Kerron tässä mikä toimi minulla, joten ei välttämättä ole mitään yleisiä ohjeita...
Ensinnäkin ei kannata asettaa tavoitteita liian korkealle (tyyliin "haluan laihtua 10kg 2kk:ssa"), vaan ajattele vain pudottavasi painoa pikkuhiljaa ilman mitään kilotavoitteita. Älä käy puntarilla liian usein. Kerta viikossa on ihan riittävä, tai jopa harvemmin. Muista käyttää myös mittanauhaa. Minulla 2kg:n pudotus oli 6cm vyötäröltä! Jos liikunta ei ole mielekästä, niin sitä ei kannata harrastaa. Mieti mitä tekisit mielelläsi. Ruohonleikkuu, rikkaruohojen kitkeminen tai puiden halkominen on myös liikuntaa. Elä tee mitään sellaisia muutoksia, mitä et ole valmis jatkamaan vuosia.
Mieti, mistä syömisistä sinun on helppo luopua, ja mitä voisit korvata terveellisemmillä/vähäkalorisemmilla jutuilla. Voit korvata esim. kahviherkut, suklaat ym. makean jäätelöllä. Jäätelössä ei ole läheskään niin paljon kaloreita kuin kekseissä ja suklaassa.
Aina kun olet alkamassa syömään jotain (vaikka vain yhden pastillin), niin juo ensin lasillinen vettä. Tämän kun otat tavaksi, niin saat tarpeeksi nesteitä, ja syötävän ruuan määrä vähenee itsestään.
Käytätkö tarpeeksi maitotuotteita? Jos et juo maitoa, niin aloita vaikka piimän juonti. Huolehdi, että joka päivä syöt/juot paljon maitotuotteita.
Syötkö paljon leipää? Vähennä puoleen. Laita leivän päälle vain joko juustoa tai leikkelettä, ei molempia.
Minilätta on hyvä margariini. Ei maistu ollenkaan sellaiselle ällölle kuin jotkut muut kevytmargariinit.
Nuku tarpeeksi! Minulla laihtuminen ei lähtenyt käyntiin, ennen kuin yöunet pitenivät ja paranivat. 3kk yritin urheilla ja kituuttaa pienillä ruokamäärillä, ja kilon kiloa ei tippunut. Vasta, kun pienin lopetti yösyönnit, ja aloin nukkumaan paremmin, alkoi tuloksia syntymään ihan itsestään (ei siis tarvinnut oikeastaan juuri mitään tehdä).
Hanki kuntopyörä tai crosstraineri telkkarin viereen. Päätä ne viikottaiset ohjelmat, joita saat katsoa vain kuntoillessasi. Aloita esim. 5 minuutin sarjoilla, ja venyttele välillä.
Pääasia, että et tee asiasta itsellesi liian vaikeaa. Muuttuminen ei tapahdu hetkessä, joten täytyy olla valmis pitämään niistä jutuista kiinni jopa vuosia! Tsemppiä!