saa ikäistä seuraa ja äitikin pääsee hiukan helpommalla ja hoitamaan omia asioita kuopuksen kanssa.

Tähän samaiseen keskusteluun liittyen kysyisin syömisestä jos siinä (kin) ilmenee ongelmia...
Meillä esikoinen nyt 3,5 vuotias ja viimeiset 2kk on ollut juuri tuollaista samanlaista jatkuvaa uhmaa niin kuin te muutkin kuvailitte.Poika on ollut aina reipas syömään ja syönyt lähes kaikkea nirsoilematta paitsi nyt sitten!

Tiedän että hän ei nälkään kuole todellakaan ja tämä on varmasti ohimenevää mutta kiinnostaisi tietää teidän muiden tapa toimia noissa tilanteissa.Kun välillä tuntuu ettei mikään kunnon ruoka mene ja eletään tyyliin karjalanpiirakka,jugurtti-muro linjalla...

Minä en pakota syömään,mutta täytyy maistaa ja jos ei tykkää ei tarvitse syödä mutta pitää poistua pöydästä eikä voi jäädä siihen venkoamaan.(Mutta jos ottaa itse jotain lautaselleen,täytyy hänen myös se syödä.)Tällaisessa tapauksessa ei saa jälkiruokaa eikä mitään muutakaan kunnes on seuraavan ruoan/välipalan aika jne.
Kuitenkin jos ja kun poika tietää että on jälkkäriä tarjolla syö hän väkipakolla muutaman lusikallisen jotta saisi sen jälkkärin.Ja minun mielestä se jälkkäri ei saa olla ainut syy miksi syödä se ruoka.Ei meillä siis aina ole jälkkäriä,mutta välillä.Ja sitten se että syöttekö itse jälkkärin toisen nenän edessä jos hän ei ole syönyt kunnon ruokaansa.Ja muutenkin kun koko ruokailusta on kulunut n.1/2 tuntia on poika viimeistään pyytämässä leipää tmv.että kuinka kauan pitää "odottaa" ennenkuin voi antaa seuraavaksi jotain purtavaa..??

Ja ärsyttää kun tiedän mikä on pojan lempiruoka ja että hän varmasti oikeasti tykkää ja söisi mutta kunhan temppuilee!Ja sitten se menee semmoseksi neuvotteluksi tyyliin "syö vielä 4 lusikallista.." Ymmärsiköhän kukaan mun pointtia..?? =)

Muutamia kommentteja... Meillä on poika 2v3kk. Kauhean pahaa uhmaa ei vielä oo, mutta välillä on hankalampia päiviä ja tilanteita.

Laatuaika toisen vanhemman kans: vaikka meillä on vaan tuo yks muksu, niin hän kyllä protestoi jos ei sitä rauhallista leikkiaikaa vanhemman kans tarpeeks saa. Mie oon kotosalla päivät ja touhuillaan täällä yhessä. Isin kans illalla sit on leikkejä myös. Poika nauttii siitä tosi paljon ja kun saa sopivan annoksen yhteistä aikaa niin sit jossain vaiheessa vetäytyy ihan itekseen leikkimään myös. Meille on tulossa marraskuussa vauva, saa nähdä miten sitten käy...

Samanikäisten seura: Oon huomannu että jo noinki pieni kaipaa sitä seuraa. Me ulkoilla puistoissa joka päivä ja yleensä mammaporukalla sovitaan missä nähdään. Mutta joskus on hiljaisempaa puistoissa, varsinki näin kesäloma-aikana, niin ukkeli on kotonaki sit tosi levoton. Käydään myös perhekerhossa 1 krt/vko, se tekee myös hyvää! Vaihtelu virkistää pientäkin!

Nukkumisesta: Meillä nukkuminen ja unille käyminen ei oo ongelma (ainaka toistaseks). Poika nukkuu 21-06.30 ja päivällä 12-13.30. Ja on yleensä sopivan väsyny että nukahtaa helposti omaan sänkyyn itsekseen iltasadun jälkeen. Toki poikkeuksiaki on (just nyt kuuluu kiukkuaminen pikkumiehen huoneesta... Mutta kyllä isi hoitaa :) )

Syöminen: meillä on kans venkoilua tuon syömisen kans. Aikasemmin poika on syöny isot annokset ja kaiken mitä on eteen laitettu. Nyt ei oikeen mikään kelpaa. Ja kaikki entiset herkutki (hedelmäkiisseli, jukurtti, rahka...) on nyt jotenki pahoja. Meillä tehdään niin että laitan ruuan valmiiks pöytään ja sit käydään käsien pesulla ja syömään mennään sit yhdessä. Jos ei syö niin sit ei syö, kaks kertaa pitää maistella lautaselta. Mutta meillä ei pöydästä nousta pois ennen kuin isi tai äiti on valmis ja nousee pois. Mie aattelen että muksu käyttää sit venkoilua hyväkseen että jos aina venkoilulla pääsee takasin jatkamaan leikkejä, niin ei varsinka malta istua pöydässä ja syödä. Nyt on myös tullu taas takasin että pitäs syöttää. Vaikka ukkeli on ihan pienestä pitäen osannu syödä ite, nyt ei huvita. Siinä oon kyllä antanu periks, hyvä jos kuitenki niin ees syö. Tänään isin kans söivät vuorotellen: ensin isi anto lusikallisen ja sit piti ottaa ite lusikallinen. Seki toimi! (Hyvä idea isi!! :) ). Jos lautanen syödään tyhjäks ja leipäpalanen on syöty kans niin sit saa esim. muumikeksin tai puolikkaan vohvelin jälkiruuaks. Vaikka ei tuo herkuilla lahjominenka oo varmaan paras keino, mutta pienestä määrästä ei varmaan haittaaka kauheesti oo... Aamu- ja iltapala yleensä uppoaa ihan kohtuuhyvin, mutta lämmin ruoka on se ongelma.

Uusimmat

Yhteistyössä