Mikä uskonnoissa on niin kamalaa ettei niille voi lapset altistua edes hitusen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ois kiva tietää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ois kiva tietää

Vieras
Tuli tuosta yhdestä ruokarukous-ketjusta mieleen, että mikä se on niin kauhean kamalaa siinä ateisteille jos lapsi joutuu olemaan tekemisissä uskon kanssa vaikka vain puoli minuuttia? Kiellättekö lapsiltanne myös uskovaiset kaverit? Mtä jos joku on tyrkännyt lapsenne käteen jonkun uskovaisten esitteen ja se on ehtinyt lukea sen teidän huomamatta? Entä jos lapsi katsoo huomaamattanne tv:stä jonkun uskonnollisen ohjelman? Esimerkkejä voisi keksiä vaikka kuinka. Sen jotenkin ymmärtää ettei ateistit halua lapsensa osallistuvan uskontotunneille tai rippikouluun, mutta miksi pienikin uskoon liittyvä juttu on niin paha asia?

Olen aina ihmetellyt miksi jotkut ateistien lapset eivät saa käydä uskonnon tunneilla. Siellähän käydään eri uskontoja läpi ihan yleissivistyksen kannalta. Tynnyrissäkö haluatte lapsenne kasvattaa??

Siinä missä on tapauskovaisia on myös tapa-ateisteja. Kyse on pinnallisuudesta, eikä niinkään sisäistetyistä aatteista. Mennään isolla joukolla vouhkaamaan asian puolesta, eikä pysähdytä miettimään käykö muiden esimerkki välttämättä suoraan minulle tai johonkin tilanteeseen. Kuten mainitsemassasi ruokarukoustapauksesas ja jonka myös luin mietin, että ap ei ilmeisestikään välitä naapurosovusta "aatteensa nimissä". Ja se vaikutti aika lyhytnäköiseltä ajattelulta, koska hänekin lapsena tarvitsee kavereita. Vanhemmat voivat joka ohjata lastaan fiksusti ja sallivaksi tai lisätä ennakkoluuloisten pösilöitten määrää yhteiskunnassamme. Kun yden saa tuomita on siitä helppo jatkaa tuomitsemaan kaikkea muutakin. Sitten möllötetään hakaristi liehuen kotinurkissa ja todetaan, ettei täällä ole ennenkään vieraita suvaittu :D

Alkuperäinen kirjoittaja ihmetystä;28819705:
Olen aina ihmetellyt miksi jotkut ateistien lapset eivät saa käydä uskonnon tunneilla. Siellähän käydään eri uskontoja läpi ihan yleissivistyksen kannalta. Tynnyrissäkö haluatte lapsenne kasvattaa??

Ja ET-tunnilla näitä ei käydä läpi?

Ihan pieni lapsi ei osaa tehdä eroa yleissivistävän ja vakaumuksellisen opetuksen välillä esim. kirkkokäynnillä. En ollut kovin iloinen, kun yksityinen päiväkoti, jossa ei ollut muita uskonnottomia lapsia vei nelivuotiaani pääsiäiskirkkoon kysymättä. Herkkä lapsi, jonka edessä näyteltiin jotain ristiinnaulitsemis- ja ruumiinsyömisjuttuja oli aika kauhuissaan sen jälkeen! Olisi ollut hieman eri asia tutustuttaa lapsi kristillisen pääsiäisen sanomaan toisin.

Alkuperäinen kirjoittaja ois kiva tietää;28819656:
Kiellättekö lapsiltanne myös uskovaiset kaverit?

Tästä tuli mieleen, että ainakin osa uskovista vanhemmista näköjään kieltää lapsiltaan ei-uskovat kaverit. Tai siis sellaiset kaverit, joiden he tietävät olevan kirkkoon kuulumattomia.

Mikä siinä uskonnottomuudessa niin pelottaa? Ajattelevatko nämä vanhemmat, että altistuminen uskonnottomalle seuralle uhkaa jotenkin lapsenuskoista suhtautumista opinkappaleisiin? Että lapset alkavat siis ihan suotta kyseenalaistaa asioita?

[QUOTE="vieras";28819768]No käypä kysymässä lääkäriltä että kumpi on vaarallisempaa lapselle alkoholi vai uskonto, niin saat vastauksen jonka jälkeen et voi enää verrata noita asioita keskenään[/QUOTE]
sitä lääkäriltä pitäisi kysyä, onhan meillä tilastoja käytössämme.
Uskonnon takia kuolee ihmisiä kuin kärpäsiä.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmetystä;28819705:

Kattavammin ja puolueettomampaa tietoa eri uskonnoista saa ET tunneilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Miksi ihmeessä;28819774:
sitä lääkäriltä pitäisi kysyä, onhan meillä tilastoja käytössämme.
Uskonnon takia kuolee ihmisiä kuin kärpäsiä.
Lisäksi uskonto aiheuttaa monelle lapselle pysyvää ruumillista haittaa esimerkiksi ympärileikkauksen muodossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28819769:
Tästä tuli mieleen, että ainakin osa uskovista vanhemmista näköjään kieltää lapsiltaan ei-uskovat kaverit. Tai siis sellaiset kaverit, joiden he tietävät olevan kirkkoon kuulumattomia.

Mikä siinä uskonnottomuudessa niin pelottaa? Ajattelevatko nämä vanhemmat, että altistuminen uskonnottomalle seuralle uhkaa jotenkin lapsenuskoista suhtautumista opinkappaleisiin? Että lapset alkavat siis ihan suotta kyseenalaistaa asioita?

