miks ei nälkä lähde?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kertokaa joku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kertokaa joku

Vieras
Oon nyt parisen viikkoa karppaillu hh pääsääntöisesti 20-30g, kaks herkkupäivää, jolloin hh kyllä on paukkunu ihan reilusti. Painon lasku vaihtelee 2,3kg-1,8kg.
Mut nälän tunne ei oo hävinny minnekään! Miks?
Lueskelin eilen karppisivustoilta ruokapäiväkirjoja ja aika niukilla ruokamäärillä siellä näyttää moni menevän. Mulla menee 5 ateriaa/pv, aamupalalla esim. kinkku/makkara-juustomunakas 1-2 munalla+kahvikupillinen kevytmaidolla, lounaalla ruokaisaa salattia reilu satsi, 200-300g kasviksia (kaali/amerikansalaatti, kurkku, tom., selleri, sipuli...) lisänä esim. purkillinen tonnikalaa+ 1 keitetty kananmuna, tai esim. 150g fetasnacks
välipalalla turkkilainen jugurtti 1-1½dl+ puolikas avokado
päivällisellä lihaa/kalaa/kanaa (esim. yksi makkara, tai yksi rintafile/pihvi) +kasviksia keitettynä/gratiinina n. 100g
Iltapalalla jugurttia 1-1½dl+vähän pähkinöitä tai avokadoa tai keitetty muna ja puol purkkia tonnikalaa

Niin moneen verrattuna toi mun syömä määrä on aivan kamalan iso! Mut kun sanotaan, että ei tartte kaloreita niinkään laskee, kun hiilarit alhaalla. Rasvana voi tai oliiviöljy. Juon paljon vettä/vissyä

Mitkä ne ketoosin oireet on? pääseekö kaikki siihen ja missä ajassa yleensä?

Musta tuntuu, että sun pitäis laskea hiilarit tarkemmin. Laske ne tarkasti, ja pyri pitämään ne maksimissaan 20 g/hh per päivä. Tee näin se pari viikkoa, mutta muuten syöt niin paljon kaikkea sallittua. Ja lisää ruokaa reilusti rasvaa, sillä rasva on se, joka pitää nälän poissa.
Kahdessa viikossa sun elimistön pitäis siirtyä hiilarikäyttöisestä rasvakäyttöiseen, ja siinä samalla nälän tunne katoaa. Ja vaikka kuinka kauhistuttaisi, niin näin alkuvaiheessa lisää sitä rasvaa kaikkeen. Ekat kaks viikkoa voit mennä näin, etkä kuole sinä aikana mihinkään..
Mutta nälkä katoaa, ja sen jälkeen pystytkin sitten jo paremmin keskittymään päivittäiseen proteiinimäärään ja muihin juttuihin.

Tsemppiä! :flower:

Palaan sen verran vielä.. että ei sun tartte miettiä nälkää tai syömääsi ruokamäärää vielä, kun kerran paino laskee. Kun saat nälän hallintaan, niin siinä vaiheessa ala miettimään ruokamääriä ja proteiinin saantia. Liika proteiini kun puolestaan myös lihottaa. Ketoosin saavuttaminen lisää nälän hallintaa, joten sen tavoitteleminen alkuvaiheessa on ihan kannattavaa. Kaikki ei sitä tavoittele, eikä sitä tarvitse. Mutta jotkut, kuten esim minä, tarvitsen just siksi, että saan syömiseni hallintaan enkä syö pitkin päivää ;)

Karppausinfon sivuilta löydät ketoosin oireita. Mutta nekin on aika lailla yksilöllisiä eikä kaikilla esiinny samoja juttuja. Yleisin ehkä lienee tuo nälän tunteen katoaminen ( ja se on eri juttu kuin halu syödä.. vaikka monilla ruokahalukin vähenee ketoosin myötä)

Saat sä kysyä.. eri asia osaanko vastata :D En itse ole kuullutkaan karppauksesta kun olen ollut raskaana.. mutta karppausinfon sivuja lueskellessani olen ollut huomaavinani siellä myös raskaana olevien kirjoituksia. Suosittelen jälleen kerran kääntymään sen sivuston puoleen ja etsimään foorumilta vastaukset. Uskon että löytyy.

Henk. koht mielipiteenäni kuvittelisin, että kunhan tietty energiataso täyttyy vauvaakin ajatellen, ei karppauksesta ole mitään haittaa. Ainakaan hyväkarppauksesta. Silloinhan jätetään vain sokerit ja tärkkelyspitoiset (epäterveelliset) ruoka-aineet pois ja syödään terveellisemmin. Esim. perunan voi vaihtaa muihin juureksiin, riisin tummaan täysjyvään ja vaalean leivät oikeaan ruisleipään. Helposti voisin kuvitella, että tällaisella ruokavaliolla sekä äiti että tuleva vauva voivat paljon paremmin, kuin perinteisellä vaalea leipä -valmisruoka- makarooni- linjalla :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Ok kiitos! :flower: Mä olen niin tuore karppaaja, että kaikki vielä hakusessa. :ashamed: Mutta, käännyn karppausinfon puoleen. :)

Tee se :) Uskon, että saat tarkemman vastauksen sieltä.
Ja kun muualla maailmassa vähähiilarista ruokavaliota suositellaan myös diabeteksen hoitoon, niin en jaksa uskoa että se olisi mitenkään haitallinen muillekaan ;) :heart:

Yhteistyössä