Mikähän se olisi oikein ja kohtuullista? miten sinä toimisit tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maura
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Jeps. Sun mies on sitten ihan samassa roolissa kuin ap ystävälleen. :whistle:

Mun mies on mun lasteni isä....se, että mä lähden jonnekin, ja hän jää kotiin (missä joka tapauksessa olisi) nukkuvien lasten "vahdiksi", ei mun mielestä ole mitenkään verrattavissa siihen että veisin lapset vartin varoitusajalla jonkun vastahakoisen kaverin luo.
Ja se toimii myös toisinpäin: jos mies toteaa, että tekisi mieli mennä baarissa käymään, niin sanon että mene vaan =)

Mä juon ehkä kaksi kertaa vuodessa, joten ei mies raasu ole kamalasti joutunut mun juopottelujeni takia kärsimään.

Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Mä oon tehny samalla tavalla kuin ap ja se on mun mielestä ok.

Tietenkään tarkkaan tätä tilannetta en tiedä mutta mä oon joutunut sellaseen tilanteeseen jossa äiti on päissään pyytänyt lastenhoitoapua. Ja tiesin että tämä äiti kun vauhtiin pääsee, ei häntä pysäytä mikään. Eli lapsi hoitoon sit vaikka ihan oudolle tms. että itte pääsee baariin. Joten mä sitten otin lapsen hoitoon, lapsi oli ainakin turvassa eikä esim yksin kotona. Kyllähän siinä tuli sellanen fiilis että käytetään hyväksi mutta mä kuitenki ajattelin lapsen parasta siinä.

Tätä sattu useemman kerran, pariin kertaan käännytin tän äitin ovelta takasi kotiinsa nukkumaan kun tuli lastaan niin kurjassa kunnossa hakemaan ettei sellaselle lasta voinut antaa..

tuliko raja vastaan missä vaiheessa ? loppuiko juomionen vai lapsi kasvoi omatoimiseksi?

lapsen etu aina eli tottakai voi tulla meille. Sehän on heitteillejättö, jos ei tee niin. Sanoisin että hävetkaa.. Äidin voi noitua seuraavana päivänä.

Olen absolutisti, mutta lapsi saa nähdä sivistynyttä alkoholin käyttöä.

Alkuperäinen kirjoittaja Maura:
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Majoittaisin molemmat - jos kaverista on kyse !

ei tarvi kenenkää ottaa iteensä, mut meilä ei oo omakaan väki maistissa kotosalla niin en ymmärrä miks pitäis muidenkaan?

näi sen ptääki olaa.
Minä majoittaiin sen lapsen.
oleen monesti haettu tuo miehen kummipoika 16v meille kun isänsä on alkanut juomaan.

Minä varmaan tuntisin oloni vähän hyväksikäytetyksi mutta majoittaisin molemmat, siis niin että se äiti sitten yöllä hipsisi meille baarista nukkumaan ja lapsen herätessä aamulla täällä vieraassa paikassa näkisi että äitikin on täällä, vaikka äiti nukkuisi vähän pitempään. Mut en varmaan kauheesti pistäis vastaan jos lapsi haluais mennä herättelemään äitiään jo ennen myöhäistä iltapäivää..

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja veras:
Erli hyi kamala kun on hieman maistellut lapsen läsnäollessa? Hyi kun ajattelikaan kysyä jos joku ottaisikin lapsen hoitoon kun hoksasi, että olis kiva sittenkin ottaa vähän enemmän ja lähteä kylille?

Kyllä mäkin siiderin tai kaksi voin ottaa lasteni läsnäollessa, mutta kun menen viihteelle, niin heille on hoitaja jo valmiina. Ja jos päätän lähteä ulos ihan ex tempore, niin mies jää kotiin lasten kanssa.

ööö... isän velvollisuudet omia lapsiaan kohtaan on kuitenkin himpun verran erilaiset kun ap:n velvollisuudet kaverinsa lapsia kohtaan

Jotta pitää olla aina valmiina hoitamaan lapsia jos äiskällä viinanhimo sattuu iskemään päälle kesken illan?

kaitpa sitä molemmat joskus jää hoitamaan lapsia, jos toiselle tulee ex tempore meno - liitty siihen alkoholia tai ei
Ja tuskinpa se on itsestään selvyys, että näin aina käy, vaan asia jota kysytään - ei ilmoiteta.
Ap:n ystävän lapsi taas ei ilmeisesti ois voinu mennä yöpyyn sinne minne lapsen äiti itse meni. Toi on aikamoinen pattitilanne, vaikkakin kysymyksenä esitetty.

