Miksi 10 lapsen äiti olisi muka parempi, osaavampi tai muutenkin äidillisempi kuin 1 lapsen äiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja realisti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

realisti

Vieras
siltä täällä aina tuntuu. Kaikki joilla enemmän kuin 4 lasta saa täällä haleja ja kannustusta , mutta jos yhden lapsen äiti sanoo, että on väsynyt niin siitä vasta riemu nousee.Yhden lapsen äiti ei saa väsyä, koska ei tiedä lapsen hoidosta mitään. Minulla itselläni on kaksi lasta, mutta olen huomannut tämän asian täällä. Itse olin todella väsynyt yhden lapsen kanssa, koska kaikki oli uutta. Nyt kahden kanssa on paljon helpompaa.

joo mut mä olen 4 lapsen äitinä väsyneempi :)
jaa a siis se on totta et "helpommalla" 1 lapsen äiti pääsee kuin se että on 5 lasta..sanoi kuka tahansa mitä hyvänsä :)

joo mut mä olen 4 lapsen äitinä väsyneempi :)
jaa a siis se on totta et "helpommalla" 1 lapsen äiti pääsee kuin se että on 5 lasta..sanoi kuka tahansa mitä hyvänsä :)

Toi on kyllä totta, että kahden kanssa on helpompaa kun yhden!
Mutta aihetta sivuten, kyllähän sitä oppii eritavalla delegoiman ja toisaalta joustamaan ja sietämän, kun lapsia onenemmän, siinämielessä ehkä useamman lapsen äidillä on kokemuksen tuomaa paremmuutta arjesta seliytymisessä. (Sitähän sekin osin on, että kahden kanssa on helpompaa, vaikka tietty isoin tekijä on se, että lapset viihdyttää toisiaan niin on enemmän omaa rauhaa)

tuskin on aina äidillinen tai osaava. tuo pakkasrouvakin ehtii 6 lapsen äitinä kytätä naapurin toimintaa aamusta iltaan.

Mutta mutta... useimmat kuitenkin kokevat sen niin, että yhtä lasta jaksaa rakastaa, ja palvoa. Ja kaksi on jo työtä.
Onko sinulla ehkä paljon apujoukkoja? Jos yksin hoitaa kaksi lasta 24/7 vuosi toisensa jälkeen, kyllä se on paljon raskaampaa kuin yksi lapsi.

"yksi lapsi on harrastus, kaksi työtä, kolme hulluuutta".

Alkuperäinen kirjoittaja realisti:
siltä täällä aina tuntuu. Kaikki joilla enemmän kuin 4 lasta saa täällä haleja ja kannustusta , mutta jos yhden lapsen äiti sanoo, että on väsynyt niin siitä vasta riemu nousee.Yhden lapsen äiti ei saa väsyä, koska ei tiedä lapsen hoidosta mitään. Minulla itselläni on kaksi lasta, mutta olen huomannut tämän asian täällä. Itse olin todella väsynyt yhden lapsen kanssa, koska kaikki oli uutta. Nyt kahden kanssa on paljon helpompaa.

Joo o et on helpompaa kun on yhden sijasta 2 lasta, no teepä kuule vielä 2 lasta lisää niin sulla on varmaan vielä helpompaa :D Ja sitten kerrallla se 8 lasta niin on tosi vaivatonta :) Voin näittää et kyllä se suurperheen hoito vähän vaikeampaa on kuin yhden lapsen, mutta se on niin suhteellista, miten sen ottaa. Jos jollekin yhden lapsen hoito tuntuu vaikealle niin eikai sellaset 5:ttä tee, toisista lapsen hoito ei ole homma eikä mikään :) Riippuu monesta jutusta, on esim. erityislapsia jne..

Eikai se noin menekään, että mitä enemän lapsia, sen parempi äiti. Mulla itselläni on viisi mukeloa, enkä varmasti ole parempi äiti kuin joku jolla on yksi lapsi. MUTTA, mä oon henkilökohtaisesti kasvanut äitinä. Viidennelle en ollut ihan samanlainen äiti kuin ensimäiselle, jonka aikana kaikki oli todellakin uutta.

Varmaan se johtuu siitä, että jos on kokenut jo yhden lapsen hoidon, niin tietää, että se on helpompaa kuin useampi lapsi? Ja tilastojen mukan toisen lapsen syntymän jälkeen on eropiikki tilastoissa. Kyllähän yksi lapsi on vielä helppoa useimpien mielestä. Toinen on aina vapaalla vanhemmista, kun taas kun syntyy vauva, siihen menee äidin aika, ja isälläkin on töistä tullessa kädet täynnä sen esikoisen kanssa, jotta hänellä ei maailma muuttuisi liikaa yhdessä yössä, ja se oma aika käytännössä loppuu, jos ei ole mummoja.

