Mikä vaiva tämä on??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ex-halukas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ex-halukas

Vieras
Hei!

Löytyisköhän täältä joku jolla olisi ollut tämä sama vaiva tai joku joka tietää mikä tämä voisi olla. Oln kyllä varaamassa aikaa yksityiselle gynelle, mutta kyselen täältä ensin.

Eli, tiivistettynä, yhdyntä sattuu, on sattunut jo jonkun aikaa. Sormen laittaminen sisälle ei satu ollenkaan, mutta auta armias kun miehen penis työntyy sisään, kirvelevä kipu on aivan kamala! Lisäksi, vaikka olisin kuinka kostea, niin jotenkin tuntuu että se penis ei mahdu millään sinne sisälle!

Eli työntymisvaiheessa on a) kamala kirvelevä/kuumottava kipu ja b) tuntuu että se penis ei mene sinne sisälle vaikka miten työntäisi. Kyllähän se lopulta menee, mutta kipu on nii kamala että tekee mieli huutaa ääneen. Tätä ahtausongelmaa ei ole ollut koskaan ennen! Kosteudesta ei johdu, liukuvoiteetkin on varmuuden vuoksi kokeiltu ja asentoja vaihdeltu.

Kävin vaivan vuoksi gynellä n. puoli vuotta sitten ja hän epäili valkovuodon koostumuksesta ja määrästä että minulla on jokin tulehdus, johon sitten sain suun kautta nautittavan lääkekuurin. Kuuri ei auttanut _yhtään_; valkovuoto ei edes hetkellisesti vähentynyt tms, ja yhdyntäkivut jatkuvat edelleen.

Nyt sitten, kun olen yhdynnän aikana oikein keskittynyt tuntemaan että missä se kipu nyt tarkalleen tuntuu (ei ihan se asia mitä haluaisin seksin aikana ajatella), niin olen huomannut seuraavaa:

Kipu tuntuu heti kun mies yrittää työntää penistään sisään, ja LISÄKSI tähän ahtauteen liittyen olen huomannut, että sisään työntyessä penis tavallaan "törmää" johonkin emättimessäni, johonkin mikä sijaitsee emättimen etuseinämässä (ei siis peräaukon, vaan vatsan puolella) ja tämä aiheuttaa sekä sitä että penis ei tunnu mahtuvan sisään että myös kirvelevää kipua.

Selvästikin limakalvot ovat jotenkin ärtyneet, uskon että kirvely johtuu siitä, mutta mistä tämä kaikki johtuu? Voiko tuo emättimen sisällä oleva "este" olla virtsarakon laskeuma tms? En ole kyllä synnyttänyt, ja lantionpohjalihakset minulla ovat aina olleet hyvässä kunnossa.

Oon ihan epätoivonen tän ongelman kanssa, kun ennen niin aktiivinen seksielämänikin on kuihtunut olemattomaksi. Lääkärille aion kyllä mennä, mutta viimeksikin harmitti kun se gyne heti takertui valkovuotoni runsauteen ja julisti että joo joku tulehdus ja tässä resepti, ilman että kiinnitti huomiota muihin oireisiin mitä kerroin. :(

Kiitos asiallisista vastauksista!

Täällä oli jokin viikko siten kyselyjä suunnilleen samasta asiasta. Katselepa taaksepäin näitä aloituksia, löydät ehkä sen. Kyse oli hyvin herkistä hermopäätteistä genitaaloialueella, nimeä en vaivalle muista. Mutta se on todellinen kipu, eikä mielikuvituksen tuoma tai jännityksen aiheuttama. Olisi hyvä, jos sinulla olisi jotain tietoa tästä mahdollisuudesta lääkäriin mennessäsi, jotta sekin tulisi tutkittua, sen verran harvinaista se on.

Selasin itse ja löysinkin, "Kivulias yhdyntä", alkanut jo viime kesäkuussa, mutta joulukuussakin siellä keskustelua käytiin vaivasta "vestibuliitti". Lue läpi, onko tuttua. Siellä on myös linkkitietoja aiheesta.

