Mikä vuodenaika paras saada vauva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kirsi2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kirsi2

Vieras
Älkää nyt tuomitko...tiedän että tätä keskustelua on joskus käyty mutta en löytänyt vanhaa ketjua ja aina löytyy uusia näkökulmia joten kertokaa raskautuneet, mikä teistä on ollut paras vuodenaika saada vauva?
Itsellä haaveita takana pidemmän aikaa ja mikä vuodenaika on tietysti tervetullut vauvan syntyä, itsekseen tässä kaikkea miettii näin ajankuluksi...:)
Kiitos jo etukäteen!

Sanoisin, että varmaan joku toukokuu/kesäkuun alku. Helpompi lähteä heti liikkeelle vauvan kanssa ja sitten kun ehkä todennäköisesti n. vuoden ikäisenä alkaa kävelemään, niin kivampi kun ei ole lunta ja muuteskin kuiva maa. Tulevaisuudessa sitten synttärijuhlatkin saattais voida olla pihallakin tapahtuvia, niin kesälle osuvat synttärit ovat siinäkin mielessä helpommat.

Itsellä on keskellä talvea syntynyt ja toinen syntyy syksyllä. Hyvin on pärjätty kylläkin eikä voi valittaa, kun en valitettavasti kuulu niihin, jotka voivat laskea optimaalisen syntymäajan vauvalle..mutta jos voisin, niin ehkä tähtäisin kevääseen/alkukesään.

Toinen lapsistani on syntynyt joulukuussa, toinen maaliskuussa. Tämä "kevätvauva" on tuntunut helpommalta kun ei oo tarvinnut jännittää että jäätyykö tai että voiko viedä ulos, jne... Itse en varmasti olisi jaksanut olla kesällä raskaana, joten siinä mielessä sattui meillä lasten tupsahtamiset sopivaan aikaan. :)

Ei ole meilläkään tähdätty ajankohtia, mutta kesäkuinen on tuo esikoinen ja heinäkuinen tai elokuinen tulee olemaan tämä toinen, jota vielä oottelen.

Kokemusta ei oo siis kuin kesävauvasta, mutta ainakin siinä on se helppus, että pääsee heti ulos ja on helppoakin tuo ulkoilu, kun ei tarvi paljon pukea vauvaa eikä itsellekään. Ehkä myös valoisina öinä jaksaa pikkuvauvan kans valvoa paremmin ym.

Luoja soi meille alkuvuoden vauvan, kevätvauvan, ihan kuten olen itsekin syntynyt (helmikuussa). Oikein oli ihanaa aikaa tuo kevätaika vauvan kanssa. Muutoinkin lapsen elämää ajatellen alkuvuodesta syntynyt on ehkä vähän paremmassa asemassa esim. koulutielle lähtiessä kuin joulukuussa syntynyt..

Äidin kannalta loppukevään/alkukesän vauva on ehkä helpoin. Edellisiin kommentteihin lisäisin vielä, että tällöin äidin ei tarvitse olla helteellä loppuraskaudessa! Talvivauvan kanssa ei toisaalta "tarvitse" niin paljon olla sosiaalinen, vaan voi ensimmäiset viikot rauhassa olla kotipesässä. Eli riippuu äidistä, mikä tuntuu hyvältä.

Allergialääkäriltä olen kuullut, että jos vanhemmilla on vahva allergiataipumus, olisi hyvä, ettei vauva saisi ihan vastasyntyneenä vahvaa siitepölyannosta eli silloin syysvauva olisi optimaalinen.

Aika harvoillahan tällainen tarkkka suunnittelu onnistuu!

Minä sain kevätvauvan, mutta on ollut niin tarvitseva ja ite väsy että tuntuu kesä menevän kokonaan hukkaan sisällä ollessa... lisäks kesällä jos ois maha pystyssä ni sais pitää ihania kesämammavaatteita. :P Ja iltojen pimetessä sais rauhassa olla kotona sisällä eikä olis paineita mennä ulos (minne, minne?!) auringonpaisteeseen. Eikä kova auringonpaiste pienelle vauvalle oikein hyvä olekaan. Eli syysvauvaa toivon seuraavaksi. ;)

Meillä syntyi marraskuussa. Raskausaika meni hienosti, kun rupes tulemaan "kuumia aaltoja" oli jo ilma viilentynyt. Kun vauva oli pieni, ei haitannut vaikka oli talvi ja nyt poika on jo 7kk ja kaikki kiinnostaa kovasti. On ihana kulkea puutarhassa ja näyttää kukkia ja puita eikä tarvi varoa mitä on päällä kun on niin lämmin