Alkuperäinen kirjoittaja noni:
Alkuperäinen kirjoittaja realisti:

Joo o et on helpompaa kun on yhden sijasta 2 lasta, no teepä kuule vielä 2 lasta lisää niin sulla on varmaan vielä helpompaa :D Ja sitten kerrallla se 8 lasta niin on tosi vaivatonta :) Voin näittää et kyllä se suurperheen hoito vähän vaikeampaa on kuin yhden lapsen, mutta se on niin suhteellista, miten sen ottaa. Jos jollekin yhden lapsen hoito tuntuu vaikealle niin eikai sellaset 5:ttä tee, toisista lapsen hoito ei ole homma eikä mikään :) Riippuu monesta jutusta, on esim. erityislapsia jne..

Hyvä ehdotus. Tee ihmeessä ap lisää lapsia, niin helpottuu!!!!

Kyllä useimmat kokevat sen toisinpäin. Jokainen lapsi tarvitsee erikseen huomion ja ajan ja kaiken muun, ei se rakkaus jakaannu, vaan usein väsymys vie osan siitä rakkaudesta, kun lapsia on enempi. Yksi on aina helppoa. Mutta jos ap, sinä koet sen niin helppona, niin kannattaa perustaa suurperhe!

niin no itse omasta kokemuksesta voin sanoa että olen jokaisesta lapsesta oppinut aina uutta jne..kyllä mää nyt paljon enempi tiän lapsista ja vauvoista mitä tiesin sillon kun oli vaan yksi.paremmaksi äidiksi en tietenkään itseäni koe vaikka onkin enemmän kuin yksi mutta tietoa ja taitoa jne on karttunut nyt tottakai..niin ja mitä tulee tohon väsymiseen jne..siis saa toki yhden lapsen äiti väsyä jne mutta en voi sille mitään et mun korvaan kuullostaa tyhmältä jos joku yhden lapsen äiti voivottelee ett hitto kun joutuu meneen ton muksun kanssa kaupoille kun ukko on salilla..ei tuu taas ostoksista mitään jne ja oon niin väsynykkin kun jouduin viime yönä nouseen pari kertaa kun muksu heräs ym..yhden muksun kanssa kaupassa käyminen on luksusta verrattuna siihen et niitä on mukana esim.neljä ja ite joutunut pomppimaan pitkin yötä millon minkäkin muksun tykänä jotenka se yhden lapsen herääminen ei kuullosta niin vaikeelta+aamulla sitten pirteenä teet neljälle lapselle aamupalat,puet,peset hampaat,laitat hiukset jne..viet yhden eskariin ja toisen kerhoon,kahen kanssa kotiin,imetät,teet ruuan,laitat pyykin,sitten taas puet muksut haet yhden kerhosta,ulkoilet kolmen kanssa puistossa(ihan oma homma siinäkin ;) )lähdet hakeen neljättä eskarista,riisut neljä lasta(tai 2 riisuu ite mutta laitat niitenkin vaatteet naulakkoon)laitat ruuan neljälle,keräät sen jälkeen astiat ja laitat 2 päiväunille..jne jne jne..iltaan asti ja ittekkin tarvis syödä ym..kyllä sitä hommaa vaan on vähintään triplasti enemmän kun yhden kanssa..puhumattakaan jos lapsia on enempi kun neljä..tosin iätkin vaikuttaa totta kai,mulla on 6v,3v,2v ja 8kk.mutta en koe olevamni kyllä väsynyt,tiedän kyllä et moni muu olisi mun arjessani.se on niin ihmisestä riippuvaakin.

Jotenkin epäilen että ap valehtelet että olet kahden äiti. Kun me äidit tiedämme sen totuuden... Kyllä useampi lapsi tarkoittaa työtä enemmän kuin yhden äitinä oleminen.
Mutta jos sinä kuulut niihin äiteihin, joilla mummo hakee sitä isompaa joka päivä/viikko omiin menoihin ja on muutenkin apua?

jotkut saa tietoa lapsen kasvatuksesta jo silloin kun hoitaa omia sisaruksiaan. Jotkut ovat ammatissa missä hoitaa lapsia.
Eli ei se tietotaitokaan ihan omien lapsien mukana pelkästään tuu.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Jotenkin epäilen että ap valehtelet että olet kahden äiti. Kun me äidit tiedämme sen totuuden... Kyllä useampi lapsi tarkoittaa työtä enemmän kuin yhden äitinä oleminen.
Mutta jos sinä kuulut niihin äiteihin, joilla mummo hakee sitä isompaa joka päivä/viikko omiin menoihin ja on muutenkin apua?

kun on kaksi niin heistä on myös seuraa toisille kun yhden lapsen kanssa voi käydä niin että äiti joutuu leikittään lähes koko ajan lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:

kun on kaksi niin heistä on myös seuraa toisille kun yhden lapsen kanssa voi käydä niin että äiti joutuu leikittään lähes koko ajan lasta.