Anteeksi nyt kun tätä ehdotan, mutta onko klamydia testattu? Minulla oli aivan samanlaisia kipuja/oireita ja niiden syyksi löytyi klamydia ja sen aiheuttama tulehdus kohdun kaulassa. Minulla oli myös runsasta valkovuotoa, mutten osannut epäillä muuta kuin emätintulehdusta johon gyneltä sainkin flagyl-kuurin ennen kuin klamydia löytyi. Verenvuotoa oli myös joskus yhdynnän jälkeen. Niin ja yleisestikin tulehdukset voivat aiheuttaa kipua yhdynnässä.

Kiitos vastauksista! Klamydia on testattu monta kertaa rutiinitarkastusten yhteydessä viimeisen kolmen vuoden sisällä, ja tuon kolme vuotta olen ollut saman miehen kanssa. Tosin eihän sitä ikinä mistään voi olla varma, mutta muistaakseni kun puoli vuotta sitten kävin tämän saman vaivan kanssa gynellä niin klamydia testattiin myös.

Olen itsekin miettinyt jos tämä olisi vaan joku kivulias tulehdus, mutta en ymmärrä mitä tuo emättimen kirvelevä ahtaus on yhtäkkiä tullut?? Kun välillä oon ihan luovuttamassa et "ei, ei se sinne mene" vaikka olis kuinka kostea! Voiko se johtua emättimen seinämien/limakalvojen turpoamisesta tms? Ärsyttää kun se gyne ei sanonut silloin siihen juuta eikä jaata. Kyllä se teki sisätutkimuksen mut sanoi et kaikki tuntuu normaalilta ja et hän ei nyt tutki enempää jos kerran on kivuliasta.

Olen melko varma että tässä on kyseessä joku tulehdus, mutta uskon että sen lisäksi on pakko olla jotain muutakin. Flagyl-kuuri on käytetty, samoin yksi kuuri syöty suun kautta..ei _mitään_ vaikutusta. Valkovuoto ei vähentynyt edes kuurin aikana hetkellisesti, saati sitten kivut.

Tuota vestibuliittiakin olen epäillyt, ja hakenut siitä tietoa. Se kuitenkin käsittääkseni todetaan jotakuinkin siten, että lääkäri kokeilee emättimen suun hermopäätteitä vanupuikolla tms? Olen itse kokeillut eikä satu yhtään, vai onko sillä lääkärillä omat niksit? :D Ja kuten aiemminkin sanoin, sormenkaan laittaminen sisälle ei satu.

Mistään emättimen "liiallisesta rasittamisestakaan" ei voi olla kyse, sillä elämme etäsuhteessa ja näemme noin 1-2krt/2kk. Ja jo heti ekalla kerralla oireet tulevat, vaikka olisi kuinka kostea jne. Yritä siinä sitten nauttia seksistä. :/

Hermot tässä menee, pitää varmaan tänään varata se gyneaika.

Missä päin asut? Kaikki gynet ei tunnista vestibuliittia. Kannattaa kysellä täällä ja muillakin palstoilla kokemuksia alueesi gyneistä. Itselläni on kokemusta vain pääkaupunkiseudun gyneistä.

Ilkeä vaiva sinulla. Ei tuo kyllä ihan vestibuliitilta kuulosta. Niinkuin itsekin arvelit, vestibuliitissa kyllä ihan pelkän sormella/vanupuikolla kosketuksen pitäisi aiheuttaa kipua emättimen suuaukolla. Mutta mistä sitä varmasti tietää.
Oletko ottanut selvää vaginismista? Vaikuttaisi, että sinulla olisi ainakin sellaista. Syitähän siihen on useita.
En muista mainitsitko käyttäväsi hormonaalista ehkäisyä? Sehän heikentää/ohentaa limakalvoja ja kuivattaa(vaikkei sinua kuivuus vaivaakaan). Ootko aatellu, voisko sulla olla ohuet limakalvot, jotka haavautuvat/repeilevät yhdynnässä tai jo ihan penistä sisäänlaittaessa. Siitä sitten aiheutuisi kipu, jonka seurauksena tulisi vaginismia(emätinkouristuksia)?
Nojoo...tää nyt oli vaan yksi ajatus mikä tuli mieleen. Onhan noita muitakin vaihtoehtoja.
Mulla itsellä oli vestibuliitti usean vuoden, kunnes pahin leikattiin. Olen myös kärsinyt kuivista ja ohuista limakalvoista. Nykyään onneksi kaikki on melkein hyvin. Edelleen syön pillereitä, mutta hoidan limakalvojani säännöllisesti estrogeenivoiteella. Se paksuntaa limakalvoja ja kosteuttaa. Nykyään yhdynnät on suurimmaksi osaksi kivuttomia, mikä tuntuu ihmeelliseltä :)
Tsemppiä sulle!! Toivottavasti saat gynellä vastauksia ja apua :)

