Miksen mä pysty muuttumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laiskimus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

laiskimus

Vieras
Mä en halua enää olla tällänen saamaton laiska läski vaan mä haluan muuttua. Haluan muuttaa syömisiäni, haluan liikunnan osaksi elämääni ja haluan kehittää muuta tekemistä kuin tv/netti. Miksen pysty siihen? Jos aloitan jonkun liikuntaharrastuksen, jaksan tehdä sitä max 2 viikkoa, sitten se unohtuu. Sama ruokavalion kanssa. Usein tulee päivälläkin sellainen hetki, että olisi hyvä lähteä lenkille muttei vaan tule mentyä. "ääh, emmä ny jaksa, meen si huomenna". Tai kannan sen sipsipussin kaupasta kotiin. "jos ny tän kerran vielä". Illalla lösähdän tv:n ääreen. "emmä ny jaksa tehä muuta ku oon niin väsyny tms".

Auttakaa mua muuttumaan. Kertokaa vinkkejä. Miten olette itse pystyneet muuttamaan huonot tapanne?

Nimimerkkinä laisikumus ja silti otsikossa "pysty". Kyse on enemmän viitsimisestä.

Sä m ieluummin luistat kurista kuin tavoittelet sitä toista vaihtoehtoa. Elämä on valintoja, toiset isompia ja toiset pienempiä. Valitset aina vaan sen terveellisemmän tavan, ei siihen sen kummempaa tarvita.

Alkuperäinen kirjoittaja otsikko kertoo:
Nimimerkkinä laisikumus ja silti otsikossa "pysty". Kyse on enemmän viitsimisestä.

Sä m ieluummin luistat kurista kuin tavoittelet sitä toista vaihtoehtoa. Elämä on valintoja, toiset isompia ja toiset pienempiä. Valitset aina vaan sen terveellisemmän tavan, ei siihen sen kummempaa tarvita.

Tämän tiedän kyllä. Ongelma onkin nyt se, että miten pystyn oppia valitsemaan
sen terveellisemmän vaihtoehdon kauemmin kuin sen 2 viikkoa. Miten pystyn muuttamaan rutiineja?

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olisko jostain kaverista "veto-apua"sinne lenkille?

Juo kofeiinipitoisia juomia niin jaksaa pörrätä ja laihtuu ja saa paljon aikaiseksi...ainakin kofeiiniriippuvuuden ja levottoman olon...heh;)

Joo heh, muuten hyvä, mutta en pysty juomaan kofeiinipitoisia paljoa. Tulee rytmihäiriöitä ja menee yöunet.

Alkuperäinen kirjoittaja Jou:
Mua motivoi se mahtava olo lenkin jälkeen. Onnekseni olen nyt liikuntakoukussa, lenkille on pakko mennä...ja se on upeaa = )

Tätä mäkin haluaisin. Olin kyllä kävelylenkkikoukussa vuosi sitten, mutta sekin hiipui.

Alkuperäinen kirjoittaja laiskimus:

sen terveellisemmän vaihtoehdon kauemmin kuin sen 2 viikkoa. Miten pystyn muuttamaan rutiineja?

Uusi toimintatapa vaatii keskimäärin 3-4 kk päätöstä tehdä se, sen jälkeen se on tapa ja vuoden-kahden päästä rutiinia. Asia kerrallaan, älä hoppuile. Ja ekan 2 kk jälkeen tulee se tökkii-vaihe, eli jos nyt aloitat niin syyssateiden aikaan ;) Siksi mä hommasin crossarin niin sää ei ole syy jättää kuntoilua väliin :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Uusi toimintatapa vaatii keskimäärin 3-4 kk päätöstä tehdä se, sen jälkeen se on tapa ja vuoden-kahden päästä rutiinia. Asia kerrallaan, älä hoppuile. Ja ekan 2 kk jälkeen tulee se tökkii-vaihe, eli jos nyt aloitat niin syyssateiden aikaan ;) Siksi mä hommasin crossarin niin sää ei ole syy jättää kuntoilua väliin :D

Löytyy multakin crossari komerosta, pari kertaa käyttänyt. Mulla tosiaan tuo tökkii-vaihe tulee jo kahdessä viikossa, en missään asiassa pääse tuon rajan yli. Mistä saisin motivaatiota päästä sen yli? Oon jo ihan onneton kun mistään ei tule mitään.

Susta itsestä riippuen joko oma läski- tai laihis-kuva johonkin näkyvään paikkaan. Tai josku mikä sua motivoi, lomapaikan esite, uudet vaatteet tms. Osta housut tavoitekokoasi ja kerran viikossa koitat joko sopii. Jos tarpeen niin päätä ensin välitavoite ettet haukkaa liian isoa palaa heti. Kun se on ajan kanssa hankittukin niin poistokin kestää ;)

Mä en halua enää olla tällänen saamaton laiska läski vaan mä haluan muuttua. Haluan muuttaa syömisiäni, haluan liikunnan osaksi elämääni ja haluan kehittää muuta tekemistä kuin tv/netti. Miksen pysty siihen? Jos aloitan jonkun liikuntaharrastuksen, jaksan tehdä sitä max 2 viikkoa, sitten se unohtuu. Sama ruokavalion kanssa. Usein tulee päivälläkin sellainen hetki, että olisi hyvä lähteä lenkille muttei vaan tule mentyä. "ääh, emmä ny jaksa, meen si huomenna". Tai kannan sen sipsipussin kaupasta kotiin. "jos ny tän kerran vielä". Illalla lösähdän tv:n ääreen. "emmä ny jaksa tehä muuta ku oon niin väsyny tms".