Tule kertomaan meidän lapsille, että heidän pitäisi leikkiä keskenään, eikä roikkua jaloissa tai tapella keskenään.

jotkut saa tietoa lapsen kasvatuksesta jo silloin kun hoitaa omia sisaruksiaan. Jotkut ovat ammatissa missä hoitaa lapsia.
Juuri näin!
Ja aivan varmasti niillä, jotka ekan kerran näkevät vastasyntyneen kun oma vastasyntynyt on sylissä, on vaikeampaa kun niillä, jotka on ollu paljon lastn kanssa tekemisissä.
Ite ihmettelin pitkään, jo ennen kun itsellä oli yhtään lasta, miten se voi joillekin olla niin vaikeeta elämä lapsen kanssa, mutta sitten tein ton suunnattoman huomion, että joillekin se oma vauva on ensimmäinen kosketus lapsiin ja samaan syssyyn tajusin, että kaikilla ei ole muuta perhettä lähellä kun mies, eli sitä on vielä aika yksin uuden edessä.

Joopa joo mutta ne ketkä ammatissaan hoitaa lapsia, niin hoitaa tietynikäisiä yleensä, että tietää jostain osa-alueesta mutta äiti näkee joka lapsen kaikki ikävaiheet, on se eriasia kun olla vaikka hoitajana 6 vuotiaiden ryhmässä eskarissa. Tai töissä vastasyntyneiden osastolla näkemässä vauvoja. Sairaanhoitajana lastenosastolla perehtyy vaan toimenpiteisiin sairaan lapsen kohdalla, kouluavustaja ja opettaja tutustuu vain kouluikäisiin lapsiin. Kyllä se totuus on että siinä äitinä monipuolisemmin kokemusta karttuu jokaisesta ikävaiheesta ja jokaisesta lapsesta jotka kasvattaa 0-18v ;).

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Juuri näin!
Ja aivan varmasti niillä, jotka ekan kerran näkevät vastasyntyneen kun oma vastasyntynyt on sylissä, on vaikeampaa kun niillä, jotka on ollu paljon lastn kanssa tekemisissä.
Ite ihmettelin pitkään, jo ennen kun itsellä oli yhtään lasta, miten se voi joillekin olla niin vaikeeta elämä lapsen kanssa, mutta sitten tein ton suunnattoman huomion, että joillekin se oma vauva on ensimmäinen kosketus lapsiin ja samaan syssyyn tajusin, että kaikilla ei ole muuta perhettä lähellä kun mies, eli sitä on vielä aika yksin uuden edessä.

Niin ja ne hoitajat jotka ovat nähneet vain vastasyntyneitä ovat yhtä hoomoilasia kun joku tuttu pyytää 2 vuotiasta hoitamaan, että mitäs tälle tehdään, mitä tämä syö :D. Äitinä kokemusta karttuu monipuolisesti joka ikvaiheesta, hoitajana kokemusta napataan vain jostain ikävaiheesta.

Tule kertomaan meidän lapsille, että heidän pitäisi leikkiä keskenään, eikä roikkua jaloissa tai tapella keskenään.

Toki myös lasten luonne vaikuttaa, mutta omalla asenteella on iso vaikutus. Kahden vanhimman ikäero on pikkuisen vajaa 15 kk ja isompi sai alusta asti koskea vauvaan ja hoivata häntä ja hän selkeästi piti vauvaa lahjana itselleen ja tosiaan noin ½-vuotiaana, kun esikoisen kanssa oli minusta raskainta, kun sitä yhtä piti kokoajan viihdyttää, hoisi ylpeä isosiko viihdytyksen ihan pyytämättä; piilosta keittiön pöydäydänjalkojen lomasta oli paras leikki, mutta paljon muutakin kivaa voi yhdessä puuhata.
Vanhimmat oli nuorimman syntyessä 6 ja7 uotiaat ja aivan varmoja, että se vauva tuli ihan siksi, kun he oli vauvaa toivonut ja samalla innolla sitä myös syliteltiin ja siliteltiin, hyvä että vauva sai syödä ja nukkua auhassa.
Nyt kn isommat tulee koulusta, 2-vuotias pikkuinen juoksee vastaan ja huutaa "sikko tuli" (sekä veli että sisko on hänelle "sikko") ja samantien halitaan jalähdetään ylösleikkimään, äitiä ei tarvita kun kakkavaipan vaihtoon ja syöttämiseen.

Miksi valehtelisi? Asenne vaikuttaa aikasta paljon. :) Jokainen kokee asiat niin erilailla, me äiditkään kun emme ole samasta muotista.

jos yhden lapsen kanssa olisi rankkaa, ja siitä helpottuisi, niin miksi hoitajien saanti vaikeutuu mitä enemmän lapsia?
Yhden lapsen hoitaa kuka vaan ja uskaltaa antaa kenelle vain. Jokainen yhden vahtii, kahden kanssa jo vaikeampaa.

Yhteistyössä