Hmm, mä kyllä käytin nuvaa yhdessä vaiheessa...mutta vaihdoin sen Yasmineihin jo yli puoli vuotta sitten (kohta varmaan jo vuosi). Voikohan tuo vaiva sitten johtua jommasta kummasta, Nuvasta tai Yasmineista...? Noh, lopetin Yasminitkin ainakin toistaiseksi nyt, saas nähdä vaikuttaako kondomiin siirtyminen mitenkään tähän vaivaan.

Jotenkin vaan on niin outoa että mihinkään ei satu/kutita/kirvele muulloin, oireet tulee vasta sitten kun mies työntyy sisään. Siksi ajatus "vain" tulehduksesta tuntuu jotenkin ei-uskottavalta..ainut mikä siihen viittaisi on tuo aika runsas, hieman kellertävä valkovuoto.

Asun Turun seudulla. Ajattelin varata ajan mehiläiseen tai pulssiin, onko kellään kokemuksia jomman kumman gyneistä? Hintatasosta ei hajuakaan, mutta jotenkin ei nappaa mennä YTHS:n miesgynelle. Pelottaa vaan että kun vaiva on sen verran epämääräinen niin varmastikin yksityisellä sitten testataan ihan kaikki mahdollinen --> kustannukset voi kasvaa hyvinkin isoiksi eikä välttämättä silti löydy helpotusta. Mutta ei tässä muukaan auta, v*tuttaa suoraan sanottuna kun ennen olin niin innokas sängyssä ja nykyisin haluan vaan hoitaa hommat alta pois mahdollisimman äkkiä. :(

Mä oon käynyt Mehiläisessä Kauppi-Sahla Merjalla. Oli ihan mukava ja asiallinen. Hinta oli kyllä aika suolanen reseptin uusimisesta ja papasta, maksettavaa kela korv. jälkeen hiukan päälle satanen :O

"Olen itsekin miettinyt jos tämä olisi vaan joku kivulias tulehdus, mutta en ymmärrä mitä tuo emättimen kirvelevä ahtaus on yhtäkkiä tullut?? Kun välillä oon ihan luovuttamassa et "ei, ei se sinne mene" vaikka olis kuinka kostea! Voiko se johtua emättimen seinämien/limakalvojen turpoamisesta tms?"

Kun limakalvot ärtyy ja haavautuu, se kirvelee ja kyllä turvottaa limakalvoja. tai sitten se aiheuttaa jopa vaginismia, mikä jännittää lihaksia ja supistaa emätintä. Silloin juuri yhdyntä tekee kipeää. Myös tulehdus voi laukaista vaginismin.
Jos limakalvojen hoito(esim.rasvaus) tai tulehduksesta eroonpääsy ei helpota tilannetta, vaginismiin voi auttaa emättimen jumppa ja venyttely.
Gynellä sitten varmaan selvii mikä sua vaivaa.

Pillerit kun lopettaa, niin pitää kärsivällisesti odottaa muutama kuukausi, että tilanne normalisoituu/oma hormonitoiminta palautuu..

