Miks joillakin on niin vaikea ymmärtää/hyväksyä ettei kaikki halua sitä hemmetin kierukkaa, kapselia, rengasta tai..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "elsa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"elsa"

Vieras
laastaria... ei kaikki ihmiset ole niin lahopäitä ettei ne muista ottaa sitä pilleriä.. mä en ole ikään tajunnut mikä siinä yhden pillerin ottamisessa on niin hankalaa ja mulla on sen verran muistia onneksi että sen muistan,siitä on tullut rutiinia.. ja mua ei kuukautiset ollenkaan haittaa.. itseasiassa pitäisin sitä hirveänä jos kuukautiset katois seuraavaks viideks vuodeks niinku ne voi tehä esim hormonikierukan kanssa... itse ainakin tunnen kehoni hyvin ja jonkinlainen intuitio kertoo mulle mihin kannattaa ryhtyä ja mihin ei.. eikä se ole koskaan ollut väärässä...

nojoo eipä mulla muuta.. tuli nyt tällainen ihme "avautuminen" :D

• Tykkää
Reactions: Short Brief
Mulla on toinen kierukka nyt ja olen yhtä tyytyväinen tilanteeseeni kuin sä omaas. Mulla ei ole menkkojakaan kuin kaks kertaa vuodessa ja sekin sopii oikein hyvin. :) Siinä oon kumminki samaa mieltä, että ei tämäkään kaikille ole se sopiva ratkaisu. Ihan kuten monet muutkaan mun elämään sopivat ratkasut ei sovi jollekin muulle vaikka lähtötilanne teoriassa olis sama.

Luulet ettei ehkäisypillerit sisällä mitään ylimääräistä? Minä ainakin otan mieluummin pienen esineen kohtuuni, kuin syön koko aikuisen elämäni keinotekoisia hormoneja.

kumi. missä vika? en syö enää ikinä pillereitä, enkä halua vierasesineitä sisälleni lojumaan. -.- joten kumia käytämme ja ihan hyvin toimii. o.O Miks haluta syyä pillereitä ?

olisi hyvä jos pillerit ei sovi ja ikää 40v.? Pitää olla luotettava, ei missään nimessä enää raskaaksi... Oon niin unohtanut mitä kaikkea tällä hetkellä on olemassa. Onko laastari tai rengas parempi vaihtoehto kuin pillerit? Kierukka ei sopinut myöskään. Kondomia ollaan käytetty kuopuksen syntymästä asti.

olisi hyvä jos pillerit ei sovi ja ikää 40v.? Pitää olla luotettava, ei missään nimessä enää raskaaksi... Oon niin unohtanut mitä kaikkea tällä hetkellä on olemassa. Onko laastari tai rengas parempi vaihtoehto kuin pillerit? Kierukka ei sopinut myöskään. Kondomia ollaan käytetty kuopuksen syntymästä asti.

Miksei pillerit sovi? Kannattaa tutustua sellaisiin pillereihin kuin Qlaira tai Zoely... Soveltuvat hyvin vanhemmillekin naisille ja estrogeeni luonnollinen..

[QUOTE="minä";26985872]Mikä ihmeen luonnollinen estrogeeni? Ainoa luonnollinen estrogeeni on se, joka syntyy elimistössä. Vai tarkoitatko jotain venäjällä ruumiista kerättyä estrogeeniä?[/QUOTE]

Zoely-tablettien sisältämä estrogeeni, estradioli, on identtistä naisen munasarjoissa kuukautiskierron aikana muodostuvan hormonin kanssa. Tällaisissa yleensä puhutaan "luonnollisesta" estrogeenistä...

Jos lapsiluku on ehdottomasti täynnä, niin onko sterilisaatio mahdollinen vaihtoehto? Miehelle tehtynä toki helpompi. Itse olen miettinyt, ottaisinko minä tai mies sterilisaation jossain vaiheessa, kun itse en halua käyttää hormonaalista ehkäisyä ENKÄ kondomia :/ Ja jos tietää, ettei enää aio hankkia lapsia, niin onko siitä sterilisaatiosta mitään haittaakaan...

Zoely-tablettien sisältämä estrogeeni, estradioli, on identtistä naisen munasarjoissa kuukautiskierron aikana muodostuvan hormonin kanssa. Tällaisissa yleensä puhutaan "luonnollisesta" estrogeenistä...

Selvä. Minusta kemiallisesti valmistetusta hormonin korvikkeesta ei kuitenkaan voi käyttää sanaa luonnollinen. Ei vaikka se se olisi kuinka identtinen oikean hormonin kanssa.

Kuka ei hyväksy ja kenellä?

Itse en ole koskaan törmännyt siihen ettei joku hyväksyisi ehkäisymenetelmääni vaikka itse käyttäisikin mielelläni jotain muuta. Enkä ymmärrä mikä olisi tilanne missä en itse hyväksyisi jonkun toisen ehkäisyä.

Kuka ei hyväksy ja kenellä?

Itse en ole koskaan törmännyt siihen ettei joku hyväksyisi ehkäisymenetelmääni vaikka itse käyttäisikin mielelläni jotain muuta. Enkä ymmärrä mikä olisi tilanne missä en itse hyväksyisi jonkun toisen ehkäisyä.

En minäkään sellaiseen ole törmännyt, että ihmisiä yleensä kauheasti kiinnostaisi muiden ehkäisyt. Paitsi esikoisen syntymän jälkeen jälkitarkastuksen tehnyt lääkäri/gynekologi kyllä yritti suorastaan painostaa minua ottamaan kierukan. Kyllä aiemminkin jotkut gynekologit olivat varsin päällekäyvästi markkinoineet e-pillereitä, mutta tuo kierukka-kokemus oli jo aika fanaattisen oloista :D

terkkarit ja jotkut lääkärit...joskus ystävätkin, jos on jotenkin ihmeen kautta tullu ehkäisy puheeksi... aina tulee jossaki vaiheessa se kysymys mikset ota kierukkaa/rengasta tms vaikka olen painottanut olevani tyytyväinen pillereihin ja tällä hetkellä tyytyväinen kondomiin...

