Miks teillä saastutetaan luontoa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jelppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Miimari harmaana:
Koska oon niin pata laiska,siksi.

Niin laiksa...mut pitäähän sun raahata ne kaupastakin kotiin. Ja viedä ne sitten roskiin. Minusta siinä on suurempi vaiva ku se että pesen ja ripustan narulle. Mä en millään viitsi pakkasella lähtä kiikuttaa roskia tuonne pihalle.

Niin laiksa...mut pitäähän sun raahata ne kaupastakin kotiin. Ja viedä ne sitten roskiin. Minusta siinä on suurempi vaiva ku se että pesen ja ripustan narulle. Mä en millään viitsi pakkasella lähtä kiikuttaa roskia tuonne pihalle.

Ovatko Libero-vaipat hyvä ympäristövalinta?
Me suhtaudumme ympäristökysymyksiin vakavasti. Seuraamme kuinka vaippa vaikuttaa ympäristöön koko elinkaarensa ajan - raaka-aineena, valmistettaessa, kuljetettaessa ja käytettäessä, kunnes siitä tulee jätettä. Pyrimme aina vähentämään ympäristöhaittoja ja ympäristötyömme periaatteena onkin se, että hyvä vaippa on parempi ympäristölle.

Syntyykö poltettaessa ympäristölle vaarallisia päästöjä?
Ei, sillä vaipat on tehty muovista ja paperista, ja nykyaikaisissa jätteenpolttolaitoksissa niiden palamisjäte on lähinnä hiilidioksidia ja vettä. Puut ja kasvit käyttävät hiilidioksidin ja veden sitten hyväkseen. Puut puolestaan tuottavat noin puolet Libero-vaipan raaka-aineesta (eräänlaista paperia, jota kutsumme revinnäismassaksi). Kotioloissa lämpötilat eivät ole riittävän korkeita täydellisen palamistuloksen aikaansaamiseksi.

Mitä käytetyille vaipoille tapahtuu?
Vaipat hävitetään teollisissa poltto- ja kompostointilaitoksissa tai ne viedään kaatopaikalle. Suomessa suurin osa vaipoista päätyy toistaiseksi sekajätteen mukana kaatopaikalle, koska meillä ei ole teollista kompostointia vaipoille ja yhdyskuntajätettä poltetaan tällä hetkellä vain Turussa. Kotikompostointia ei suositella käytännöllisistä eikä hygieenisyyssyistä. Emme myöskään suosittele käytettyjen vaippojen polttamista kotioloissa.

Kuinka suuren osan talousjätteestä vaipat muodostavat?
Vaipat kuuluvat yhdyskuntajätteisiin, josta Tilastokeskuksen mukaan alle puolet tuotetaan kotitalouksissa. Vaippojen jätemäärästä ei valitettavasti ole koko maata koskevia laskelmia, mutta esim. pääkaupunkiseudulla YTV Jätehuollon mukaan n. 7 % kotitalouksista kaatopaikalle menevän sekajätteen painosta on lastenvaippoja.

Sisältävätkö Libero-vaipat jotain, mikä vaatii "erikoiskäsittelyä"?
Libero-vaipoissa ei ole raaka-aineita, jotka vaatisivat erikoiskäsittelyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Karussa:
http://www.liberovaipat.fi/Pages/Products/ProductFacts.aspx?id=8377

:p

''karusa'' väitätkö että kestojen käyttä ei ole luonnolle parempi ku kertakäyttöiset. Mistä olet varma et kuka tuon tutkimuksen on tehny ja MISSÄ maassa?

Koska en osannut rakentaa pitävää kestovaippaa, ja koska vauva muuttui raajalliseksi kurpitsaksi sen kyhäelmäni kanssa, pelkäsin että sen selkä menee mutkalle tmv kamalaa. :whistle: :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
ja mukavuudenhaluinen. En todellakaan halua pestä paskavaippoja, yöks!
Ja kertavaipat liian suuri rahallinen investointi _kerralla_

Niin ja ne tulee samalla, kun käyn kaupassa muutenkin ja vaipat menee roskiin samalla kun ulkoillaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kestot kunniaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Karussa:
http://www.liberovaipat.fi/Pages/Products/ProductFacts.aspx?id=8377

:p

''karusa'' väitätkö että kestojen käyttä ei ole luonnolle parempi ku kertakäyttöiset. Mistä olet varma et kuka tuon tutkimuksen on tehny ja MISSÄ maassa?

