Miks mulla on AINA kurkku kipeä?????????????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kilpirauhaskokeet on otettu toukokuussa. Olivat normaalit, tosin toinen arvo oli ihan rajoilla. Muitakin kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita on, kuten hiustenlähtö jne...ei kyllä ole väsymystä.
onko sulla niitä tuloksia tallessa? Niissä voi nimittäin olla ongelmaa, vaikka olisivatkin juuri ja juuri viitteiden sisällä... Itsellänikin oli vain tosi vähän viitteistä heittävät arvot, mutta siitä huolimatta lääkityksestä oli massiivinen hyöty, esim. kurkukipu ja hiustenlähtö hävisivät nopeasti.

Mulla on ollut aina ongelmia kurkun kanssa. vuonna 2001 mulla oli 4angiinaa,nielutulehduksia ja sitten huomattiin kurkkupaise.Kurkkupaise puhkottiin pois.Sitten leikattiin nielu ja kitarisat.
2006vuoteen asti olikin sitten ihan oireeton kurkku,kunnes...Nous kauhee kuume ja nielu turpos melkeinpä kiinni.Tätä jatkuikin sitten seuraavat 4kk kunnes todettiin että mulla on mononukleoosi.Nielu oli välillä vähän parempi mutta se alko sitten olee jo niin ärtynyt jatkuneesta tulehduksesta että tihutteli verta ja ei sietänyt oikein niellä.
No sitten mentii taas kurkkutautien polille ja siellä päätettiin että ei muuta kuin uusiks nielurisa leikkaus,että ne on vaan ekalla kerralla leikattu huonosti ja siksi toi mono tuli niin voimakkaana. Nyt ne sit leikattiin keväällä 2007 ja sen jälkeen ei oo nyt ollut kuin pientä flunssaa ja lievää kurkku kipua.Saas nähdä tuleeko vielä anginoita sun muita. :whistle:

Niin ja aina toispuoleinen kurkkukipu,ei koskaan molemmilta puolilta kipeä

Nyt selvisi kurkkukivun syy!

Eli tänän KNK-lääkäri totesi seuraavaa: erittäin todennäköisesti kurkkukivun syy on kurkunpään refluksitauti. Eli vanhan kansan kielellä närästys. Mulla se ei oireile perinteisesti korvenatamalla rintakehää, vaan happamina röyhtäyksinä ja tosiaan kurkku niihin sitten reagoi ja kipeytyy.
Katso sitten et et syö ruokaa, joka kumoaa sen lääkkeen vaikutuksen, menee pilalle koko juttu:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/index.html

Nyt selvisi kurkkukivun syy!

Ei ollut tupakka, vaikka tupakointi kyllä ehdottomasti pahentaa oireita. Eli tänän KNK-lääkäri totesi seuraavaa: erittäin todennäköisesti kurkkukivun syy on kurkunpään refluksitauti. Eli vanhan kansan kielellä närästys. Mulla se ei oireile perinteisesti korvenatamalla rintakehää, vaan happamina röyhtäyksinä ja tosiaan kurkku niihin sitten reagoi ja kipeytyy. Ei osannut sanoa lääkäri miksi vaan toinen puoli kurkusta on kipeä....mutta vitsi, mä olen helpottunut. Nyt vaan lääkettä nassuun ja vaivan pitäisi helpottaa! :)

( ja tänään toinen päivä ilman tupakkaa. en ole edes känkkäinen!:)

Tervetuloa lukuisaan joukkoomme !! Toivottavasti "mutta vitsi mä olen helpottunut ..." osoittauttuu kohdallasi oikeaksi - minä en sitä voi
kyllä vieläkään allekirjoittaa...

Toivottavasti sinulla on oikein lievä muoto taudista ja lääkkeet sekä elämäntapamuutokset auttavat. Tupakointia perinteisissä ohjeissa
pyydetään välttämään. Kannattaa pitää keho/ruokapäiväkirjaa, jotta voit
karsia pois selvästi oireita pahentavia juttuja/ruokia.

Kannattaa lukea tuosta aiheesta lisää !! - se ei ole sama tautimuoto
kuin se tavallinen ruokatorven refluksi (jonka yksi oire on siis se närästys). Englanniksi löytyy aiheesta
vaikka mitä (googlaa esim. sanalla LPR, throat and LPR, treatment of LPR).

