Mikä tauti tää on ollut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei, mikä tää tauti on voinut olla? Yhtäkkiä tuli 38 asteen kuume, toispuolinen kova nielukipu, lievä pahoinvointi ja päänsärky kuumeen aikana sekä lihassärky, jonka epäilin liittyvän kuumeeseen eli yksinkertaisesti kuume ja semmonen "herkkä iho" kosketukseen... seuraavana päivänä kuumeen noususta nieluun tuli punoitusta ja proput ja oletin, että angiina. Ei ollut. CRP 39. Mulla on ollu vitamiininpuutosta samaan aikaan myös tai jotain, suupielet olleet halki pitkään ja lievästi kuivat huulet/suun limakalvot, yli kuukauden.. no,kolmas päivä kuumetta 38-39 niin söin suklaata ja tää suklaa alkoi tuntua siltä, niin ku olis räjähtäny suuhun, luulin eka että on jotain maustetta pikkusen lorahtanut suklaaseen... sitte suuta ja huulia alkoi poltella yhtäkkiä ja kitalaessa, entisten viisareiden kohdalla ja kielessä näky semmoset 1 mm aftat. Näitä aftoja oli ehkä 5? Ollut mulla aikasemmin joku 1-2 isompaa aftaa huulessa ehkä 10 vuotta sitten viimeks, eli ei oo mitään tavallisia vieraita mulla nää... Ja nää oli yhtäaikaa nielutulehduksen kans. Suussa tuntui niinku olis ollu lasinsiruja, kun söi tai joi vaikka vettä. Ja kylmä tuntui huulissa kuumalta. En oo ihan varma, mutta saattoi olla, että tää sama "kuumotus" tuntui käsissä kuumeen ollessa päällä ja käsiä pestessä, eli vesi tuntu käsiä pestessä tosi kuumalta. Kuume kesti n. 4 päivää, suun polttelu ja lasinsirumainen tunne vielä n. viikon kuumeen jälkeen. Nielun kipu tuli myös alun toispuolisuuden lisäksi molemmille puolille loppuviimein, nieltäessä esim. nestettä kirveli ihan pirusti kurkussa. Käsivarteen tuli outo, finnimäinen rakkulantyyppinen juttu myös samaan aikaan suun oireiden kanssa, yksi vain, kesti n. viikon, näytti finniltä muttei ollut. Taudin jälkeen huulia kutisi n. viikon satunnaisesti, mutta mitään rakkoja ei ollut huulissa vaikka huulia kutisi... mitään flunssaa tai nuhaa ei tullut, mitä olis voinut olettaa. Kellekään ei tauti tarttunut. Olisko voinut olla herpestartunta? Kellään oireillut näin?

Yhteistyössä