miks lapsilisä on isompi seuraavalla lapsella??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä x2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä x2

Vieras
Minkä takia lapsilisä on aina isompi mitä enemmän lapsia, siis esim. 3. lapsi saa enemmän kun 1. ja 2. ja 4. saa enemmän ku 3. Mut miks? miten se 3. lapsi kuluttaa enemmän ku se 2.? kuhan maanantaiaamun ratoks tälläsiä mietin :D

Mun mielestä ainoastaan ensimmäisestä lapsesta pitäis saada lapsilisä. Näin suomalaiset vois omalta osaltaan vaikuttaa maapallon ylikansoitukseen, vaikka se onkin vain pisara meressä. Tällä tapaa ehkä vähennettäis erityisesti köyhien lisääntymistä. Jep, ja olen samoin sitä mieltä, että lapsiperheitä ei pitäis sossun tukea.

Olen ajatellut sen olevan seurausta ajoilta, kun lapsilisää alettiin maksaa sodan jälkeen. Silloin kannustettiin hankkimaan paljon lapsia eikä ole niinkään mietitty lapsista aiheutuvia kustannuksia.

Tuohan on niin epäoikeudenmukaista. Edellisiltä lapsilta jää tarvikkeita, vaatteita, leikkikaluja ym tarvittavaa seuraaville lapsille. Sama lapsilisä jokaisesta lapsesta.

Määkin oon miettiny sitä, et ekastahan se pitäis olla ennemminkin isompi ku muista kun ekalle pitää ostaa kaikki uutena (tai tottakai siis voi ostaa käytettynä mut siis sille perheelle uutena) ja sit toisille lapsille jää sen ekan tavarat jollon se ei perjaatteessa "kuluta" niin paljon. Mutta ehkäpä se on just jääny jostain "vanhoilta" ajoilta kun piti saada väestömäärä kasvamaan...

Määkin oon miettiny sitä, et ekastahan se pitäis olla ennemminkin isompi ku muista kun ekalle pitää ostaa kaikki uutena (tai tottakai siis voi ostaa käytettynä mut siis sille perheelle uutena) ja sit toisille lapsille jää sen ekan tavarat jollon se ei perjaatteessa "kuluta" niin paljon. Mutta ehkäpä se on just jääny jostain "vanhoilta" ajoilta kun piti saada väestömäärä kasvamaan...
Ei se väkimäärän kasvutarve mihinkään vanhoihin aikoihin ole jäänyt. Ei siitä ole kuin muutama vuosi, kun puhuttiin "lastentekotakoista" ym. koska Suomen väestö ei kasva tarpeeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27830552:
Ei se väkimäärän kasvutarve mihinkään vanhoihin aikoihin ole jäänyt. Ei siitä ole kuin muutama vuosi, kun puhuttiin "lastentekotakoista" ym. koska Suomen väestö ei kasva tarpeeksi.

Juuri oli uutisissa, että joku pikkukaupunki maksaa erityisen vauvarahan vastasyntyneille.

Kannustetaan tekemään enemmän lapsia?

Jos ajattelee vähän vauva-taaperoaikoja pidemmälle niin kyllähän lapset maksavat. Ensimmäinen lapsi nyt on sellainen joka varmaan monella onnistuu hyvin elättää ilman mitään tukiakaan. Jos taas lapsia on vaikka kolme tai viisi niin ne tuet varmaan ovat monelle tärkeämmät. Noin kuvittelisin.

Ok, oon jotenkin ajatellu et maailmassa olis jo liikaa ihmisiä tai varmaan onkin mut ne sit on kaikki keskittyny joihinkin yksittäisiin maihin (kehitysmaat?) ja Suomeen taas tarvittais lisää lapsia kun suurin osa suomalaisista on "vanhoja". Onpa sitä ihminen yksinkertanen kun oon yksinäni tota sillon tällön miettiny ni ei oo edes tullu tollaset mieleen :D

Ensimmäisinä vuosina juu. Toisaalta isommat asunnot, autot, harrastukset, ruuat (teinipoika syö kevyesti kaksi kertaa sen kuin äitinsä) jne ei niin helpolla periydy sisaruksilta nuoremmille. Jossain vaiheessa ne isoveljen vanhat vaatteet ei ehkä enää kelpaakaan pikkusiskolle jne.

