Mikä se mykoplasma on? Liittyykö pitkittyneeseen flunssaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

PL

Vieras
Bongasin toisesta ketjusta tuon taudin, mutta ei oikeen googlesta löytynyt selkeää vastausta.

Meillä alkoi flunssa koko perheellä elokuun puolivälissä, eikä päästä siitä millään eroon. Pahimpia oireita on kehkoputkentulehdus (sitkeä lima ja yskä, kipu rintalastan kohdalla ja kuin keuhkoputki olis "vereslihalla") ja kova väsymys. Välillä oireet vähän helpottaa, välillä pahenee taas. Osalla välillä kuumetta, ripulia, kohtuullista nuhaa, äänen käheys, poskiontelontulehdus. Ei lääkäri mitää bakteeritulehduksia ole löytänyt (paitsi kuopuksella oli korvatulehdus) ja käski vaan levätä ja kestää... mutta kun ei enää jakseta kestää!!!

Rajuoireisen keuhkokuumeen yleisin aiheuttajabakteeri on pneumokokki. Keuhkokuume voi olla oireiltaan myös epätyypillinen. Kuume voi aluksi olla lievää, ja kuiva yskä on voinut jatkua pitkään. Taudin aiheuttajana voi tällöin olla mykoplasmabakteeri.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00273&p_haku=mykoplasma

Mycoplasma pneumoniae on pienikokoinen soluseinätön bakteeri, johon tehoavat tietyt antibioottiryhmät.

Se on yleinen ns. avohoitokeuhkokuumeen aiheuttaja lapsilla ja nuorilla aikuisilla, mutta infektioon voi liittyä myös oireita muualtakin, kuin hengityselimistä.

Mykoplasman itämisaika on 1-4 viikkoa.

Tautia esiintyy laajoina epidemioina muutamien vuosien välein, mutta myös ns. endeemisenä kaikkina vuosina ja myös kaikkina vuodenaikoina.

Mycoplasma pneumoniae aiheuttaa yleisimmin lievän, itsestään paranevan ylähengitystieinfektion (nuha, yskä, kurkkukipu, päänsärky). Myös hitaasti kehittyvä keuhkokuume voi olla Mp:n aiheuttama ja tällöin oireena usein pitkittynyt yskä.

Eli joko tämä vaan menee itsekseen ohi, tai sitten kehittyy keuhkokuumeeksi? Lääkäriin ei taida kannattaa mennä, jos aiheuttajalla ei nyt ole merkitystä. Alkaa vaan ärsyttää tämä jatkuva sairastaminen, kaikki suunnitelmat menee jatkuvasti mönkään, edes mummolaan ei nyt syyslomalla voida lähteä kun osa porukasta yskii ja yökkii limaa :( Olisi kiva jos tämän saisi jollain lääkkeellä paranemaan!

Mulla todettiin juuri mykoplasma. Yskin jo melkein pari kuukautta. Lisäksi on hirveä väsymys. Nyt olen antibioottikuurilla. Mykoplasma todetaan erillisellä verikokeella, se ei näy tulehdusarvoissa. Olen ollut töissä, mutta nyt mietin, että jäädäkö kotiin, kun tuntuu, että antibiootit väsyttää lisää, eikä olo ole muutenkaan kovin kaksinen.

Tää onkin nyt mielenkiintoista.Itse sairastin vakavan keuhkokuumeen(kuumeeton),kesällä 09.Olin kolme viikkoa teholla,kaksi nukutettuna hengityskoneessa.Keuhkot olivat tosi pahassa kunnossa ja oikeaa lääkettä ei meinannut löytyä.Saatuani valtavat määrät antibioottia ja jopa sienilääkitystä aloin hiljalleen toipua.Kaksi kertaa olin kuulemma kuoleman rajoilla.Kolmas viikko teholla oli heräilyä ja kommunikoinnin opettelua, koska mulla oli kanyyli kurkussa,enkä voinut puhua.Sitten iski realiteettinä,etten voinut liikkua,ollenkaan.Olin halvaantunut.Taudilla ei ole nimeä.Nyt olen sen verran toipunut että olen pari viikkoa harjoitellut työssäoloa.Huonolla menestyksellä,sikäli että sain heti flunssan.Mutta mikä oli ja on tällainen tauti ja uusiiko se?Neurologisia kokeita on otettu ja terveen paprut saatu...Keuhkokapasiteetti on n.50-60%.