Laryngofaryngeaaliseen refluksiin ei kuulu yleensä ollenkaan
närästystä (= tunne, joka tulee kun ylösnouseva aines jää ruokatorveen). Kun ruokatorven ylempikin sulkija vuotaa, aines pääsee huomattavasti
herkemmn kurkun/nielun/keuhkojen puolelle. Tyypillisiä oireita lima, kurkun
selvittäminen/rykiminen, palan tunne kurkussa, käheys, muut ääniongelmat,
nilemisvaikeudet, nielurisatulehdukset, kivut/säryt tällä alueella, astma, hengenahdistuskohtaukset, hammasvauriot, alttius ontelotulehduksiin
- joillkain jopa korvaoireita. Kaikki lääkärit eivät oleniin hirveän tietoisia tästä kurkunpää muodosta, joten siihen kannattaa varautua.

Valitettavasti happosalpaajat ottavat vain hapon pois - pepsiini ja sappi
nousevat edelleen ylös ja aiheuttavat eriasteisia oireita
näillä alueilla. Tällä saralla refluksitutkijat yrittävät tehdä työtä tällä hetkellä.
MM. tämän vuoksi lääkityksestä huolimatta hirveön isolla potilasmäärällä oireita.
Usealla lääkitys tehoaa vasta jonkinasteisesti usean kuukauden jälkeen
(itsellä runsas 3kk), joka kannattaa sekin muistaa. Minulla lääkityksestä ( + muut rempat) huolimatta kurkku tulehtunut jo kolmatta vuotta - leikkausta
ei ole suositeltu vaikka toivetta paranemisesta ei missään nimessä ole.

Vertaistuki on todella hyvä (ihminen jolla on vaan tavallista ruokatorven närästystä ei voi ymmärtää mitä tämä tauti on) - senpä takia meitä on melkoinen joukko (Suomi24net vatsa ja suolistovaivat) pohdiskelemassa mm näitä asioita päivittäin/viikottain.

Ennenkaikkea kärsivälllisyyttä ja jaksamisia refluksitaipaleellesi!

Mulla on paha olo ja kurkku on kipee ja joskus kai burana ,lämmin juoma tai jotain sellaista on mun lääkkeit MUT ne ei auta MUO enää :-( otin just eilen buranan ja tänä aamulla sattuu ja mulla on paha olo vielki!! Kannattaa kokeilla Buranaa ja lämmin juomaa (Jos Se auttais teit) :-)

tuolla uudella refluksisivustolla www.refluksi.fi, jossa kurkun oireista liittyen
refluksitautiin (jonka yksi oire on ruokatorven närästys) ....
Kurkku voi olla myös toispuoleisesti kipeä tässäkin taudissa.

Jos virusperäistä infektiota, sitten ei oikein ole mitään keinoa.

Minulla oli juuri tuolla tavalla toispuoleisesti kurkku kipeä muutama vuosi sitten. Olin hetkellisesti aloittanut tupakoinnin uudelleen. Lääkärissä kävin ja mitään ei löytynyt. Vaiva jatkui varmaan kuukauden, mutta loppui muutamassa päivässä, kun sauhuttelukin loppui. Eli tupakkaa veikkaisin minä. Pari tutta myös valittelee toispuoleista kurkkukipua, kun on tullut poltettua tavallista enemmän. Äitini luuli, että hänellä vika kilpirauhasessa, mutta nou nou.... Sekin oli se tupakka.

ELI STUMPPAA SE RÖÖKI :)

Vastataanpa vanhaan topiciin. Lääkärissä käynti auttaa siitä syystä että siellä joutuu avaamaan suun ammolleen ja pitämään auki. Tällöin kurkun lihakset venyvät ja kipu hellittää. Saman voi tehdä kotonakin ja se auttaa. Samoin päännöykkääjä-lihasta voi hieroa varovasti kaulan ulkosyrjältä. Minulla kurkkukipu alkaa aina palelluttamisella ja siitä johtuvalla lihasten jumittamisella. Jännittäminen pahentaa asiaa. Venytelkää kurkkuanne ja kaulaanne niin kipu hellittää.

Mulla on ollu mononukleoosi noin puol vuot sitte ja sen jalkee oon jaany epamaaranen kurkkukipu joka ei lahe millaa. Valilla voi menna pari viikkoo kivutta mut sit poeni punotus ja kurkkukipu palaa. Kaikkee on kokeiltu mut ei tunnu mikaa auttavan. Liika rasitus tai huonot younet tuo kurkkukivun varmasti. Monon aikana soin 4 antibiotti kuurii voiskoha ne olla syyna jos ne tappo kehon oman vastustuskyvn? Kellaa muul samoi kokemuksii ? Alkaa jo vaha pannii