Ok, oon jotenkin ajatellu et maailmassa olis jo liikaa ihmisiä tai varmaan onkin mut ne sit on kaikki keskittyny joihinkin yksittäisiin maihin (kehitysmaat?) ja Suomeen taas tarvittais lisää lapsia kun suurin osa suomalaisista on "vanhoja". Onpa sitä ihminen yksinkertanen kun oon yksinäni tota sillon tällön miettiny ni ei oo edes tullu tollaset mieleen :D

Ohoh. :rolleyes:

Joo, jännä että kellekään poliitikolle ei ole tullut mieleen...

Mutta tuosta lapsilisästä, niin ehkä siinä ajatellaan, että toisen, kolmannen jne. lapsen myötä tarvitaan isompi asunto, auto jne... tosin tuo korotus on niin pieni, että ei sillä kyllä ole vaikutusta mihinkään.

Totta kai kahden lapsen menot on isommat kuin yhden lapsen. Sitäpaitsi se korotushan on tosi pieni yhdestä saa 104€ ja kahdesta 115€. Eli kun syntyy toinen lapsi lisää saa 132€ vuodessa enemmän rahaa. Tuskin kukaan tuon summan takia lasta tähän maailmaan tekee eikä lapsilisällä yhtään lasta elätetä kokonaan.

Valtio säästää ison summan, kun lapsilisä per lapsi on pienempi mitä vähemmän on lapsia. Suurin osa lapsiperheistä on 1- tai 2-lapsisia. Jos yhdestä lapsesta maksettaisiin se suurin summa, niin valtion kulut olisivat huomattavasti suuremmat kuin nyt jolloin suurinta summaa alkaa saada vasta useamman lapsen jälkeen.

joskus itsekin noita olen miettinyt...ja toisaalta se että miks lapsilisä loppuu 17v kun kulut on kaikkein suurimmillaan...opiskelut kesken (kirjat maksaa "mansikoita", matkoista joutuu maksamaan jne) mutta sitten taas kelalta ei saamitään tukea opiskelevalle nuorelle jos itse on ns "normaalituloinen"

On esitetty, että nousevat lapsilisät kannustaisivat lastentekoon, mutta toisaalta enemmän kannustusta tarvittaisiin ehkä siihen, että pariskunnat saataisiin tekemään edes se ensimmäinen lapsi. Sen sijaan ne, jotka lapsia tehtailevat urakalla, varmaan tekisivät sitä ilman korotustakin. Toki on totta, että lapsilisää ei ainakaan tällä hetkellä ole varaa nostaa. Isoilla perheillä on tietysti tarvetta isommille autoille ja asunnoille, mutta korotussummat ovat sen verran pieniä, että ei niillä mitään tila-autoja ostella, asunnoista nyt puhumattakaan.

Haloo. Laittakaapa nyt ne harmaat aivosolunne raksuttamaan. Syy on hyvin yksinkertainen. Yleensä perheessä on max 2 aikuista, jotka käyvät töissä ja ansaitsevat rahaa perheelle- eikä aikuisia tule lisää vaikak lapsia tuleekin. täten "huoltosuhde" huononee huomattavasti kun perheeseen syntyy lisää lapsia. Tulot harvoin kasvavat samassa suhteessa kuin perheen koko. On ihan järkeenkäypää että "lisälapsista" maksetaan enemmän. (ja itse asiassa se menee niin että siitä isoimmasta maksetaan eniten-mietipä kun vanhin täyttää 17. ei lakkaa se satasen maksaminen, vaan se isoin raha lakkaa ekana.

Haloo. Laittakaapa nyt ne harmaat aivosolunne raksuttamaan. Syy on hyvin yksinkertainen. Yleensä perheessä on max 2 aikuista, jotka käyvät töissä ja ansaitsevat rahaa perheelle- eikä aikuisia tule lisää vaikak lapsia tuleekin. täten "huoltosuhde" huononee huomattavasti kun perheeseen syntyy lisää lapsia. Tulot harvoin kasvavat samassa suhteessa kuin perheen koko. On ihan järkeenkäypää että "lisälapsista" maksetaan enemmän. (ja itse asiassa se menee niin että siitä isoimmasta maksetaan eniten-mietipä kun vanhin täyttää 17. ei lakkaa se satasen maksaminen, vaan se isoin raha lakkaa ekana.

Eka järkevä vastaus tähän keskusteluun.

Yhteistyössä