Alkuperäinen kirjoittaja Tintarella:
Tää onkin nyt mielenkiintoista.Itse sairastin vakavan keuhkokuumeen(kuumeeton),kesällä 09.Olin kolme viikkoa teholla,kaksi nukutettuna hengityskoneessa.Keuhkot olivat tosi pahassa kunnossa ja oikeaa lääkettä ei meinannut löytyä.Saatuani valtavat määrät antibioottia ja jopa sienilääkitystä aloin hiljalleen toipua.Kaksi kertaa olin kuulemma kuoleman rajoilla.Kolmas viikko teholla oli heräilyä ja kommunikoinnin opettelua, koska mulla oli kanyyli kurkussa,enkä voinut puhua.Sitten iski realiteettinä,etten voinut liikkua,ollenkaan.Olin halvaantunut.Taudilla ei ole nimeä.Nyt olen sen verran toipunut että olen pari viikkoa harjoitellut työssäoloa.Huonolla menestyksellä,sikäli että sain heti flunssan.Mutta mikä oli ja on tällainen tauti ja uusiiko se?Neurologisia kokeita on otettu ja terveen paprut saatu...Keuhkokapasiteetti on n.50-60%.

Voisiko tuossa olla kyse Gillan Barresta? sopii ainakin hyvin oireiltaan, mutta kai se olisi sinulta ymmärretty testata selkäydinnesteestä.

Alkuperäinen kirjoittaja yskinyt kauan:
Mulla todettiin juuri mykoplasma. Yskin jo melkein pari kuukautta. Lisäksi on hirveä väsymys. Nyt olen antibioottikuurilla. Mykoplasma todetaan erillisellä verikokeella, se ei näy tulehdusarvoissa. Olen ollut töissä, mutta nyt mietin, että jäädäkö kotiin, kun tuntuu, että antibiootit väsyttää lisää, eikä olo ole muutenkaan kovin kaksinen.

Mulla oli kans tää bakteeri parivuotta sitten. Kärsin kovasta väsymyksestä ja yskästä kuukausitolkulla. Lääkäri sanoi, ettei antibiootit auta vaan kärsittävä pois. Saattaa kuulemma kestää 6kk jos huonosti käy.

Sitkiä tauti.. Lapsilla oli tuo parisen vuotta sitten. Yskivät yskimistään ja yökkivät limaa. Verikokeissas tosiaan paljastui että mykoplasma kyseessä.. Spirassa hypättiin päivittäin kunnes saatiin viimein kotispira lainaan. Monta kuukautta kesti ja jotenki tuo aika on itelläki mielessä aika painajaismaisena.

Se lohdutukseksi että jos tauti on kestänyt jo parisen viikkoa niin ainakin täällä lastenlääkäri sanoi että se ei siinä vaiheessa enää ketään tartuta ja sen mukaan elettiin eikä kyllä lähipiiristä kukaan muu tautia saanut. Ainut vaan että yleisillä paikoilla kyllä päät kääntyili jos joku lapsista sai yskänpuuskan siellä. Ei ku voimia vain sulle!!

Ai niin.. täällä tosiaan tuo alko joskus maalis-huhtikuussa ja kesti pitkälle seuraavaan syksyyn. 2 antibioottikuuria lapset tuona aikana söivät ku ne joskus kuulemma saattavat ehkä siihen auttaa mutta ainakaan meillä ne eivät tehonneet. Joten tuo jonku mainitsema 6kk täyttyi täällä ainakin ihan täysin ja tais mennä ylitsekkin :( toivottavasti sulla ei kestä niin kauan! Sitkeä tauti todella!

"kiva" lukee näitä viestejä kun mulla eilen todettiin mykoplasma mut ei lekuri puhunu mitään et se saattaa puolikin vuotta kestää, ei hitto en mä jaksa puolta vuotta yskiä! Mulla on nyt jo kaikki yläkropan lihakset ihan kuin hakatulla ja keuhkot laulaa Hoosiannaa. Sitten vielä pää särkee koko ajan kun yskii.

Hei
Itselläni nyt 2kkta sellaista pientä yskää ja se paheni n.1kksi sitten.Tulee melkein oksennus kun yskii.
Sain kaikki mahd.astmalääkkeet,eivät auta.
Sitten sain Avelox antibioottia,joka tuntuu hieman auttavan.Mutta yskää jonkin verran,tulee ysköksiä.

Nyt juuri aamulla,alkoi oksennuttamaan ja heikottaa.Siispä oksensiin juuri:(
Tekisikö sitten taas tuo antibiootti sen?Olen kyllä juonut paljon vettä ja ottanuta ina ruoan kanssa lääkkeeni.

Soitin lääkärille ja hänn pisti mykoplasma kokeeseen.Mutta hän totesi,että syö kuuri ensin loppuun siinä vielä 2 tabl.jäljellä sitä stten.
ELI näkyykö tulos negatiivisena,jos kokeet otetaan nytten,kun on kuuri menossa?Lähete on jo tehty kyllä.

