Miksei muslimeille ole sovelliasta toivottaa hyvää joulua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Peggy"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Peggy"

Vieras
Muistan aikoinaan jenkkeissä asuessamme ihmiset siellä kyllä toivottivat merry christmasia kaikille ihmisille kulttuuriin ja ihonväriin katsomatta. Mutta täällä Suomessa hyvää joulun toivotus ei sovi ihan kaikille.

images

Joo, taitavat tosiaankin sanoa happy holidays... Jenkeissä kun on aika paljon porukkaa, jotka viettävät hanukkaa, kwanzaata tai sitten eivät vietä mitään. Että niin. Semmosta hyysäystä siellä.

Toisaalta, eikö se ole vähän tyhmää toivottaa toiselle jotain, jos tietää, ettei se sitä juhli? Minä en toivottanut hyvää syntymäpäivää kämppikselleni, joka on herran kansalainen. Kun ei ne sitä juhli. Olinko minä nyt joku hyysäri?

Kyllä mun puolesta saa toivottaa ja olen sitä muille toivottanutkin (en siis muslimeille mutta muille ystäville/tutuille). Tosin meillä lapset saavat joulukalenterit, joulupipareita ja joulutorttuja tehdään, saavat olla päiväkodin joulujuhlissa yms.

Lasten ja nuorten ennakkoluuloihin ja rasismiin on onnistuneesti vaikutettu yksinkertaisella, mutta pitkäjänteisellä toiminnalla seuraavin askelin:

nostetaan esille positiivisia esimerkkejä ja kertomuksia, kaikki negatiiviset kertomukset sivuutetaan ilman huomiota
nostetaan esille esimerkkejä myönteisestä kehityksestä ja tehdään positiivisista tapahtumista näyttäviä dokumentteja ja suuria uutisia
edellinen nostaa esille lisää positiivisia esimerkkejä, joille annetaan näyttävää julkisuutta
näin kerätään näyttöä sille, että ilmapiirissä tai jonkin ryhmän käytöksessä muutos on mahdollista, muutoksesta on myönteisiä esimerkkejä ja että juuri minun ryhmäni jäsenillä on positiivisia kokemuksia ja he ovat muuttaneet asennettaan.

Satu Honkala ja Ritva Tuominen

[QUOTE="Peggy";29272968]Muistan aikoinaan jenkkeissä asuessamme ihmiset siellä kyllä toivottivat merry christmasia kaikille ihmisille kulttuuriin ja ihonväriin katsomatta. Mutta täällä Suomessa hyvää joulun toivotus ei sovi ihan kaikille.[/QUOTE]

Sä missään Jenkeissä ole koskaan asunut ;)

No enpä ole koskaan tavannut muslimia tai muunkaan uskoista tai uskonnotonta, joka siitä olisi loukkaantunut. Mutta noin yrityskulttuurissa kyllä toivotus on sekä Jenkeissä että Briteissä nykyään Happy Holidays tai kirjoitettuna Season's Greetings.

[QUOTE="niinpä";29273426]Lasten ja nuorten ennakkoluuloihin ja rasismiin on onnistuneesti vaikutettu yksinkertaisella, mutta pitkäjänteisellä toiminnalla seuraavin askelin:

nostetaan esille positiivisia esimerkkejä ja kertomuksia, kaikki negatiiviset kertomukset sivuutetaan ilman huomiota
nostetaan esille esimerkkejä myönteisestä kehityksestä ja tehdään positiivisista tapahtumista näyttäviä dokumentteja ja suuria uutisia
edellinen nostaa esille lisää positiivisia esimerkkejä, joille annetaan näyttävää julkisuutta
näin kerätään näyttöä sille, että ilmapiirissä tai jonkin ryhmän käytöksessä muutos on mahdollista, muutoksesta on myönteisiä esimerkkejä ja että juuri minun ryhmäni jäsenillä on positiivisia kokemuksia ja he ovat muuttaneet asennettaan.

Satu Honkala ja Ritva Tuominen[/QUOTE]

Miten tämä liittyy hyvän joulun toivotukseen, pelle

Yhteistyössä