Auttakaa mua muuttumaan. Kertokaa vinkkejä. Miten olette itse pystyneet muuttamaan huonot tapanne?

Tunne, minkä saa treenaamisesta on kuin orgasmi ja onnistuminen kokeissa yhtäaikaa. Se on mahtavaa. Lenkille meno on aina jotenkin ahdistavaa, mutta riippuvuus tulee pian- se fiilis on niin hyvä. Ja syömiset. Kun peilistä näkyy timmimmässä kunnossa oleva tyyppi, alkaa housujen vyötäröltä löytyä tilaa, usko pois- se on vaivan arvoista.

Olet nuori vielä, pystyt kyllä muutokseen. Väsymys, masis ja muu paska olo on eilistä, elämäntaparemppa tuo ihan uuden elämän ja kohta et pysty syömään sipsipussia kerralla ja syöt mieluummiin mysliä ja salaattia.

Minä olin piintynyt tupakkanainen, join myös aika paljon, mässäilin, kolesterolit alkoi nousta ja olin rapakunnossa. Lopetin viime syksynä tupakin ja aloin juoksemaan. Alussa jaksoin 500m, nyt juoksen 15km helposti kerralla. Kunto nousee ihmeen lujaa, ja paino tippuu. Olo on mahtava! Aseta itsellesi tavoitteita, hanki kivat kamppeet urheilua varten. Usko itseesi, you can!!

Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja Jou:
Mua motivoi se mahtava olo lenkin jälkeen. Onnekseni olen nyt liikuntakoukussa, lenkille on pakko mennä...ja se on upeaa = )

Mulle ei tule sellaista!
Voin käydä lenkillä joka toinen päivä kahden kolmen viikon ajan tai jumpassa kuukauden tms. mutta en jää koukkuun. Se on aina ja ikuisesti samaa tahdonvääntöä. Epäreilua.

Kiitokset veeralle tsemppaavasta tekstistä! Vielä kun löytyisi se kunnianhimo, jotta kiinnostaisi saavuttaa tavoitteita. Tavoitehousuja on, mutta niitä kokeillessa alkaa vain masentaa kun eivät mahdu päälle.

Kerron tässä mikä toimi minulla, joten ei välttämättä ole mitään yleisiä ohjeita...

Ensinnäkin ei kannata asettaa tavoitteita liian korkealle (tyyliin "haluan laihtua 10kg 2kk:ssa"), vaan ajattele vain pudottavasi painoa pikkuhiljaa ilman mitään kilotavoitteita. Älä käy puntarilla liian usein. Kerta viikossa on ihan riittävä, tai jopa harvemmin. Muista käyttää myös mittanauhaa. Minulla 2kg:n pudotus oli 6cm vyötäröltä! Jos liikunta ei ole mielekästä, niin sitä ei kannata harrastaa. Mieti mitä tekisit mielelläsi. Ruohonleikkuu, rikkaruohojen kitkeminen tai puiden halkominen on myös liikuntaa. Elä tee mitään sellaisia muutoksia, mitä et ole valmis jatkamaan vuosia.

Mieti, mistä syömisistä sinun on helppo luopua, ja mitä voisit korvata terveellisemmillä/vähäkalorisemmilla jutuilla. Voit korvata esim. kahviherkut, suklaat ym. makean jäätelöllä. Jäätelössä ei ole läheskään niin paljon kaloreita kuin kekseissä ja suklaassa.

Aina kun olet alkamassa syömään jotain (vaikka vain yhden pastillin), niin juo ensin lasillinen vettä. Tämän kun otat tavaksi, niin saat tarpeeksi nesteitä, ja syötävän ruuan määrä vähenee itsestään.

Käytätkö tarpeeksi maitotuotteita? Jos et juo maitoa, niin aloita vaikka piimän juonti. Huolehdi, että joka päivä syöt/juot paljon maitotuotteita.

Syötkö paljon leipää? Vähennä puoleen. Laita leivän päälle vain joko juustoa tai leikkelettä, ei molempia.
Minilätta on hyvä margariini. Ei maistu ollenkaan sellaiselle ällölle kuin jotkut muut kevytmargariinit.

Nuku tarpeeksi! Minulla laihtuminen ei lähtenyt käyntiin, ennen kuin yöunet pitenivät ja paranivat. 3kk yritin urheilla ja kituuttaa pienillä ruokamäärillä, ja kilon kiloa ei tippunut. Vasta, kun pienin lopetti yösyönnit, ja aloin nukkumaan paremmin, alkoi tuloksia syntymään ihan itsestään (ei siis tarvinnut oikeastaan juuri mitään tehdä).

Hanki kuntopyörä tai crosstraineri telkkarin viereen. Päätä ne viikottaiset ohjelmat, joita saat katsoa vain kuntoillessasi. Aloita esim. 5 minuutin sarjoilla, ja venyttele välillä.

Pääasia, että et tee asiasta itsellesi liian vaikeaa. Muuttuminen ei tapahdu hetkessä, joten täytyy olla valmis pitämään niistä jutuista kiinni jopa vuosia! Tsemppiä!

Yhteistyössä