Mikä synti huono itsetunto on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minni:)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Hyvän itsetunnon ominaisuuksia

Sinulla on hyvä itsetunto, jos
*minäkuvasi on totuudenmukainen – tunnistat ja tiedät vahvuutesi ja heikkoutesi
*luotat itseesi ja arvostat itseäsi ihmisenä kaikkine piirteinesi – et esimerkiksi anna loukata itseäsi ja uskallat ottaa vastaan haastavia tehtäviä
*pidät elämääsi arvokkaana ja ainutkertaisena
*olet itsenäinen oman elämäsi ratkaisuissa ja riippumaton muiden mielipiteistä
*et koe tarvetta loukata muita, mutta elät omaa elämääsi niin kuin haluat – et sen mukaan, mitä ympäristö kulloinkin arvostaa
*siedät pettymyksiä ja epäonnistumisia.

Hyvä itsetunto ei ole
*samaa kuin itsevarma esiintyminen tai ulkoinen menestyminen
*pelkkää itsevarmuutta ja itsensä näkemistä ainoastaan myönteisessä valossa
*sosiaalista rohkeutta, sillä myös ujolla tai syrjäänvetäytyvällä voi olla hyvä itsetunto ja vastaavasti äänekäs ja sosiaalinenkin ihminen voi kärsiä huonosta itsetunnosta
*itsekkyyttä, itsensä toteuttamista toisen kustannuksella."
https://www.nyyti.fi/tietoa/itsetunto/mita-on-hyva-itsetunto/

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Minusta huono itsetunto sekoitetaan usein ujouteen ja arkuuteen, ja päinvastoin - hyvä itsetunto sekoitetaan kovaääniseen ulospäinsuuntautuneisuuteen. Siis sellaiseen, että pidetään itseänä rohkeana, kun uskaltaa sanoa möläytellä mitä vaan, kenelle tahansa.

Ulkopuoliset varsinkin leimaavat ujon ja aran ihmisen helposti huonoitsetuntoiseksi, kun taas "möläyttelijät" pitävät itse itseään hyvällä itsetunnolla varustettuina.

[snips]tärkeintä mitä vanhemmat voivat lapselleen antaa on terve itsetunto ja sitä "korjataan" sitten pitkään jos ei ole onnistuttu.

Juuri näin! Kirjoitat usein asiaa pikku kätösilläsi kaunokainen ;)

Ihmeen monelta esim. sinkulta puuttuu "hyvä koti". Mulla on joskus ollut niin, että nainen ei ole ymmärtänyt mun "liian hyviä" arvoja ja odotuksia, jotka on mulle aika normaaleja. Oon kokemuksen pohjalta ymmärtänyt, että hyvät himaolot tekee vaikeammaksi nähdä maailmaa ja vuorovaikuttaa karummissa oloissa varttuneen kanssa. Ja siinä se itsetunto nimenomaan tulee esiin. Ihmisillä on ikään kuin kahdet eri lasit maailmasta ja yleensä se haittaa sitä "parempi-itsetuntoista" enemmän.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Aivan, kunnianhimo on tärkeä tekijä. Ei sitäkään tarvitse välttämättä olla, mutta ne joilla on kova kunnianhimo (positiivisessa mielessä) ja selkeä maali jaksavat puurtaa heikkouksiensa voittamisen eteen.

Niinpä, ei todellakaan tarvitsekaan - esim ilman duunareita tämä yhteiskunta EI pysyisi pystyssä. Minusta korkeaa koulutusta arvostetaan liikaa siihen nähden kuinka vaativaa hommaa suoritustason porukka tekee päivittäin.. He ottavat vastaan hymyssä suin kaiken palautteen mitä tulee, pystymättä itse vaikuttamaan asioihin kovinkaan paljoa. Ja hoitelevat miljoona käytännön juttua samaan aikaan, tehokkaasti ja hyvin nopeasti (epäinhimmilissä työajoissa) Hoitajat, kaupan kassat yms. Meni nyt vähän ohi aiheen :O Mutta inhottaa vaan tämä mentaliteetti että kouluttautuneet tekevät vain rankkaa duunia, vaikkei monista heistä olisi taas duunarin hommiin!!