Tietenkään tarkkaan tätä tilannetta en tiedä mutta mä oon joutunut sellaseen tilanteeseen jossa äiti on päissään pyytänyt lastenhoitoapua. Ja tiesin että tämä äiti kun vauhtiin pääsee, ei häntä pysäytä mikään. Eli lapsi hoitoon sit vaikka ihan oudolle tms. että itte pääsee baariin. Joten mä sitten otin lapsen hoitoon, lapsi oli ainakin turvassa eikä esim yksin kotona. Kyllähän siinä tuli sellanen fiilis että käytetään hyväksi mutta mä kuitenki ajattelin lapsen parasta siinä.

Tätä sattu useemman kerran, pariin kertaan käännytin tän äitin ovelta takasi kotiinsa nukkumaan kun tuli lastaan niin kurjassa kunnossa hakemaan ettei sellaselle lasta voinut antaa..

tuliko raja vastaan missä vaiheessa ? loppuiko juomionen vai lapsi kasvoi omatoimiseksi?

Lopulta se juominen loppui kun hän sai apua ongelmiinsa. Mutta vuoden päivät sitä kesti ja mä hoidin tätä lasta tosi useesti.

Olihan se raskasta, mä itte kärsin sillon lapsettomuudesta ja sitten hoidin tätä lasta että äiskä pääsee ryyppään. Mutta en mä toisaalta siinä kauheesti vaihtoehtoja tilanteessa nähny. Se kuitenki joka kerta ku oli lähössä ryyppään, soitti mulle ja mä otin lapsen. Mä en ois voinu antaa ittelleen koskaan anteeks, jos oisin kieltäytynyt hoidosta ja tää äiti ois lapsen jättäny yksin tai epämääräiseen hoitoon ja jotain oiski lapselle sattunut. Mulla oli kuitenkin turvassa ja mäkin sain olla sitten rauhallisin mielin.

Ja se täytyy sanoo että mulla on tähän äitiin ja lapseen erityinen side että en ihan naapurin tätin lasta hoitanu..

Muoks. ja sen verran lisään vielä että mä en ois KOSKAAN ottanu tän lapsen äitiä yöksi, ei ollu lapsen silmille se kondis.. :/

kyllä siellä äidillä on pahoja ongelmia ja niihin pitäis saada apua. ei kai sun "maura" auta nyt ku ottaa lapsi hoitoon ja päästään se meneen. Yritä sitten huomenna tai ku selviää ja tulee lasta hakemaan, ihan kahden kesken, jutella siitä , että mitä se nyt haluaa elämältään(ja puhuis ja hakis apua vaikeuksiinsa) ja että yrittää nyt lapsensa vuoksi. ja jos lapsi on vähänki isompi niin ymmärtää kyllä ja on huolissaan äidistään., joka on omituinen. Voi saameri, kun pitää tehdä se noin päin, että lapsi vaistoo ja näkee..

Lopulta se juominen loppui kun hän sai apua ongelmiinsa. Mutta vuoden päivät sitä kesti ja mä hoidin tätä lasta tosi useesti.

Olihan se raskasta, mä itte kärsin sillon lapsettomuudesta ja sitten hoidin tätä lasta että äiskä pääsee ryyppään. Mutta en mä toisaalta siinä kauheesti vaihtoehtoja tilanteessa nähny. Se kuitenki joka kerta ku oli lähössä ryyppään, soitti mulle ja mä otin lapsen. Mä en ois voinu antaa ittelleen koskaan anteeks, jos oisin kieltäytynyt hoidosta ja tää äiti ois lapsen jättäny yksin tai epämääräiseen hoitoon ja jotain oiski lapselle sattunut. Mulla oli kuitenkin turvassa ja mäkin sain olla sitten rauhallisin mielin.

Ja se täytyy sanoo että mulla on tähän äitiin ja lapseen erityinen side että en ihan naapurin tätin lasta hoitanu..

