Mikä V***N pienituloinen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nelli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nelli"

Vieras
HS: Pienituloisten peruskustannukset nousevat 500 euroa | Uutiset | Iltalehti.fi

Jos yhden ihmisen bruttopalkka on 2300€ kk, onko hän pienituloinen? Itse asumme avomieheni kanssa pääkaupunkiseudulla, palkat brutto 1600€ ja 1700€ yht. 3300€ kk ( käteen jäi noin 2600 € / kk ) , yksi lapsi ja koira. Ei kukaan tullut surkuttelemaan että oltais pienituloisia, eikä mistään laitoksesta tippunut penniäkään apua.. Jos meidän perheessä molemmat vahemmat tienais 2300€ kk elettäis jo aika herroiks..

Mut kai se on niin et ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.. Meillä on omistus asunto ja auto rahoituksessa. Tottahan se on ettei ylimääräistä säästötileille paljoa kerry, mutta kuukaudesta toiseen mennään.. eikä yhtään asuntolaina erää tai automaksua ole rästissä.. kaikki perheen laskut maksetaan joka kuukausi, luottotiedot on kunnossa. Luottokortteja ei haluta ottaa, miks turhaan velkaantua luottokorteilla.

Kyllä mäkin järkytyin että 2300e on pienituloinen. Itse tienaan töissä ollessa pikkuisen vähemmän ja luulin olevani keskituloinen... Kaikkea sitä oppii.

Meillä nelihenkinen perhe ja bruttotulot 2400 e, netto n. 2000 e. Kyllä meillä kertyy säästärillekin ihan hyvin, enkä koe, että oltaisiin pienituloisia.

Mulla meni jotain ohi. Saatteko asumistukea tai muita tukia? Eihän tollasella summalla maksella asumismenoja, sähköä, nettiä, matka- ja ruokakuluja, mahdollisia pk maksuja, lisäksi 4 hengen ruoat, vaatteet ja lisäksi vielä säästöön..Just joo..

Alkuperäinen kirjoittaja täh?;22015335:
Mulla meni jotain ohi. Saatteko asumistukea tai muita tukia? Eihän tollasella summalla maksella asumismenoja, sähköä, nettiä, matka- ja ruokakuluja, mahdollisia pk maksuja, lisäksi 4 hengen ruoat, vaatteet ja lisäksi vielä säästöön..Just joo..

Meillä myös nettotulot 2000e/kk. Ollaan kohta viisihenkinen perhe. Ei oo telkkaria, ei tuu lehtiä, vaatteet kirpparilta tai lahjaksi saatuja... Rahat riittää ku on pakko.

Kyllä mekin säästettiin noista kuluista jatkuvasti ja ruoasta ei tingitä. On 2 autoakin. Nyt tulot 2400 euroa, menot enemmän ja silti säästetään jatkuvasti..

[QUOTE="vieras";22015413]Kyllä mekin säästettiin noista kuluista jatkuvasti ja ruoasta ei tingitä. On 2 autoakin. Nyt tulot 2400 euroa, menot enemmän ja silti säästetään jatkuvasti..[/QUOTE]

jos menot enemmän ku tulot niin miten siitä voi säästää?

Olen kyllä tiennyt, että olemme alle keskituloisia. Minä tienaan 2500 e/kk ja mies 2700 e/kk. Siskoni perheessä molemmat vanhemmat tienaavat yli 4000 e/kk.

Toisin kuin siskollani, meillä ei ole varaa ostaa/rakentaa kesämökkiä, mutta muuten meillä on asiat ihan yhtä hyvin. Tosin velattomaksi omasta kodista pääsemme vasta juuri ennen eläkeikää. Olisihan se ihan mukavaa olla edes keskituloinen tai sitten oikein suurituloinen.

[QUOTE="vieras";22015413]Kyllä mekin säästettiin noista kuluista jatkuvasti ja ruoasta ei tingitä. On 2 autoakin. Nyt tulot 2400 euroa, menot enemmän ja silti säästetään jatkuvasti..[/QUOTE]

Mä en kanssa ymmärrä, miten tulot voi olla 2400e, menot enemmän ja jatkuvasti säästetään...siis mistä säästetään jos miinukselle menee joka kuukausi?

Alkuperäinen kirjoittaja häh?;22015861:
Mä en kanssa ymmärrä, miten tulot voi olla 2400e, menot enemmän ja jatkuvasti säästetään...siis mistä säästetään jos miinukselle menee joka kuukausi?

Niin siis tarkoitin sitä, että vaikka tulot kasvoi 2000<2400, myös menot kasvoivat jonkin verran.

Me saadaan kuukaudessa n.1000e rahaa... Siis yhteensä...Ollaan kans vissiin jotain minitulosia...

Jos tienattas 2300e/kk niin oltas kyllä aika rikkaita... Miten joku tollasella palkalla kehtaa valittaa köyhyyttä?

[QUOTE="Noo";22016107]Niin ja tuosta elää lapsi ja koirakin tosiaan... Saadaan toki onneksi asumistukea mut siihen jää avustaminen[/QUOTE]

Kannattaisko hakea opinto- tai toimeentulotukea tms? Eihän tonnilla kuussa voi selvitä 3 henkeä + koira.

No miks ei maksais? Meitä on kyllä vaan 3 henkeä ja nettotulot yhteensä n. 2000 euroa. 2 autoa löytyy, asutaan omakotitalossa (lyhennetään lainaa tosin vain 400e/kk). Ei me nyt joka kuukausi uusia vaatteita ostella ja kirpparit ym hyödynnetään, mutta ihan hyvin elellään ilman mitään tukia. Sitä paitsi eihän pk-maksuja mene jos on tarpeeks pienet tulot... meillä kyl menee n. 100e lapsesta. Ja säästöön jää vähäsen joka kuukausi!

Yhteistyössä