Miks te aina moititte lakisääteisiä tukia saavia perheitä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kukkuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kukkuu

Vieras
Miks ette moiti näitä jotka tahallaan väärinkäyttävät tukia!! Esim. asutaan kahdessa asunnossa vaikka ollaan yhdessä ja nostetaan yh lisät. Tiedän sellaisenkin pariskunnan jossa mies on yrittäjänä, isot omakotitalot ja autoja pari. Mies "asuu" kotonaan, äitin luona kirjoilla!

Jokaiselle nämä tuet toimeentulotuki, asumistuki, kotihoidontuki yms. on lakisääteisiä ja tulojen mukaan määriteltäviä. Jokainen pienituloinen voi käyttää sen mahdollisuuden, että hakee esim. toimeentulotukea. Eikös se ole perheestä huolehtimista, että saa sitä ruokaa pöytään vaikka toimeentulotuella jos ei muuten. (Ainakin näinä aikoina)

Meilläkin on 5 lasta ja olen kotona kotihoidontuella. Mies on lomautettuna talvet. Toimeentulotukea saadaan niiltä kuukausilta. Töissäkin olen ollut ennen lapsia jopa 9 vuotta ja välilläkin olin.

En koe toimeentulotukea häpeänä vaan mielestäni aivan verrattava esim. asumistukeen.

Saa kivittää!!!

Tuskinpa omaan omakotitaloon paljon tukia saa.
Ja kaikki pienituloiset eivät saa tukia vaan elävät juuri sillä köyhyysrajalla.

Ja toiset haluavat elämältään muutakin kuin sossuntukia :o

Ei ole syytä kivittää. Enkä myöskään viitsi moittia ketään...en yhtään ketään. Olen aivan liian väsynyt kaikenlaiseen moittimiseen ja paheksuntaan. Mä vaan toivon, että ihmiset pärjäävät ja elävät suht onnellisina! :hug:

Siis jokainen tarvitsee kelan tukia jossain vaiheessa elämää, se on vaan tosiasia. Minä tiedän yhden perheen, jossa vanhemmat ovat eronneet mukamas, ja isä kirjoilla muualla. Äiti saa täyden asumistuen, korotetut lapsilisät, ja yhdestä lapsesta isot elarit, kun on itse niin köyhä yh. kuitenkin perheen isä töissä, ja tienaa perheelle törsättävää. Hyvähän se on törsätä kun asuminen ei maksa mitään ja rahaa tulee joka puolelta. Tollanen todella ottaa päähän, mutta asia on jo poliisin pöydällä, että eiköhän sieltä aikamoiset tuomiot ole tulossa..

Samaa mieltä! Toimeentulotuki ei ole mikään häpeä, samalla tavalla on verrattavissa tosiaan asumistuki yms tuet.
Mutta ongelma on ilmeisesti siinä, että suurella yleisöllä on se harhaluulo, että toimeentulotuki on ylimääräistä tuloa..eikä niin, että sillä yritetään todellakin paikata vajetta ja ostetaan sillä ruokaa ja maksetaan laskuja (peruslaskuja).
Mutta kateus se tässäkin lienee avainsana.
Kun nyt vain ihmiset tajuaisivat, että ne , jotka elää toimeentulon rajalla, olisivat paljon mieluummin hyväpalkkaisessa töissä, eivätkä elää kituttaisi saamatta koskaan mitään ylimääräistä muutoin kuin että se on pois jokoruuasta tai muusta tärkeästä.
Olkaa te, joilla on hyvä työ, onnellisia siitä ja suokaa köyhille edes se pieni mahdollisuus maksaa laskuja saamalla tukea.

Tätä palstaa luettuani oon alkanut potea syylisyyttä siitä että saan äitiyspäivärahaa, kotihoidontukea ja lapsilisää. Siis näitä mitä IHAN JOKAINEN voi saada :ashamed:

Aikoinan mua ei hävettänyt ollenkaan tarpeeseen käydä sossussa asioimassa eikä se hävetä vieläkään että sielä oon käynyt kun muuta tuloa ei oo ollu (opiskelu aikana kesäksi ei löytynyt töitä ). Mutta annas olla nyt :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuskinpa omaan omakotitaloon paljon tukia saa.
Ja kaikki pienituloiset eivät saa tukia vaan elävät juuri sillä köyhyysrajalla.

Ja toiset haluavat elämältään muutakin kuin sossuntukia :o

Joo, kyllä minäkin haluaisin sen omakotitalon. Mutta tässä elämäntilanteessa mahdoton ajatus (asutaan vuokralla ja ollaan tyytyväisiä, ei ole velkaa, mutta eipä jää mitään käteenkään)ja takaajiakaan meillä ei olisi (Luottotiedot on kyllä kunnossa) Ei ole niin hyvät välit vanhempiin, että nimeä viitsisi pyytää.

Samanlaisia euroja sitä saa sossustakin : )!

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Tätä palstaa luettuani oon alkanut potea syylisyyttä siitä että saan äitiyspäivärahaa, kotihoidontukea ja lapsilisää. Siis näitä mitä IHAN JOKAINEN voi saada :ashamed:

Aikoinan mua ei hävettänyt ollenkaan tarpeeseen käydä sossussa asioimassa eikä se hävetä vieläkään että sielä oon käynyt kun muuta tuloa ei oo ollu (opiskelu aikana kesäksi ei löytynyt töitä ). Mutta annas olla nyt :headwall:

Joo, sama täällä. Mietin pitäiskö ruveta perhepäivähoitajaksi, vaikkei se meidän perheelle miehen vuorotyön takia edes sovi.... Mutta toisaalta mitäpä se kellekkään kuuluu....edelleen kuljen pystypäin, lapsistani ylpeänä. On katto pään päällä, ehjät ja puhtaat vaatteet, ruokaa ja rakkautta. Mitäpä muuta voi vaatia.

Juu,esim.toimeentulotukikin on ihan lakisääteinen ja just odotan iotsekkin tälle kuulle sitä liki 200 euroa.Eikä hävetä yhtään,miks mua pitäs se hävettää?

Yhteistyössä