Miks mulla on AINA kurkku kipeä?????????????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivoinen

Vieras
En enää kohta jaksa :( Olen nyt 9 kk kärsinyt jatkuvasta toispuoleisesta kurkkukivusta....olen käynyt pari kertaa tk:ssa ja maaliskuussa kävin korva-nenä ja kurrkutautien erikoislekurilla, joka katsoi kurkkuun ja nenään ja korviin putkilla ja tähystimillä eikä nähnyt siellä MITÄÄN mikä voisi aiheuttaa tämän.

Kurkku on sillain kipeä, että iltaa kohdne pahenee, joskus on päiviä ettei ole ollenkaan kipeä. Nielaistessa "tyhjää" siis vihlaisee ja tuntuu joskus korvassa asti, mutta syödessä ja niellessä ruokaa tai nesteitä ei koskaan tunnu kipua!

POltan tupakaa ja olen aivan varma että mulla on kurkkusyöpä (ikää 24 mutta olen polttanut klymmenen vuotta muutaman vuoden taukoa lukuunottamatta)) mutta eipä lääkäri sellaista epäillyt ollenkaan....

Nyt olen alkanut miettimään, että voiko tämä oire ollakin PSYYKKINEN?? Siis kun olen käynyt lääkärillä ja saanut helpotuksen huoleeni, kipu on pysynyt poissa, nyt viimeksi melkein kolme kk kunnes aloin taas miettimään asiaa ja kipu palasi. :( Mitä enemmän sitä mietin niin sitä kipeämpi kurkku on!

Mulla oli vuosi sitten sama juttu, paitsi että kieltä kirveli. samalta puolelta, olin aivan seota sen tunteen kanssa! Ja aina kun menin lääkäriin, tuntemus katosi.

Kuulostaako tämä teistä ihan hullulta? Voiko ihminen oikeasti aiheuttaa itselleen ihan fyysistä kipua pelkästään ajattelemalla asiaa?

Auttakaa joku, mä en enää kestä tän kanssa....:(

En tiedä sinun vaivasi syytä mutta sen tiedän, että kyllä - korvien väli voi aiheuttaa fyysisiä oireita. Jos alkaa esim. ajatella jotain kohtaa itsessään syystä tai toisesta liikaa ja kyttää itseään niin se kohta alkaa tuntua jotenkin. Monenmoisia fyysisiä oireita on mahdollista saada ihan vain luulosairauden aiheuttamana.

Tsemppiä!

Mulla ollut joskus myös tuollai kurkku tai kieli kipeä! Eikä liittynyt mihinkään, menny sitten viikossa tms ohi, ei siis koskaan ollut noin pitkään kipeä, mutta useamman kerran vuodessa. Itse ajattelin sen liittyvän jännitykseen, koska olen kova jännittämään, myös hartiat usein jumissa. En osaa nyt sua neuvoa, mutta ei tuo hullultakaan kuulosta.

mä olen siis todellakin luulosairas ihminen....pelkään kaikkia maailman sairauksia! Jokaista päivääni sävyttää pelko jostain, ajattelen jatkuvasti syöpiä ja muita tauteja. En osaa suhtautua tavalliseen flunssaankaan normaalisti. :( Mulla on tosi paha olla. Ja nyt kun tää kurkku on kokoajan kipeä, niin myöskin pelkään kokoajan. En pysty nauttimaan enää elämästä! :( Yritä lopettaa tupakointia kokoajan, mutta kun stressaan ja pelkään, niin tupakka on ainoa, mikä lievittää oloa. :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mä olen siis todellakin luulosairas ihminen....pelkään kaikkia maailman sairauksia! Jokaista päivääni sävyttää pelko jostain, ajattelen jatkuvasti syöpiä ja muita tauteja. En osaa suhtautua tavalliseen flunssaankaan normaalisti. :( Mulla on tosi paha olla. Ja nyt kun tää kurkku on kokoajan kipeä, niin myöskin pelkään kokoajan. En pysty nauttimaan enää elämästä! :( Yritä lopettaa tupakointia kokoajan, mutta kun stressaan ja pelkään, niin tupakka on ainoa, mikä lievittää oloa. :(

Halauksia. :) Minä olen ihan samanlainen ja pikkujutut kuvittelen heti kammottaviksi tappaviksi sairauksiksi. Nyt olen alkanut vielä pelätä lapsillakin kaikkea kauheaa. Syö energiaa hirveästi. :(

Hei mä olen kärsiny kohta 2v samasta :o Mäkään en pysty siksi nauttimaan täysin siemauksin elämästä vaikka kaikki muu onkin hyvin. Nyt se on ollu taas hetken poissa... Todella inhottavaa :(

