Mikä siinä juhlapukeutumisessa on niin vaikeaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Siis kertokaa mulle, että miksi siitä pitää tehdä noin vaikeaa? Täällä kysellään jostain tunikoista, että käviskö tämä häihin tai sinne ja tänne ja sitten itketään, että ihmeellistä nipottamista, kun joku sanoo ettei ole juhlavaate. Ja että juhlaan pukeutudutaan juhlavasti. Sitten aletaan haukkua niitä jotka kunnioittaa toisten juhlaa pukeutumalla kuten kuuluu ja syytellään pintaliitäjiksi ja typeryksiksi, jotka vain tuijottaa toisten vaatteita.

Miksi siis pitää kysyä täällä, jos kerran on päättänyt, että ei ole paskankaan väliä miten pukeutuu. Jos kysyy, että miten kuuluu pukeutua johonkin juhlaan ja saa vastauksen, että juhlavasti niin on se nyt perhana jos se ei kelpaa. Sitten ei pidä kysyä.

Niin ja piti siis kysyä vielä, että miksi ei voi pukeutua juhlavasti? Miksi miehetkin aina yrittää, että "kyllähän farkut varmaan käy jos pistää kauluspaidan".

Onneksi ei ole tuollaista moukkaa omana äijänä.

En tiedä miksi, mutta hankalaa tuntuu joillekin olevan :D Ja tosiaan kunnioutus toisten juhlaa kohtaan puuttuu joiltain ihan täysin kun "sen kun vaan menet farkut jalassa sinne ei se niille kuulu mitä sulla on päällä" :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
En tiedä miksi, mutta hankalaa tuntuu joillekin olevan :D Ja tosiaan kunnioutus toisten juhlaa kohtaan puuttuu joiltain ihan täysin kun "sen kun vaan menet farkut jalassa sinne ei se niille kuulu mitä sulla on päällä" :headwall:

Niin ja perustellaan sitä sillä, että hääpari on ihan idiootti, jos tuijottaa toisten vaatteita. Kyllä mulla ainakin itselläni on toisten häissä ollut aikaa katsoa muiden juhlapukeutumista. Ja kampaajana minua kiinnostaakin se miten muut pukeutuu ja laittaa itsensä. Ja ehdin katsoa sitä omissa häissänikin. En tuijota nenänvartta, mutta kyllä arkivaatteet tunnistaa ilman eri tuijotusta.

itse olen aika hukassa pukeutumisen kanssa, se riippuu niin paljon myös kutsusta
jos kutsussa lukee iltapuku tai muuta niin tietenkin laitetaan kunnon juhlavaatteet mutta jos kutsussa lukee esim. rennosti, niin mitä silloin kuuluu laittaa ettei ole liian yliampuva vaate?

Mun on ainakin tosi vaikea:

a) Arvioida mikä on mihinkin tilanteeseen sopivaa pukeutumista
b) Ylipäätänsä löytää mistään tarpeeksi juhlavaa vaatetta
c) Yhdistellä vaatteita ja asusteita "hyvän maun mukaan"

Ja sitten kun se vielä saisi olla kohtuuhintaista ja oman maun mukaista, niin...

Alkuperäinen kirjoittaja hää vieras:
itse olen aika hukassa pukeutumisen kanssa, se riippuu niin paljon myös kutsusta
jos kutsussa lukee iltapuku tai muuta niin tietenkin laitetaan kunnon juhlavaatteet mutta jos kutsussa lukee esim. rennosti, niin mitä silloin kuuluu laittaa ettei ole liian yliampuva vaate?

Minä en ole ikinä saanut mitään pukukoodilla varustettua hääkutsua, mutta jos hääkutsussa olisi maininta, että "rennosti" niin luultavasti itse pukeutuisin johonkin kesäiseen mekkoon. En arkiseen trikookolttuun vaan johonkin mukavaan mekkoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme:

Ja sitten kun se vielä saisi olla kohtuuhintaista ja oman maun mukaista, niin...

Eihän se aina helppoa ole, mutta normaali hääjuhla on kyllä sen verran arvokas että miehillä on puvut ja naisilla mekot, näin yksinkertaistettuna. Itse ostin YourFacesta silkkisen mekon 180e ja on aivan ihana ja varmasti juhlava, mutta paljon pienemmälläkin summalla saa todella juhlavaa. Myyjät on sitä varten että heiltä voi ja kannattaa pyytää apua :)