• Tykkää
Reactions: Echo
Minusta huono itsetunto sekoitetaan usein ujouteen ja arkuuteen, ja päinvastoin - hyvä itsetunto sekoitetaan kovaääniseen ulospäinsuuntautuneisuuteen. Siis sellaiseen, että pidetään itseänä rohkeana, kun uskaltaa sanoa möläytellä mitä vaan, kenelle tahansa.

Ulkopuoliset varsinkin leimaavat ujon ja aran ihmisen helposti huonoitsetuntoiseksi, kun taas "möläyttelijät" pitävät itse itseään hyvällä itsetunnolla varustettuina.

Samaa mieltä. Tuo on USAsta tullut näkemys, jossa "kaikki on kaupan". Sosiaalisesti kömpelökin voi pitää itsestään ja yleensä massan mukana menevän minäkuva ei ole jäsentynyt.

Itsetunto linkittyy läheisesti omanarvontuntoon eli kuinka antaa kohdella itseään. Mutta, myös rehellisyyteen itseään kohtaan eli hyväksyy omat heikkoudet ja huonot puolet. Kolmas elementti on voima antaa itsestään muille ilman että on muiden sätkynukke. Eli ihminen, joka pelkää rakkautta ja läheisyyttä, ei ole hyväitsetuntoinen, koska nämä asiat aina asettavat ihmisen alttiiksi sattumiselle. Hyväitsetuntoisella on energiatankit täynnä, koska hän näkee itsensä arvokkaana ja rakastamisen arvoisena ihmisenä vioistaankin huolimatta, vaikka ei esim. viihtyisikään muiden parissa aktiivisesti.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Niinpä, ei todellakaan tarvitsekaan - esim ilman duunareita tämä yhteiskunta EI pysyisi pystyssä. Minusta korkeaa koulutusta arvostetaan liikaa siihen nähden kuinka vaativaa hommaa suoritustason porukka tekee päivittäin.. He ottavat vastaan hymyssä suin kaiken palautteen mitä tulee, pystymättä itse vaikuttamaan asioihin kovinkaan paljoa. Ja hoitelevat miljoona käytännön juttua samaan aikaan, tehokkaasti ja hyvin nopeasti (epäinhimmilissä työajoissa) Hoitajat, kaupan kassat yms. Meni nyt vähän ohi aiheen :O Mutta inhottaa vaan tämä mentaliteetti että kouluttautuneet tekevät vain rankkaa duunia, vaikkei monista heistä olisi taas duunarin hommiin!!
Niin ja duunarihommissakin moni haluaa tehdä sen työn hyvin, olisi kamalaa jos jollekin kaupan kassalle tai siivoojalle olisi ihan sama miten työnsä hoitaa. :)

[QUOTE="mies";29506286]Samaa mieltä. Tuo on USAsta tullut näkemys, jossa "kaikki on kaupan". Sosiaalisesti kömpelökin voi pitää itsestään ja yleensä massan mukana menevän minäkuva ei ole jäsentynyt.

Itsetunto linkittyy läheisesti omanarvontuntoon eli kuinka antaa kohdella itseään. Mutta, myös rehellisyyteen itseään kohtaan eli hyväksyy omat heikkoudet ja huonot puolet. Kolmas elementti on voima antaa itsestään muille ilman että on muiden sätkynukke. Eli ihminen, joka pelkää rakkautta ja läheisyyttä, ei ole hyväitsetuntoinen, koska nämä asiat aina asettavat ihmisen alttiiksi sattumiselle. Hyväitsetuntoisella on energiatankit täynnä, koska hän näkee itsensä arvokkaana ja rakastamisen arvoisena ihmisenä vioistaankin huolimatta, vaikka ei esim. viihtyisikään muiden parissa aktiivisesti.[/QUOTE]

Niin hyvin sanottu. Hyvä itsetunto on kokemus että on riittävä vikoineen, vahvuuksineen kaikkineen. Rakastaminen vaatii riskin loukatuksi tulemisesta, joten tosiaan huonolla itsetunnolla varustettu ihminen voi suojella itseään niin ettei laske lähelleen ketään.