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Asun Turun seudulla. Ajattelin varata ajan mehiläiseen tai pulssiin, onko kellään kokemuksia jomman kumman gyneistä? Hintatasosta ei hajuakaan, mutta jotenkin ei nappaa mennä YTHS:n miesgynelle. Pelottaa vaan että kun vaiva on sen verran epämääräinen niin varmastikin yksityisellä sitten testataan ihan kaikki mahdollinen --> kustannukset voi kasvaa hyvinkin isoiksi eikä välttämättä silti löydy helpotusta. Mutta ei tässä muukaan auta, v*tuttaa suoraan sanottuna kun ennen olin niin innokas sängyssä ja nykyisin haluan vaan hoitaa hommat alta pois mahdollisimman äkkiä. :(

Sä voit käydä YTHS:llä ensin ottamassa kaikki testit ja meet sitten tulokset mukana yksityiselle gynelle. Yksityisellä testit on tosi kalliita, esim papa noin 40 euroa. Jos Turun YTHS:llä on vaan miesgynejä, niin meet yleislääkärille, joka lähettää sut labraan niihin testeihin (pyydä kaikki mahdollinen) kun sanot, ettet pysty menemään miesgynelle. Se miesgyne lähettäis sut samaan labraan samoihin testeihin... Toki jos testit on puhtaat, niin jollekin gynelle sun tarttee mennä selvittääksesi asian. Mut tällä tavalla voit säästää paljon rahaa. Oma kokemukseni Helsingin YTHS:stä oli se, että vuoden sain rampata eri lääkäreillä, ennen kuin sain lähetteen Naistenklinikan vulvapoliklinikalle, missä vestibuliitti todettiin ja hoidettiin! Hoito vei kauan kun tilanne oli pahentunut kun aikaa kului. Mulla oli myös vaginismia, ei koko alapään lihakset oli ihan jumissa kun jännitin niitä koko ajan. Sain sieltä lähetteen fysioterapiaan, mikä ei tullut ollenkaan niin kalliiksi kuin yksityinen (vrt 6€ tai 60€ kerta). Fysioterapeutti opetti mut rentouttamaan alapään lihakset ja sain siellä myös sellaista "rentouttavaa sähköä".

Omasta mielestäni miesgyne ei oo mikään ongelma, olleet usein jopa ymmärtäväisempiä kuin naisgynet. Työtään ne vaan tekee, muista se.

Onko sinulta testattu hiiva, tuo kellertävä runsas valkovuoto voi viitata siihen ja aiheuttaa kipua ja kirvelyä emättimessä, haavoja,saati sitten jos peniksen yrittää työntää niin varmasti sattuu.

Asun Turun seudulla. Ajattelin varata ajan mehiläiseen tai pulssiin, onko kellään kokemuksia jomman kumman gyneistä? Hintatasosta ei hajuakaan, mutta jotenkin ei nappaa mennä YTHS:n miesgynelle.

YTHS:n gyne on ihan huippumukava, ei kannata pelätä. :)

Ehkä mä sitten rohkaistun ja varaan ajan tonne YTHS:lle.

Tai no en tiedä. Minulla ei sinällään ole mitään miesgynejä vastaan, mutta jotenkin tuntuu että just tämä ongelma olisi helpompi selittää naisgynelle. Plus että olen kavereiltani kuullut tämän miesgynen olevan sellainen "mukavan rempseä", enkä nyt tiedä haluaisinko tällä kertaa kenenkään "rempseän" miehen tutkiskelevan alapäätäni, on tämä sen verran arka juttu minulle.:) Perustarkastukset on asia erikseen.

Mutta, pitää miettiä asiaa. Ja mietin totakin vaihtoehtoa, et varaan ajan yhts:n yleislääkärille ja teetän siellä kokeet ja sitten menen yksityiselle gynelle.

No niin, nyt on sitten gynekäynti takana ja diagnoosi: kondylooma. :( Voi paskanpaskanpaska. Sori kielenkäyttöni, en vaan itse osannut ajatella edes koko kondyloomaa kun olen aina ajatellut että joko a) se aiheuttaa silmällä nähtäviä oireita tai b) se näkyy papassa. No, papassa ei ole ikinä näkynyt mitään eikä koskaan ole ollut mitään syyliä tms. Siksi en osannut kondyloomaa edes miettiä.

Noh, vastaanoton alussa kun juttelin gynen kanssa oireistani ( ahtaus, kirvely/kipu peniksen työntyessä sisään) niin hän aluksi epäili josko kirvely olisi vaan jotain pikku haavaumia "jostain" ja ahtaus johtuisi jännityksestä (tässä vaiheessa tuli sellanen olo et joopa joo, taas tällainen diagnoosi). Jaksoin kuitenkin korostaa sitä että oireet tuli yhtäkkiä reilu puoli vuotta sitten eikä koskaan ole ollut mitään vastaavaa, ja että olen treenannut lantionpohjalihaksia joten uskoisin tunnistavani edes jotenkin, jos niitä jännitän.