Minusta loppukesän vauva on "paras". Sanotaan että syyskuun alun valitsisin jos voisin..Kun kerran raskaana täytyy olla, niin ei loppuajasta tarvitse tumpata toppavaatteita päälle vaan saa kulkea hameessa ja topissa ja ulkoilla, olla rannalla yms. Jos joutuu vaikka jäämään sairaslomalle aikaisemmin, niin kesällä on huomattavasti enemmän tekemistä ja seuraa kun on ihmisillä kesälomat. Vauvan pukeminenkaan ei ole pulmallista, kun syksyllä on jo viileämpi voi ulkoilla miten kauan vaan, itse en nimittäin lähtisi ihan pienen kanssa ulos helteellä, sillä vaunuissa lämpötila nousee helposti ja kuitenkaan sylissä paisteessa ei voi myöskään pitää tai rannalla tms.vettäkään ei nimittäin ole kovin toivottavaa juottaa ihan pikkuiselle, ettei maha täyty liikaa vedestä, eikä autoilla voi ollenkaan jos on lämmin, ellei ole ilmastointia ja suojat ikkunoissa. koko kesä siis menee sisällä. Loppukesästä tai alkusyksystä syntynyt ei kuitenkaan ole enää ihan pieni pakkasten alkaessa, joten silloinkin voi huoletta ulkoilla. Seuraavana kesänä vauva on ihanan ikäinen, kun ei vielä kävele, mutta katselee ympäristöään kuitenkin kiinnostuneena ja konttailee mahdollisesti jo. Voi olla rannalla ja puistossa helpommin, kun toinen ei vielä juokse päättömänä joka paikkaan..

joo, munkin mielestä vähän hassu kysely, mutta voihan sitä aikansa kuluksi kaikkea miettiä!
Meidän vauva syntyi marraskuussa, ja se on tietty mun mielestä paras ajakohta. ;) Poika osaa jo nyt vähän nauttia kesästä ja on ihana tehdä hänen kanssaan kaikenlaista, mennä keinumaan ja rannalle jne. Lisäksi kesällä oli ihana olla raskaana, kun oli pitkä kesäloma (olen ope). Ja yks ihan hyvä pointti, jonka eräs ystäväni, joka on maalisvauvan äiti, toi esille: keväällä/kesällä syntyneet altistuvat ehkä helpommin talven flunssille, koska silloin ei välttämättä enää imetetä niin tiheään. Toisin sanoen talvivauvat ovat "turvassa" infektioilta imetyksen ansiosta hieman paremmin!

No jo on joku moraalisaarnaaja herännyt taas!!!

Minusta ainankin on mielenkiintoista lukea mielipiteitä.
Ja jos sen oikeasti voisi aina päättää milloin vauva syntyy, niin haluaisin alkuvuoden vauvan, siis ihan tammikuussa heti.

Eihän kyselyn aloittaja sanonut että miettii oikeasti ja vakavissaan, kuten ei kukaan muukaan.... ;O)

Meillä esikko syntynyt helmikuussa ja kuopus kesäkuussa. Ei niissä kovin suuria eroja ollut, aluksi pelkäsin sitä että kun jo esikoista odottaessa tuli kauheat turvotukset talvella niin mites sitten kesällä. Mutta raskaudet oli täysin erilaiset eikä kakkkosta odottaessa tullut yhtään turvotusta. Odotusaika paljon helpompi ja vuodenaika tosi hyvä silleen ettei loppuraskauden aikaan ollut liukasta eikä toisaalta mitään helteitäkään (tosin olis voinut olla hkuuma..). Rantsullakin istuskeltiin lopussa ja helpotti huomattavasti elämää uhmaikäisen kuopuksen kanssa =) Kesällä on kiva järjestää synttäreitä ;) Kaikki muut meidän perheessä on syntyneet talvella joten kiva yhdet syndet olla kesälläkin. Huono puoli kesässä oli se että hankala liikkua vauvan kanssa kuumalla; autossa kuuma ja vaunuissa kuuma..

Jos saisi valita, niin haluaisin vauvan huhti-toukokuussa:) juuri tänään katselin kaupungilla pieniä vauvoja, jotka kulkivat kätevästi vanhempien mukana rintarepussa tai kantoliinassa. Vuodenvaihteessa synnyttäneenä ei tullut mieleenkään lähtä vauvan kanssa ulkoilemaan liukkaalla/pakkasilla rintarepun kanssa. Eipä olisi tarvinnut tuskailla vaunujen kanssa mahdottomissa paikoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja kantis:
Meillä on elokuussa syntynyt vauva ja kantoliinan kanssa on kuljettu koko kevät ja kesä..

Jos tuo oli mulle tarkoitettu, niin alle 50kg äidin selkä/kroppa ei kestänyt kesällä kannella 10kg vilkasta poikaa...

Anteeksi aiheen meneminen sivuraiteille...