Muoks. ja sen verran lisään vielä että mä en ois KOSKAAN ottanu tän lapsen äitiä yöksi, ei ollu lapsen silmille se kondis.. :/

Tavallaanhan tuossa annettiin äidille se mahdollisuus juoda ja mennä örveltää. Aina otettiin lapsi hyvään hoitoon. Entäpä jos olisi otettu lastensuojeluun yhteyttä, olisiko tuo äiti ehkä tajunnut että ellei meno lopu, lapsi viedään?

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja veras:
Erli hyi kamala kun on hieman maistellut lapsen läsnäollessa? Hyi kun ajattelikaan kysyä jos joku ottaisikin lapsen hoitoon kun hoksasi, että olis kiva sittenkin ottaa vähän enemmän ja lähteä kylille?

Kyllä mäkin siiderin tai kaksi voin ottaa lasteni läsnäollessa, mutta kun menen viihteelle, niin heille on hoitaja jo valmiina. Ja jos päätän lähteä ulos ihan ex tempore, niin mies jää kotiin lasten kanssa.

ööö... isän velvollisuudet omia lapsiaan kohtaan on kuitenkin himpun verran erilaiset kun ap:n velvollisuudet kaverinsa lapsia kohtaan

Jotta pitää olla aina valmiina hoitamaan lapsia jos äiskällä viinanhimo sattuu iskemään päälle kesken illan?

Yksinkertaisia ihmisiä löytyy varmasti maailmasta, mut harvoin näin yksinkertaisia tapaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tavallaanhan tuossa annettiin äidille se mahdollisuus juoda ja mennä örveltää. Aina otettiin lapsi hyvään hoitoon. Entäpä jos olisi otettu lastensuojeluun yhteyttä, olisiko tuo äiti ehkä tajunnut että ellei meno lopu, lapsi viedään?

No mä en ala tässä yksityiskohtiin menemään..

Osaltaan tää käytös alkuvaiheessa ainakin pistettiin äidin nuoruuden piikkiin.

Ja joka tapauksessa se olisi siinä tilanteessa lähtenyt. Muuten hoiti sitten lastaan ihan normaalisti.

Lapsi pääsi näin myös tuttuun ja turvalliseen paikkaan hoitoon. Mä en ollut valmis ottamaan niskoilleni vastuuta siitä, jos jotain tapahtuisi ja mä tietäisin tilanteen. Enkä myöskään ollut tässä tilanteessa valmis ottamaan yhteyttä heti lastensuojeluun jolloin lapsi olisi joutunut johonkin minnelienee vieraiden hoitoon.

Loppupeleissä kuitenkin, lapsi oli aina turvallisessa hoidossa, tätä ei jatkunut esim. vuosikausia niinkuin monesti käy ja hommat on nykyään kunnossa.

Jos se olis joku läheisempi kaveri, niin majoittaisin lapsen ja seuraavana aamuna sitten asiasta keskusteltaisiin. Jos olis joku "tuttu" niin majottaisin lapsen ja tekisin lastensuojelu ilmoituksen jos on kovinki nuori lapsi kyseessä :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja nyt:
kyllä siellä äidillä on pahoja ongelmia ja niihin pitäis saada apua. ei kai sun "maura" auta nyt ku ottaa lapsi hoitoon ja päästään se meneen. Yritä sitten huomenna tai ku selviää ja tulee lasta hakemaan, ihan kahden kesken, jutella siitä , että mitä se nyt haluaa elämältään(ja puhuis ja hakis apua vaikeuksiinsa) ja että yrittää nyt lapsensa vuoksi. ja jos lapsi on vähänki isompi niin ymmärtää kyllä ja on huolissaan äidistään., joka on omituinen. Voi saameri, kun pitää tehdä se noin päin, että lapsi vaistoo ja näkee..

sen verran vielä asiasta, että tiedostaa osittain itekin(siis äiti) että on ongelmia.. Kun sais vaan ittensä kasaan ja elämänsä järjestymään. Välilä näytti jo paremmalta.