No, sitten aikansa siinä jutusteltuansa gyne sanoi että on vielä yksi vaihtoehto, kondylooma. Se voi kuulemma aiheuttaa kirvelyä/kutinaa emättimen suulla sekä ahtauden tunnetta emättimessä.

Aluksi sisätutkimuksessa ei näkynyt mitään erikoista ja gyne sanoi että näyttää ihan terveeltä, ei ole punoitusta tms.. mutta sitten kun etikka ja mikroskooppi otettiin kehiin niin näkyihän siinä emättimen suulla viruksen aiheuttamia limakalvomuutoksia. :(

Toisaalta olen tavattoman iloinen että asiansa osaava gyne löysi syyn vaivaani, joka yleensä näköjään laitetaan jännityksen/tulehduksen piikkiin. Toisaalta taas v***ttaa ensinnäkin se, että tällainen on tullut ja se, että viruksen poistuminen elimistöstä voi kestää jopa 1,5v. Ja koska gyne sanoi ettei kondyn aiheuttamaa limakalvojen haurastumista voi mitenkään hoitaa, joudun kärvistelemään oireiden kanssa nähtävästi vielä toiset puoli vuotta.

Te ellit joilla on kondy todettu tai muutkin jos on vinkkejä, miten olette hoitaneet haurastuneita limakalvoja? Saako niitä paksutettua jotenkin? Gyne sanoi et ei, mut aattelin jos teillä olisi jotain vinkkejä.:)

Kaipa tää tästä, ajallaan. Jotenkin vaan nää oireet on kestäny jo niin kauan, et ei oikein osaa uskoa et ne joskus tosta noin vaan katois.

Hei. Mä kirjoitin tuonne toiseen ketjuun estrogeenivoiteesta (se ketju on tuossa hieman alempana). Sehän vois tepsiä. Mulla on ainakin limakalvot mennyt ehdottomasti parempaan kuntoon. Tai sitten vois kokeilla ihan bebanthenia emättimen suulle. Tai ihan vaikka ceridalia tai aco-intim-voidetta, jos et oo niitä kokeillu.
Tosin kondyloomakokemuksia ei ole. Mutta miksei noista olis apua vaikka sellanen oliski :)

Tuolla alempana on HPV - kondylooma -keskustelu, mistä löydät jotain tietoa. Itselläni kondylooma puoli elämää sitten, kerralla hoidettu, eikä sen jälkeen ole tarvinnut ajatellakaan asiaa. Jos minulla olisi valtaa yhteenkään teini-ikäiseen, niin ottaisin teinille HPV-rokotuksen heti! Lääkärinikin sanoi, että äidit, joilla on itse ollut kondy tai muita HPV-muutoksia, ottavat helpommin lapsilleen rokotuksen (sekä tytöille että pojille, huom!). Valitettavasti minä en päätä mieheni lasten asioista...

minulla myös yhdyntä kipuja ja ahtautta mutta ei ole lääkärit selitystä keksinyt mistä johtuu mutta itse käyn fysioterapeutilla hän antaa säköhoitoa ja ohjeita kipukohtien venytykseen tämä on auttanut jonkin verran

Hei! minulla todettiin kondylooma 5-6 vuotta sitten ja vieläkin on. Eli valitettavasti tuo 1,5 vuotta ei kyllä takaa viruksen pois lähtöä. Itse olen kuullut että itsestään lähtee pois yleensä noin 5 vuoden kuluessa, mutta viime käynnilläkin vielä oli. Stressi ja asian ajattelu (siitä tietysti tulee stressiä) pahentaa oireita, eli paras kun yrittää olla ajattelematta. Näkyvät ulkoiset kondyloomat tietysti saa heti pois jäädyttämällä/muuten, mutta itselläni ei sellainen ole. Onneksi minulla ei ole koskaan aiheuttanut mitään oireita, että ihan ikävänä yllätyksenä tuli tieto silloin aikoinaan. Harmi ettei rokotusta ollut vielä keksitty, sen olisin tosiaan ottanut! :(