Miksei Eu-ruoka-avustuksen jaosta ei ilmoiteta kunnolla kaikilla paikkakunnilla?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhimys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köyhimys

Vieras
Meille ei tule kotiin kuin mainoslehdet. Niissä ruoka-avustuksen jaosta ei ilmoiteta. Googlettamalla olen myös yrittänyt löytää, mutta paikkakuntamme ruoka-avustuksista ei löydy tietoa netistä ollenkaan. Paitsi jälkeenpäin tehdyt paikallisten lehtien uutiset, joissa päivitellään kuinka venäjän rekisterissä olevat mersut hakee ruoka-apua.
Kerran olemme avustuksen saaneet, kun puolivahingossa kuulin tuttavaperheeltä avustuksesta ja silloinkin meni aikaa ennenkuin löydettiin paikka mistä hakea.

Meille avustus olisi tarpeen: olemme lapsiperhe, jossa mies tekee duunaripalkalla määräaikaisia töitä ja minä olen hoitovapaalla koulusta. Perheessämme on kolme lasta. Eu-ruoka-apu tulisi todella tarpeeseen. Mutta mistä tuota ruoka-apua saa? Kuka siitä ilmoittaa? Emme kuulu kirkkoon emmekä ole työttömiä. Köyhyysraja ollaan kyllä varmasti jo moneen kertaan alitettu laskujen maksun jälkeen. Onko mitään tahoa mistä ruoka-avustusta voisi kysyä?

Ärsyttää, kun ruoka-avun saaminen on suorastaan salatiedettä. Miksi sitä pimitetään tällä tavalla?
 
Ei sieltä sossustakaan ihan noin vaan sitä rahaa saa.
Meillä 5 lasta (+2 joka toinen vkl), mies työtön, itse äitiyslomalla, mutta ei mitään saada vaikka ollaan haettu.
Edes vastasyntyneelle ei saatu apua tarvikkeiden hankintaan, kun edellisen jälkeen annettiin kaikki sitä mukaan pois kun jäi tarpeettomaksi.
 
Ota yhteys paikkakuntasi diakoniatyöntekijään ja kysy häneltä, he yleensä vastaavat näistä ruoka-avustuksista ja tietävät tarkemmin. Eikä tarvitse kuulua kirkkoon saadakseen apua diakoniatyöntekijältä.
 
Lahdessa eu kassit jakaa seurakunta tosin ensin sinun on varauduttava näyttämään kaikki tulosi ja menosi eli samat laskelmat tekee kuin sossu ja niitä kasseja ei siis automaattisesti saa vaikka olisi 10 lasta
 
Sen lisäksi meillä on myös paljon menoja joita sossussa ei hyväksytä. Ja tuloja joita liioitellaan (vieritetään miehen palkkatuloa joka on käytetty laskuihin ja elämiseen). Emme ole enää aikoihin edes yrittäneet hakea apua sossusta. Siellä kun pitäisi olla toivoton pitkäaikaisasiakas, joka ei edes yritä tehdä työtä, jos haluaa apua elämiseen.

Ja Eu-avustus on tarkoitettu nimenomaan köyhille perheille avuksi. Me pärjätään kyllä ilman sitäkin, mutta helpottaa tosi paljon meidän tilannetta ja jää rahaa taas uuteen laskuun.

[QUOTE="vieras";22084393]Sossuta saa kuponkeja tai kahisevaa jos ei ole rahaa ruokaan.[/QUOTE]
 
Meidän paikkakunnalla noista ruoka-avustuksista ilmoitetaan MLL:n paikallisyhdistyksen sivuilla. Paikallisen seurakunnan sivut voisi olla toinen paikka mistä voisi löytyä.
 
Eikä täällä ainakaan mitään tuloja kysellä... riittää kun on paikkakunnalta, sekä lapsiperhe. Pieni paikkakunta, niin kyllä tietävät kenellä on lapsia ja kenellä ei.
 
meillä täällä on tuo kirppis missä jakavat jotain ruokakasseja..ei taida kuitenkaan olla eu:n vaan jotain kauppojen tms lahjoittamia. Koska sisältävät käärretorttuja ,keksejä,voita ,leipää yms. Ja niitä sai 3 kassia.Siinä oli kyllä paljon tavaraa, saatiin sellainen kun satuttiin kirppiskierrokselle ja olemaan sillon paikalla.
Tää on joku hyväntekeväisyyskirppis.
 
Eikai tässä muu auta kuin soitella paikkoja läpi, että saisi ajankohdan selville. Harmittaa vaan, kun ei ole mitään selkeää systeemiä mistä voisi tarkistaa asian. Siis, että katsois vaan netistä vaikka, että millon ja missä niitä meilläpäin jaetaan. Toisilla paikkakunnilla löytyy tuo tieto tosi helposti netistä, mutta meidän paikkakunnalla tieto näkyy vaan jälkeenpäin, että on ollu jossain...
 
Täällä jakoi niitä viimeksi joku muu kirkko kuin ev.lut, en nyt muista mikä. Mutta siis paikallislehdessä oli siitä maininta, että jako on tulossa.

Kummallista kyllä jos noista ei ilmooteta kunnolla!
 
Aika jännä, jos niitä eu-avustuksia pitää jossain ensin hakea jostain tiliotteiden, laskujen jne. kanssa :o En usko, että meidän isännän ylpeys horjuis sen vertaa, että veis palkkakuitit seurakunnalle leipäkassin toivossa (vaikka tarvetta ihan oikeasti ois!) Ei se nykypäivänä mitään poikkeuksellista ole, että valmistuttuaan päätyy tekemään hanttihommia tai kortistoon. Moni pitkään työelämässäkin ollut on nykyään työtön. Mutta toisille se köyhyyden myöntäminen vaan on niin hirveän vaikeaa.
 

Yhteistyössä