Ja siis suurimman osan mielestä se on lapsellekin hyväksi, että just ennen nukkumaanmenoa ilmotetaankin, että tänään sitten nukutkin eri osoitteessa. Nyt vaatteet päälle ja menoksi?! Tämä ei ole lapselle lainkaan haitallista, vaan haitallisempaa on jos äiti ei pääse ryyppäämään just sillon kun tahtoo.
Ei ole ihme että nuoret voi pahoin, KUN KUKAAN LÄHEINEN EI VÄLITÄ!

Alkuperäinen kirjoittaja nyt:

sen verran vielä asiasta, että tiedostaa osittain itekin(siis äiti) että on ongelmia.. Kun sais vaan ittensä kasaan ja elämänsä järjestymään. Välilä näytti jo paremmalta.

Joo eipä tuossa oikein ulkopuoliset voi paljoa. Auttaa ja tukea tietty, terveellä tavalla. Tuo lapsi ehkä on aikanaan kiitollinen sinulle siitä, että tarjosit hänelle turvallisen yösijan.

Alkuperäinen kirjoittaja juuret:
Ja siis suurimman osan mielestä se on lapsellekin hyväksi, että just ennen nukkumaanmenoa ilmotetaankin, että tänään sitten nukutkin eri osoitteessa. Nyt vaatteet päälle ja menoksi?! Tämä ei ole lapselle lainkaan haitallista, vaan haitallisempaa on jos äiti ei pääse ryyppäämään just sillon kun tahtoo.

Ei tietenkään tuollainen tilanne hyväksi lapselle ole! Ei niin kukaan oo väittänytkään! Mutta oikeesti, kumpi sun mielestä ois parempi tilanne. Se, että äiti vie lapsensa hoitoon ja lähtee ryyppäämään vai se että äiti jättää lapsen yksin kotiin ja lähtee ryyppäämään?

Ja eiköhän tässä ole kyse nimenomaan siitä välittämisestä, luuletko että minä tai ap huviksemme lasta hoidimme/hoidamme?

Alkuperäinen kirjoittaja juuret:

Ei tietenkään tuollainen tilanne hyväksi lapselle ole! Ei niin kukaan oo väittänytkään! Mutta oikeesti, kumpi sun mielestä ois parempi tilanne. Se, että äiti vie lapsensa hoitoon ja lähtee ryyppäämään vai se että äiti jättää lapsen yksin kotiin ja lähtee ryyppäämään?

Ja eiköhän tässä ole kyse nimenomaan siitä välittämisestä, luuletko että minä tai ap huviksemme lasta hoidimme/hoidamme?

No nyt et ymmärtänyt pointtia, olen ihan teidän puolella. Tottakai on parempi että lapsi on turvallisesti hoidossa, kommentti oli kaikille niille, joiden mielestä tilanteessa ei ole mitään kummallista, vaan ap on vain nipottaja. Kommentti heille, joiden mielestä on ihan ok, viedä lapsi ex-tempore hoitoon jos alkaakin maistua. Yritin juuri korostaa, että sekin nimenomaan voi olla tosi turvatonta lapselle.

mä en tajua mikä onkelma tässä nyt on :|
äiti haluaa lähtee viihteelle ,apua sehän on kiellettyä.
pyytää ystävältä hoitoapua varmaankin ekaa kertaa jos oikein ymmärsin?

me ollaan kavereitten kanssa hoideltu toistemme mukeloita kun on menojalkaa vipatanut.

hetikö leimataan äitillä on ongelmia kun haluaa lähtee baariin pitään hauskaa |O

Alkuperäinen kirjoittaja ainokaino:
mä en tajua mikä onkelma tässä nyt on :|
äiti haluaa lähtee viihteelle ,apua sehän on kiellettyä.
pyytää ystävältä hoitoapua varmaankin ekaa kertaa jos oikein ymmärsin?

Ei vaan se äiti on jo hiprakassa ja soittaa että "hei mä tuon muksun sulle nyt yöks, sopiihan se, eiks ni?" ja sinne minne äiti on menossa ei saa sitä muksua ottaa mukaan. Eli vaihtoehtoina on että AP hoitaa muksun tai muksu jää kotio yksin.

Pointti on että tuommoiset kuuluisi kysyä etukäteen ('haluisin tänään illalla ulos, voisitko millään ottaa lapseni sun luo yöksi') eikä vaan hiprakassa 'kysyä' eli käytännössä ilmoittaa että lapsi tulee sinne nyt. D:

Yhteistyössä