Mikä tällä äidillä vialla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kun pikkurouva ei hehkeänä täydellisessä meikissään pitänyt seuraa niin heti ilmoitusta :O
Ehkä niillä oli juuri ennen teidän tuloa ollut riitaa, ehkä rouva ei tiennyt että tulette ehkä oli huonosti nukuttu yö ja ei jaksanut vieraita mutta mies halusi joten siksi teitä ei peruttu ja rouvansa mökötti ehkä siihen on montakin syytä mutta mitä tekee palstamamma soittaa neuvolaan tai tekee ls-ilmon ja selittää yliväsyneelle äidille kuinka hyvää vain tarkoitin

kun pikkurouva ei hehkeänä täydellisessä meikissään pitänyt seuraa niin heti ilmoitusta :O
Ehkä niillä oli juuri ennen teidän tuloa ollut riitaa, ehkä rouva ei tiennyt että tulette ehkä oli huonosti nukuttu yö ja ei jaksanut vieraita mutta mies halusi joten siksi teitä ei peruttu ja rouvansa mökötti ehkä siihen on montakin syytä mutta mitä tekee palstamamma soittaa neuvolaan tai tekee ls-ilmon ja selittää yliväsyneelle äidille kuinka hyvää vain tarkoitin

Ymmärsin, että kyseessä YSTÄVÄ eli ihminen, jonka tuntee melko hyvin. Ennen ollut iloinen ja puhelias. Ja normaali ihminen mököttää toisessa huoneessa, kun vieraita? Jotain käsittääkseni on vialla, tuskin ap täällä muuten kyselisi apua. Se, että ystävä soittaa neuvolaan, ei tarkoita lastensuojeluilmoitusta, eikä sitä, että kyseessä oleva perhe ls:n asiakkaaksi päätyisi. Ehkä äiti saa tarvitsemaansa apua. Riita miehen kanssa ei ole riittävä syy siihen, että ei ota vieraisiin kontaktia.

Kannattaa varmaan puhua tämän ystävän kanssa ja myös lapsen isän kanssa. Apua voi tarjota. En kyllä lähtisi neuvolaan ensin soittelemaan. Mitäköhän neuvolassa voivat tehdä jos asian ulkopuolinen kertoilee ystävänsä olleen hiljainen ym.? Jos ystävä oikeasti osoittautuu masentuneeksi, tarkemman keskustelun ja miehen kanssa käydyn keskustelun kautta, niin sitten voisi yhdessä hakea apua. Siis aloittaja voisi olla tukena avun hakemisessa, jos se ystävästä ok.

Ihanaa kun ihmisillä on noin nopeasti varma diagnoosi jokaiseen mielenterveysongelmaan.
Voi toki olla, että äidillä on synnytyksen jälkeinen masennus, mutta yhtä hyvin voi olla, että riiteli juuri ennen tuloasi miehen kanssa, ja oli esim. todella loukkaantunut tai järkyttynyt jostain mitä mies sanoi. Tai sitten on suuttunut jostain mitä sinä olet sanonut tms.

OLENKO MINÄ ainoa äiti joka oli synnytyksen jälkeen huttuinen ja väsynyt? En niin normaali itseni, olisin mieluummin ollut omissa oloissani kuin kestinnyt vieraita ja vieraat joskus ahdisti vaikka olivatkin entuudestaan hyviä tuttuja. Elämä oli alkuun kovin kaottista, tunteet heitteli laidata laitaan ja yhtenä iltana kun olin iloinen niin seuraavana pillitin? Enkä ollut jaksavainen esittämään mitään roolia vaan tunteet tuli läpi silloin kuin tuli

MÄ kuvittelin että toi on ihan normaalia, mutta ei ilmeisesti. Maailma on mennyt uusiks uuden pikku ihmisen vuoksi, yöt valvotaan pienen kiljukaulan kanssa, hormoonit heittelee ja tunteet on yhtä vuoristorataa - sit pitäs olla yhtä aurinkoa ettei tutut vaan tee lastensuojeluilmoitusta tai soittele neuvolaan, mun selän takana.

Valvominen tekee minusta aina tuollaisen - lapsella tai ilman. Menen omiin ajatuksiini enkä jaksa keskustella tai keskittyä. Siksi yleensä en pyydäkään vieraita kylään jos väsyttää. Näyttely ei luonnistu multa mitenkää erityisen hyvin kun aivot tosiaan raksuttaa niin hitaasti väsyneenä

OLENKO MINÄ ainoa äiti joka oli synnytyksen jälkeen huttuinen ja väsynyt? En niin normaali itseni, olisin mieluummin ollut omissa oloissani kuin kestinnyt vieraita ja vieraat joskus ahdisti vaikka olivatkin entuudestaan hyviä tuttuja. Elämä oli alkuun kovin kaottista, tunteet heitteli laidata laitaan ja yhtenä iltana kun olin iloinen niin seuraavana pillitin? Enkä ollut jaksavainen esittämään mitään roolia vaan tunteet tuli läpi silloin kuin tuli

MÄ kuvittelin että toi on ihan normaalia, mutta ei ilmeisesti. Maailma on mennyt uusiks uuden pikku ihmisen vuoksi, yöt valvotaan pienen kiljukaulan kanssa, hormoonit heittelee ja tunteet on yhtä vuoristorataa - sit pitäs olla yhtä aurinkoa ettei tutut vaan tee lastensuojeluilmoitusta tai soittele neuvolaan, mun selän takana.

