Mikäs ehkäisy nyt sitten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yhyyyyy...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yhyyyyy...

Vieras
Aluksi oli cerazette ja niistä tuli ongelmia heti joten lopetin 3kk jälkeen. Sitten laitettiin hormonikierukka joka aiheutti jatkuvia vatsakipuja ja vuotoja sitten koko härveli poistui itsekseen 6kk kuluttua.

Sitten aloitin Mini-pill merkkiset minipillerit joita olen syönyt nyt reilu vuoden ja hyvin sopivat kunnes yhtäkkiä nyt viimeiset 3kk on ollut kaikenlaista kummallista oiretta niistä vuodot tulee ja menee ihan miten sattuu ja karvatkin kasvaa reippaasti.

Mietin nyt niiden lopettamista mutta en tiedä mitä tilalle sitten... Kondomi on kyllä niin viimeinen vaihtoehto että mieluummin jotain muuta.. Mutta mutta en terveyttänikään halua riskeerata. Yhdistelmäehkäisy näyttäis olevan ainoa vaihtoehto enää kokeiltavaksi? Niihin liittyy vain niin kovin paljon riskejä.. :/
Kuparikierukkaa en halua kärsin kivuliaista kuukautisista..

Kapseli, yhdistelmät, laatari, rengas, pistos...

Vaikka jossain on sama vaikuttava aine toisen kanssa, ei vaikutus ole välttämättä samanlainen joten kokeilemallahan tuo vaan selviää..

oma lääkäri oli vain sitä mieltä että mun pitäis jatkaa vielä jonkun aikaa noilla mini-pilleillä ja olla todella täsmällinen ottoajan kanssa... tuo varmaan ehkä auttaakin vuoto ongelmaa joten kokeilen mutta tuskin se karva ongelmaa auttaa...

yhdistelmiä varmaan kokeilisin sitten seuraavaksi mutta pelottaa jos ne aiheuttaa jotain vakavaa mulle..

Tuskinpa kuparikierukka muutenkaan sopisi sinulle, kun kerran hormoinikierukkakin tuli itsekseen pois.

E-pillereistä olet kokeillut yhtä merkkiä, miten olisi jos kokeilisit jotain muuta (ehkä matalahormonisempaa?) merkkiä?

Tai sitten uskot lääkäriä ja kokeilet ottaa minipillerit säännöllisemmin?

Jos hormonaalinen ehkäisy tuottaa ongelmia, niin tuskinpa tilanne sen kummemmaksi muuttu missä muodossa se hormoni tulee. Kapselissa, renkaassa yms. hormoni on vaan erilailla anossteluna kuin pillereissä.

Aina on tietysti luonnonmukaiset ehkäisytavat, mutta niissä on omat riskinsä.

Olisikohan ollut h-kierukan laittajassa vika? Vai laitettiinko kenties liian aikaisin synnytyksen jälkeen?

Mulla tuli yksi kierukka myös ulos ja koska oli ollut ilmeisesti alunperin huonosti, niin aiheutti kipuja.
Seuraava laitettiin yksityisellä ja varmisteltiin ultralla. Sekin vuoti/tiputteli melkein vuoden ja aiheutti satunnaisia kipujakin. Sitten vain kivut ja vuodot loppuivat. Nyt jo toista vuotta menkat ovat hyvin niukat ja tulevat ehkä kerran 2-3kk aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;26350262:
Mulla oli aikoinaan käytössä ehkäisypuikko, joka tekee vaahtomaisen, siittiöitä tappavan, kalvon kohdunsuulle. Suosittelen tota, jos hormoonalliset ja kumi ei käy.

Se ehkäisypuikko ei ole kovin luotettava yksistään. Eli kondomin kanssa ok, mutta muutoin ei. Siinä on hirmu tarkat ne ajat, jonka aikana yhdyntä tulee olla ja muutoinkaan ei täysin estä siitiöiden pääsyä kohtuun.

Siis minä en ole koskaan kokeillut yhdistelmä e-pillereitä. Mini-pill ja cerazette ovat minipillereitä molemmat.

kierukka laitettiin mulle 2,5-vuotta synnytyksen jälkeen.

Se ehkäisypuikko ei ole kovin luotettava yksistään. Eli kondomin kanssa ok, mutta muutoin ei. Siinä on hirmu tarkat ne ajat, jonka aikana yhdyntä tulee olla ja muutoinkaan ei täysin estä siitiöiden pääsyä kohtuun.
Niin, sen ehkäisyteho oli muistaakseni jotain 78% luokkaa, mutta jos tuon yhdistää ovulaation tarkkailuun, eikä raskaus olisi maailmanloppu, niin varsin hyvä ehkäisykeino kun muut ei sovi.

Mä luottaisin keskeytettyyn yhdyntään, ja sitten lisäksi vähän laskisin päiviä. Eipä ton systeemin ehkäisyteho taida olla yhtään sen huonompi kun esim. kortsujen. En oikein parempaakaan vaihtoehtoa keksi.

mitä mä olen kiertoani seurannut niin ovis on todella säännöllinen. Mutta se mikä sitten pelottaa esim varmoissa päivissä on se aika ennen ovulaatiota. meidän esikoinen sai alkunsa kp-6.

äh mä kun oikeasti luulin ettei mun tartte pitkään aikaan murehtia ehkäisy asioita mutta tässäpä sitä taas ollaan... pelkäänkö mä turhaan yhdistelmiä?

Ikinä en luottaisi mihinkään päivien laskemisiin....
Pelkäät turhaan. Kokeilematta on mahdotonta tietää, mikä merkki sulle sopii. Itse olen kokeillut ainakin 6-7 eri merkkiä ja vasta nyt on löytyneet sopivat; Yasminelle. Matalahormoninen yhdistelmä.

Sullahan voi olla helpompaakin. Minit ei sopineet mulle yhtään.

Yhteistyössä