Kiitos.Hyvää Joulua ja paranemsta kaikille:)

Sain tänään antibiootit, lääkäri epäili mykoplasmaa. Viikon olen yskinyt rajusti koko ajan. Pientä köhää oli ensin ja hieman lämpöä yhtenä iltana, sen jälkeen toi karmea yskä. On tullut yökkäilyä ja oksennuskin. Ja lekuri tosiaan mainitsi, että tauti voi kestää ilman lääkkeitä tooosi kauan.

Mulla kesti flunssaa pari kuukautta ja oli korvatulehdus, keuhkoputkentulehdus ja postiontelotulehdus. Yskä oli kauhea ja sain astmalääkkeitä käyttöön. Vähän aikaa sitten helpotti, mutta taas iskee flunssa muutaman viikon tauon jälkeen. Voisiko tämä olla mykoplasmaa? Keuhkot ovat olleet sellaiset "arat" vielä tuon taudin jälkeen ja pakkasen hengittäminen tuntuu ilkeältä. Mä en jaksaisi enää sairastaa :( Töissä on käytävä, kun ei ole kuumettakaan.

Köhää kestänyt viisi viikkoa ts flunssaa.... Yksi antibiottikuuri syöty ja yskä vaan jäi, nyt otettiin vasta-aineet ja uusi antibiootti minkä pitäisi tähän tehota... ja viikon päästä vastaukset testistä...

"Höh", ei kuumetta vaadita poissaoloon työstä. Kuume on vain yksi joidenkin tautien oireista eikä mikään edellytys sairauspoissaololle! Itsellenikään ei esimerkiksi nouse kuume ollenkaan aina kun ns.flunssa iskee - tai sitten vain vähän - mutta silti olen selkeästi työkyvytön ja elimistö levon tarpeessa. Lääkäriin vaan ja "lappua" hakemaan! :)

Olen sairastanut marraskuu-tammikuu -välillä 3 flunssaa (nuha,yskä,kuume), milloin on ollut mukana myös silmätulehdusta, hiivaa sekä nielun peitteisiä, ja nyt iskee taas flunssa päälle. Olen syönyt noina kolmena kertana antibioottikuurin korkeiden tulehdusarvojen takia, ja sillä mennyt ohi - kuitenkin väsymys, uupumus ja heikotus jäänyt pysyväksi. Verikokeissa kaikki muut ok, paitsi punasolujen tilavuus pieni, siihen määrättiin rautalääkitys 6kk. Puhallan PEF-puhalluksessa lääkitsemättömänä 300, astmalääkkeen oton jälkeen 340. Siksi epäillään nyt keuhkoissa olevan jotain vikaa. Keuhkoröntgen on ok, poskiontelokuvassa näkyi pienet kystat molemmin puolin. Tarkempia puhalluskokeita luvassa flunssan lähdettyä - kannattaisiko jo nyt heti soittaa lääkärille ja kysellä lisää mykoplasmasta? Viittaavatko oireeni? Jatkuvaa yskää ei kyllä ole, mutta toistuvia flunssia on, ehtii 2vko olla terveenä ja taas maataan sängyn pohjalla........

Olin tähystysleikkauksessa ja heti seuraavana päivänä keuhkossa oli kuin vesipisara. Tiesin entuudestaan, että keuhkokuumeeksi menee. Se kehitti kovan limaisen yskän ja kuumeen. Tulehdusarvot ei nouse mulla helpolla, eikä kai mykoplasmassakaan. Toisella lekurikäynnillä sain antibiootin viikoksi. Se ei enää autakaan, joten aamulla taas lekuriin. Kaksi keuhkokuumetta jo takana männä vuosina. Keuhkojen toimivuus heikentynyt.
Nyt puolisoakin yskittää ja kuumeilua on. Hänellä ei tule limaa, kuten itselläni.

Jatkuva flunssailu vie yleiskunnon alas pariksi kk.ksi. Silloin on oltava tosi varovainen, ettei tauti uusi. Muista syödä monipuolisesti.

voisko mulla olla mykoplasma jos siihen ei aina liity yskä...eli oon ollu jo kuukauden lieväs kuumees ku normi lämpö tos 36.5. ja sit ku tuun koulust ja jos oon pois nii sit on 37.5-37.6 maximistaa... lääkäreist saa iha sen kuvan et on korvien välis jotai...ne löys mult sivuäänen sydämest mut ei se un mielest nyt tähä voi liittyy..vai voiko?se lääkäri sano et se o sitkeet virust mut mitä tehdä ku ei oikee viittis mitää kauhest urheillakkaa ja nyt on liikka kielto tää vk...
TARVIIN APUU MUT LÄÄKÄREIST EI OIKEE HYÖTYY!harmittavaist tää lämpöily

Mulla on parhaillaan Doximed kuuri mycoplasmaan. Ensin oli keuhkokuume mutta en ollut terve vaikka keuhkokuva oli kutakuinkin puhdas. Sit löytyi toi mycoplasma jota nyt lääkitään. Lääkärin mukaan se pitää hoitaa kunnolla pois.