Et oo, mä olin esikoisen jäljiltä ekat viikot TOTAALIzombie. Enkä todellakaa jaksanu vieraita.

Tämä toka oli vähän iisimpi, mutta olin mä nytkin väsynyt. Ja ap:n tuttavan väittäisin olevan VÄSYNYT. :D

Itseäni tämä avaus oikein suuuttaa! Kyllä olisin niin silmille tullut, jos olisin saanut tietää että joku on neuvolaan soitellut tai lastensuojeluun selkäni takana tälläisestä aiheesta. Lapseni hoidin hyvin ja varmasti ei rakkautta puuttunut, siihen sopeutumiseen vaan meni aikaa. Itsestä huolehtiminen on toki tärkeää, mutta kyllä pitäisi ensimmäiset viikot voida keskittyä ihan vaan vauvaan ilman että joku on heti kauhistelemassa että miten tuo on varmaan masentunut. Toki masennus on vakava asia johon tulee puuttua ennen kuin käy hunosti, mutta kyllä aina ensisijaisesti olisi hyvä itse puhua sen kaverin/tutun kanssa ennenkuin selän takana soittelee minnekkään. Tuossakin tapauksessa äiti kuitenkin hoisi vauvan ja vieraiden kestitseminen oli se mikä tökki. No voi voi! Omat pullat mukaan ja lyhyt vierailu, ei tarvitsekaan tuoreen äidin jaksaa mitään juttua heittää joka kyläilijälle. Niitä nimittäin varmaan useimmilla kuitenkin riittää synnytyksen jälkeen.

1. Soitto viarnomaisille äkkiä ennen kuin mitään tapahtuu
2. Avun tarjoaminen oma-aloitteisesti
3. Juttelu äidin kanssa ja kertominen että välittää ja on huolissaan
4. Juttelu isän kanssa voisiko jotenkin auttaa ja onko isä jotain huomannut

Tässä järjestyksessä...

Vai meniköhän mulla nyt järjestys jotenkin päin prikkalaa?? ;)

Oliko sut kutsuttu vai menitkö kutsumatta?
Mä oon tehnyt selväksi kaikille ettei meille tulla ainakaan kuukauteen synnytyksen jälkeen, koska haluan rauhassa kotiutua ja totutella vauva-arkeen. Mutta tää onkin mun/meidän päätös. Jotkut ehkä haluaa heti vieraita.

1. Soitto viarnomaisille äkkiä ennen kuin mitään tapahtuu
2. Avun tarjoaminen oma-aloitteisesti
3. Juttelu äidin kanssa ja kertominen että välittää ja on huolissaan
4. Juttelu isän kanssa voisiko jotenkin auttaa ja onko isä jotain huomannut

Tässä järjestyksessä...

Vai meniköhän mulla nyt järjestys jotenkin päin prikkalaa?? ;)

Unohtui vielä tuo
5. jos äiti-isä kieltää ongelman roiku kuin perskärpänen heissä kiinne, ei ole normaalia jos ei vieraille seuraa pidä tai tarjoiluja ala laittamaan.

Itseäni tämä avaus oikein suuuttaa! Kyllä olisin niin silmille tullut, jos olisin saanut tietää että joku on neuvolaan soitellut tai lastensuojeluun selkäni takana tälläisestä aiheesta. Lapseni hoidin hyvin ja varmasti ei rakkautta puuttunut, siihen sopeutumiseen vaan meni aikaa. Itsestä huolehtiminen on toki tärkeää, mutta kyllä pitäisi ensimmäiset viikot voida keskittyä ihan vaan vauvaan ilman että joku on heti kauhistelemassa että miten tuo on varmaan masentunut. Toki masennus on vakava asia johon tulee puuttua ennen kuin käy hunosti, mutta kyllä aina ensisijaisesti olisi hyvä itse puhua sen kaverin/tutun kanssa ennenkuin selän takana soittelee minnekkään. Tuossakin tapauksessa äiti kuitenkin hoisi vauvan ja vieraiden kestitseminen oli se mikä tökki. No voi voi! Omat pullat mukaan ja lyhyt vierailu, ei tarvitsekaan tuoreen äidin jaksaa mitään juttua heittää joka kyläilijälle. Niitä nimittäin varmaan useimmilla kuitenkin riittää synnytyksen jälkeen.

Peesi näille.

Yhteistyössä