Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nyt selvisi kurkkukivun syy!
Ei ollut tupakka, vaikka tupakointi kyllä ehdottomasti pahentaa oireita. Eli tänän KNK-lääkäri totesi seuraavaa: erittäin todennäköisesti kurkkukivun syy on kurkunpään refluksitauti. Eli vanhan kansan kielellä närästys. Mulla se ei oireile perinteisesti korvenatamalla rintakehää, vaan happamina röyhtäyksinä ja tosiaan kurkku niihin sitten reagoi ja kipeytyy. Ei osannut sanoa lääkäri miksi vaan toinen puoli kurkusta on kipeä....mutta vitsi, mä olen helpottunut. Nyt vaan lääkettä nassuun ja vaivan pitäisi helpottaa!
( ja tänään toinen päivä ilman tupakkaa. en ole edes känkkäinen!
Tervetuloa lukuisaan joukkoomme !! Toivottavasti "mutta vitsi mä olen helpottunut ..." osoittauttuu kohdallasi oikeaksi - minä en sitä voi
kyllä vieläkään allekirjoittaa...
Toivottavasti sinulla on oikein lievä muoto taudista ja lääkkeet sekä elämäntapamuutokset auttavat. Tupakointia perinteisissä ohjeissa
pyydetään välttämään. Kannattaa pitää keho/ruokapäiväkirjaa, jotta voit
karsia pois selvästi oireita pahentavia juttuja/ruokia.
Kannattaa lukea tuosta aiheesta lisää !! - se ei ole sama tautimuoto
kuin se tavallinen ruokatorven refluksi (jonka yksi oire on siis se närästys). Englanniksi löytyy aiheesta
vaikka mitä (googlaa esim. sanalla LPR, throat and LPR, treatment of LPR).
Laryngofaryngeaaliseen refluksiin ei kuulu yleensä ollenkaan
närästystä (= tunne, joka tulee kun ylösnouseva aines jää ruokatorveen). Kun ruokatorven ylempikin sulkija vuotaa, aines pääsee huomattavasti
herkemmn kurkun/nielun/keuhkojen puolelle. Tyypillisiä oireita lima, kurkun
selvittäminen/rykiminen, palan tunne kurkussa, käheys, muut ääniongelmat,
nilemisvaikeudet, nielurisatulehdukset, kivut/säryt tällä alueella, astma, hengenahdistuskohtaukset, hammasvauriot, alttius ontelotulehduksiin
- joillkain jopa korvaoireita. Kaikki lääkärit eivät oleniin hirveän tietoisia tästä kurkunpää muodosta, joten siihen kannattaa varautua.
Valitettavasti happosalpaajat ottavat vain hapon pois - pepsiini ja sappi
nousevat edelleen ylös ja aiheuttavat eriasteisia oireita
näillä alueilla. Tällä saralla refluksitutkijat yrittävät tehdä työtä tällä hetkellä.
MM. tämän vuoksi lääkityksestä huolimatta hirveön isolla potilasmäärällä oireita.
Usealla lääkitys tehoaa vasta jonkinasteisesti usean kuukauden jälkeen
(itsellä runsas 3kk), joka kannattaa sekin muistaa. Minulla lääkityksestä ( + muut rempat) huolimatta kurkku tulehtunut jo kolmatta vuotta - leikkausta
ei ole suositeltu vaikka toivetta paranemisesta ei missään nimessä ole.
Vertaistuki on todella hyvä (ihminen jolla on vaan tavallista ruokatorven närästystä ei voi ymmärtää mitä tämä tauti on) - senpä takia meitä on melkoinen joukko (Suomi24net vatsa ja suolistovaivat) pohdiskelemassa mm näitä asioita päivittäin/viikottain.
Ennenkaikkea kärsivälllisyyttä ja jaksamisia refluksitaipaleellesi!