[QUOTE="mies";29506286]Samaa mieltä. Tuo on USAsta tullut näkemys, jossa "kaikki on kaupan". Sosiaalisesti kömpelökin voi pitää itsestään ja yleensä massan mukana menevän minäkuva ei ole jäsentynyt.

Itsetunto linkittyy läheisesti omanarvontuntoon eli kuinka antaa kohdella itseään. Mutta, myös rehellisyyteen itseään kohtaan eli hyväksyy omat heikkoudet ja huonot puolet. Kolmas elementti on voima antaa itsestään muille ilman että on muiden sätkynukke. Eli ihminen, joka pelkää rakkautta ja läheisyyttä, ei ole hyväitsetuntoinen, koska nämä asiat aina asettavat ihmisen alttiiksi sattumiselle. Hyväitsetuntoisella on energiatankit täynnä, koska hän näkee itsensä arvokkaana ja rakastamisen arvoisena ihmisenä vioistaankin huolimatta, vaikka ei esim. viihtyisikään muiden parissa aktiivisesti.[/QUOTE]

Niin hienoa tekstiä, että meinaa itkettää.

• Tykkää
[QUOTE="mies";29506329]No kiitos kiitos naiset :) Oon saanut harvinaisen paljon hyvää palautetta tänään palstalla. Mukava pitää "lomapäivää" palstan merkeissä ;)[/QUOTE]

Noh, sä olet tänään kirjoittanut harvinaisen hyvin.;)

Oikein kivoja lomapäiviä siulle.:)

• Tykkää
Niin ja duunarihommissakin moni haluaa tehdä sen työn hyvin, olisi kamalaa jos jollekin kaupan kassalle tai siivoojalle olisi ihan sama miten työnsä hoitaa. :)

Jep, mun veli on "vain" kaupan kassa tällä hetkellä ja monet sukulaiset on silleen "Siis viihtyykö se niissä hommissa??" Eikö sen pitäisi pyrkiä nyt jonnekin yliopistoon jo? Jälkikäteen tulee niin surullinen fiilis ja halu soittaa takas ja sanoa pari valittua sanaa :/

• Tykkää
Reactions: Echo
Täytyy myöntää että en viihdy huonoitsetuntoisten seurassa. Se tietysti ilmenee monellakin tavalla ja jotkut jopa tiedostavat asian ja osaavat hillitä impulssejaan. Mutta monet kohtaamani heikkoitsetuntoset ovat vaatineet jatkuvaa huomiota, kehumista ja pönkittämistä. Inhoan nykyisin kaikkia kysymyksiä tyyliin "Mitä mieltä olet minusta (5 krt päivässä)? Oletko minulle vihainen jostain (WTF)? Miksi et vastaa puhelimeen sekunnissa?" Ja toteamuksia tyyliin "Sä hylkäät mut kumminkin yyhyyy. Olen ruma, enkö olekin,katso mikä pottunokkakin mulla on." Joidenkin kanssa normaali kanssakäynti on lähes mahdotonta, varsinkin jos ei lähde tähän pönkitys/haukkumisleikkiin. Monesti ovat myös hirveän kateellisia ja pahansuopia.
Kyllä tiedän että he toimivat sairautensa sanelemana, mutta en halua sellaisia ihmisiä elämääni. Enää yhtäkään. Suorastaan kartan heitä. En ole kenenkään likasanko. Vaikka heitä "pitääkin ymmärtää" ja muuta satumaan siirappishaibaa.

laitanpa ylös ja luen tämän kakkossivun vielä uusiksi toisen kerran kun kerkiän, oikein ajatuksella.
hyvin olettekin osanneet laittaa sanoja peräkkäin tässä ketjussa... :)

Yhteistyössä