Minä tunnen monta tälläistä, jotka on hukassa oman tyylinsä kanssa eivätkä tiedä miten pukeutua. Mutta miksi se ratkaisu on lopulta aina se arkivaate. Miksi ei mene ja pyydä myyjältä kaupassa apua? Tai joltain ystävältä, jolla on tietämystä asiasta? Minua ainakin nyppii ihmiset, jotka tekee aina sen saman ratkaisun eli sitten jotain arkivaatetta. Toisten mielestä uusi paita on sopiva. Eihän se mikään juhlavaate ole, vaikka se olisi ostettu minuuttia ennen juhlien alkua. Juuri olin taas valmistujaisjuhlissa, joissa eräällä naisella oli mustat housut (ei mitkään juhlavat vaan tavalliset) ja Lindexin trikoinen t-paita. Joo se oli uusi, mutta mitä sitten. Se oli kuitenkin vain ja ainoastaan tavallinen t-paita. Ja siihen vielä päälle se, että meikki on ihan tavallinen ja hiukset laittamatta.

no onko naisella suotavaa olla housut juhlissa? kysyn ihan sen vuoksi, kun itselle ei oikein nuo mekot istu ja näytän niissä omasta mielestäni typerälle. usein laitankin jonkun housupuvun juhliin hiukan juhlavamman topin kera.

Alkuperäinen kirjoittaja ....ei hameihminen:
no onko naisella suotavaa olla housut juhlissa? kysyn ihan sen vuoksi, kun itselle ei oikein nuo mekot istu ja näytän niissä omasta mielestäni typerälle. usein laitankin jonkun housupuvun juhliin hiukan juhlavamman topin kera.

Miksei sitten toppi ja hame jonka pituus sopii vartalolle? Siihen kauniit kengät ja istuva yläosa? *kapinoi housuja vastaan*

Linkitän tähän kuvan juuri ostamastani mekosta:

http://www.aijaa.com/v.php?i=4474464.jpg

Se maksoi 59 euroa eli ei todellakaan hinnalla pilattu ja siis normihinta eikä alehinta. Ostin sen rippijuhliin ja ristiäisiin. Tuo kävisi myös häihin, joissa ei ole mitään iltapukupakkoa. Itseasiassa tuon tyyppinen mekko on tosi monikäyttöinen ja käy hyvin moneen tilanteeseen. Asusteilla tuon tyyliä voi muuttaa helposti.

Alkuperäinen kirjoittaja sannulii:
tai kun kiersin kauppoja tampereella 7 tuntia, oli vastaus lähes joka kaupassa, että olet sen varran yleinen koko, että nuo on myyty jo loppuun tältä kesältä

No tässä kannattaa olla ajoissa liikkeellä! Jos tietää että kesällä on juhlia, kannattaa olla jo keväällä ostelemassa juhlavaatteita. Muoks, tai ostaa ajattomia vaatteita ja muuntaa niitä asusteilla, neuleilla..

Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme:

Kuvaa hyvin suomalaisia joukkona. Tämän ymmärtäminen katosi varmaan 60- ja 70-luvulla ja nykyisten nuorten vanhemmat eivät osaa enäää neuvoa.
Suomalaiset eivät ole sivistyskansaa vieläkään ja se vähäkin, mitä ruotsalaiset meille aikanaan opettivat on unohtunut.

Olen huomannut viime vuosina esim. häissä, että suomalainen mies on aivan hukassa, kun joutuu laittamaan puvun, kauluspaidan ja solmion. Niskaa hiertää ja housut roikkuvat 10 cm liian pitkinä nilkoissa. Puvun kanssa on harmaiksi kuluneet työkengät, jotka eivät ole mitään huoltamista nähneet kaupan oven jälkeen.

Naisilla on päällään hirveitä vaatteita, jotka eivät muodosta kokonaisuutta ja tietysti korkakorokoiset sandaalit, joilla mennään kuin puujaloilla.

Yleensä tarkoitus on olla juhlava, mutta tulos on koominen.

Alkuperäinen kirjoittaja ....ei hameihminen:

on mun mielestä, ellei pukukoodi ole juhlapuku

ihania mekkoja kyllä, mutta ei näin isoille ihmisille piru vie :o

On myös isoille, ihan varmasti =)

niin mutta isoille, nirsoille ja nuorekkaita.. suht hinnoissaan olevia :D

Löytyy ihan varmasti :D

lähdetkös näyttänään ne mullekkin kaupasta

tai kun kiersin kauppoja tampereella 7 tuntia, oli vastaus lähes joka kaupassa, että olet sen varran yleinen koko, että nuo on myyty jo loppuun tältä kesältä

Tampereella on Vila, sieltä luulis löytyvän mekkoja :)
Oletko muuten Käynyt Gina Tricotissa? Mä ostin sieltä aivan ihanan mekon, eikä se näytä luntulta (halparätiltä) ja hintakin oli alle 30e. Se on A-mallia, joten kävis kyllä isompikokoisellekkin.

Yhteistyössä