Miksei Pilttejä saa lämmittää uudelleen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kvart över
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kvart över

Aktiivinen jäsen
26.03.2007
4 876
9
38
Jos siis isosta purkista meneekin vain puolet ja on syöttänyt suoraan purkista, niin miksei sitä loppua voisi laittaa jääkaappiin ja antaa seuraavalla kerralla? Kyllähän ite tehtyäkin ruokaa voi lämmitää uudelleen.

Ei siis tietenkään monen päivän päästä kun bakteereja tietenkin jonkun verran menee ruokaan siitä lusikasta, mutta lisääntyykö ne oikeasti niin nopeasti siellä purkissa ettei ruokaa voisi samana päivänä enää antaa? Ja jos sen lämmittää kunnolla niin eikös ne vähätkin rokamyrkytyspöpt kuole siellä?

Tunnollisesti oon heittänyt aina syötöstä jäljelle jääneen ruuan pois, mutta nyt aloin oikeasti miettimään että mitä sille muka voi tapahtua.. :ashamed:

Ja joo, pitäisi kyllä tietenkin laittaa se puolikas purkki lautaselle, lämmittää se ja syöttää siitä, mutta kun yleensä menee koko purkki niin ei aina jaksa/tajua.

no ainakin jos purkista syötät niin laitat lusikan lapsen suusta purkkiin ja purkkiinn pääsee bakteereja, jotka sitten lisääntyvät ruoassa sillä aikaa kun säilöt sitä. bakteerit moninkertaistuneet ja sinä annat sitä vauvalle. laita aina vähän lautaselle ruokaa, jos haluat säästää purkista puolet.

En siis ole antanut lapselle tuollaista ruokaa, mutta tiedän että joissain perheissä lautaselle jäänyt ruoka laitetaan vaan jääkaappiin. Ja olen ite vähän ylitarkkakin näissä, mutta anoppi katsoi mua kieroon kun sanoin että loppupurkki pitää heittää pois. Ja siksi aloin miettimään että lisääntyykö ne bakteerit oikeasti niin nopeasti.
Kuten edellä kirjoitin niin sitä säilöttäisiin lounaasta päivälliseen eli n. 6 h.

Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över:
En siis ole antanut lapselle tuollaista ruokaa, mutta tiedän että joissain perheissä lautaselle jäänyt ruoka laitetaan vaan jääkaappiin. Ja olen ite vähän ylitarkkakin näissä, mutta anoppi katsoi mua kieroon kun sanoin että loppupurkki pitää heittää pois. Ja siksi aloin miettimään että lisääntyykö ne bakteerit oikeasti niin nopeasti.
Kuten edellä kirjoitin niin sitä säilöttäisiin lounaasta päivälliseen eli n. 6 h.

kyllä ehtii siinä ajassa lisääntyä paljon

Alkuperäinen kirjoittaja meiju:
Eks ois järkevämpää antaa lounaalla ja päivällisellä tuon ikäiselle eri ruokaa kun siihen mahdollisuus on??

No siis tottakai! Ja mielellään ihan kotiruokaa eikä mitään purkkisössöjä.

Kunhan nyt mietin, että tuleeko sinne oikeasti niin paljon bakteereja ja ajattelin kysäistä kun en ole mikään elintarvikkeiden ekspertti.

Tuo sylkijuttu oli hyvä. Voin siis sanoa anopille että katsoo vaan kieroon, mutta en halua että antaa lapselle kertaalleen lämmitettyä ruokaa.

Mut sit vielä ihan teoreettisesti, mitäs jos lämmittäisi sen sapuskan siellä purkissa, mutta annostelisi lautaselle ja syöttäisi siitä? Haittaisiko se sne loppuruuan säilyvyyttä myös?

Alkuperäinen kirjoittaja meiju:
Eks ois järkevämpää antaa lounaalla ja päivällisellä tuon ikäiselle eri ruokaa kun siihen mahdollisuus on??

No siis tottakai! Ja mielellään ihan kotiruokaa eikä mitään purkkisössöjä.

Kunhan nyt mietin, että tuleeko sinne oikeasti niin paljon bakteereja ja ajattelin kysäistä kun en ole mikään elintarvikkeiden ekspertti.

Tuo sylkijuttu oli hyvä. Voin siis sanoa anopille että katsoo vaan kieroon, mutta en halua että antaa lapselle kertaalleen lämmitettyä ruokaa.

Mut sit vielä ihan teoreettisesti, mitäs jos lämmittäisi sen sapuskan siellä purkissa, mutta annostelisi lautaselle ja syöttäisi siitä? Haittaisiko se sne loppuruuan säilyvyyttä myös?

eiks olis yhtä vaivalloista lämmittää se röppö siinä lautaselle?

No joo. Toki se ei ole paras mahdollinen tapa syöttää sillai et on jo kertaalleen lämmitetty koko purkki.
Mutta tää on taas näitä palstavouhkaamisia. että lapsi suunnilleen kuolee jos niin tekee jne. Aika monessa tuntemassani perheessä sentään käytetään järkeä "riskien" otossa. Ja itseasiassa ,taidan olla sitten todella huono ihminen,kun en edes lue tuota riskiksi mitenkään päin jos syötänkin jo kertaalleen lämmitettyä sapuskaa lapselle.