Alkuperäinen kirjoittaja Omat: syys + joulu:
Allergialääkäriltä olen kuullut, että jos vanhemmilla on vahva allergiataipumus, olisi hyvä, ettei vauva saisi ihan vastasyntyneenä vahvaa siitepölyannosta eli silloin syysvauva olisi optimaalinen.
Itselläni on aivan älytön siitepölyallergia, johon joudun vetämään nappeja huhtikuusta kesäkuuhun. Tuona aikana en kerta kaikkiaan voisi olla raskaana, koska silloin lääkkeitä ei saa käyttää. Koko ajatus on aivan mahdoton. Siksi suunnittelinkin lapseni niin, että hän syntyi maaliskuussa. Ehdin imettää muutaman viikon ennen kuin jouduin jälleen kerran turvautumaan lääkkeisiin. Allergialääkkeiden kanssahan ei saa imettääkään.

Vauva on tietty tervetullut missä vaiheessa vaan. Mutta alunperin itse toivoin syysvauvaa, mutta talvivauvaksihan se venähti. Ei mun mielestä talvessa mitään vikaa vauvanhoitoa aloitellessa, mutta syksyllä syntynyt olisi seuraavana kesänä jo paljon helpompi retkeilijä, kuin vauva vaunuissa - näin mun mielestä. Ja sitä paitsi kun alkuraskaus osui kesään, niin viime kesä meni pahoinvoidessa - ei oikein nauttinut grilliruuista ja matkustelusta...en sitten tiedä miltä se loppuraskaus kesällä tuntuisi - varmaan ois ainakin ruoka maistunut paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja tammimamma.:
en sitten tiedä miltä se loppuraskaus kesällä tuntuisi - varmaan ois ainakin ruoka maistunut paremmin.

;o) Minä tässä oon viimisilläni kesällä, kun la tosiaan tällä kertaa on elokuun puolen välin jälkeen. Joo, ruoka maistuu ainakin tosi paljo paremmin kyllä! Ja ei oo musta ollut vielä ainakaan kovin raskasta, tai siis semmoista tosi raskastahan se taitaa aina olla nämä viimiset viikot. Mutta ennemmin ajattelisn, et on helppoa, kun ei tarvi mahtua takit ja toppahousut päälle ainakaan... Mutta miten nyt kukin ajattelee.

Mutta enhän osaa oikein kuvitella mitä se ois saada vauva talvella, enkä näillä näkymin sitä tule kokemaankaan, kun enempää ei taida lapsukaisia meille tulla... Ite olen kyllä keskitalven lapsi, joten äidiltä olen kuullut tuosta talviodotuksesta kyllä. ;o)

Alkuperäinen kirjoittaja Siitepölisee:
Itselläni on aivan älytön siitepölyallergia, johon joudun vetämään nappeja huhtikuusta kesäkuuhun. Tuona aikana en kerta kaikkiaan voisi olla raskaana, koska silloin lääkkeitä ei saa käyttää. Koko ajatus on aivan mahdoton. Siksi suunnittelinkin lapseni niin, että hän syntyi maaliskuussa. Ehdin imettää muutaman viikon ennen kuin jouduin jälleen kerran turvautumaan lääkkeisiin. Allergialääkkeiden kanssahan ei saa imettääkään.

Minulla vaikea siitepölyallergia katosi lähes kokonaan kun olin raskaana. Aikuisikäni helpoin kevät ja alkukesä! =) Lapsi syntyi syyskuussa.

Esikoiseni syntyi syyskuussa 2005 ja hellekesä oli ihan sietämätön. Eli _yritän_ ainakin ajoittaa seuraavan vauvan eri aikaan. Kuumuudensieto on tietenkin yksilöllistä, itse en voi oikein hyvin kovilla helteillä ilman raskauttakaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Liian kuumaa:
Esikoiseni syntyi syyskuussa 2005 ja hellekesä oli ihan sietämätön. Eli _yritän_ ainakin ajoittaa seuraavan vauvan eri aikaan. Kuumuudensieto on tietenkin yksilöllistä, itse en voi oikein hyvin kovilla helteillä ilman raskauttakaan...

Meidänkin esikoinen syntyi syyskuussa 2005, ja musta oli ihanaa kun oli kesä ja sai viettää äitiyslomaa uimarannalla, monet kaveritkin olivat kesälomalla vielä. Mahan kanssa ei ollut rantsussa liian kuuma, ja uiminen oli viimeisillään olevalle yksi niitä harvoja miellyttäviä liikuntamuotoja... Vauvan syntyessä ei ollut vielä pakkasia, joten pääsi heti ulkoilemaan. Ja ekana kesänä vauva oli sitten jo aika kivan ikäinen.
Musta tää on ihan kiva kysely, nyt odotan talvivauvaa ja on jännää lukea tulevia hyviä ja huonoja puolia.

Alkuperäinen kirjoittaja Siitepölisee:
Alkuperäinen kirjoittaja Omat: syys + joulu:

Luin keväällä jutun vissiin täälä, että kun on raskaana ja/tai imettää niin ei ole allargioita oikeastaa ollenkaan. Sitten vissiin kyllä normalisoituu takaisin, kun on imetys loppunut!