Poltin viime vuonna (2007) vielä sikareita joka päivä. Minulla oli vakava kurkkuinfektio pelkästään syys-talvella 2007 5 kertaa ja väliä max 2vk.... Mutta yleensä se saattoi tulla uudestaan parin päivän välillä vain. Lopetin polttamisen kokonaan helmikuussa 2008 ja ei ainuttakaan kurkkusairautta enää :heart:
Sattumaa tai ei.. Jälkeenpäin mietin että syy mun kurkkuun ei ollutkaan työpaikan ilmastoinnin vaan mun savustelun. Siihen asti syytin ilmastointia joka aina aivastutti mua.

kurkunpääntulehdus ole molemminpuolinen? Mulla on siis aina vaan tuo vasen puoli kurkusta kipeä.
Kilpirauhaskokeet on otettu toukokuussa. Olivat normaalit, tosin toinen arvo oli ihan rajoilla. Muitakin kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita on, kuten hiustenlähtö jne...ei kyllä ole väsymystä.
Kurkusta on myös hiivaviljely otettu. Lääkäreiltä ei mitään apua, kuulemma hienon näköinen kurkku on ja sillä sipuli.

Aika jännä sattuma minusta, että kun maaliskuussa kävin siellä KNK-lääkärillä, olin niin helpottunut ja unohdin koko asian - kipu pysyi poissa kolme, eikun neljä kuukautta!! Kunnes ahdistuin muista syistä kuukausi sitten ja koko paska alkoi taas....

en jaksa uskoa mihinkään muuhun kuin psyykkiseen vikaan...olen kuullut, että "palan tunne kurkussa" on hyvinkin yleinen psyykkinen vaiva - entä jos mulla se pala tuntuu vaan kipuna...?

Mutta tuo ei parane kuin tupakoinnin lopettamalla. Olen ollut itse ihan samassa tilanteessa. Poltin melkein 15 vuotta ja kun lopetin, loppui kurkkukipu saman tien.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä se tulee :
Siitä tupakasta. Jatkuva kurkunpään tulehdus. Ei se lopu muuten kuin lopettamalla.

Voi sitä psykosairauteenkin uskoa, mutta ensin kannattaa kokeilla, olisko kyse ihan "oikeasta" vaivasta, jonka voisi hoitaa. Psykosomaattiset oireet on ihan oikeita, mutta kokeile luopumista tupakasta - vaikka vähäksi aikaa, niin saat yhden vaihtoehdon karsittua.

alkaa pahasti kuulostaa siltä, että tupakassa on vika. :( mulla ei tosin koskaan ole vaihdellut tuo kipu, vaan aina ollut vasen puoli.

Lauantaina isot bileet, sunnuntaina loppuu käryyttely! :)

voimia sinne! :heart:
Mun oireet kun lopetin polttamisen:
Eka 3vk-5vk= nikat ja itkupotkuraivarit

Sen jälkeen joka kuukausi ( ei viikko, ei päivä) tekee vähemmän mieli huvipolttelua.Ei nikkoja.

Nyt> Silloin tällöin tekee mieli. Ei nikkoja. Sortumisriski laskee.. Positiivisissa tilanteissa tekisi aina mieli polttaa edelleen. Mutta en kärsi polttamattomuudesta enää.

Mikä estää aloittamasta uudelleen (minua):
Se että lähisuvussa yksi sairastunut ja kuollut keuhkoahtaumatautiin ja yksi sai keuhkosyövän ( 90%:lla syy tupakoinnissa). Yhteensä meidän suvuissa kummallakin puolella 3 tupakoijaa.. joista kaksi nytten kuollut. Kolmas + minä lopetettiin.. Toivottavasti ajoissa :heart:

Nyt selvisi kurkkukivun syy!

Ei ollut tupakka, vaikka tupakointi kyllä ehdottomasti pahentaa oireita. Eli tänän KNK-lääkäri totesi seuraavaa: erittäin todennäköisesti kurkkukivun syy on kurkunpään refluksitauti. Eli vanhan kansan kielellä närästys. Mulla se ei oireile perinteisesti korvenatamalla rintakehää, vaan happamina röyhtäyksinä ja tosiaan kurkku niihin sitten reagoi ja kipeytyy. Ei osannut sanoa lääkäri miksi vaan toinen puoli kurkusta on kipeä....mutta vitsi, mä olen helpottunut. Nyt vaan lääkettä nassuun ja vaivan pitäisi helpottaa! :)

( ja tänään toinen päivä ilman tupakkaa. en ole edes känkkäinen!:)