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;26986025:
En minäkään sellaiseen ole törmännyt, että ihmisiä yleensä kauheasti kiinnostaisi muiden ehkäisyt. Paitsi esikoisen syntymän jälkeen jälkitarkastuksen tehnyt lääkäri/gynekologi kyllä yritti suorastaan painostaa minua ottamaan kierukan. Kyllä aiemminkin jotkut gynekologit olivat varsin päällekäyvästi markkinoineet e-pillereitä, mutta tuo kierukka-kokemus oli jo aika fanaattisen oloista :D

Mulla myös samanlainen kokemus. Olin ottamassa kuparikierukkaa, niin täti oikein väkisin painosti ottamaan hormonikierukan. En ottanut.

Mirenaahan tehdään täällä Suomessa, joten uskoisin täkäläisten lääkärien olevan hyvin voideltuja sieltä Bayerin suunnalta :)

Mä en ole kyllä koskaan kokenut painostusta ehkäisy asioissa miltään taholta. tai no, kuopuksen syntymän jälkeen terkka kyllä painotti kovasti, että jos ei sit kolmatta lasta enää haluta, niin pitäs tehdä päätöksiä, millasta ehkäsyä haluan käyttää. Mutta en siis stäkään kokenut painostuksena.

Sensijaan kun sitten kerroin, että en haluaisi mitään hormpnaalista ehkäisyä, oli terka samaa mieltä mun kanssa että se on sit kuparikierukka (koska en halua sählätä kondomien kanssa, en koe sitä mukavana operaationa). Eikä mulle kyllä kukaan koittanut hormonikierukkaa tunkea. Päinvastoin, kun itse salojn miettimään olisko sittenkin kapseli parempi, niin terkka suositteli koittaan eka kuparikierukkaa kun en niitä ylimääräsiä hormoneja halunnut.

Ja joo, mä olen niin lahopää etten muistanut aina ottaa pilleriä ihan ajallaan, joten kuparikierukka on mulle täydellinen ratkaisu (ja hoitanut hommansa tähän saakka) :)

[QUOTE="elsa";26985557]laastaria... ei kaikki ihmiset ole niin lahopäitä ettei ne muista ottaa sitä pilleriä.. mä en ole ikään tajunnut mikä siinä yhden pillerin ottamisessa on niin hankalaa ja mulla on sen verran muistia onneksi että sen muistan,siitä on tullut rutiinia.. ja mua ei kuukautiset ollenkaan haittaa.. itseasiassa pitäisin sitä hirveänä jos kuukautiset katois seuraavaks viideks vuodeks niinku ne voi tehä esim hormonikierukan kanssa... itse ainakin tunnen kehoni hyvin ja jonkinlainen intuitio kertoo mulle mihin kannattaa ryhtyä ja mihin ei.. eikä se ole koskaan ollut väärässä...

nojoo eipä mulla muuta.. tuli nyt tällainen ihme "avautuminen" :D[/QUOTE]

Siis mulla on täysin samat ajatukset kun sulla. Varsinkin ekan raskauden jälkeen sain PIIITKÄN luennon näistä muista vaihtoehdoista. Vaikka ihan aluksi totesin, että minipillerit imetyksen ajaksi ja heti sen loputtua e-pillerit kiitos. Mutta ei, kun ne muut vaihtoehdot on niin kivoja. Ja kyllä olen nähnyt livenä miltä kierukka, kapseli yms. näyttävät. Niin silti sain luennon periaatteella "et varmaan ole ikinä kuullutkaan näistä"

Itse tykkään pillereissä siitä, että ikään kuin kontrolli on paremmin itsellä. Otan pillerin kolme viikkoa, sen jälkeen menkat. Hyvä, tiedän etten ole raskaana (ja syön melkein kellontarkasti eli ei riskiä pitäisi olla).

Tämän lisäksi pillerit vähentävät muita vaivoja itsellä kuten aknea ja kuukautiskipuja. Myös atooppinen ihoni tuntuu voivan paremmin e-pillerien aikana.

Jos on liikaa ikää, niin kaiketi ei e-pillereitä ees määrätä.Sitten alkaakin arpominen ehkäisymuodoista; kupari, vai hormoni-kierukka, sterilisaatio vaiko varmat päivät, keskeytetty touhu vaiko selibaatti...

Mulla on ollut pillerit ja mies ilmoitti etten niille enää koskaan takaisin mene. Mielialat meni poukkoillen ja eipä mitään hirveästi tapahtunut, mihin sitä ehkäisyä käytetään. Nyt kierukalla olo on tasaisempi ja halutkin on korkealla. Lisäksi olen ymmärtänyt että hormoonia tarvitaan huomattavasti vähemmän kuin pilleireissä kun on paikallinen. Joten sillä olen tuon kierukan pitänyt.

Mielestäni on aika kummallista, jos joku haluaa puuttua jonkun toisen käyttämään ehkäisymetodiin. Jokainen käyttäkööt sitä mikä parhaalta tuntuu tai tilanteeseen sopii. Monesti ihan perinteinen kondomi on käytännöllisin vaihtoehto. Toiset ovat mieltyneet kierukkaan kun taas toiset suosivat pillereitä. En ymmärrä miksi tämä kiinnostaisi ketään muuta kuin käyttäjää itseään ja tämän kumppania.

Yhteistyössä