En tiedä vastausta, kun en oo uskovainen

Uskontokin voi tappaa. Loppuvuodesta 2012 Irlannissa kuoli raskaana oleva nainen, jonka sikiökalvot tms. olivat tulehtuneet ja hänellä oli alkanut myöhäinen keskenmeno tms., mutta hänelle ei uskonnon vuoksi sallittu aborttia katolisessa maassa, nainen itse taisi olla hindu. Nainen kuoli verenmyrkytykseen.

[QUOTE="vieras";28819782]Kattavammin ja puolueettomampaa tietoa eri uskonnoista saa ET tunneilla.[/QUOTE]
Meilläkin yläasteella uskonnon opettaja oli joku pappi, omien sanojensa mukaan oli kuitenkin luopunut liperistään ja ei enää ottanut uskoa tosissaan.
Käytiin me siellä muitakin uskontoja läpi, lähinnä raapaisten hätäisesti erityisesti negatiiviset/oudot aspektit.
Sitten loppuvuosi käytiinkin taas läpi sitä perus jeesus tarinaa, ei mitään puhetta esim. ristiretkistä..

Olisin vaihtanut ET-tunneille, mutta isäni ei antanut, hänen mielestään se lutkuopetus kuuluu suomalaiseen kulttuuriin, vaikka hän ei edes itse ole koskaan ollut uskovainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28819769:

Missä näin tapahtuu?

Siis kysyn nyt siksi että palstalla näkee usein näitä aloituksia missä ateisti meuhkaa kun lapsi on (melkein) pakotettu johonkin uskonnolliseen tapahtumaan, mutta en muista nähneeni kertaakaan aloituksta siitä että meidän usko-uskovainen ei missään nimessä saa leikkiä naapurin atte-ateistin kanssa.

Vai puhuitko nyt irl?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Uskontokin voi tappaa. Loppuvuodesta 2012 Irlannissa kuoli raskaana oleva nainen, jonka sikiökalvot tms. olivat tulehtuneet ja hänellä oli alkanut myöhäinen keskenmeno tms., mutta hänelle ei uskonnon vuoksi sallittu aborttia katolisessa maassa, nainen itse taisi olla hindu. Nainen kuoli verenmyrkytykseen.

Juuri oli päivän lehdessä tuosta, ja suomalainen tutkija totesi, että Irlannin tiukka aborttilaki ei johdu uskonnosta.

[QUOTE="Jep";28819805]Meilläkin yläasteella uskonnon opettaja oli joku pappi, omien sanojensa mukaan oli kuitenkin luopunut liperistään ja ei enää ottanut uskoa tosissaan.
Käytiin me siellä muitakin uskontoja läpi, lähinnä raapaisten hätäisesti erityisesti negatiiviset/oudot aspektit.
Sitten loppuvuosi käytiinkin taas läpi sitä perus jeesus tarinaa, ei mitään puhetta esim. ristiretkistä..

Olisin vaihtanut ET-tunneille, mutta isäni ei antanut, hänen mielestään se lutkuopetus kuuluu suomalaiseen kulttuuriin, vaikka hän ei edes itse ole koskaan ollut uskovainen.[/QUOTE]

Uskonnonopettajat ovat teologian maistereita, kuten papitkin, joten monilla on tuplapätevyys eli molempiin ammatteihin. Uskonnonopetus ei kuitenkaan ole tunnustuksellista, sen sanoo lakikin.

mun mielestä tätä voisi verrata siihen , että kuinka moni esim. luterilaiseen kirkkoon kuuluva haluaisi lapsilleen muiden uskontojen vakaumuksellisia rituaaleja omien sijaan. Tuskin kovin moni. Kun kyse ei ole uskontotiedosta, jota siis tarjotaan koulusaa sekä uskonnon että elämänkatsomustiedon tunneilla, vaan uskonnon toteuttamisesta ja vakaumuksen opettamisesta, jonka jokainen varmaan haluaa itse valita itselleen ja lapselleen sen mukaan, mihin itse uskoo tai ei usko.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28819824:
Uskonnonopettajat ovat teologian maistereita, kuten papitkin, joten monilla on tuplapätevyys eli molempiin ammatteihin. Uskonnonopetus ei kuitenkaan ole tunnustuksellista, sen sanoo lakikin.
eihän se tunnustuksellista tosiaan ollut, mutta kovin puolueellista.

Uskonnot ovat turhia. Niistä ei ole tullut mitään hyvää. Ne ovat mielipide asioita joiden vuoksi soditaan ja joiden vuoksi ihmisiä kuolee joka päivä. Joku on tehnyt jokaiselle uskonolle säännöt jonka mukaan pitää elää. Niissä ei ole mitään järkeä.
ET:n tunneilla kävimme läpi muita uskontoja ja meillä oli huumevalistusta, kun muu luokka opiskelee tarinoita Jeesuksesta. He kävivät samat asiat läpi vasta 4 vuotta myöhemmin.

[QUOTE="pepe";28819832]mun mielestä tätä voisi verrata siihen , että kuinka moni esim. luterilaiseen kirkkoon kuuluva haluaisi lapsilleen muiden uskontojen vakaumuksellisia rituaaleja omien sijaan. Tuskin kovin moni. Kun kyse ei ole uskontotiedosta, jota siis tarjotaan koulusaa sekä uskonnon että elämänkatsomustiedon tunneilla, vaan uskonnon toteuttamisesta ja vakaumuksen opettamisesta, jonka jokainen varmaan haluaa itse valita itselleen ja lapselleen sen mukaan, mihin itse uskoo tai ei usko.[/QUOTE]

Luitko yläpuolella olevaan Yh-isän kommenttia ollenkaan? Uskonnonopetus Suomessa ei ole millään lailla tunnustuksellista, eikä siihen kuulu mitään rituaaleja tms.

Uusimmat

Yhteistyössä