En oo niin väittänyt. Meillä käytetään kertakäyttösiä, ne sopii meille ja sillä hyvä. =)
Ja kyllä, uskon tuohon tutkimukseen johon linkin laitoin.

Välillä jopa naurattaa ystäväni kestoilu :) meillä on 1 lapsi enemmän ku heillä ja ei kestoilla. Saman kokoiset roskapöntöt ja sama tyhjennysväli.. erona se et meillä mahtuu pöntön kansi kiinni samana aamuna, ku roska-auto tulee, ystävälläni on pusseja jo vieressäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen laiska:

Mutta eipä tarvi pestä paskavaippoja ja eka liotella niitä jossaki..=)Ja ei oo ku muutama metri roskikselle;) Ja vauvoiltakin saa olla jatkuvasti vaihtamassa vaippaa niin en jaksa ainakaan minä alkaa perehtyyn kestovaippoihin senkummemmin.Ja vaipat saa kaupasta samalla kun tekee ruokaostoksetkin=)Jos ois yks lapsi vaan niin saattasin ehkä harkitakkin..En osaa sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja mami:
Välillä jopa naurattaa ystäväni kestoilu :) meillä on 1 lapsi enemmän ku heillä ja ei kestoilla. Saman kokoiset roskapöntöt ja sama tyhjennysväli.. erona se et meillä mahtuu pöntön kansi kiinni samana aamuna, ku roska-auto tulee, ystävälläni on pusseja jo vieressäkin.

Tämä on ainut syy miks meillä kestoilla. Tai oli syy miks aloitettiin kestoilu.Meillä olis pitänyt ostaa isompi roskapönttö!!!! Ja nyt ku meillä ei tule enään vaippajätettä niin voitiin muuttaa et tuo pönttö tyhjennetään harvemmin ;)

Niin, kyllä sen roskien vähentämisen pitäisi olla vähän laajemmalle ulottuvaa kuin pelkkiin vaippoihin. Ja henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä että mahdollisesti hyvinkin väsyneiden pienten lasten äitejen syyllistäminen kertakäyttövaippojen käytöstä on naurettavan typerää niin kauan kun suurin osa ihmisistä lentää lentokoneilla ulkomaille lomailemaan, ajaa autolla lähikauppaan, ostaa vaatteensa uusina, ja käyttää pihalla grillatessa kertakäyttöaterimia
:P

Meillä ei kestoilla ja roskis tyhjennetään 5 henkilön perheessä kerran kuussa, harvemminkin riittäisi, mutta jos alkaa haisee / siihen tarvitaan lupa.
Kerään kartongit, paperit, metallit, lasit yhteiskeräyspisteisiin josta ne lähtevät hyötykäyttöön ja omalla pihalla on kompostori (ei tartte sitten sitä multaakaan kaupasta ostaa. Lisäksi kaupassa kulkee aina omat kauppakassit mukana, ei tule turhaa muovijätettä..

Alkuperäinen kirjoittaja minni:

Niin, kyllä sen roskien vähentämisen pitäisi olla vähän laajemmalle ulottuvaa kuin pelkkiin vaippoihin. Ja henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä että mahdollisesti hyvinkin väsyneiden pienten lasten äitejen syyllistäminen kertakäyttövaippojen käytöstä on naurettavan typerää niin kauan kun suurin osa ihmisistä lentää lentokoneilla ulkomaille lomailemaan, ajaa autolla lähikauppaan, ostaa vaatteensa uusina, ja käyttää pihalla grillatessa kertakäyttöaterimia
:P

Se nyt vasta on naurettavan typerää, että jätetään ympäristöteko tekemättä sen takia, että "kaikkea paljon pahempaakin tehdään".

Yhteistyössä