Alkuperäinen kirjoittaja moi§;23412749:
voisko mulla olla mykoplasma jos siihen ei aina liity yskä...eli oon ollu jo kuukauden lieväs kuumees ku normi lämpö tos 36.5. ja sit ku tuun koulust ja jos oon pois nii sit on 37.5-37.6 maximistaa... lääkäreist saa iha sen kuvan et on korvien välis jotai...ne löys mult sivuäänen sydämest mut ei se un mielest nyt tähä voi liittyy..vai voiko?se lääkäri sano et se o sitkeet virust mut mitä tehdä ku ei oikee viittis mitää kauhest urheillakkaa ja nyt on liikka kielto tää vk...
TARVIIN APUU MUT LÄÄKÄREIST EI OIKEE HYÖTYY!harmittavaist tää lämpöily

Meillä mies lämpöillyt nyt 2 Kk putkeen. Myös mykoplasma koe kerran otettu, nyt vaatii uutta koetta, koska eka oli puhdas. Miehestä ei kokeiden perusteella löydy vikaa, mutta onhan tuo kuumeilu nyt käsittämätöntä! Vaadi sinäkin mykoplasmakoetta. Kuulemani mukaan sitä on liikkeellä taas tänä vuonna.

Pitkällinen on tauti , mulla alkoi syyskuussa 2010 yskä ja kävin tuon tuostakin lääkärissä kyselemässä mitä sille tehtäisiin ja mistä se johtuu , kun sanotaan ,että yskä on aina merkki sairaudesta. No en saanut, kun yskänlääkkeitä ja Nexiumia ,päättelivät josko mahahapoista johtuisi. Tammikuussa 2011 meni niin hermo, että menin yksityiselle KNK-lääkärille ,että jos poskionteloista valuu jotain nieluun ja se yskittää no ei ollut siellä mitään. Henkikin alkoi olla jo niin ahtaalla ja pakkaskausi menossa ,että kysäisin voisko sitten olla astmaa. Laitettiin astmatutkimuksiin , josta yllättäen astma löytyikin ja minä innoissaan astmalääkkeet saatuani ,että nyt se yskiminen loppuu , no ei loppunut. Maaliskuussa aloin kysellä työterveyshuollossa ,että eikö se astmalääke millonkaan ala helpottamaan tätä yskimistä ja siinä vaiheessa oli alkanut nousta tuon tuosta lievää lämpöilyä ,sitten sain Doximycin-kuurin 8 päivää ja lähetteen Mykoplasma- ja keuhkoklamydiakokeisiin. Yllättäen kuurin aikana yskä loppui ja lämpökin hävisi , jes olipa ihan voittajaolo ,että nyt se kevät alkaa.... no liian aikaista iloita , lämpöily alkoi n. 2 vkoa kuurin loputtua uudelleen ja menin lääkäriin , mykoplasma positiivinen ja keuhkoklamydiakin oli sairastettu (ei vielä tiedossa onko tuore tauti vai aiemmin sairastettu). No nyt menossa Zeclar-kuuri 10 päivää , vasta eka tabletti otettuna , tällä hetkellä on silmässä oireita ,ihmeellinen pallukka silmänurkassa joka verestää aina välillä välillä parempana sekä poskionteloissa tällä hetkellä tulehdus, sydämen rytmi on hieman nopsakka eli ei kovin pahaa rasitusta ei arvaa suorittaa. Torstaina olisi taas lääkäriin meno , josko tuota silmää katsoisi ja miettinee ,että otetaanko II-näytteet noista vasta-ainesta. Näillä eväillä tässä nyt yritetään sinnitellä eteenpäin toivoen ,että tästä lääkekuurista olisi parempi hyöyty tällä hetkellä vissiin suurin hyöty on mennyt enempi apteekin ja erinäköisten lääkärien tilille. Vaan periksi en anna prkl.....:) Lopuksi toivottelen jaksamista teille muille saman taudin kourissa kituville ja pitäkää puolenne lääkärissäkäynneillä ,jotta saatte hoitoa ajoissa :)

Yhteistyössä