Me ollaan varsinaisia sikoja, mutta jos lautaslle jää lapsille ruokaa, voin laittaa ne yhteen (siis esim. kahden lapsen ruoat) ja syödä vaikka itse myöhemmin. Joskus jos lapsilta jään, laitan lautaset kaappiin ja iltapäivällä lapset saavat syödä ne ruoat...joskus lisään vaikka kastiketta siihen sitten tai jotain...
Jos purkkiruokaa jää, niin kaappiin vaan ja seuraavalla aterialla lisäksi... en mä bakteereista tai muista tiedä, mutta ei ole ainakaan meille asiasta mitään muuta tullut kun hyvä vastustuskyky!

Oksennustauteja/ripuleita ei meidän perheessä tunneta!

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
eiks olis yhtä vaivalloista lämmittää se röppö siinä lautaselle?

No on on, mutta tuo olikin TEOREETTINEN kysymys, kun jos joku noista ruuan säilyvyyksistä jotain oikeasti tietää.

Ei kai kukaan nyt niin uuno oo, että tekis tolleen. Mutta jos tekee ite ruokaa ja laittaa jäljelle jääneet jääkaappiin ja sen lämmittämminen ja syöminen on ihan ok, niin mikä noissa purkkiruuissa on erilaista? Kiinnostaa vaan, en ole nyt myrkyttämässä lastani tai ketään muutakaan.

No kyllä mä oon joskus jos on vaikka puolet purkista jääny niin oon laittanu vaan jääkaappiin ja antanu sit seuraavalla ruualla loput, ei kai se nyt niin nopeesti huonoks mene?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kyllä mä oon joskus jos on vaikka puolet purkista jääny niin oon laittanu vaan jääkaappiin ja antanu sit seuraavalla ruualla loput, ei kai se nyt niin nopeesti huonoks mene?

Peesi!!

elossa ja hyvinvoivana tuo likka porskuttaa :D

Minä anna lapselleni (17kk ikäinen) kertaaleen lämmitettyä ruokaa, itse tehtyä tai purkkiruokaa. Lapsi ei joskus ota ensimmäistäkään lusikallista eli kieltäytyy syömästä niin en viitsi heittää ruokaa menemään. Näin olen tehnyt aina, lapsi aloitti kiinteät 4kk:n ikäisenä. Yleensä kyllä pienempänä söi sen minkä olin lautaselle laittanut, ja silloin lopun heitin roskiin, koska oli vain vähän ruokaa siinä. Muuten siis jos kokonaan jää ruoka syömättä niin lämmitän saman ruoan uudelleen myöhemmin. Väliajan säilytän jääkaapissa. Lapseni ei ole ollut kipeänä muutamaa nuhaa lukuunottamatta. Ehkä liiallinen steriiliys myös edesauttaa että lapsi sairastuu kaikenmaailman pöpöihin helpommin.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
syljen amylaasit lusikasta alkaa hajottaa ruokaa jo, jos syöttölusikkaruoka pannaan odottelemaan.

lusikan mukana kulkeutuneet entsyymit alkavat hajoittamaan ruokaa jo siellä purkissa ja se menee velliksi. itse en sellaista söisi joten en anna lapsillenikaan sellaista.

kokeilkaa millaiseksi se menee.

Alkuperäinen kirjoittaja me:

Me ollaan varsinaisia sikoja, mutta jos lautaslle jää lapsille ruokaa, voin laittaa ne yhteen (siis esim. kahden lapsen ruoat) ja syödä vaikka itse myöhemmin. Joskus jos lapsilta jään, laitan lautaset kaappiin ja iltapäivällä lapset saavat syödä ne ruoat...joskus lisään vaikka kastiketta siihen sitten tai jotain...
Jos purkkiruokaa jää, niin kaappiin vaan ja seuraavalla aterialla lisäksi... en mä bakteereista tai muista tiedä, mutta ei ole ainakaan meille asiasta mitään muuta tullut kun hyvä vastustuskyky!

Oksennustauteja/ripuleita ei meidän perheessä tunneta!

:X hyi hitto.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eihän MITÄÄN ruokaa pidä lämmittää kuin kerran!!! :O

Juuri näin. Ja kaikki ravintola-alan ihmiset ja suurtalouskokit tämän tietävät. Eli kun kotiruokaa teet, sen voi kerran lämmittää uudelleen tarjolle, sama koskee tottakai purkkiruokaa. Oli siinä ruokapurkissa käynyt lusikka tai ei, niin ruoka alkaa pilaantua ts. bakteerit lisääntyä kun sitä lämmitetään eli kun lämpö lisää niitä bakteereja. Ja aika harva tietysti näistä pöpöistä sairastuu, tiedoksi niille jotka nyt pyörittelee silmiään ja sanoo että näin meillä tehdään eikä koskaan olla sairaana MUTTA eipä sitten naurata kun kerran omalle kohdalle napsahtaa vähän ärhäkämpi pöpö joka on saanut muhia siellä "ties monettako kertaa lämmitetyssä ruuassa".
Oletteko koskaan muuten huomanneet että kun siitä osittain syödystä purkista ottaa uudelleen lämmitettäväksi ruokaa, se on sellaista vään vetisen oloista? Itse olen tämän huomannut ja lopettanut kerran lämmitettyjen syöttämisen (tosin lastenruokapurkkiura oli vain 3 kk meillä). Makukin niissä joskus vähän muuttuu.

Yhteistyössä