Mikäköhän tuohon ompelukoneeseen tuli? ...ja muutenkin mielipiteitä, jos on ompelijoita paikalla. :D

Kärppänä heinälatoon

Tunnettu jäsen
27.04.2007
14 912
42
48
Mulla on periaatteessa kaks konetta. Toinen vuodelta -60, Husqvarna ja sinänsä laatukone. Mutta se ei tee tällä hetkellä siksakkia lainkaan eli jotain häikkää on.

Sitten mulla on uudempi kone, kolmisen vuotta vanha Eva, joka nyt sitten sanoi sopimuksensa irti. Taktisesti tietty, kun mun just piti saada joululahjat ommeltua. :kieh: Siinä on olevinaan 13 eri tikkiä ja koitin niistä muutamaa, jonka seurauksena se ei tee nyt enää mitään kunnolla. Eli tekee n. viis senttiä kunnolla ja sen jälkeen ei ilmeisesti koukkaa alalankaa, vaan tekee yhtäkkiä sitten jonkun sentistä neljään senttiä olevan tikin. Oisko kellään ollu samaa vikaa, mikäköhän tuon aiheuttaa?

No juu, lähinnä pohdin, kumman noista korjuutan. =) En oo koskaan ollu ton Evan totaaliystävä. Minusta se on kovaääninen ja vaikka kuinka säätäisin, se vähän pomppii pöydällä. Aina krakannu lankojensa kanssa jotenkin, niitä saa säätää koko ajan... Husqvarna on muuten hyvä, mutta en tiiä, mikä tuon sen vian aiheuttaa = onko kuin kallis korjata.

Kannattaiskohan kuitenkin viedä tuo Husqvarna?... Kun en viittis molempia käyttää, ottavat kuitenkin hinnan siitä arvioimisestakin. :D

Ootko milloin öljynnyt koneen viimeksi ? Mulle oli ylläri, että ompelukone pitää öljytä tosi usein. Mun koneen käyttöohjeessa oli merkattu kohdat, joihin öljyä pitää laittaa, jos ohjetta ei oo jäljellä, googlaa ne. Jos ohje on netissä, niin siinä voi olla myös vinkkejä vianhakuun.

Ootko milloin öljynnyt koneen viimeksi ? Mulle oli ylläri, että ompelukone pitää öljytä tosi usein. Mun koneen käyttöohjeessa oli merkattu kohdat, joihin öljyä pitää laittaa, jos ohjetta ei oo jäljellä, googlaa ne. Jos ohje on netissä, niin siinä voi olla myös vinkkejä vianhakuun.

HAAA! En. Ikinä. :D:D:D Joo, hyvä kun muistutit. Onhan tossa tullu öljy mukana.

Mutta ei kai tommonen voi aiheuttaa tuota tikin pituudenvaihtelua?

Ootko kokeillut pujottaa langat uudelleen? Niin ylä kuin alalangan. Joskus niiden kireyden virheellisyys voi tuoda noita hyppytikkejä. Samaten langankireyksissä voi olla vikaa.

Öljyä ne koneet. Ihan ensimmäisenä. Ja jatkossakin n. 4 ompelutunnin välein.

Ja huollosta voi kysyä hinta-arviotakin ompelukoneliikkeistä. Samalla vaivalla voit harkita haluatko vaihtaa sen eva-koneesi johonkin toiseen (yleensä hyvittävät jotain hinnasta).

Itselle tuli maksamaan n. 130e 20v vanhan saumurin ensimmäinen täyshuolto (jopa leikkuuterät terotettiin joka nosti hintaa). Äidille muistaakseni satasen samanikäisen ompelukoneen täyshuolto (ensimmäinen sekin huoltoliikkeen tekemänä) ja kumpikin olleet uusina suht kalliita koneita. Öljytty ja puhdistettu ohjeiden mukaan säännöllisen epäsäännöllisesti.

Pura myös sieltä puolakotelon ympäriltä kaikki pois, mikä irtoaa, yleensä se koneessa oleva metallinen 'kolo' lähtee irti, missä on sieppari. Sen taus kannattaa puhdistaa nöyhdästä ja langanpätkistä, se on yleensä se syyllinen tikin ongelmiin.

[QUOTE="vieras";25219991]Pura myös sieltä puolakotelon ympäriltä kaikki pois, mikä irtoaa, yleensä se koneessa oleva metallinen 'kolo' lähtee irti, missä on sieppari. Sen taus kannattaa puhdistaa nöyhdästä ja langanpätkistä, se on yleensä se syyllinen tikin ongelmiin.[/QUOTE]

Tee kaikki nämä ed. mainitut ja öljyä lopuksi. Avot! kone toimii taas!

T: ompelija

mulla näkyy lukee charming (harmia) edessä. ja juu ei mitään itua mihi sitä öljyä vois laittaa..
mun husqwarna kuoli reilu kolmekymppisenä, rauha hänen sielulleen. kesken ompelun päästi viimeisen korahduksen ja laski savut pihalle. lähti onnellisena suorilta jaloilta.

Mun koneessa sitä öljyä pitää laittaa tavallaan siihen mihin se alapuola (kotelo?) tulee. Tai oikeastaan se mihin se alalanka tulee niin senkin saa vielä aukaistua niin sinne sitä öljyä. Eli se osa mikä liikkuu kun kone ompelee :D Hyvin selitetty eikö? :whistle:

Mun koneessa sitä öljyä pitää laittaa tavallaan siihen mihin se alapuola (kotelo?) tulee. Tai oikeastaan se mihin se alalanka tulee niin senkin saa vielä aukaistua niin sinne sitä öljyä. Eli se osa mikä liikkuu kun kone ompelee :D Hyvin selitetty eikö? :whistle:

Itse asiassa joo. Sinne mä sitä koitan saada tyrkylle ainakin. Se osa pitää purkaa (ohjeen mukaan) ja puhdistaa ja sitä kai tuossa ylempänäkin tarkotettiin. Joten huomenna purkuhommiin. :D (oon mä tuon ainakin kerran aikaisemminkin putsannu :snotty: Öljynny en. Ainakaan muistaakseni. Tai sit laitoin, en muista, kun siitä on niin kauan. :D)

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;25220306:
mulla näkyy lukee charming (harmia) edessä. ja juu ei mitään itua mihi sitä öljyä vois laittaa..
mun husqwarna kuoli reilu kolmekymppisenä, rauha hänen sielulleen. kesken ompelun päästi viimeisen korahduksen ja laski savut pihalle. lähti onnellisena suorilta jaloilta.

Mä meinasin päästää ton eläkkeelle, mutta en taidakaan. =) Kaiken kaikkiaan sen kanssa saa tasasemman kyydin kuin tällä nuoremmalla. Vanhassa vara parempi.

Säilö Husqvarna. Tosin nyt varmaa jo tiedät kumpi tallessa.
Pitkän ei-käyttämisen jälkeen pitää kone myös öljytä, ei toimi muuten. Ja ehkä pölytkin putsata ennen öljyä.
Husse elää (ompelee) noilla toimin lähes ikuisesti, toisin kuin nykyiset elektroniikka-muovikoneet

Yhteistyössä